RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Hoe weet jij welk adres er van je is gelekt?

Gelijk even een melding doen bij de politie/wijkagent idd. Zij zijn er echt voor dit soort dingen, ook al is het preventief

11 likes

Dat weet je niet, überhaupt niet óf je gegevens zijn gelekt. Alleen dat het mogelijk gaat om onder andere je adresgegevens. Deze forummer zal ten tijde van het onderzoek ergens anders gewoond hebben dan nu en daarom dit zo zeggen.

1 like

Dit probeer ik mezelf ook maar voor te houden. Ik heb ook een brief gekregen en mijn gegevens zijn ook gelekt.

2 likes

Yes, dit inderdaad! Dit bedoelde ik.

4 likes

Mijn gegevens zijn ook gelekt. Het verklaart een hoop. Ik word namelijk al zeker 3 weken lang gebeld door random mensen die zeggen dat ik hun gebeld heb. Van meisjes van 15 tot aan oudere mensen. Het lijkt er op dat de criminelen bellen namens mijn telefoonnummer. Of mijn telefoonnummer als afzender gebruiken. Ik ben ook hoogzwanger en vind het werkelijk waar verschrikkelijk. Heb zo gehuild, kan dit er echt niet bij hebben. Heeft het zin om contact op te nemen met politie? En met die advocaat voor een schadeclaim?

4 likes

Wat vervelend! Dit hoeft alleen zeker niet te maken te hebben met de hack en er is helaas weinig aan te doen. Dit noem je spoofing en gebeurt tegenwoordig veel vaker, met willekeurige telefoonnummers

14 likes

Ik heb ook een brief gekregen. Iemand enig idee of dit nu risico vormt icm mijn werk in het onderwijs?

1 like

Mijn gedachtegang is dat áls de gegevens ‘openbaar’ worden gemaakt dat dat op het dark web is en dat vooral echte kwaadwillenden daar toegang toe hebben. En dat het niet waarschijnlijk is dat de gegevens zo even via Google vindbaar zullen zijn.

Maar dat is ook maar wat ik bedacht heb om mezelf gerust te stellen.

3 likes

Ik ben op vakantie en weet dus nog niet of mijn gegevens gelekt zijn. Maar ik krijg heeel veel spam via de mail laatste tijd (nep betaal verzoeken van verschillende bedrijven). Maar weet niet of het hier mee te maken heeft of ergens anders mn mail door is gekomen :smiling_face_with_tear:

Wordt ook veel gebeld door random 06 nummers die 10min later niet meer bestaan. Volgens mij echt iets van “nu”…

1 like

Buh ik heb de brief ook binnen. Had gehoopt dat ik met de zelftest in 2020 er net buiten was gevallen. Maar helaasss.

Ja, ik ook :frowning: had het wel verwacht maar baal wel zeg.

Zo dat klinkt echt vervelend zeg. Ik zou het denk ik ook even aan hen laten weten. Gewoon melding van maken. Misschien houden ze de meldingen wel bij. En anders overwegen melding te doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Of daar navraag doen wat je het beste kunt doen?

2 likes

Ik kwam net dit artikel tegen; https://www.nu.nl/binnenland/6366246/elke-denkbare-fraudevorm-mogelijk-met-gestolen-gegevens-bevolkingsonderzoek.html

Eindelijk een website die zegt wat er echt kan gebeuren. Dood eng hoor…

3 likes

Spoofing is echt al jaren een ding. Net als spam, zowel per mail als telefonisch.

Het krijgt hier echt een beetje boomer Facebook vibes zo.

20 likes

Ik schrik eerlijk gezegd helemaal niet van wat er in dat artikel staat. Dit zijn namelijk allemaal acties die ook uitgevoerd kunnen worden met gegevens die op andere, zelfs op legale, manieren verkregen kunnen worden. Bijvoorbeeld andere datalekken maar ook met phishing of door simpelweg te kijken wat iemand zelf deelt op social media. Het zijn geen specifieke risico’s als gevolg van dit datalek.

10 likes

Dank voor je uitleg![quote=“Feather, post:446, topic:3729, full:true”]
Ik schrik eerlijk gezegd helemaal niet van wat er in dat artikel staat. Dit zijn namelijk allemaal acties die ook uitgevoerd kunnen worden met gegevens die op andere, zelfs op legale, manieren verkregen kunnen worden. Bijvoorbeeld andere datalekken maar ook met phishing of door simpelweg te kijken wat iemand zelf deelt op social media. Het zijn geen specifieke risico’s als gevolg van dit datalek.
[/quote]

1 like

Nee eigenlijk moet je gewoon alert blijven, maar dat moest je sowieso al, al ben k nu wel nog iets scherper uiteraard.

4 likes

Wel toevallig dat de persoon in kwestie er de afgelopen weken last van heeft.
Ik snap wel dat dit niks bewijst hoor, maar het is zeker niet vergezocht.

Jeetje wat zijn er al veel van jullie die de brief hebben ontvangen. Fijn dat er al wat tips zijn gedeeld over wat je zelf eventueel kan doen om minder vindbaar/kwetsbaar te zijn.

5 likes