RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Dankjewel voor de tip! @anon3219017 Het is het proberen waard…

@Musa Same. Nou ik heb om deze reden dus van de week al de gedeelde petitie ondertekend.

2 likes

Door mijn algoritme kreeg ik dit onderzoek aangeraden in mijn instagram stories. Ik ga wel meedoen. Het is een korte vragenlijst die je invult:
“Het doel van de PREFER studie is om te onderzoeken of we het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker meer ‘op maat’ kunnen maken. Hiermee bedoelen we dat we het risico op baarmoederhalskanker mee willen laten wegen in welke vervolgtesten er worden uitgevoerd en hoe vaak.”

U kunt meedoen aan de PREFER studie als u in het verleden een positieve HPV uitslag heeft gehad bij deelname aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker . Vanaf 2017 wordt er op HPV getest in het bevolkingsonderzoek.

Wie weet heeft dit een positieve uitkomst op de aangeboden zorg in de toekomst.

3 likes

Jep.
Ik ben uit 94 en gevaccineerd en had dat dus wel. Maar dat wisten mijn ouders niet :sweat_smile:, en dat durfde ik natuurlijk ook niet meer te zeggen nadat de klakkeloze overtuiging waarmee zij stelden dat ik dat toch niet had gehad :+1:t3:

2 likes

Wel een heftige vragenlijst om in te vullen :sweat_smile:

1 like

Ja ik merk het ook!

2 likes

@littlenumbers zojuist ook ingevuld, vond het eigenlijk wel meevallen. Vond de vraag of je ooit wratjes op je vingers hebt gehad een beetje gek (ben benieuwd of daar een link mee is, haha)

1 like

Let op! Voordat iedereen de vragenlijst invult… Het is alleen bedoeld voor:

U kunt meedoen aan de PREFER studie als u in het verleden een positieve HPV uitslag heeft gehad bij deelname aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Vanaf 2017 wordt er op HPV getest in het bevolkingsonderzoek.

2 likes

Hpv is ook gelinkt aan genitale wratten dus misschien nog iets met andere soort wratten?

Ik vond t dus wel persoonlijk allemaal qua medicatie en hoeveel personen ik in mn leven seks heb gehad en in de afgelopen 6 maanden etc haha

2 likes

Goede toevoeging! Heb het ook bij mijn oorspronkelijke bericht gezet.

Ja volgens google worden wratten aan je handen en voeten ook veroorzaakt door HPV, zal wel een ander type zijn dan denk ik.

2 likes

Oh ja zo!

Ja eigenlijk leken die vragen over bedpartners ed mij wel relevant, dus had dat wel verwacht.

Ja idd, ik vind het niet zo chill dat ik mijn volledige naam moet invullen en dan deze gegevens. En ik weet het antwoord ook niet :weary:

4 likes

@flower , hoop dat het oké is dat ik je tag! Ik kom er niet helemaal uit wat betreft bovenstaande en krijg hier ook van de GGD weer een tegengesteld antwoord over. In principe beschermt het HPV vaccin toch niet tegen de variant die je al hebt, maar alleen tegen de varianten die je nog niet hebt gehad? Hoe kan het dan dat ze het wel aanraden bij deze vrouwen om hun huidige variant HPV ‘op te ruimen’?
De GGD zei zojuist dit ook aan de telefoon maar vergeten door te vragen en ik begrijp het nog steeds niet goed :laughing:

Edit: ik lees nu dit stukje op de Erasmus website die jij ook linkt:

Vaccination with the HPV vaccine at the time of surgical removal of the CIN abnormality will reduce the risk of recurrence of CIN abnormalities in unvaccinated women – due to increased immune response or protection against new HPV infections. This vaccination will also reduce the risk of other HPV-initiated cancers.

Maar zijn dan dus de new HPV infections met de huidige variant ook beter beschermd? Dat lijken ze wel te suggeren, ook door de zin erna waarin ze het hebben over ‘other HPV-initiated cancers’.
Haha het blijft me onduidelijk hoe ik dit moet interpreteren, :sweat_smile:

Edit edit, lees nu weer dit in het nu.nl artikel:

“Als het type waar iemand positief op test uit het lichaam of onder controle is, kunnen de antistoffen van het vaccin voorkomen dat dit HPV-type opnieuw actief in het lichaam wordt of dat iemand opnieuw geïnfecteerd raakt.” Ofwel, het vaccin helpt ook als iemand al HPV-positief is.

Dus dat zal denk ik het antwoord zijn! Dan beschermt het dus toch tegen de HPV variant die je al hebt gehad en dan wellicht weer oploopt. Oké nog een goede reden dan om het HPV vaccin toch te overwegen :blush:

1 like

@Airy-fairy Ja hoor prima als je mij tagt. Op jouw vraag zou ik het antwoord niet weten. Ik had daar eerlijk gezegd niet bij stil gestaan dat het vaccin dan niet zou werken voor een HPV variant die je al gehad had.
Maar uit jouw post blijkt nu dat het vaccin dus gelukkig waarschijnlijk wel gewoon werkt.

3 likes

Ja zoals ik het dus in het nu.nl artikel lees inderdaad wel! Maar ik denk eerlijk gezegd dat er gewoon ook nog veel onduidelijkheid is over waar het nu wel of niet voor werkt. Merk ook wel tegenstrijdigheid in de antwoorden van de huisarts en de GGD. Gelukkig hebben we Google dus nog :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Overigens was mijn huisarts wel helemaal voor vaccineren, ook op latere leeftijd, mits je het natuurlijk kunt en wilt betalen. Dus dat was wel fijn. Ik ga in ieder geval nu bellen voor de prikafspraak bij de GGD!

1 like

Ja ik denk dat het idd nog niet helemaal duidelijk is.
Ah fijn dat je huisarts wel pro is! Goed dat je een afspraak gaat maken voor de prik!

1 like

Ik heb mijn uitslag binnen, niks gevonden. Ook weer snel binnen trouwens!

6 likes

Mijn uitslag is ook semi-goed. Volgend jaar weer verder onderzoeken!

Ja, ik kom uit 92 en mocht hem niet. Ik was (en ben) daar zo boos over! En zeker iedereen die hem niet wou nemen…

Had er trouwens ook geen 400 euro voor liggen maar heb dit echt als prioriteit-spaardoel gezet. Niet dat ik zeg dat het dan iedereen moet lukken ofzo, heb er zelf ook heel lang over gedaan waarbij elk verjaardags-tientje naar dat doel ging, juist daarom is het zo belangrijk dat het voor iedereen toegankelijk wordt. Vind deze ‘houdbaarheidsdatum’ op zorg echt idioot.

5 likes

Snap niet zo goed waarom er twee van deze topics zijn, wat is er anders aan het uitstrijkjes topic?

1 like