Samenwonen

Ik heb een vraag. Geen idee of dit het goede topic is maar gezien het te maken heeft met samenwonen dacht ik, ik vraag het hier even.

Mijn vriend en ik zijn al even aan het kijken voor een koophuis. Officieel wonen wij nu nog niet samen. Wij hopen dat het dit jaar lukt om samen te wonen. Bij het gezamelijk kopen van een huis en het opstellen van een samenlevingscontract word je automatisch fiscale partners. Nu krijg ik nog zorgtoeslag. Mijn vriend niet. Nu heb ik dus gelezen op de site van de belasting dat als wij gaan samenwonen ik dan ook geen zorgtoeslag meer krijg. Niet helemaal mee eens want mijn vriend heeft niks te maken met mijn zorguitgaven maar dat is een andere discussie en is nou eenmaal zo. Maar nu las ik dat dit dus met terugwerkende kracht gebeurd? Wij weten nog niet wanneer we gaan samenwonen (want deze huizenmark is ruk en moeilijk) maar stel dit is in augustus zo, moet ik dan mijn zorgtoeslag van jan tot aug terugbetalen? Dat zou toch gek zijn? Ik word van de belastingdienst echt niet wijzer want zij hebben allemaal voorbeelden die niet van toepassing zijn op ons. Heeft iemand ooit in deze situatie gezeten? Moest je toen de maanden dat jullie nog niet samenwoonden terugbetalen?

Wij werden toeslagpartners toen we ons geregistreerd partnerschap aangingen. Dat was in de zomer en ik moest inderdaad de maanden dat ik wel zorgtoeslag had ontvangen terugbetalen (ik had het in maart ofzo wel stopgezet al). Ik weet niet hoe het zit wanneer je precies toeslagpartner bent hoor, maar het is inderdaad met terugwerkende kracht.

2 likes

Bluh oke, dankjulliewel voor de antwoorden!

Wat je ook kan doen is het nu voor de zekerheid stopzetten en dan januari 2022 het met terugwerkende kracht aanvragen.

2 likes

Ik woon nu een paar maanden samen en ik vind het nog steeds soms erg wennen, ook al is het ook wel heel gezellig. Af en toe heb ik het idee dat ik nog ‘naar huis moet’, alsof we niet echt met z’n tweeĂ«n hier wonen en ik binnenkort weer gewoon alleen ben en precies kan doen wat ik wil zonder dat iemand weet wat ik doe. Hiervoor woonde ik een aantal jaar alleen dus logisch dat het wennen is, en zeker in een lockdown, maar toch denk ik soms over m’n vriend GA WEG EN LAAT ME ALLEEN haha. Herkent iemand dit?

2 likes

Jazeker. Heb je een aparte slaapkamer en woonkamer? Werken jullie allebei thuis?

Tja ik vind het niet heel gek. Als je samen een huis koopt, ben je een huishouden waarin je kosten en je leven deelt. Je deelt dan samen financiële verplichtingen zoals zorgkosten voor de ander. DUO doet hetzelfde. Daarnaast is samenwonen vaak goedkoper dan alleen waardoor je minder toeslagen nodig hebt. Toeslagen zijn vaak wel heel onoverzichtelijk, dat is heel vervelend en kan een vervelende verrassing zijn als je plots veel terug moet betalen.

Ik ben het er op zich ook mee eens maar dat idee van met terugwerkende kracht terugbetalen is ook in dat kader toch wel raar. Zal blijkbaar niet te doen zijn maar vind eigenlijk dat je toeslag voor een bepaalde maand gebaseerd zou moeten zijn op een bepaalde maand, qua loon en al dan geen fiscaal partner

5 likes

Zo mee eens :weary: mijn eerste salarissen zijn naar het terugbetalen van huur- en zorgtoeslag gegaan. Had ik nog geen geld haha.

2 likes

Nou ja, zo werken boekjaren toch gewoon? Dat werkt beide kanten op. Twee jaar geleden ging ik in mei werken en moest ik ook 2000 euro terugbetalen, maar kreeg ik ook veel inkomstenbelasting terug omdat ik grotendeels in belastingschijf 1 bleef en er dus teveel belasting ingehouden werd. Mijn vriend ging in januari werken en had het beide niet. Alle administratie afhandelen per maand is gewoon niet realistisch.

1 like

Ja en ja! Dus dat scheelt al heel erg. Ik denk dat alles al wel anders wordt als we allebei weer ons normale leven kunnen oppakken, vaker/meer vrienden kunnen zien, op locatie werken en vaker de deur uit zijn. Dus tot die tijd maar m’n best doen om zoveel mogelijk te wennen en meer tijd voor mezelf te nemen.

1 like

Ja dit had ik dus ook. Kon van m’n eerste echte salaris meteen 800 euro zorgtoeslag terugbetalen :sob:. Je hebt dan wel de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen maar ik dacht laat ik het maar gewoon meteen betalen, dan ben ik er vanaf. Snap dat ik dan op jaarbasis uiteindelijk teveel ga verdienen, maar vond het op dat moment wel echt zuur. Dacht yessss eindelijk moneys, dag skeer leven! Zat ik door dat terugbetalen die maand nog een stuk krapper bij kas dan voordat ik een baan had.

4 likes

Voor deze vragen kun je het beste even bellen met de BelastingTelefoon: 0800-0543.

1 like

Ik denk dat dit voor veel mensen echt heel herkenbaar is. Zeeeker nu in deze periode van zo weinig buitenshuis te kunnen doen. Je zit sowieso veel binnen, bent veel aangewezen op elkaar. Ik denk dat het heel belangrijk is om dat goed aan te kunnen geven bij elkaar. Gewoon al daarover kunnen ventileren: “goh ik heb nu toch echt even tijd voor mezelf nodig”, kan misschien al genoeg zijn om die gevoelens te kunnen plaatsen.

Mijn vriend trekt volgende maand bij mij in (de eerste x dat ik met iemand ga samenwonen na 2 jaar alleen te wonen) en ik vind het ook wel heel spannend. Mijn vriend heeft nooit samengewoond met een partner hiervoor, enkel huisgenoten, dus denk dat het voor hem helemaal spannend is. Maar we hebben er allebei veel zin in!

2 likes

Ja hoor, vind het ook heeeeeerlijk als hij een dag of avond weg is en ik lekker alleen thuis kan zijn (vind allebei in een andere kamer niet hetzelfde). Lijkt me ook heel gezond en normaal om dat af en toe te willen.

1 like

In ons geval werden we fiscaal partners in juli door een samenlevingscontract, en was dit pas 6 weken later verwerkt. Juli en augustus moesten we terugbetalen en vanaf toen hadden we er geen recht meer op. Dus van januari tm augustus terugbetalen lijkt me sterk

1 like

Mensen die kinderen hebben ttv de lockdown willen die nu ook achter het behang plakken, ook al houden ze er zielsveel van. Dit is niet te vergelijken met normaal. Zolang je dat vertrouwen hebt komt het vast goed.

Nou ja je woont pas 3 weken samen en dat is ook gewoon heel erg wennen (zeker als je een romantisch beeld had van samenwonen, bijvoorbeeld dat het enorm leuk zou zijn om continu samen te zijn). Ik denk dat het heel normaal is dat je eigen tijd nodig hebt en prima om deze ook te claimen. Dus ik zou er nog niet zo van wakker liggen, je moet waarschijnlijk nog wennen! En mocht het gevoel aanhouden dan tja, is samenwonen inderdaad misschien niet iets voor jou maar die conclusie is nu nog echt veel te vroeg om te nemen.

Ohja en “ik wil graag 24/7 samen zijn” maar heeeeel weinig mensen willen en kunnen dat nou echt. Ik zou zelf helemaal gek worden to be honest.

Ja herkenbaar hoor. Tijdens de eerst lockdown ging ik samenwonen. Dus we gingen van elkaar 3 keer in de week zien naar 24/7 elkaar zien. Dat was heel erg wennen. Zeker ook omdat je weinig buiten de deur kan doen nu.

Inmiddels wel onze weg daarin gevonden en ik zeg het ook tegen mijn vriend als ik even alleen wil zijn maar ik geef dan ook duidelijk aan dat hij zich dat niet persoonlijk moet aantrekken

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Je hebt zo’n fase waarin je gewoontes en behoeften nog niet op elkaar afgestemd zijn. Dat komt best goed, heeft gewoon even tijd nodig. Vooral blijven praten met elkaar!

Ik irriteerde me in het begin altijd aan het feit dat mijn vriend de was ‘niet goed’ deed, oftewel hij deed het niet op de manier die ik graag wilde. Toen heb ik besloten dat de was mijn verantwoordelijkheid is. Super suf maar het scheelt een hoop gemopper om niks. Hij pikt dan weer ander dingen op. Samen kom je er wel uit.

2 likes