Thanks! Raar hè dat het zo gaat? Mijn apotheek zei idd ook hetzelfde over de kosten. Het is ook zo raar dat ik dan zelf moet zeggen dat ik twee prikken wil, als ik had gezegd ik wil er 5 had dat dan ook gekund? Het voelt een beetje als ‘zelf dokteren’.
Ik krijg trouwens ceravix. En als ik de info daarover opzoek is het inderdaad twee dosissen.
Het fysieke aspect vind ik niet eens het moeilijkste hieraan, maar het mentale wel pfff… Maar goed, het hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat ik hetzelfde heb als mijn sibling, dus zo probeer ik mezelf elke keer maar moed aan te praten haha
Ja de gynacoloog heeft t bij mijn apotheek aangevraagd. En daar was het een week later ofzo al beschikbaar. Indd daar wel nogmaals telefonisch en aan de balie gezegd dat voor eigen rekening is of ik daar wel van op de hoogte was. Dus zal wel volgens protocol gezegd moeten worden. Nu zwanger dus de 2e prik bespreken we dan na bevalling nog even of dat nodig is.
Mijn vriend wilde er ook een halen omdat t bij mij zo “hardnekkig” was. (Lichaam heeft t na 4 jaar niet zelf opgeruimd) en ze bij hun niet kunnen testen. hij werd doorverwezen naar de ggd afdeling “reizigers”(?) Heeft dan een telefonisch consult nodig (incl kosten) ivm medisch advies van arts. Dan een afspraak maken en dan… en dan…
Daar was erg veel onbegrip en een lange weg. Hij heeft t even uitgesteld daardoor. (Kan ook niet de bedoeling zijn lijkt me)
Ik had de test steeds genegeerd met de gedachte: ‘ik zal het niet hebben’. Wat mij een half jaar later motiveerde om de test te doen, was dat er bij mijn nichtje op 30-jarige leeftijd afwijkende cellen gevonden waren. Een paar maanden later, was ze met baarmoederhalskanker gediagnosticeerd en ze zat inmiddels al in stadium 3. Uiteindelijk chemo- en radiotherapie gekregen en kan ze zelf helaas geen kinderen meer krijgen. Als ze zo’n instelling als ik had, weet ik niet hoe het was geëindigd. Dit was echt een wake up call voor mij geweest en ik zal zulke bevolkingsonderzoeken niet meer negeren.
Ooh jeetje dat is wel een uitzonderlijk/ aggresief geval dan, ze verwachten dacht ik dan 10+ jaar verlaarlozen pas zorgt voor ontwikkeling van baarmoederhalskanker.
Hebben ze het de eerste keer niet meteen behandeld/weggehaald bij je nichtje?
Afwijkende cellen verdwijnen blijkbaar vaak uit zichzelf, maar uit nader onderzoek bleek dat het bij haar toch om kankercellen ging. Na biopten, MRI en CT scan zagen ze dat er al wat kliertjes opgezwollen waren. Dit was allemaal in een tijdsbestek van ongeveer 3 maanden… Ze moet er al langer mee hebben gelopen (had al wat lichte symptomen die ze had genegeerd en dacht dat het wat anders was).
@Tubing Ik heb in 2019 en 2020 mijn hpv vaccinatie laten zetten bij het reizigersvaccinatiecentrum in Utrecht.
Daar kon ik zo een afspraak maken voor een hpv vaccinatie zonder tussenkomst van een arts. Ik heb net even gekeken en je kan nog steeds zo een afspraak inplannen voor hpv vaccinatie. Is dat misschien iets voor je vriend?
Ze zitten in Wageningen, Nijmegen, Utrecht en Den Bosch. En ze vaccineren met Gardasil 9, daarvan hoef je tegenwoordig ook maar 2 prikken te krijgen.
Je betaalt wel ook consultkosten maar ik denk niet dat ze moeilijk gaan doen zoals jij beschrijft bij de ggd. Ik gaf destijds ook aan dat ik het zelfde wilde op basis van slechte uitslag uitstrijkje en onderzoek wat ik over hpv vaccinatie had gelezen.
In het algemeen vind ik het jammer dat in het rijksvaccinatieprogramma gekozen is voor Cervarix en niet voor Gardasil 9 wat beschermd tegen 9 typen HPV en genitale wratten.
Cervarix alleen tegen de HPV types 16 en 18.
Meer info voor wie geïnteresseerd is:
Misschien heb ik het niet helemaal helder verwoord, maar mijn punt was niet dat je het bevolkingsonderzoek moet negeren, maar dat de topictitel naar mijn idee overdreven angst aanjagend is (wat mij niet direct helpend lijkt).
Oh nee, zo bedoelde ik het ook niet met mijn post. Ook al ervaren sommige mensen de titel van het topic als angstaanjagend, het zou mij waarschijnlijk alsnog niet motiveren om de test te doen. Pas toen het zó dichtbij kwam, ging ik de test pas doen.
Wat @flower ook zegt! Ik heb toevallig vorige wee mijn tweede prik gekregen. Gewoon via de GGD geregeld. Het is wel 2x€225, maar kun je gemakkelijk zelf regelen. Wel zelf eraan denken dat je belt voor een afspraak voor de tweede prik. Maar hier inderdaad ook geprikt met Gardasil 9 en was vlot geregeld.
Degene die zelf de prik betalen. Doen jullie dat omdat je een verhoogd risico hebt? Heb er zelf nooit zo bij stilgestaan om zelf te halen. Ook 2x goed uitstrijkje gehad en behoor niet tot de groep met een verhoogd risico (weet dat iedereen kan krijgen natuurlijk)
Ik heb net gebeld voor hem, en het is indd helemaal niet zo ingewikkeld. Hij vind t zelf alleen zoveel gedoe en is niet echt een regelaar/beller dus vind t al snel verwarrend of moeilijk denk ik (of een soort weaponised incompetence) bedankt in ieder geval voor jullie advies
@Mexi ja in mijn geval na 3 jaar hpv, 2 keer een biopt en 1 keer een lysexcisie, was klaar met t gedoe en wilde een extra boost dat ik “schoon” of virusvrij blijf nu.
Ik had wel hpv maar geen onrustige cellen of iets bij mijn uitstrijkje gelukkig. Maar heeft me wel aan het denken gezet. Toen werden er hier op het forum een paar onderzoeken gedeeld en heb ik zelf ook nog wat dingen onderzocht, financiële ruimte had ik juist nu, vandaar ervoor gekozen om het zelf te regelen.
Ik denk en hoop wel dat het over X aantal jaren voor alle leeftijdsgroepen beschikbaar komt! Ik geloof dat ze wel bezig zijn om dat te onderzoeken nja goed, daar wilde ik dus niet op wachten!
Ik ga er ook eens over nadenken. Voor nu even niet vanwege zwangerschap. Maar daarna ook even wat meer in verdiepen. Kan het financieel wel dragen nu, maar natuurlijk alsnog veel geld. Mja goede gezondheid is ook belangrijk.
Nee geen verhoogd risico. Maar toen ik als tiener mocht heb ik geweigerd en daar sta ik nu totaal niet meer achter. Via SofieRozendaal op youtube zag ik dat je dus ook via de huisarts/GGD het jaren later kan halen.
Nee geen verhoogd risico hier. Ik ben er nooit voor in aanmerking gekomen, en achteraf pas geleerd dat het ook gewoon werkt als je wel al seks hebt gehad. Ik geloof dat ik ook via die video van Sofie Rozendaal erachter ben gekomen dat het gewoon nog wel nuttig is ook op latere leeftijd of als je al verhoogd risico hebt. Ik heb er wel een spaarpotje voor aangelegd.
@flower thanks voor de tip! Ik ga de ggd bellen want dat klinkt veel makkelijker. De apotheek belde me gisteren nog met allerlei vragen en gingen weer intern overleggen dus afhankelijk van wat zij zeggen ga ik denk ik toch liever naar de ggd.
Ik ben inmiddels in het ziekenhuis geweest wegens afwijkende pap. De afwijking bleek daar zo licht dat ik gewoon weer controles mag bij de huisarts, dus dat is fijn. Maar wat minder fijn is, is dat het in dat ziekenhuis echt nooit eens een keer normaal kan gaan. Alweer werd niet gevraagd ‘de gyn is een man, is dat oke voor je?’ en ‘er is een co bij, is dat oke voor je?’ Nee joh, die co werd als mededeling gebracht en die mannelijke gyn weet je pas als je al halfnaakt met je benen in je nek ligt. Ik klap ook gewoon helemaal dicht van die manier waarop het gaat, waardoor ik dus ook niet zeg he luister, vind het niet oke dat mij niks wordt gevraagd. Vervolgens lig ik daar terwijl ze met 3 man naar binnen zitten te koekeloeren, komt er een random iemand die kamer in om het wachtwoord van een pc te vragen??? Sorry maar ben je wel helemaal lekker zeg? Hoe haal je het in je hoofd een behandelkamer in te lopen waar een patiënt halfnaakt ligt waar jij niks mee te maken hebt? Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer niet oke ik het vind
Jeetje wat naar, dit zou mij ook geen prettig gevoel geven. Die ervaring heb ik zelf nooit gehad, maar misschien kun je er achteraf nog een melding van maken (mocht je die energie er nog in willen steken)
Wel een prima uitslag dan hopelijk ruimt je lichaam t zelf op.
Wat naar! Misschien toch achteraf laten weten dat je de gang van zaken onprettig vond? Ik heb dit ook wel eens op deze manier in het ziekenhuis meegemaakt. Ik was toen al soort van mentaal ‘verdoofd’ door de vele eerdere bezoeken die ik al had gehad en vond het niet heel erg, maar toen ik er later aan terugdacht vond ik het toch wel vervelend.