RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ik zie hier ook dat ik de brief vandaag ga krijgen :frowning: , ondanks dat ik volgens de kaart niet in het gebied van hun zou zitten.

Zit nu echt te denken moet ik al mijn wachtwoorden wijzigen, nieuw e-mailadres nemen etc.? Terwijl je er misschien alsnog niet tussen zit omdat maar deel beschikbaar was online

Voor wie zich afvraagt wat je nu moet doen, als je gegevens in het datalek blijken te zitten:

1 like

Ik heb de brief ook gekregen… bah, wat naar. Ik ben altijd zo voorzichtig en nu dit. Ben er echt boos en verdrietig van.

Edit: ik werk met studenten. Ik ga mijn profiel op de site van de universiteit maar afschermen.

2 likes

Ja, voor docenten, hulpverleners, psychologen etc is dit echt extra klote. Een e-mailadres of telefoonnummer kan je desnoods nog veranderen, maar je kan niet zomaar opeens je adres veranderen.

Misschien kan de uni waar je werkt iets doen om je gegevens af te schermen? Dat je voor- en achternaam bijv niet zichtbaar zijn in het systeem, alleen je voorletter, zodat mensen jouw specifieke naam moeilijker in een datalek kunnen vinden? Ik werk ook op een universiteit en bij sommige collega’s zijn alleen hun voorletters en achternaam zichtbaar (dus staan letterlijk in het systeem als P Jansen ipv Pieter Jansen).

3 likes

Ja, inderdaad. We waren ook net verhuisd en het is helaas het nieuwe adres :frowning:

Goede! Ik ga het volgende week in ons team bespreken. I.v.m. ons werk moeten we zichtbaar zijn voor studenten, maar omdat ik de enige ben met mijn naam wil ik dit eigenlijk gewoon van de website hebben. Hopelijk is dat mogelijk. Dank je wel :slight_smile:

2 likes

Mehhh brief komt ook mijn kant op :frowning:

2 likes

Ik werk met justitiabelen waarbij ik soms reden geef tot kwaadwillendheid (haha sorry ik probeer het ivm privacy beetje vaag te houden). Maar ik ben hier ook echt niet relaxt in nu. Geluk bij een ongeluk ga ik ergens komende periode verhuizen en zouden mijn oude gegevens dus uitgelekt zijn ipv de actuele

2 likes

Ik heb em ook ontvangen 🫠

2 likes

Ik heb de brief zoals verwacht ook binnen. Had misschien wel iets meer details verwacht, maar goed verder kunnen we er eigenlijk toch vrij weinig mee behalve alert blijven.

1 like

Pff ik heb m ook vandaag ontvangen. Ik ben in het verleden een tijd gestalkt door mijn ex (hij is hier ook voor veroordeeld) en ben nu erg bang dat hij mijn adres via deze weg kan vinden. Weet niet zo goed wat te doen nu…

1 like

Zou je dit met iemand in de buurt kunnen bespreken, buren vragen extra alert te zijn enzo? Of anders misschien een wijkagent oid om tips/advies vragen?

3 likes

Hoe weet jij welk adres er van je is gelekt?

Gelijk even een melding doen bij de politie/wijkagent idd. Zij zijn er echt voor dit soort dingen, ook al is het preventief

11 likes

Dat weet je niet, überhaupt niet óf je gegevens zijn gelekt. Alleen dat het mogelijk gaat om onder andere je adresgegevens. Deze forummer zal ten tijde van het onderzoek ergens anders gewoond hebben dan nu en daarom dit zo zeggen.

1 like

Dit probeer ik mezelf ook maar voor te houden. Ik heb ook een brief gekregen en mijn gegevens zijn ook gelekt.

2 likes

Yes, dit inderdaad! Dit bedoelde ik.

4 likes

Mijn gegevens zijn ook gelekt. Het verklaart een hoop. Ik word namelijk al zeker 3 weken lang gebeld door random mensen die zeggen dat ik hun gebeld heb. Van meisjes van 15 tot aan oudere mensen. Het lijkt er op dat de criminelen bellen namens mijn telefoonnummer. Of mijn telefoonnummer als afzender gebruiken. Ik ben ook hoogzwanger en vind het werkelijk waar verschrikkelijk. Heb zo gehuild, kan dit er echt niet bij hebben. Heeft het zin om contact op te nemen met politie? En met die advocaat voor een schadeclaim?

4 likes

Wat vervelend! Dit hoeft alleen zeker niet te maken te hebben met de hack en er is helaas weinig aan te doen. Dit noem je spoofing en gebeurt tegenwoordig veel vaker, met willekeurige telefoonnummers

14 likes

Ik heb ook een brief gekregen. Iemand enig idee of dit nu risico vormt icm mijn werk in het onderwijs?

1 like

Mijn gedachtegang is dat Ć”ls de gegevens ā€˜openbaar’ worden gemaakt dat dat op het dark web is en dat vooral echte kwaadwillenden daar toegang toe hebben. En dat het niet waarschijnlijk is dat de gegevens zo even via Google vindbaar zullen zijn.

Maar dat is ook maar wat ik bedacht heb om mezelf gerust te stellen.

3 likes