Samenwonen

Wie betaalt de aflossing en rente op zijn huis?

3 likes

Heel lastig! Wij zaten ook in die situatie maar dan andersom (ik ben jouw vriend) maar heel toevallig zijn we er vandaag voor gaan zitten. Wij hadden ook de regel: mijn huis dus mijn kosten (nu wordt het: ons huis onze kosten). Dus ik heb een nieuw dak laten leggen en een ingebouwde airco etc en dat heb ik allemaal zelf betaald omdat het nog mijn huis was en als we uit elkaar zouden gaan was het hele huis ook van mij maar vanaf nu vinden we het eerlijker om alles te delen omdat je er beide zoveel gebruik van maakt. Ik vond het best een stap om hem in mijn huis te betrekken maar later maakt het toch niet meer uit als we samen een nieuw huisje kopen. Ik vind in jullie geval dus ook dat hij de keuken moet betalen of dat jullie het huis en de hypotheek kosten moeten splitten! Anders zou ik ook twijfelen aan het meebetalen aan zijn hypotheek. (Zo deden wij dat dan he, hij betaalde de rente en ik de aflossing)

Edit sorry voor de lange zinnen zonder leestekens

1 like

Ik betaal alleen een deel rente, aflossing betaald hij zelf. Verder betalen we alles samen

Bedankt voor je reactie! Maar hoe hebben jullie dit dan vast laten leggen? Is hij ook voor de helft eigenaar geworden van het huis? Dat als het uitgaat hij een deel van de overwaarde krijgt?

Daar zijn we nu net mee begonnen! Dat willen we inderdaad gaan doen maar dan waarschijnlijk in de vorm van een samenlevingscontract. (Volgens mij kan je dan ook een overlijdensrisicoverzekering op elkaar afsluiten maar moet ik nog ff aan hypotheek adviseur vragen). We hebben ook uitgerekend dat als het verkeerd zou gaan dat hij dan vanaf deze maand de helft van de aflossing terug krijgt (x aantal maanden dat hij heeft betaald) en dat de rest gewoon leefgeld/kosten zijn. En als we groter willen gaan wonen dan is de overwaarde van dit huis gewoon gezamenlijk als aflossing voor het nieuwe huis zegmaar! Dus dan trekt het vanzelf recht. En aan het einde van de rit maakt het toch allemaal niet meer uit want dan is alles van ons samen!

2 likes

Ik heb op een begeven moment aangegeven dat het het een of het ander was. Of ik ging voor de zekerheid van zelf huren of we gingen het goed regelen. Dat laatste hebben we gedaan. Samenlevingscontract + testamenten + kruislinks verzekeren. Het huis + onderhoud is nog altijd hem (ik betaal wel mee aan kleine dingen). Als we samen gaan kopen delen we de overwaarde en leg ik extra in om zijn aflossing en onderhoud te compenseren. Ik zal nooit ook maar een euro teveel aan het huis meebetalen zolang het niet van mij is, (steek wel meer tijd in het huis, ik ben vrij handig, hij niet) mede daarom zoeken we nu samen iets nieuws. De hoofdreden voor mij om het zo te doen is de ruimte om bij een eventuele break up door te kunnen (ik spaar het geld dat ik anders in het huis zou steken). Als ik dan eerst moet wachten op terugbetaling van een ex vind ik dat een vrij lastig scenario

@Mazikeen laat je goed voorlichten. Met een samenlevingscontract kan je alleen regelen wat gezamenlijk is. Afhankelijk van je wensen zijn bijvoorbeeld testamenten noodzakelijk.

1 like

Jaa klopt helemaal! Ik heb de hele rambam al met mijn ex gehad maar toen we uit elkaar gingen hebben we daar eigenlijk weinig aan ā€˜gehad’. Het koste vooral veel geld en ondanks dat we slecht uit elkaar gingen konden we nog wel met respect regelen zoals we zelf bedacht hadden! Daarom ben ik niet zo happig om weer Iets van €1500 te betalen voor samenlevings/Testamenten etc.!

1 like

Wij hadden na het tekenen van het koopcontract direct een aansluitende afspraak gemaakt bij de notaris om een samenlevingscontract en testament op te stellen. Zij kunnen alles goed uitleggen wat er in opgenomen wordt zodat je een keuze kan maken. Vond dat echt heel fijn!

@Loveisafourletterword
Dit hadden wij ook! Was heel fijn want de notaris besprak echt fijne dingen waar ik anders niet over na had gedacht. En daarnaast scheelde het ons ook een paar honderd euro omdat we het combineerde!

Het is bij koop ook niet verplicht, maar wel fijn.

1 like

Ik zou het als je huurt alleen doen als je het wilt. Vaak heb je dan ā€˜niet zo veel’ om je druk over te maken. Als er echt bepaalde spullen zijn waarvan je 100% zeker wil zijn dat je ze als je uit elkaar gaat van jou zijn, dan kun je dat met een samenlevingscontract regelen. De meeste mensen met een huurhuis hebben echter vaak gewoon wat meubels, een gezamenlijke rekening voor vaste lasten en aparte rekeningen. Dan is het niet echt nodig. Als je bijvoorbeeld van plan bent veel samen te gaan sparen, kan het wel weer handig zijn.

Je moet er rekening mee houden dat je dan fiscaal partner wordt, dus als de een bijvoorbeeld zorgtoeslag krijgt en de ander niet, dan kan het zijn dat je door het fiscale partnerschap beiden geen zorgtoeslag meer krijgt.

Wij hebben op dit moment niets geregeld en zouden binnenkort wel iets willen regelen met betrekking op erfenis/dat de ander de begrafenis mag regelen als een van ons overlijd ipv de ouders. Maar dat regel je dan weer in een testament.

*Je moet het een beetje afwegen. Ik zou best bepaalde meubels willen hebben als we uit elkaar gaan maar zelfs als we mega ruzie krijgen en mijn vriend neemt alles mee, dan is het me nu niet waard om een paar 100 euro aan een samenlevingscontract uit te geven.

1 like

Hoe werkt zo’n gesprek bij de notaris precies? Moet je ook meteen beslissen, of neem je al zijn info mee naar huis om het daar met z’n tweeĆ«n over te hebben en maak je dan de beslissing?

Lijkt me zo ongemakkelijk als de notaris met iets komt waar we nog nooit over nagedacht hadden en waarover we van mening verschillen en dat we dat dan voor zijn neus met elkaar over moeten hebben haha

Je hoeft niet meteen te beslissen. Je hebt als eerst zo’n bespreking en aan de hand daarvan worden de akten op gemaakt. Tijdens de bespreking kan je dus aangeven als je er nog ergens over na moet denken en kan je later aangeven wat je wilt. En uiteraard als je de ontwerpen van de akten opgestuurd krijgt (nadat je opdracht heb gegeven voor testamenten/samenlevingscontract of allebei) kan je ook nog dingen wijzigen.

1 like

Wat @Zilver zegt!

1 like

Er zijn ook notarissen met een vrijblijvend gesprek. Daar zou ik zeker naar informeren want het kan nooit kwaad.

Wij hebben dat niet, doen het op de volgende manier:

• alle vasten lasten betalen we 50/50. Dus elke maand maken we hetzelfde bedrag over op de gezamenlijke rekening. Daar zit pp 100 euro bij die we sparen voor dingen in huis.
  • meubels e.d betalen we dus van dat spaargeld. Houden we trouwens niet bij in een excel sheet oid, ga er (wellicht naĆÆef) vanuit dat we dat bij een break up netjes samen kunnen regelen
  • bij de vaste lasten zit ook boodschappenbudget trouwens, daar betalen we de boodschappen van
  • uitjes etc betalen we of om en om of gewoon 50/50
1 like

Aan degenen die een samenlevingscontract hebben: hebben jullie ook meteen een testament op laten stellen of niet? Ik ben benieuwd naar jullie redenen hiervoor!

• Samenlevingscontract zonder testament
  • Samenlevingscontract met testament en (nog) geen kinderen
  • Samenlevingscontract met testament en kinderen

0 stemmers

Maar stel dat een van jullie nu komt te overlijden, dan gaan alle bezittingen van die persoon naar het kind in plaats van de overgebleven partner, want jullie zijn geen erfgenamen van elkaar. En een kind is wel altijd een wettelijke erfgenaam. Dat zou je al kunnen regelen met een samenlevingscontract en een testament, dan kun je nog steeds uit elkaar zonder dat je hoeft te scheiden, maar het is bij overlijden wel net wat beter geregeld.

Mocht je het interessant vinden staat op de site van de consumentenbond hier veel info over https://www.consumentenbond.nl/zwanger/wel-een-kind-niet-getrouwd

@Memoria Wij hebben alleen een samenlevingscontract vanwege ons koophuis, daardoor is alles nu op papier goed geregeld wat betreft onze gemeenschappelijke bezittingen. Het is verder prima als onze eigen bezittingen naar de familie gaan bij overlijden. Bij een samenlevingscontract kun je zelf ook nog makkelijk aanpassingen doen. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld een motor die op zijn naam staat en dus zijn eigen bezit is, maar we zouden samen een briefje kunnen ondertekenen dat de motor per 16/11/2020 ons gezamenlijk bezit is en die bij het samenlevingscontract bewaren en dan is dat ook gewoon rechtsgeldig.
Wanneer we aan kinderen beginnen gaan we wel trouwen/een testament opstellen, maar dat is nu nog niet aan de orde.

2 likes

Wij hebben een testament erbij gedaan omdat mijn vriend risicovol werk doet. We wilden voor het ergste geval gewoon alles geregeld hebben.

1 like

Wel gedaan voor als er iemand dood gaat. Ik wil dan al zijn spullen en geld en andersom ook. Ik heb niks met zijn motor en hobbyspullen en hij wilt mijn auto niet. Maar ik vind het een fijn gevoel dit zelf te kunnen beslissen i.p.v. automatisch naar eigen familie. Plus als ik dood ben vind ik het fijn dat mijn vriend spaargeld krijgt, dan kan hij dat in het huis steken en anders gaat alles naar mijn familie.
En ik wilde zelf beslissen wat er met alles gebeurd als we beide overlijden. Dan gaat er namelijk niks naar de familie’s maar naar het kind van zijn beste vriend.

3 likes