RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ik heb voor het eerst het bevolkingsonderzoek voor HPV ontvangen en ik ga gelijk dit weekend kijken of ik er zelf uitkom. Ze hebben mij wel per ongeluk alleen een boekje gegeven voor borstkanker onderzoek :sweat_smile:

1 like

Ben je eruit gekomen? In principe is die zelftest gewoon een soort coronatest maar dan in je vagina haha

Ik heb gisteren mn uitslag gekregen en bij mij is er dus wel hpv gevonden dus ik ga morgen de huisarts bellen voor een uitstrijkje (wat ik echt super ongemakkelijk vind, en dat vind ik stom, want ik heb vanuit mn werk zovaak geslachtsdelen gezien dus ik weet dat professionals daar echt niks van denken maar toch!). Tegelijkertijd maak ik me ook zorgen. Ik weet dat heeel veel mensen dit hebben. Maar ik heb al een aantal maanden wat klachten op dit gebied, met name bloedingen die ik zelf heb geïnterpreteerd als menstruaties op ‘verkeerde’ momenten, maar door die uitslag ga ik nu natuurlijk wel twijfelen.

2 likes

Ik kreeg ook van de week de uitslag (en die was goed).
Ik heb dus die zelftest envelop niet goed dicht geplakt :’), niet de envelop maar dat plastic blauwe ding waar je dat buisje in moet doen.
Als je dat blauw er af probeert te trekken verschijnt er ook vet groot: STOP. Niet gezien natuurlijk. Provisorisch wel dicht weten te plakken en kennelijk goed genoeg :sweat_smile:
Voelde zo dom, het makkelijkste deel van die zelftest zou je zeggen

Ik zou dat er wel even bij zeggen als je een afspraak maakt, volgens mij onderzoeken ze net een beetje andere dingen bij klachten dan bij routine screening, zou naar zijn als je vals gerustgesteld wordt.

1 like

Als ze al HPV-pos is dan komt er nu sowieso celonderzoek vanuit het BVO, dus in dit geval niet anders dan een uitstrijkje bij klachten.

3 likes

Dankjwel! De assistente vroeg er zelf ook naar dus heb dit indd met haar gedeeld. En het is me ook helemaal meegevallen dus nu even wachten op de uitslag

1 like

Vandaag eindelijk de zelftest gedaan en meteen op de post gedaan.

Ik heb veel te lang gewacht. Vandaag dacht ik: even doorzetten, appeltje eitje. Op de een of andere vreemde manier deed het echt wel een beetje pijn (verkeerde hoek ofzo?) en er zat een klein beetje bloed op. Nu ben ik een beetje bang dat ik iets verkeerd heb gedaan of dat dit een teken is dat er iets aan de hand is.

Ik heb net een behoorlijk zwaar jaar achter de rug wat betreft mijn gezondheid en ik merkte dat het op de post doen toch best wat emoties bij me opriep. Hopelijk is de uitslag goed en hoef ik niet langs de huisarts voor een uitstrijkje.

4 likes

Zou het kunnen dat je ongesteld wordt of net bent geweest misschien?

Hopelijk is alles in orde. Goed dat je het hebt gedaan. Daarmee heb je goed voor jezelf gezorgd!

1 like

Door medicatie word ik momenteel niet ongesteld, dus dat kan het niet zijn.

Hopelijk kan ik het de komende weken goed loslaten en ontvang ik snel de uitslag.

1 like

Misschien een geruststelling, het bloeden hoeft niks te betekenen. Het bloedt altijd bij mij, ook wel eens een opmerking over gehad bij de doktersassistente. Denk dat het gewoon gevoelig slijmvlies is, tot nu toe altijd pap 1 gehad.

3 likes

Ah dankjewel, dat stelt me wel een beetje gerust. Zeker omdat je aangeeft dat je dat altijd hebt.

1 like

Bij mij deed het ook best pijn en was het stokje een beetje roze van bloed (wel heel weinig). Ik heb het toen opgezocht via de website en daar stond dat ik het gewoon kon versturen. Dat dus gedaan en kreeg gewoon het resultaat terug (gelukkig was alles goed). Dus hoop dat dit je wat geruststelt!

1 like

Ahhh fijn om te horen. Uiteraad moet ik nog afwachten of mijn uitslag ook goed is, maar het helpt mij wel om niet meteen van het slechtste uit te gaan. Bij mij was het inderdaad ook maar een klein beetje bloed.

1 like