RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ik ben op vakantie en weet dus nog niet of mijn gegevens gelekt zijn. Maar ik krijg heeel veel spam via de mail laatste tijd (nep betaal verzoeken van verschillende bedrijven). Maar weet niet of het hier mee te maken heeft of ergens anders mn mail door is gekomen :smiling_face_with_tear:

Wordt ook veel gebeld door random 06 nummers die 10min later niet meer bestaan. Volgens mij echt iets van “nu”…

1 like

Buh ik heb de brief ook binnen. Had gehoopt dat ik met de zelftest in 2020 er net buiten was gevallen. Maar helaasss.

Ja, ik ook :frowning: had het wel verwacht maar baal wel zeg.

Zo dat klinkt echt vervelend zeg. Ik zou het denk ik ook even aan hen laten weten. Gewoon melding van maken. Misschien houden ze de meldingen wel bij. En anders overwegen melding te doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Of daar navraag doen wat je het beste kunt doen?

2 likes

Ik kwam net dit artikel tegen; https://www.nu.nl/binnenland/6366246/elke-denkbare-fraudevorm-mogelijk-met-gestolen-gegevens-bevolkingsonderzoek.html

Eindelijk een website die zegt wat er echt kan gebeuren. Dood eng hoor…

3 likes

Spoofing is echt al jaren een ding. Net als spam, zowel per mail als telefonisch.

Het krijgt hier echt een beetje boomer Facebook vibes zo.

20 likes

Ik schrik eerlijk gezegd helemaal niet van wat er in dat artikel staat. Dit zijn namelijk allemaal acties die ook uitgevoerd kunnen worden met gegevens die op andere, zelfs op legale, manieren verkregen kunnen worden. Bijvoorbeeld andere datalekken maar ook met phishing of door simpelweg te kijken wat iemand zelf deelt op social media. Het zijn geen specifieke risico’s als gevolg van dit datalek.

10 likes

Dank voor je uitleg![quote=“Feather, post:446, topic:3729, full:true”]
Ik schrik eerlijk gezegd helemaal niet van wat er in dat artikel staat. Dit zijn namelijk allemaal acties die ook uitgevoerd kunnen worden met gegevens die op andere, zelfs op legale, manieren verkregen kunnen worden. Bijvoorbeeld andere datalekken maar ook met phishing of door simpelweg te kijken wat iemand zelf deelt op social media. Het zijn geen specifieke risico’s als gevolg van dit datalek.
[/quote]

1 like

Nee eigenlijk moet je gewoon alert blijven, maar dat moest je sowieso al, al ben k nu wel nog iets scherper uiteraard.

4 likes

Wel toevallig dat de persoon in kwestie er de afgelopen weken last van heeft.
Ik snap wel dat dit niks bewijst hoor, maar het is zeker niet vergezocht.

Jeetje wat zijn er al veel van jullie die de brief hebben ontvangen. Fijn dat er al wat tips zijn gedeeld over wat je zelf eventueel kan doen om minder vindbaar/kwetsbaar te zijn.

5 likes

Ik heb (nog) geen brief ontvangen maar ik werd ook door een recruiter gebeld op mijn privé nummer ipv mijn werknummer en die zei dat m’n nummer “gewoon online te vinden was”, terwijl ik die nooit zelf online heb gedeeld.

Kan toeval zijn natuurlijk, maar vind het wel raar.

Heb je jezelf al gegoogeld dan, om te kijken waar het staat?

3 likes

Nou het lijkt me heel sterk dat een recruiter zijn gegevens van het darkweb haalt

35 likes

Dit heeft een collega van mij (die te jong is voor dit onderzoek) ook gehad onlangs. Heel eng maar lijkt ook los te staan van dit.

3 likes

Eng? Die heeft waarschijnlijk ooit ergens haar nummer achtergelaten op een of andere banensite, je hebt volgens mij ook op Linkedin tegenwoordig dat je je telefoonnummer zichtbaar kan maken voor recruiters dus weinig engs aan behalve dat mensen zelf hun gegevens overal achterlaten en zichtbaar hebben zonder dat te weten of onthouden.

6 likes

Ja dit heeft mijn vriend ook gehad, die was ook boos, maar heeft toen even aan die recruiter gevraagd waar dat nummer dan precies vandaan kwam. Toen bleek dat hij zijn cv ergens een keer gedeeld had, maar daar stonden dus contactgegevens incl telefoonnummer op :sweat_smile: Dus zou even vragen volgende keer waar ze het dan precies gevonden hebben, dan kan je het daar weghalen @Theekransje

5 likes

Ja heb ik gedaan! En er is echt niks te vinden online.

Het zou idd kunnen dat hij via oudere bedrijven waar ik ooit heb gewerkt, hij m’n cv heeft bemachtigd ofzo. Maar alsnog is het raar en in strijd met de AVG want ik heb nooit toestemming gegeven om die gegevens met andere partijen te delen.

2 likes

Recruiters hebben soms nasty maniertjes om je nummer te krijgen, ik werd ook een keer op prive gebeld terwijl ik vrij voorzichtig met dat nummer was. En toen had hij het toen ik het vroeg van een “database” ergens ofzo, echt vaag.
Ik denk dat op louche manieren aankopen, vanuit lekken of andere bronnen.

1 like

Je kan bij bevolkingsonderzoek inloggen en volgens mij checken of je e-mailadres en telefoonnummer daar staan. Bij mij staan ze niet ingevuld, dus hopelijk ook niet in de lek.

1 like