RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Ik val nog niet in de leeftijdscategorie. Maar ik heb wel al twee onderzoeken gehad. En ik vind het wel pijn doen. Maar dat ligt denk ik ook wel aan degene die het doet. De tweede keer bij de huisarts met een opgewarmde kleine eendenbek vond ik het helemaal oke.

Ik ben nog geen 30 maar ik zal zeker gaan wanneer ik een oproep krijg.

Ik zou zeker gaan. Zal nooit m’n hobby zijn maar goed liever dat dan erger
Hoe vreselijk iemand het ook zou ervaren, het is altijd beter dan kanker.

Het darmonderzoek lijkt me erger. Die krijg je vanaf 56? zoiets. Maar mijn moeder heeft darmkanker en ook dat zou men evt in een voorstadium kunnen ontdekken. Dus ook dat onderzoek zal ik zeker ondergaan.

Ben nog niet oud genoeg voor de oproep. Maar heb wel al een aantal uitstrijkjes gehad omdat ik 1 of 2 keer verkeerde cellen oid had. En dan schrik je zo dat je het liefst wil dat de dokter er iedere dag een maakt tot het weer goed is :stuck_out_tongue:

MAar, voor de mensen die nog niet in de groep vallen en wel al een uitstrijkje hebben gehad
Hoe? Moet je daar een reden/klachten voor hebben?

Want ik zou dat bijv nu ook al willen doen


Groetjes vanuit de wachtkamer. Naar aanleiding van dit bericht meteen een afspraak gemaakt!

22 likes

Van 55-75 is inderdaad bevolkingsonderzoek darmkanker. In eerste instantie moet je daarvoor gewoon thuis je poep opvangen en erin prikken met een soort stokje dat je dan per post opstuurt. Wel smerig maar niet heel heftig :tongue:

1 like

Ik ben al bijna 31 en de brief ligt hier ook nog, beken ik met het schaamrood op mijn kaken. Ik ga de thuistest bestellen


1 like

Ik ben net 30 geworden en krijg de brief dus ook binnenkort denk ik. Hoe werkt dat precies met zo’n thuistest? Is die even betrouwbaar als naar de huisarts gaan?

Niet precies hetzelfde als naar de huisarts gaan dus.

1 like

Oké, hier had ik overheen gelezen. Denk dat ik dan toch maar naar de huisarts ga, dan zit je ook niet zo lang in spanning.

2 likes

Jij moet gewoon de FF dokter worden, niemand vindt het eng om met dr benen wijd bij jou te liggen. :stuck_out_tongue:

5 likes

Ik val ook nog niet in de leeftijdscategorie maar ik ‘kan niet wachten’.
Ik snap dat er genoeg redenen voor zijn om het pas vanaf een bepaalde leeftijd te doen maar ik zou eigenlijk willen dat naar de gyn gaan net zo gemakkelijk was als naar de huisarts gaan. Maar goed dat zeg ik vanuit mijn gevoel.
(Zoals je in sommige landen gewoon ‘een gyn’ hebt zoals wij ‘een huisarts’ of ‘een tandarts’ hebben.)

Ik vind het op de een of andere manier stom ofzo om er bij mijn huisarts om te vragen want ik heb geen klachten.

1 like

Ik ben gegaan, geen moment over getwijfeld. Het stelde ook niets voor, duurde een paar minuten.

Ja ik heb dus ook best wat wisselende contacten gehad en die HPV prik niet gedaan omdat mijn huisarts het me afraadde (nu spijt) en ik denk sowieso iedere week dat ik dood ga aan iets. Maar dat laatste speelt wel mee, want ik wil ook geen zeikert zijn bij mijn huisarts. Ben echt bang dat in mijn dossier heel groot: ‘AANSTELLER’ staat.

Ik ben dus net geweest (1 jaar ‘te laat’) en hoewel ik het best onaangenaam vond was het heel snel voorbij. Uiteindelijk was het wachten in de stikhete wachtkamer het vervelendst aan dat hele uitstrijkje. Gewoon gaan dus!

5 likes

Joh als je geen klachten hebt, moet je je echt niet druk gaan maken. Je leeft tekort om je zorgen te maken om de dingen die je zeer waarschijnlijk niet hebt.

(Dit is een omg reactie op de mensen die graag een test zouden willen krijgen, maar meer een luchtig advies om je pas zorgen te maken als het nodig is :cool:)

2 likes

Ben nog geen 30, maar heb toevallig voor mijn vakantie een oproep gehad. Hier in Canada doen ze t ook eerder. Ga na de vakantke direct een afspraak maken.

@Barbati een colonscopie stelt ook weinig voor hoor. De voorbereiding is naarder dan t onderzoek zelf!

1 like

Ik heb een beetje moeite met dit antwoord eigenlijk. Ik had nul klachten, niks. En tĂłch had ik PAP3B. Gelukkig moest ik komen voor het bevolkingsonderzoek, maar anders had ik het niet geweten en had het zich wel kunnen ontwikkelen tot kanker bijvoorbeeld.

Als je nog geen 30 bent en je wilt toch een test laten doen: wat let je? Enige ding is dat het dan niet kosteloos is, maar het gaat wel om je gezondheid en als zo’n test je geruststelt, waarom niet?
Een collega van mij gaat sinds haar 18e al elk jaar, en dat betaalt zij gewoon zelf. Niks geks aan vind ik.

2 likes

En vanaf het moment dat je HPV oploopt duurt het over het algemeen ook een jaar of 15 tot er daadwerkelijk baarmoederhalskanker ontstaat (daarom werkt een bevolkingsonderzoek ook zo goed). En dus maar een heel klein percentage krijgt dat ook