Wij hebben om deze reden een vaste datenight in onze agenda staan (elke dinsdag in ons geval). Klinkt niet heel spontaan, maar het helpt wel om zo minstens 1 avond per week echt iets samen te doen. Die dag wordt wel regelmatig verschoven naar een andere dag in de week (als er een van ons een afspraak heeft die anders moeilijk in te plannen is) en valt soms ook gewoon weg tijdens drukke periodes, maar zo hebben we wel regelmatig echt tijd voor elkaar.
Er hoeft dan ook niks speciaals te gebeuren, soms gaan we iets eten en soms spelen we een spel of zitten gewoon samen in de zetel, maar net waar we zin in hebben.
We hebben allebei een drukke agenda (precorona), en ik heb ook best veel tijd voor mezelf nodig dus dan wil ik graag echt alleen zijn of alleen iets doen. Daardoor merkten we dat we wel vaak samen thuis waren, maar dan niet echt samen iets deden en dat die tijd voor elkaar er vaak niet van kwam. Vandaar dat we het met een vaste avond hebben geprobeerd, en dat werkt voor ons goed.
Edit: Het is een huizenhoog cliché, maar ik denk dat veel mensen elkaar/tijd samen als ze samenwonen for granted nemen, terwijl je daar ook gewoon tijd voor kan (moet?) maken.