RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ja dat dacht ik ook! Niet dus haha

Heb vandaag zelf een vervelende uitslag gehad en voel me er echt wiebelig door. Er komt nu meer onderzoek. Het komt vast goed, maar gewoon het gevoel dat je lichaam de HPV niet weet te tackelen na 2 jaar voelt naar en een beetje eng. En al dat gemorrel daar beneden op je intiemste plek, is zo zo stom. Ik wil dat gewoon alleen delen met mijn lovers tijdens mooie momenten en niet al deze stomme klote dingen. Maargoed, het moet. En het is uiteraard goed dat het er is.

3 likes

Van wat ik begreep kun je dus meerdere keren een herinfectie krijgen van hetzelfde type. Kans is dan wel groot dat je lichaam het onder controle krijgt als het al een keer eerder is opgeruimd. Maar in een lange, monogame relatie zou je elkaar dus ook meerdere keren met hetzelfde type kunnen herinfecteren…

3 likes

Staat in de faq!

1 like

Waar kan ik die faq vinden? Want het topic van Welkom op dit forum is gesloten. Staan geen berichten in.

Helemaal bovenaan, in dezelfde balk als je plaatje, zoekfunctie etc. Op je telefoon juist helemaal onderaan (ook) zie ik nu.

1 like

In je browser streepjes bovenaan, daar staat faq en voor members only naar beneden scrollenhttps://www.forumfeminarum.nl/t/updates-en-mededelingen/888/11?u=hippe_kikker

2 likes

ik heb hem ook al binnen, een kleine week over gedaan!

Ik heb vandaag het HPV vaccin gehaald en toevallig was er ook een jongen die hem kwam halen. Vond dat zo goed! In mijn omgeving zijn mannen echt heel nuchter en “is dat allemaal niet nodig” of weten ze niet dat dit ook voor hun is. Echt fijn om dit te zien, haha.

Het valt me trouwens wel op dat in het rijksprogramma het gaat om twee prikken, terwijl er normaal 3 prikken wordt geadviseerd. Iemand een idee waarom dit is?

6 likes

Hoeveel prikken krijg je bij een HPV-vaccinatie?
Voor een goede bescherming heb je 2 vaccinaties nodig, met een halfjaar ertussen.
Tot 2022 kregen jongeren vanaf 15 jaar 3 prikken aangeboden. Na advies van de Gezondheidsraad is dit aangepast naar 2 prikken.
Alleen mensen met bijvoorbeeld een onderdrukt immuunsysteem, zoals bij auto-immuunziekten of HIV, komen nog in aanmerking voor 3 prikken. Overleg hiervoor met een arts.
bron: Vaccineren tegen HPV | Rijksvaccinatieprogramma.nl

5 likes

Zijn er hier mensen die na een lisexcisie of later (na hun 30e) alsnog het vaccin hebben gehaald? Of heeft dit geen zin als je al bedpartners hebt gehad etc?
In mijn tijd was de vaccinatie er nog niet (1989)

1 like

Ik heb het vaccin 1 weekje geleden voor de eerste keer gehaald (34 jaar nu). Geen lisexie gehad… Maar vond het naar aanleiding van dit artikel wel echt de moeite waard: Waarom het HPV-vaccin ook op oudere leeftijd nog kan werken | Gezondheid | NU.nl

Het beschermt dus ook tegen een variant die je al gehad hebt! Ik heb met de GGD en huisarts gebeld vooraf, dat was ook fijn. Mijn berichtjes staan nog ergens in dit topic :blush:

1 like

Ik heb zelf pap3a2 gehad en de gynaecoloog heeft toen een biopt genomen. Verder geen behandeling gehad, maar ik heb er toen wel voor gekozen het vaccin te nemen (eerste prik is in november geweest). Heb ik via de huisarts gedaan en dus buiten de gynaecoloog om.

1 like

Ik zit toch ff flink te stressen om m’n controle. Had ongeveer een jaar geleden HPV-positief en geen afwijkende cellen. Maakte me niet zo druk en vond het allemaal niet zo heftig klinken. Maar inmiddels heb ik veel verhalen gelezen op internet. En ik heb een nieuwe relatie en heel voorzichtig een beginnende kinderwens.

Ook fijn dat ik net de week voor m’n kerstvakantie ‘moet’… Ben bang voor slecht nieuws in een periode waar ik erg naar heb uitgekeken. :persevere:

PS sorry als ik hiermee onbedoeld anderen voor het hoofd stoot die een echt vervelende uitslag hebben gehad. Zit even in m’n angstloop.

1 like

Ik zou me niet gek laten maken als ik jou was (makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik). Ik weet niet wat voor een verhalen je hebt gelezen en waar je nu precies bang voor bent? Als in bang dat het helemaal foute boel is of dat er afwijkende cellen gevonden zijn? Dat eerste is, volgens mij, niet mogelijk. Baarmoederhalskanker groeit heel langzaam. En afwijkende cellen kan altijd, maar dat heeft niet altijd invloed op je kinderwens. Het kan daarnaast ook nog zijn dat je lichaam inmiddels het virus heeft opgeruimd!
Ik ben overigens geen dokter of iets dergelijks hoor, maar volgens mij hoef je je (nog) niet zo druk te maken!

4 likes

Als het je helpt: lees mijn berichtjes hierboven even.
Alles viel me reuze mee en as we speak ben ik (al) in verwachting van onze 2e… supersnel gegaan :blush:

4 likes

Oohh excuus, er is denk ik nog een uitstrijkjes topic waar mijn verhaal in staat, en anders mag je altijd dm-en. Had een slechte uitslag en lysexcisie gehad onlangs.

2 likes

Helaas pap3a1. Ben hier ontzettend van geschrokken. Morgen colposcopie. Heel bang voor de uitslag.

Persoonlijk

Ik heb juist mijn leven op de rit gekregen. Maak me niet alleen zorgen om (eventuele) kinderwens, maar ook om het verliezen van het onbezorgde en seksplezier etc. Allemaal aspecten die ik recent voor het eerst even heb mogen ervaren.

1 like

Is er trouwens een reden dat dit topic zo’n vreemde titel heeft? Schrik er soort van elke keer van, terwijl het toch ook ‘het uitstrijkjestopic’ of ‘bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker’ oid zou kunnen heten?

4 likes

Ik snap het ook niet want er is ook een uitstrijkjestopic: https://www.forumfeminarum.nl/t/het-uitstrijkjestopic/3000/711

3 likes

@moderators is het misschien een idee om dit topic en het uitstrijkjestopic samen te voegen?

4 likes