Ik ga binnenkort samenwonen maar zit er nog een beetje mee wat eerlijk is qua kosten. Op dit moment werk ik fulltime en mijn vriend parttime. Hij heeft nu ook nog een lening bij DUO van 800 euro per maand. Op dit moment komt er bij hem dus maandelijks ongeveer 300 euro meer binnen dan bij mij en zijn huidige vaste lasten zijn een stuk lager. Echter, vanaf september begin hij aan een master van 2 jaar, waarbij hij waarschijnlijk niet (tijdens stage) of minimaal ernaast kan werken. Vanaf dan is mijn inkomen dus een stuk hoger. Hij zet wel sinds 2 maanden zijn DUO lening op een aparte rekening, om te sparen voor de maanden waarin hij niet of minder kan werken.
Ik vermoed dat huur ons inclusief ongeveer 1300 per maand zal gaan kosten. Ik zat er zelf aan te denken om de huur dan 800-500 te verdelen ongeveer. Geen idee of dat fair is, we gaan dan allebei 150 euro per maand meer betalen dan nu (mijn huidige huur is een stuk hoger dan die van hem). Maar hoe doe je het dan bijv. met de boodschappen? Ook naar rato of doen jullie die wel 50/50? En dingen als makelaarskosten, borg etc? Meubels heb ik al bedacht dat ik die waarschijnlijk gewoon betaal, stel we zouden ooit uit elkaar gaan dan zijn die ook gewoon van mij. Maar dingen als makelaarskosten zijn een soort âweggegooid geldâ, vind het ergens dan best zonde als mijn spaargeld daar allemaal aan opgaat.