Samenwonen

Oh spannend. Succes met verhuizen en geniet er van!

Jaaa zo leuk!! Jouw posts laten me echt zien hoe snel dit jaar is gegaan (voor mij dan) want het lijkt wel gister dat je postte dat jullie samen wilden wonen maar dat nog een jaar ging duren.

@Negativ ik ben eerst alleen gaan wonen (m’n vriend woonde al op zichzelf met vrienden) en ondanks dat het soms stak dat we niet samenwoonden vond ik alleen wonen heel fijn en leerzaam. Na 5,5 jaar zijn we samen gaan wonen, maar die 4 jaar alleen wonen zou ik nooit in willen leveren.

Mbt wat @Coco zegt denk ik dat het wel beperkt maar dat het er ook aan ligt hoe jullie er beide instaan. Nu na 3,5 jaar samenwonen (en 9 jaar relatie) ga ik juist heel vaak uit, blijf dan bij vrienden slapen, doe een soort studentenbestuursfunctie terwijl ik ook werk en niet meer studeer en m’n vriend vindt alles prima. Ik sluit ook weinig met hem kort daarover.

Leuk om alle verhalen te lezen, ik woon nu ongeveer 2 maanden samen!

Wij waren ongeveer een jaar samen, hadden het er vanaf een half jaar relatie al wel af en toe over. En toen bedacht dat we vanaf oktober wel een huisje wilden, vervolgens met mega veel geluk een leuk appartement kunnen vinden, precies vanaf het moment dat we ideaal vonden. Ik moest hierdoor wel naar zijn stad verhuizen, maar ken daar gelukkig al wel wat mensen.

De kosten doen we 50/50, via gezamenlijke rekening waarop we beiden na het salaris een bedrag op storten. Maar verdienen ook ongeveer evenveel. Zijn nu nog wel een beetje aan het uitvogelen hoe we hier alles van doen, in de eerste maanden toch wel veel extra kosten hadden met nog spullen die nog ontbraken.

Samenwonen zelf vind ik echt mega leuk, nog leuker dan ik gedacht had. Super gezellig en hebben echt een chille vibe in huis, zijn ook allebei veel rustiger. Moesten hiervoor altijd wel pendelen en slepen met spullen, dus geeft zoveel rust nu dat niet hoeft.

Enige wat ik nog even wennen vind, is het uitnodigen van vriendinnen als m’n vriend ook thuis is. Hij kent ze allemaal wel en is ook niet erg als hij er bij is. Maar soms is gewoon even quality time met vriendinnen nodig, en wil hem dan niet wegsturen ofzo haha.

Oh echt wat grappig! Voor mij leek het echt een eeuwigheid te duren :joy:

1 like

Beetje late reactie misschien, maar ik heb ook veel spullen. Mijn vriend ook.
We hebben allebei 1 ruimte (ik een kamertje en hij de schuur) met onze troep waar we niet met elkaar bemoeien.
Werkt goed want wij hadden ook steeds beetje ruzie over troep. Nu nog wel is, maar stuk minder en dan verbannen we het gewoon naar die ruimte en deur dicht.

Moet je wel de ruimte voor hebben maar een kast zou dan ook kunnen bijvoorbeeld.

2 likes

Hahaha maar het feit dat er dus 1 en jullie geval 2 ruimtes zijn gevuld met “troep” vinden sommige mensen al echt verschrikkelijk hè

1 like

Wat leuk!! Hoe hebben jullie het geregeld als ik vragen mag? In die zin wel samenwonen maar niet samen kopen.

Laat je hierin goed adviseren. Ik zit in dezelfde situatie (maar dan 1,5 jaar verder) en de conclusie is dat het niet met enkel een samenlevingscontract te regelen is.

2 likes

Vriend zit boven te gamen en ik zit hele dag beneden te eten en gigantische stinkscheten te laten. Af en toe komt hij even beneden om te plassen/drinken te pakken en dan zegtie “pfoe het stinkt hier schatje” en neemt ie gelijk mn lege glas/vieze bord/appelklokhuis/crackerverpakking/leeg schaaltje pretzels/dadelpitten mee naar de keuken.
Moet eigenlijk afvallen maar zit hier onder het mom van “studeren”. Wat ik dus totaal niet doe. Voel me echt een stoute big. En ik had ook nooit verwacht dat ik zo zou worden. Zo scheten zonder gene enzo

5 likes

Mag ik vragen waarom het niet met alleen een samenlevingscontract te regelen is?

Vruchtgebruik (dat jij in de woning mag blijven, maar hem niet erft) is alleen testamentair te regelen. Er verblijvingsbeding (dat gezamenlijke zaken van de langstlevende worden) gaat niet op omdat we geen gezamenlijke huis hebben

Tot slot hebben zijn ouders aan de start aangegeven niets te willen erven (we hebben nog geen kinderen). Ze hebben meerdere kinderen met huizen, auto’s, vermogen etc en zitten gewoon niet op zorgen te wachten. Dus als hij zaken niet aan mij nalaat willen zij ervan af (wat niet kan met vruchtgebruik). Die situatie willen we ook voorkomen, waardoor we besloten hebben dat we ook testamenten laten maken en alles aan elkaar nalaten. Dus als je partner zaken nalaat aan anderen dan jij, is het wellicht ook handig om met die anderen te bespreken hoe zij zich daarbij voelen (want hadden we dit niet geweten, hadden we het nu ook niet geregeld).

• belangrijke side note: vruchtgebruik is alleen uitvoerbaar als je de woning zelf kunt betalen (de lasten komen voor de bewoner). Dat kan ik momenteel ook nog niet op een fatsoenlijke manier in mijn eentje.

Mocht je er trouwens meer van weten: correct me if i’m wrong, want dit is hoe ik het begrepen heb

In een samenlevingscontract kun je alleen dingen aan elkaar nalaten die van jullie beiden zijn en niet de dingen die van één persoon zijn. Dus mocht je het huis samen hebben dan kan het wel.

@Molotov
Zo blij dat iemand dat eens zegt. Mensen proberen altijd te besparen op de notaris (wat in snap want je geeft het natuurlijk liever uit aan je nieuwe huis) maar een goed, uitgebreid advies kan je heel veel ellende (en ook geld) schelen.

2 likes

Ik heb mijn vriend in mijn testament staan mbt het huis, maar heb ook een overlijdensrisicoverzekering waarbij de helft van de hypotheek wordt afgelost bij mijn overlijden en dus zijn ervan van de woning. Dan kan hij het blijven betalen. Omdat ik jong en gezond ben kost dat extreem weinig, volgens mij 5e per maand.

3 likes

Ah oke thanks voor de uitleg. Wij hebben ons huis samen. Dus dat scheelt

1 like

Wij gaan voor een soortgelijke constructie. Volledige overlijdingsrisico (kost idd vrij weinig) en elkaars erfgenamen. Binnenkort tekenen, best wel een dingetje.

Dit hebben wij ook gedaan. Zo heb je het (in mijn ogen in ieder geval) goed gedekt allemaal. Want op het moment dát het nodig zou zijn wil je hier niet ook nog eens over vergaderen/ruziën met familie.

1 like

Ik wil heel graag samenwonen over een jaartje maar er zijn gewoon zo weinig betaalbare huizen. Word er gewoon echt down van, we verdienen echt wel lekker samen maar toch… kan toch niet zo zijn dat we geen normaal huis kunnen kopen :frowning:

Ik heb 't hele topic doorgelezen maar kan 't niet echt vinden. M’n vriend en ik gaan over een paar weken samenwonen en wil alles graag goed geregeld hebben dus vraag het even hier :blush:
Ik heb een huurhuis en m’n vriend trekt bij mij in, het plan is om even te sparen en dan een ander huisje te zoeken in een andere stad.

• Raden jullie het aan om samen een soort samenlevingscontract te maken? Gewoon over welke spullen van wie zijn en wat er mee gebeurd als we wel uit elkaar gaan etc?

• Mn vriend heeft een studieschuld en een schuld van bij de zorgverzekering. Hij is wel bezig met afbetalen en dat gaat prima geloof ik. Maar ik kan daar toch op geen enkele manier aansprakelijk voor worden? Dat als er in het ergste geval deurwaarders komen dat ze mijn spullen kunnen innen bijvoorbeeld?

• Wat zijn andere belangrijke dingen die we moeten regelen/vaststellen? Samenwonen is voor ons beide de eerste keer haha.

Als hij bij jou komt wonen zou ik niet zo snel een contract opstellen wat van wie is, wat nu al in jouw huis staat is van jou, wat hij meeneemt is van hem en wat jullie samen kopen nouja dat is 50/50. Je kunt altijd op papier zetten (het mailen naar jezelf ofzo) wat van wie is, wij hebben daar eigenlijk niet over nagedacht toen we gingen samenwonen.

Zijn schuld is zijn schuld en volgens mij (maar dat moet ik zelf ook nog uitzoeken dus pin me er niet op vast) zolang je geen toeslagpartner bent (dus niet getrouwd, samenlevingscontract oid) is dat ook alleen van hem. Jouw inkomen is niet afhankelijk van hoeveel hij moet aflossen en de zijn schuldeisers kunnen niet achter jou aankomen van hey jij hebt geld, geef het aan ons. Zelfs als je trouwt kun je volgens mij vastleggen wat voor schulden je had voor de relatie en is je partner er niet verantwoordelijk voor.

Andere dingen uh… Wij hebben meteen een gezamenlijke rekening geopend en daar 50/50 (of naar rato, wij verdienen ongeveer even veel) zodat je geen gedoe hebt met wie de boodschappen moet betalen oid.

1 like

Weet iemand ook hoe dat zit als een van beiden een eigen bedrijf heeft?
Ik werk gewoon in loondienst maar vriend heeft sinds kort een eigen bedrijf. Echter wil ik niet dat als zijn bedrijf failliet mocht gaan, dat hij mij daar financieel in meetrekt.
Sowieso wil ik ten alle tijden onafhankelijk zijn wat geldzaken betreft. Zijn geld is van hem en andersom, dat idee.