Samenwonen

Ik ben vanuit huis meteen gaan samenwonen. Best wel lang ook twijfels over gehad en wilde eerst graag iets voor mezelf. Maar dat lukte gewoon niet door de enorme vraag. Samen hadden we toch wat meer te besteden. Ik heb hier geen spijt van. Ik denk niet dat ik minder zelfstandig ben omdat ik meteen ben gaan samenwonen. Omdat je dan toch zelf moet koken, wassen, een huishouden onderhouden. Maar ook communiceren met je vriend hierover en taken verdelen. Je doet het wel samen met iemand maar ik heb niet het gevoel dat ik leun op mijn vriend of andersom. En thuis deed mijn moeder het uit gewoonte en zij was ook meer thuis voor het gezin. Als ik thuis kwam uit werk stond het eten klaar, als ik mijn was in de wasmand deed werd het meegewassen met ieders was.

Ik vind het alleen soms jammer dat ik nooit een huisje heb gehad wat ik kon inrichten naar totaal mijn eigen smaak haha.

Het risico van niet melden is geloof ik (bij een huurwoning coorporatie, weet niet hoe het met particuliere huur zit) dat als de huurder overlijdt, jij er ook uit moet. Je staat op straat. Als jullie allebei als huurder op het contract staan kunnen ze je er niet uitzetten zodra de ander overlijdt omdat er een tweede huurder is.
Uitzonderingen kunnen misschien gemaakt worden, maar heb het nu al een keer met sociale huur gehoord en een keer met huurwoning in de vrije sector.

Volgensmij wel gedaan, de meerprijs scheelde niet erg veel en na zoveel jaar wonen kan je naam dan ook op het huurcontract komen geloof ik? Dat heeft weer de voordelen die @turbs noemt, zou het daarom wel doen!

Ja vind ik wel eigenlijk. Ik zou het gek vinden om niet alle bewoners door te geven aan de verhuurder. Gewoon gevoelsmatig, maar ook zodat hij/zij weet wie die kan bereiken mocht er ooit eens iets zijn met het huis. En ook in een jaar kan er trouwens van alles gebeuren natuurlijk, maar dat terzijde.

1 like

Bij ons nieuwe huis sta ik als enige op de huurovereenkomst en mag vriend erbij na 2 jaar. Dat komt omdat het op mijn inkomen staat. Maar ga nog even navragen of ik dan in de tussentijd nog moet melden dat hij er ook woont haha

Ik heb zelf heel lang op mezelf gewoond (12 jaar) en vind het wel heel fijn dat ik dat gehad heb, omdat het een soort ultieme vrijheid geeft waarbij je geen rekening hoeft te houden met ouders of partner. Inmiddels woon ik een half jaar samen en vind dat ook super fijn. Ik kan me voorstellen dat je idealiter eerst op jezelf wil wonen voordat je gaat samenwonen, aan de andere kant als je nu graag samen wil wonen weet ik niet of ik het alsnog zou gaan forceren om per se eerst alleen te wonen. Soms lopen dingen nou eenmaal anders dan je van tevoren in je hoofd had en dat is ook oke. Zou vooral luisteren naar je gevoel: wil je nu echt nog graag eerst op jezelf wonen? Dan zeker doen. Maar als je vooral graag op jezelf wil wonen omdat je in je hoofd hebt dat dat hoort (omdat het de route is die je voor jezelf hebt uitgestippeld) en je stiekem nu liever wil samenwonen dan zou ik zeggen ga lekker samenwonen.

We hebben de hele avond spelletjes gespeeld en wijn gedronken, maar hij is nu nog even bij een vriend langs die hij al lang niet gezien had (die vriend had avonddienst, dus vandaar dat hij nu pas weg is), en ik vind het echt heel lekker dat ik nu even het huis voor mezelf heb. Verder is het tot nu toe alleen maar heel chill, met als hoogtepunt dat ik een kutdag had en hij voor me kookte en me voor het slapen gaan ook nog een massage gaf :heart: :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Ik niet. Heb me gewoon via de gemeente ingeschreven op het adres en that’s it.

Sorry maar meekijken terwijl hij gamet en meefietsen terwijl hij hardloopt slaat nergens op. Dat is geen quality time samen, dit ben jij die je continu aanpast aan zĂ­jn hobby’s en tijdschema en dat is echt niet okĂ©.

Ik vind dat je hier geen genoegen mee hoeft te nemen en zou me er ook zeker niet morgen weer bij neerleggen. Wat was zijn reactie toen jullie dit eerder bespraken?

5 likes

Ik ben het hier mee eens! Ik ben er ook bang voor als we gaan samenwonen (we wonen nu ook soort van samen, maar bij andere mensen zodat we behalve als we in bed liggen nooit ùcht tijd met z’n 2en hebben, maar verwacht eigenlijk wel dat dat als we echt samen wonen dat wel verandert, we zijn nu druk opzoek naar een plek). @Canvastas Ik denk dat het er ook echt aan ligt hoeveel moeite je daar in steekt en zo te lezen doe jij al genoeg. Meer dan genoeg zelfs. Ik vind dat hij nu echt ‘aan zet’ is om het zo maar even te noemen. Je mag dat echt bij hem aangeven hoor. En dan ook concreet aangeven wat je dan mist. Ik ben ook wel benieuwd naar zijn reactie de vorige keer.

Jullie wonen dus net 6 weken ongeveer samen en je loopt hier nu al tegenaan. Dat vind ik vrij snel. Hoe was dit toen jullie nog niet samenwoonden? Welke dingen deden jullie toen samen en waarom nu niet meer? Hebben jullie voor het samenwonen gesprekken gevoerd over hoe jullie het voor je zagen en dergelijke? Hoe reageerde hij in het gesprek dat je hier eerder over bent aangegaan? Als je al zo duidelijk hebt aangegeven dat je dit mist en dat je gevoel er door veranderd, het klinkt niet alsof hij sindsdien iets heeft veranderd? Het is niet oké als jij dingen doet die je vreselijk vind om maar een beetje bij elkaar in de buurt te zijn, past hij zich ook weleens aan aan jou? Sorry, heel veel vragen, maar dit zijn dingen die ik mezelf dan af zou vragen. Misschien kunnen jullie eens samen dingen op papier zetten, een soort date ideeën pot, of dat jullie om de beurt iets leuks verzinnen om samen te doen?

Ja ik vraag me ook af hoe dit was voordat jullie samenwoonden? Ik neem toch aan dat jullie dan als jullie afspraken ook quality time samen hadden en jij niet altijd ‘meedeed’ met zijn hobby (hardlopen, gamen, etc.). Snapt hij het ook niet als je het op die manier uitlegt? Dat je echt niet iedere dag samen quality time hoeft maar wel ongeveer met de frequentie van daarvoor. Vindt het ĂŒberhaupt wel bijzonder dat hij met corona nog zo’n druk sociaal schema heeft. Mijn vriend en ik hadden dat voor corona ook wel maar dat is sindsdien toch wel drastisch verminderd.

Wij hebben om deze reden een vaste datenight in onze agenda staan (elke dinsdag in ons geval). Klinkt niet heel spontaan, maar het helpt wel om zo minstens 1 avond per week echt iets samen te doen. Die dag wordt wel regelmatig verschoven naar een andere dag in de week (als er een van ons een afspraak heeft die anders moeilijk in te plannen is) en valt soms ook gewoon weg tijdens drukke periodes, maar zo hebben we wel regelmatig echt tijd voor elkaar.
Er hoeft dan ook niks speciaals te gebeuren, soms gaan we iets eten en soms spelen we een spel of zitten gewoon samen in de zetel, maar net waar we zin in hebben.

We hebben allebei een drukke agenda (precorona), en ik heb ook best veel tijd voor mezelf nodig dus dan wil ik graag echt alleen zijn of alleen iets doen. Daardoor merkten we dat we wel vaak samen thuis waren, maar dan niet echt samen iets deden en dat die tijd voor elkaar er vaak niet van kwam. Vandaar dat we het met een vaste avond hebben geprobeerd, en dat werkt voor ons goed.

Edit: Het is een huizenhoog cliché, maar ik denk dat veel mensen elkaar/tijd samen als ze samenwonen for granted nemen, terwijl je daar ook gewoon tijd voor kan (moet?) maken.

2 likes

@Canvastas Maar hebben jullie dan ook iets afgesproken om dit op te lossen de vorige keer dat je het met hem besprak, of hoe is dat gesprek toen geëindigd? Het klinkt nu namelijk alsof je hebt aangegeven waar je behoefte aan hebt (heel goed) en het daarbij gebleven is, en misschien zelfs met de verwachting dat hij nu iets anders moet doen om dit op te lossen. Althans, zo lijkt het een beetje maar dat is op basis van wat je hier schrijft en dat is natuurlijk maar 10% van de context.

Ik zou geloof ik proberen om in ieder geval 1 moment in de week af te spreken dat je die avond of dat dagdeel aan elkaar besteed. Net zoals je dat deed toen je nog niet samenwoonde. En dan zou je samen een lijstje kunnen maken wat je dan kan doen (wandelen, spelletje spelen, hobby uitvoeren, samen koken of een filmpje kijken), maar als hij dit al lastig vindt dan kan ik me ook voorstellen dat jij daar in het begin initiatief in moet nemen. Zo slijt het wellicht ook in de routine en is het over een tijdje minder een “ding”.

1 like

Veel succes! Misschien helpt een concreet voorstel inderdaad, dat hij snapt wat je precies wil/nodig hebt.

1 like

Ik ben op zoek naar waar ik het beste mijn notariële samenlevingscontract + testament kan aanvragen. We wonen nu een tijdje samen en zijn bezig met onze kinderwens, dit hebben we nu niet geregeld en vinden we wel een onderdeel van het goed geregeld hebben voordat het kindje er is en er iets gebeurd. Ik ben aan het uitzoeken waar ik dit goedkoop voor elkaar kan krijgen en het liefst online.

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ben mij ook aan het oriënteren en HEMA biedt betaalbare opties aan vond ik.
Ben nog even aan het kijken naar de opties, maar denk dat wij daar voor kiezen.

Als je op HEMA hierboven klikt kom je op die site.

2 likes

Er zijn sites waar je dit kunt vergelijken en ook kunt zoeken in jouw buurt. Bijvoorbeeld goedkoopste notaris nl.

Volgens mij kan testament niet online maar dat weet ik niet zeker. @Kareltje sorry ik reageerde op het andere bericht :wink:

2 likes

Ik kan goedkoop en online vanuit eigen ervaring afraden (tenzij je echt 0.0 van de standaard afwijkt). Wij hebben dit bij een goedkope notaris gedaan dit jaar. Alles online en 1 keer langskomen om kort door te spreken. Kwamen een paar maanden later tot de conclusie dat we als het ooit lukt om samen een huis te kopen toch weer langs de notaris moeten (voor iets wat we ook nu al hadden kunnen ondervangen). Goedkoop is namelijk ook de standaardversie, waardoor er weinig naar jouw persoonlijke situatie gekeken wordt. Uiteindelijk scheelt het een paar honderd euro, maar twee keer gaan is duurder. Zou dus eerst goed je wensen op een rij zetten en niet op de prijs afgaan.

1 like

Mag ik vragen voor wat precies? We wonen nu samen in mijn (koop)huis, maar als we gaan verhuizen willen we natuurlijk samen kopen.

2 likes