Ik heb een vraag. Geen idee of dit het goede topic is maar gezien het te maken heeft met samenwonen dacht ik, ik vraag het hier even.
Mijn vriend en ik zijn al even aan het kijken voor een koophuis. Officieel wonen wij nu nog niet samen. Wij hopen dat het dit jaar lukt om samen te wonen. Bij het gezamelijk kopen van een huis en het opstellen van een samenlevingscontract word je automatisch fiscale partners. Nu krijg ik nog zorgtoeslag. Mijn vriend niet. Nu heb ik dus gelezen op de site van de belasting dat als wij gaan samenwonen ik dan ook geen zorgtoeslag meer krijg. Niet helemaal mee eens want mijn vriend heeft niks te maken met mijn zorguitgaven maar dat is een andere discussie en is nou eenmaal zo. Maar nu las ik dat dit dus met terugwerkende kracht gebeurd? Wij weten nog niet wanneer we gaan samenwonen (want deze huizenmark is ruk en moeilijk) maar stel dit is in augustus zo, moet ik dan mijn zorgtoeslag van jan tot aug terugbetalen? Dat zou toch gek zijn? Ik word van de belastingdienst echt niet wijzer want zij hebben allemaal voorbeelden die niet van toepassing zijn op ons. Heeft iemand ooit in deze situatie gezeten? Moest je toen de maanden dat jullie nog niet samenwoonden terugbetalen?
mijn eerste salarissen zijn naar het terugbetalen van huur- en zorgtoeslag gegaan. Had ik nog geen geld haha.
. Je hebt dan wel de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen maar ik dacht laat ik het maar gewoon meteen betalen, dan ben ik er vanaf. Snap dat ik dan op jaarbasis uiteindelijk teveel ga verdienen, maar vond het op dat moment wel echt zuur. Dacht yessss eindelijk moneys, dag skeer leven! Zat ik door dat terugbetalen die maand nog een stuk krapper bij kas dan voordat ik een baan had.