Samenwonen

Woon je niet in de buurt van Den Haag toevallig :rofl:? Wij zoeken een ander. Onze hulp via helpling reageert nergens meer op, ook niet als helpling belt oid, heeft ondertussen wel onze huissleutel nog. Het was voor ons ook de ideale stap. Ik irriteer me als ik vraag of mn vriend wat wil doen en hij het doet wanneer hij wil; nooit of heel laat haha en hij irriteert zich dat ik mopper dat we moeten schoonmaken

1 like

Ik weet niet of ik wel wil samenwonen met mijn vriendšŸ˜­. Ik durft eigenlijk niet denk ikšŸ˜….

Als je bang bent kan je erover praten met je vriend om erachter te komen wat je tegenhoud maar als je jezelf heel goed kent en weet dat het niks voor je is, hoef je niet per se samen te wonen omdat het hoort he.

1 like

Ik vond het - na 7 jaar samen - ook heel spannend, maar het is me echt zo erg mee gevallen!

Waarom twijfel je?

1 like

@Blush @Plukkies Bedankt voor jullie reacties! Ik moest er even over nadenken waarom ik eigenlijk zo twijfel. Ik denk vooral omdat ik bang ben dat ik afhankelijk van hem raak ofzo? Als het nu uit zou gaan is dat minder ingrijpend dan als je samenwoont natuurlijk.

En hij heeft een dochter. Dat maakt het ook ingewikkelder voor mij. Nu kan ik voor mn gevoel nog een beetje de leuke tante zijn, maar als we samenwonen misschien niet? En ik heb helemaal geen zin om in zoā€™n moederrol te kruipen. Ik voel me zelf nog zoā€™n kind.

Maar het hoeft natuurlijk inderdaad niet als ik dat wil. Daar heb je wel gelijk in @Plukkies. Omdat ik de 30 inmiddels ben gepasseerd voel ik toch wat druk geloof ik.

Dankje! Ga ik zeker even kijken!

Mijn vriend en ik verschillen nog al qua inkomen (vriend verdiend 1300,- meer per maand). Wat vinden jullie van de financiele verdeling om de huur 50/50 te splitten, en dat hij dan in het weekend uitjes enzo voor het grootste gedeelte betaalt? Onze huur is wel echt extreem hoog helaas (2100,- per maand). Ik heb het gevoel dat ik met deze regeling wel weinig geld ga overhouden, maar aan de andere kant ben ik ook weer zo trots dat ik wel de huur wil splitten. En misschien is het ook juist wel goed als hij dan de wat duurdere uitjes in het weekend betaalt zoals mooiere restaurantjes enzo, aangezien hij dat er wel voor over heeft en ik niet :grin:

Ik zou beide naar rato doen. De huur is elke maand gelijk en is dus sowieso een flinke uitgave. Dan kun je bij de overige uitgaven ook zien waar je op uit komt / wat daarvoor over blijft.

1 like

Ik vind zelf naar rato betalen in de vaste lasten wel belangrijk. Alle extraatjes kunnen zo verschillen en zijn ook afhankelijk van wat je leuk/het geld waard vindt (wel of niet veel geld uitgeven), wie wanneer tijd en zin heeft, en ik zou dat gewoon niet zien als het ā€˜gelijktrekkenā€™ van jullie flinke verschil in draagkracht voor je levensonderhoud. Ik zou zeker niet krom gaan liggen voor een hele hoge huur om dat 50/50 te houden uit een soort trots.

Edit: ik dacht later nog, misschien bedoel je met trots dat je soort van onafhankelijk bent door een gelijk deel te betalen? Maar ik denk juist dat je er het tegenovergestelde mee bereikt. Door een voor jou buitenproportioneel deel van de torenhoge vaste lasten te betalen, houd je veel minder over voor jezelf/sparen/andere dingen. Je bent dan voor uitjes en andere dingen van hem afhankelijk, en hebt minder financiĆ«le zelfstandigheid omdat je zoā€™n groot deel van je inkomen in een gezamenlijke kostenpost gooit (die geen investering is). Bedenk ook dat, als jullie uit elkaar zouden gaan, hij wel in dat huis zou kunnen blijven wonen op zijn salaris en jij niet, terwijl jij er in verhouding veel meer van je inkomen aan kwijt bent geweest. Al met al maak je de verhoudingen denk ik juist schever door de huur 50/50 te betalen.

10 likes

Ik zou inderdaad ook naar rato doen. Dan geven jullie in ieder geval een evenredig deel uit aan vaste lasten. Uitjes kun je of 50/50 doen of ook naar rato. Net wat jullie fijn vinden.

Mijn vriend verdiend ook zoā€™n 1300 meer dan mij en wij hebben een gezamenlijke rekening waar we beide naar rato een bedrag op storten. Hiermee betalen we onze vaste lasten en kleine uitjes zoals bijv uit eten. Daarnaast hebben we samen een spaarrekening waar we 50/50 op sparen. Als we op vakantie gaan of grote gezamenlijke aankopen doen gebruiken we daar onze spaarrekening voor. Ik vind het een fijn idee dat de dingen die we aanschaffen ook echt 50% van mij zijn. Maar ben nogal trots wat dat betreft.

2 likes

Wat doen de naar rato-verdelers met kosten van boodschappen en uitjes? Ik ben in mijn relatie degene die meer verdient en de vaste lasten (huur, gwl, internet) doen we naar rato. Ik vind het alleen een beetje lastig wat te doen met de rest?

Ik denk bijv dat we voorheen beide even veel geld kwijt waren aan boodschappen (zeg bijv. beide 200 euro per maand) en vind het dan gevoelsmatig toch een beetje gek als we dat ook naar rato gaan doen, omdat ik dan dus ineens meer kwijt ben nu we gaan samenwonen en hij erop vooruit gaat.

Die rekensom snap ik even niet? Als ik nu 200 euro per maand kwijt ben aan boodschappen en bij een naar rato verdeling ik 250 euro kwijt ben en hij 150 (fictieve getallen), dan ga ik er toch financieel op achteruit en hij op vooruit?

Edit: ten opzichte van de niet-samenwonende situatie dus

Ja maar ik vergelijk het ook met de huidige situatie. Hij hield al minder over per maand dan ik. Ik twijfel of het dan eerlijk is dat ik ineens die lasten die hij voorheen ook al had voor hem ga dragen omdat we samenwonen. Stel hij houdt nu 20% van zijn inkomen over en ik 30%, dan gaat hij er toch op vooruit en ik op achteruit als we straks allebei 25% overhouden? Ik snap dat mijn 25% nog steeds meer geld is in absolute aantallen.

Voor mij zijn boodschappen ook vaste lasten, dus wij maken elke maand gewoon via dezelfde verdeling geld daarvoor over naar onze gezamenlijke rekening. Uitjes etc betalen we gewoon random, ligt er maar net aan wat het is

5 likes

Maar, er zijn toch andere vaste lasten waar je dan misschien juist minder gaat betalen? Zoals gwl/gemeente belastingen ed. Want die betaalden jullie eerst allebei 100% alleen en nu samen (en ze zullen niet 2x zo hoog worden tov toen jullie nog niet samen woonden).
Denk dat je er onder de streep niet op achteruit gaat.

2 likes

Ik ga er onder de streep zelf wel op achteruit, onze woonlasten worden namelijk flink hoger. Hiervoor deelde ik dat soort kosten met 3 huisgenoten. Daar komt ook een deel van de twijfel vandaan over alles naar rato. Ik ga er financieel sowieso al op achteruit (niet erg, is een keuze) door de vaste lasten. Moet ik er dan ook nog extra op achteruit gaan door ook meer aan boodschappen e.d kwijt te zijn?

Nouja, anders gaat je partner er toch al helemaal flink op achteruit? Het idee is juist dat je allebei ook nog geld overhoudt en dat je dus los van elkaar kan sparen, zodat je partner niet financieel afhankelijk van jou wordt

Misschien een lijstje van voor- en tegens maken waarom je wilt samenwonen want ik lees alleen maar dat je er op ā€˜achteruitā€™ gaat en in het laatste bericht zelfs ā€˜moet ik dan ook op de boodschappen achteruit gaanā€™. Wil je wel samenwonen? Zijn er ook leuke kanten aan voor jou?

Er gaan ook onverwachte uitgaven bijkomen waar je nog keuzes over moet gaan maken en als dit nu al deze spanning en weerstand oplevert zal ik in jouw plaats kijken of dat het wel waard is, want over geld bakkeleien in een relatie maakt het samenwonen niet makkelijk.

11 likes

Nou zonder de haha, want ik zou het niet prettig vinden als mijn meer verdienende partner in deze bewoordingen onze financiƫle verdeling uitlegt.

Zoals in mijn bericht ook staat vraag ik mij door de toon en stelligheid waar ook @FISSA het over heeft af of het voor @Sundance ook leuke en positieve kanten heeft. Maar zoals jij ook zegt, ā€˜dit is mijn meningā€™. En niet raar.

4 likes

Wij hebben alle vaste lasten op een hoop gegooid en in de vaste lasten rekenen we oa huur, gwl, (zorg)verzekeringen maar ook boodschappen, netflix, spotify, apple family, kranten abbos, maar ook wat we willen sparen etc.

We hebben hiernaast berekend wat onze netto salarissen samen zijn. We maken hetzelfde bedrag over naar de spaarrekening en daarnaast berekend wat we allebei moeten overmaken naar de gezamelijke lopende rekening zodat we even veel zakgeld over houden (in praktijk betekent ditt dat we allebei meer geld op onze rekeningen overhouden dan zakgeld gezien sommige vaste lasten zoals zorgverzekering niet van de gezamelijke rekening gaat maar van de prive rekening).

Dit leek ons het eerlijkst. Dat zakgeld is dan puur voor leuke dingen doen (als we samen uit eten gaan betalen we het dan 50/50 gezien we allebei evenveel zakgeld overhouden), kleding en persoonlijk sparen.

Edit voor toevoeging: en voor nu is dit eigenlijk bij ons 50/50 omdat we netto bijna evenveel verdienen maar ben ik er gigantisch op achteruit gegaan (van een all in huur van 400 euro ben ik nu naar een gezamelijke all in huur gegaan van bijna 1400 euro, geef ik ipv 180 euro pm aan boodschappen samen 450 euro uit etc) en zal dit in de toekomst alleen nog maar nadeliger uitpakken voor mij gezien ik veel sneller ga groeien in salaris dan hij en ik dus meer zal bijdrage aan onze vaste lasten terwijl we allebei wel even veel persoonlijk zakgeld zullen overhouden. Voor mij betekent samen wonen een stap zetten naar een gezamelijk leven en het gezamelijk goed hebben dus ook de leuke dingen naar rato verdelen (want zo kan je nog meer leuke dingen samen doen.)