Wij hebben alle vaste lasten op een hoop gegooid en in de vaste lasten rekenen we oa huur, gwl, (zorg)verzekeringen maar ook boodschappen, netflix, spotify, apple family, kranten abbos, maar ook wat we willen sparen etc.
We hebben hiernaast berekend wat onze netto salarissen samen zijn. We maken hetzelfde bedrag over naar de spaarrekening en daarnaast berekend wat we allebei moeten overmaken naar de gezamelijke lopende rekening zodat we even veel zakgeld over houden (in praktijk betekent ditt dat we allebei meer geld op onze rekeningen overhouden dan zakgeld gezien sommige vaste lasten zoals zorgverzekering niet van de gezamelijke rekening gaat maar van de prive rekening).
Dit leek ons het eerlijkst. Dat zakgeld is dan puur voor leuke dingen doen (als we samen uit eten gaan betalen we het dan 50/50 gezien we allebei evenveel zakgeld overhouden), kleding en persoonlijk sparen.
Edit voor toevoeging: en voor nu is dit eigenlijk bij ons 50/50 omdat we netto bijna evenveel verdienen maar ben ik er gigantisch op achteruit gegaan (van een all in huur van 400 euro ben ik nu naar een gezamelijke all in huur gegaan van bijna 1400 euro, geef ik ipv 180 euro pm aan boodschappen samen 450 euro uit etc) en zal dit in de toekomst alleen nog maar nadeliger uitpakken voor mij gezien ik veel sneller ga groeien in salaris dan hij en ik dus meer zal bijdrage aan onze vaste lasten terwijl we allebei wel even veel persoonlijk zakgeld zullen overhouden. Voor mij betekent samen wonen een stap zetten naar een gezamelijk leven en het gezamelijk goed hebben dus ook de leuke dingen naar rato verdelen (want zo kan je nog meer leuke dingen samen doen.)