RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Same. Heb nu die brief, maar weet nu eigenlijk alsnog niks.

2 likes

Hier zelfde…

Moet ik nou als een idioot al m’n wachtwoorden gaan veranderen? Elke dag mijn bankgegevens Checken? Heel vaag dit…

1 like

Nee joh. Heel voorzichtig zijn met wanneer iemand je benadert en gegevens van jou deelt om zo je vertrouwen te winnen. Daarnaast altijd bij belangrijke dingen 2 factor authentication aanzetten.

Lees het boek van Daniel Verlaan en zijn artikelen bij RTL. Dit is ook een goed overzicht, maar ik vind zijn boek beter: https://www.laatjeniethackmaken.nl/

6 likes

Wat @tessel ook zegt inderdaad.
Plus ik bedenk me ook maar dat ik niet speciaal en bijzonder genoeg ben dat ze mij echt gaam targetten :smiling_face_with_tear:
Er wordt zoveel data gelekt, niet alleen bij dit lek, maar bij alle leks(lekken?) over de hele wereld dat ik ergens ook denk dat deze info binnen no-time weer ondergesneeuwd is.

Desalniettemin alsnog very kut dat het überhaupt gelekt is.

5 likes

En @tessel ah ja thanks… is ook zo. :smiling_face_with_tear:
Maar het blijft echt slecht.

2 likes

Dat heb ik ook, geruststellende gedachte. Jammer genoeg geldt dat niet voor iedereen :smiling_face_with_tear: Ook adressen van bewoners blijf-van-mijn-lijfhuizen gelekt bij hack laboratorium

3 likes

Ja, dat vind ik zo kwalijk. Ook dat het tussen neus en lippen door erbij wordt gemeld en zonder een excuus

1 like

Ik heb de brief ook gekregen. Dat had ik niet zien aankomen. In dit topic werd eerder een soort tijdsframe gedeeld en ook een kaart en op basis daarvan dacht ik eigenlijk dat ik er niet tussen zou zitten. Maar waarschijnlijk is dat gewoon wat ik hoopte en heb ik de informatie niet goed genoeg bekeken.

Ik was al verontwaardigd, maar door die brief ben ik nog eens extra gaan nadenken. Alleen vrouwen zijn weer de dupe. Als je een kwaadwillende ex of ex-date hebt kan je zo opgespoord worden en dat bevalt me niet. Een man zou bang kunnen zijn dat er fraude wordt gepleegd met zijn gegevens. Een vrouw loopt datzelfde risico Ʃn moet eerder vrezen voor haar veiligheid.

13 likes

Ook genoeg beroepen waarvan je gewoon niet wil dat degenen met wie je te maken hebt ineens precies weten waar je woont.

Ik kreeg vandaag ook de brief en had het op basis van de kaart ook niet verwacht. Voor phishing ben ik niet zo bang, daar denk ik me nog wel tegen te kunnen wapenen. Maar moet er niet aan denken dat mijn adresgegevens online te vinden zijn.

4 likes

Ik zie hier ook dat ik de brief vandaag ga krijgen :frowning: , ondanks dat ik volgens de kaart niet in het gebied van hun zou zitten.

Zit nu echt te denken moet ik al mijn wachtwoorden wijzigen, nieuw e-mailadres nemen etc.? Terwijl je er misschien alsnog niet tussen zit omdat maar deel beschikbaar was online

Voor wie zich afvraagt wat je nu moet doen, als je gegevens in het datalek blijken te zitten:

1 like

Ik heb de brief ook gekregen… bah, wat naar. Ik ben altijd zo voorzichtig en nu dit. Ben er echt boos en verdrietig van.

Edit: ik werk met studenten. Ik ga mijn profiel op de site van de universiteit maar afschermen.

2 likes

Ja, voor docenten, hulpverleners, psychologen etc is dit echt extra klote. Een e-mailadres of telefoonnummer kan je desnoods nog veranderen, maar je kan niet zomaar opeens je adres veranderen.

Misschien kan de uni waar je werkt iets doen om je gegevens af te schermen? Dat je voor- en achternaam bijv niet zichtbaar zijn in het systeem, alleen je voorletter, zodat mensen jouw specifieke naam moeilijker in een datalek kunnen vinden? Ik werk ook op een universiteit en bij sommige collega’s zijn alleen hun voorletters en achternaam zichtbaar (dus staan letterlijk in het systeem als P Jansen ipv Pieter Jansen).

3 likes

Ja, inderdaad. We waren ook net verhuisd en het is helaas het nieuwe adres :frowning:

Goede! Ik ga het volgende week in ons team bespreken. I.v.m. ons werk moeten we zichtbaar zijn voor studenten, maar omdat ik de enige ben met mijn naam wil ik dit eigenlijk gewoon van de website hebben. Hopelijk is dat mogelijk. Dank je wel :slight_smile:

2 likes

Mehhh brief komt ook mijn kant op :frowning:

2 likes

Ik werk met justitiabelen waarbij ik soms reden geef tot kwaadwillendheid (haha sorry ik probeer het ivm privacy beetje vaag te houden). Maar ik ben hier ook echt niet relaxt in nu. Geluk bij een ongeluk ga ik ergens komende periode verhuizen en zouden mijn oude gegevens dus uitgelekt zijn ipv de actuele

2 likes

Ik heb em ook ontvangen 🫠

2 likes

Ik heb de brief zoals verwacht ook binnen. Had misschien wel iets meer details verwacht, maar goed verder kunnen we er eigenlijk toch vrij weinig mee behalve alert blijven.

1 like

Pff ik heb m ook vandaag ontvangen. Ik ben in het verleden een tijd gestalkt door mijn ex (hij is hier ook voor veroordeeld) en ben nu erg bang dat hij mijn adres via deze weg kan vinden. Weet niet zo goed wat te doen nu…

1 like

Zou je dit met iemand in de buurt kunnen bespreken, buren vragen extra alert te zijn enzo? Of anders misschien een wijkagent oid om tips/advies vragen?

3 likes