RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Nou, via het bevolkingsonderzoek, colposcopie met biopt en een lisexcisie, helaas nu naast CINIII ook een AIS waarvoor ik binnenkort een conisatie krijg.

Heeft iemand ervaring met AIS en/of conisatie en dan met name het herstel hiervan? Kijk er zo tegenop om weer wekenlang niet te kunnen sporten en in bad e.d… al ben ik natuurlijk ook heel blij dat dit nu is opgespoord en ik er nu op tijd bij ben

3 likes

AIS zegt me niks, maar ik heb bijna 6 jaar geleden wel een conisatie gehad.
Ik kreeg een narcose en met name daarvan heb ik veel last gehad. Was nog lang moe.
Het herstel van de wond verliep echt heel goed. Ik heb een week rust gehouden maar kon vrij snel weer van alles doen. Ik denk dat ik me na een week of 2, 3 wel weer de oude voelde.
Weet je al wanneer de operatie is?

Ik heb 2 jr geleden een conisatie gehad met een ruggenprik. Herstel was echt een eitje, nergens last van gehad gelukkig. Ik heb ook niet echt rust hoeven houden. Het was wel 2 mnd na mn bevalling, dus ik was nog niet aan het sporten. Maar het viel mij echt 100 % mee.

2 likes

@Lovepink bedankt voor jullie reacties, heel fijn om te horen dat het zo meeviel. Dat stelt me wel gerust. De ingreep staat begin mei gepland, omdat er min zes weken herstel van de lisexcisie moet zijn.

1 like

Ik zou dus even goed nadenken over welke pijnstilling je wil. Ik was er bij de operatie helemaal bij, maar het was zo gepiept. Had met de gyn al afgesproken dat ik mn telefoon en koptelefoon mee mocht ook de OK op. Ik heb oa ook hiervoor gekozen omdat ik borstvoeding af, maar zou het zo weer doen.

2 likes

Ik heb dus wel redelijk lang last van m’n ‘buik’ gehad na de ingreep. Had ik niet op gerekend.

2 likes

Wat bedoel je qua pijnstilling? Het is bij mij ingepland onder algehele narcose, maar heb met de anesthesie besproken dat ze nu toch met een ruggenprik gaan doen. Lijkt me wel fijner qua herstel. Ze gaven aan dat je daar evt nog een roesje bij kunt nemen en dat dat geen invloed heeft op herstel, dus dat lijkt me misschien wel wat

@Henrydekat , goed om ook een ander verhaal te horen. Is dat een complicatie die daar bij hoort? Kon je daarmee wel werken? Slechte timing bij mij is ook dat ik een aantal weken later bij een nieuwe werkgever start en hoop dat er dan geen klachten meer zijn

2 likes

Ja qua pijnstilling/verdoving bedoel ik idd narcose/ruggenprik. Volgensmij adviseren ze een kleine cocktail pillen vooraf, die zou ik in ziekenhuis krijgen maar was niet helemaal goed gegaan met klaarleggen e.d. Fijn dat je het al hebt kunnen bespreken.

2 likes

Oeps hele late reactie! Maar ik kon wel werken hoor. Had alleen een ‘druk’ daaronder.

Ben net voor een uitstrijkje geweest 6 mnd na m’n ingreep. Blijkt dat ze niet alles hebben weggehaald en de ‘snijranden’ niet schoon zijn gemaakt ivm kinderwens. Destijds zeiden ze dat alles was weggehaald. Foutje bedankt :unamused:.

1 like

Jeetje wat naar, hebben ze dat toen wel onderzocht? Want waarom zien ze dat nu wel? Of kan t zijn dat er weer nieuwe cellen zijn ontwikkeld?
ik kreeg ook te horen: snijranden zijn netjes schoon dus alles is nu goed /klaar.
(Nu zwanger dus kan geen controle)

Ja het is pap 3B cin 3, daarom had ik toen die ingreep, maar ze hebben dus niet alles weggehaald.
Ik wacht nog op uitslag van m’n uitstrijkje of het na 6 mnd er nog zit.

Ik heb begin april een lisexcisie gehad, had ook cin3 en ze hebben toen eigenlijk niks gezegd over of het helemaal schoon verwijderd was. Nu moet ik dus nog tot oktober wachten voor mn nieuwe uitstrijkje maar heb af en toe na de seks ook bloed dus maak me een beetje zorgen, is dit normaal of zal ik hier even om moeten bellen?

(Denk dat ik wel moet bellen maar ben toen ik te horen kreeg dat ik afwijkende cellen had iets van een jaar geleden ook binnen de 6 maanden die tussen de afspraken zitten langsgeweest omdat ik het niet vertrouwde en toen wilden ze heen uitstrijkje doen omdat dat “geen zin” had, dus bel liever niet en hoor graag dat dit allemaal normaal is en ik me nergens druk over hoef te maken)

1 like

Ik zou om deze reden juist bellen, hopelijk kan de assistent aan de telefoon je dan al geruststellen

1 like

Ik zou ook even bellen, want na een lisexcisie krijg je altijd een uitslag. Misschien dat je ook zelf even kunt kijken in je dossier?

1 like

In de uitleg staat dat je geen uitstrijkje moet maken tijdens de menstruatie of ander bloedverlies. Ik zit een week voor mijn menstruatie dus dacht vandaag eindelijk geen smoesjes meer, let’s go!

Nu heb ik vaak al een paar dagen voor mijn menstruatie bruine afscheiding (oud bloed), maar niet een week. Drie keer raden, na de afname bleek van wel. Is de kans nu groot dat ik alsnog naar de assistent moet voor een nieuwe? :weary:

Van de afname zelf kan je in principe een beetje bloedverlies krijgen toch? Ik geloof niet dat dat erg is, maar je zou dat voor de zekerheid eens kunnen opzoeken in de folder

2 likes

Ik ben in april jarig geweest en een leeftijd dat het weer tijd is voor een uitstrijkje.
Alleen, ik heb nog niets gehoord? Geen brief ontvangen o.i.d.
Moet ik toch maar mijn huisarts bellen? Of komt de uitnodiging uiteindelijk vanzelf?

Je kan ook even op de site van bevolkingsonderzoek kijken, mogelijk kan je een zelftest al aanvragen!

Oh ik zal even kijken tnx!

Edit: ik zie dat ik ondertussen zo oud ben dat ik niet meer elk 5 jaar een onderzoek krijg :laughing:
Vorige onderzoeken was alles goed.

1 like

Wilde even laten weten dat ik na 5 jaar hpv uitstrijktjes, biopt en een Lysexcistie (waarna ik me meteen heb laten inenten) er nu geen afwijkende cellen meer met de nacontrole zijn gevonden :partying_face: ook heeft mijn lichaam het HPV opgeruimd.
Zooo fijn!

63 likes