Samenwonen

De intentie bij samenwonen is dat je daarna niet meer alleen gaat wonen (intentie=bij elkaar blijven). Dus als je wel een tijdje alleen wilt wonen zou ik dat nu doen! @Negativ

1 like

Mijn vriend en ik gaan dus bijna samenwonen maar ik heb best wel veel stress ofzo. Het is nieuwbouw dus we hebben het nog niet gezien. Het enige wat we hebben is een plattegrond (wel met de maten van de ruimtes). Nu hebben we al een bank gekocht en ik ben bang dat hij veel te groot is eigenlijk. En ik ben ook bang dat mijn vriend echt zoveel troep mee gaat nemen naar het huis. Hij heeft ook echt heel veel kleding en schoenen die hij niet meer draagt maar die hij wel mee wilt nemen. En ook ALLE schoenendozen. Nou ik word nu al helemaal gek.

Ik hou echt van orde en opgeruimd anders word ik ook helemaal chaotisch in mijn hoofd.

Zei hij van de week ook: “Ja ik wil ergens ook nog wel een gesloten kast. Maar die moet dan in de woonkamer.” Dus ik zeg: “Waarvoor?” “Ja gewoon, voor dingen.” VOOR TROEP DUS :tired_face:

1 like

Ik ben gelijk vanaf huis gaan samenwonen toen ik 21 was. Gaat nog steeds goed.

Maar ik moet wel zeggen ik het soms wel jammer vind dat ik bepaalde dingen niet heb gedaan. Ik was 18 toen ik deze relatie kreeg en heb wel dingen gelaten die ik misschien anders wel had gedaan. Zoals backpacken en een studentenleven hebben met heel stappen enzo. Je gaat doet dit toch minder snel als je samen een hypotheek hebt en je houd toch meer rekening met iemand als je samenwoont. Dus zou daar goed over nadenken of er dingen zijn die je wilt ervaren.

2 likes

Mijn vriend en ik hebben er samen heel bewust voor gekozen om eerst alleen op kamers te gaan en ik ben er heel blij mee dat we dat hebben gedaan. Ik heb hem in die periode zo zien groeien (en hij mij waarschijnlijk). In het begin maakte hij echt niks schoon, al zn spullen lagen overal op de vloer etc. terwijl ik dat echt niet van hem had verwacht. Ik was op dat moment net begonnen bij een pittige stage en had het er toen echt niet bij kunnen hebben dat ik dan in zo’n rommelig huis thuis zou komen.

Na iets meer dan een jaar op kamers zijn we gaan samenwonen toen het voor ons allebei goed voelde. Heb er tot op de dag van vandaag nooit spijt van gehad dat we het zo hebben gedaan.

3 likes

Oooh ja meubels in een ruimte voor me zien vind ik ook zo moeilijk! Wij hadden alles opgemeten en wisten zeker dat de bank in een bepaalde maat zou passen, maar toen we in de winkel op het showmodel zaten twijfelde ik toch weer enorm want “volgens mij neemt de bank heel de woonkamer in”, uiteindelijk toch besteld en terwijl we er op moesten wachten heb ik wel 10 keer de vloer beplakt met tape in de maten van de bank en geroepen dat hij echt veeeeeeel te groot is.

De bank past perfect en zou echt niet kleiner hebben gewild.

Ik ga over een paar maanden samenwonen :partying_face: moet ik dan ook kijken naar dingen zoals verzekeringen die je moet veranderen? Of dat je sommige dingen misschien gezamenlijk kunt verzekeren zodat je goedkoper uit bent?

@Negativ het is absoluut jouw eigen keuze maar uit eigen ervaring denk ik dat het beter is om lekker apart je eigen plekje te hebben omdat jullie nog zo jong zijn.

Ik ben gaan samenwonen op mijn 19e echt een ontzettend domme keuze achteraf. Ging ook behoorlijk mis. Ik was destijds ook echt een klein kind hoor, we zijn toen uit elkaar gegaan, heb toen op mezelf een poos gewoond en dat was ideaal. Het kan uiteraard ook goed gaan hoor maar je eigen ontwikkeling is zo belangrijk. Samenwonen kan echt nog je hele leven, ik zelf heb juist super veel geleerd in de periode dat ik alleen was en heb toen echt heerlijk geleefd

Nu ben ik een oude taart en woon ik alleen. Mijn vriend en ik willen over jaar gaan samenwonen, nu ben ik 31 en hij 42 dus we zijn ook echt stukken ouder maar toch
 groetjes granny

5 likes

Wish me luck, als alles meezit met verhuizen wonen we vanaf vanavond samen haha!

15 likes

Oh spannend. Succes met verhuizen en geniet er van!

Jaaa zo leuk!! Jouw posts laten me echt zien hoe snel dit jaar is gegaan (voor mij dan) want het lijkt wel gister dat je postte dat jullie samen wilden wonen maar dat nog een jaar ging duren.

@Negativ ik ben eerst alleen gaan wonen (m’n vriend woonde al op zichzelf met vrienden) en ondanks dat het soms stak dat we niet samenwoonden vond ik alleen wonen heel fijn en leerzaam. Na 5,5 jaar zijn we samen gaan wonen, maar die 4 jaar alleen wonen zou ik nooit in willen leveren.

Mbt wat @Coco zegt denk ik dat het wel beperkt maar dat het er ook aan ligt hoe jullie er beide instaan. Nu na 3,5 jaar samenwonen (en 9 jaar relatie) ga ik juist heel vaak uit, blijf dan bij vrienden slapen, doe een soort studentenbestuursfunctie terwijl ik ook werk en niet meer studeer en m’n vriend vindt alles prima. Ik sluit ook weinig met hem kort daarover.

Leuk om alle verhalen te lezen, ik woon nu ongeveer 2 maanden samen!

Wij waren ongeveer een jaar samen, hadden het er vanaf een half jaar relatie al wel af en toe over. En toen bedacht dat we vanaf oktober wel een huisje wilden, vervolgens met mega veel geluk een leuk appartement kunnen vinden, precies vanaf het moment dat we ideaal vonden. Ik moest hierdoor wel naar zijn stad verhuizen, maar ken daar gelukkig al wel wat mensen.

De kosten doen we 50/50, via gezamenlijke rekening waarop we beiden na het salaris een bedrag op storten. Maar verdienen ook ongeveer evenveel. Zijn nu nog wel een beetje aan het uitvogelen hoe we hier alles van doen, in de eerste maanden toch wel veel extra kosten hadden met nog spullen die nog ontbraken.

Samenwonen zelf vind ik echt mega leuk, nog leuker dan ik gedacht had. Super gezellig en hebben echt een chille vibe in huis, zijn ook allebei veel rustiger. Moesten hiervoor altijd wel pendelen en slepen met spullen, dus geeft zoveel rust nu dat niet hoeft.

Enige wat ik nog even wennen vind, is het uitnodigen van vriendinnen als m’n vriend ook thuis is. Hij kent ze allemaal wel en is ook niet erg als hij er bij is. Maar soms is gewoon even quality time met vriendinnen nodig, en wil hem dan niet wegsturen ofzo haha.

Ik woon volgende maand 10 jaar samen. Vriend had al een baan, ik studeerde nog. We zijn samen gaan wonen toen we 20 en 23 waren, de afstand tussen onze ouderlijk huizen was best groot en dat brak onze relatie bijna op. We konden een leuk appartement krijgen en hebben daar 7 jaar gewoond. Qua financiën eigenlijk alles op één hoop gegooid. Doen we eigenlijk nu nog steeds.

Oh echt wat grappig! Voor mij leek het echt een eeuwigheid te duren :joy:

1 like

Beetje late reactie misschien, maar ik heb ook veel spullen. Mijn vriend ook.
We hebben allebei 1 ruimte (ik een kamertje en hij de schuur) met onze troep waar we niet met elkaar bemoeien.
Werkt goed want wij hadden ook steeds beetje ruzie over troep. Nu nog wel is, maar stuk minder en dan verbannen we het gewoon naar die ruimte en deur dicht.

Moet je wel de ruimte voor hebben maar een kast zou dan ook kunnen bijvoorbeeld.

2 likes

Hahaha maar het feit dat er dus 1 en jullie geval 2 ruimtes zijn gevuld met “troep” vinden sommige mensen al echt verschrikkelijk hù

1 like

Wat leuk!! Hoe hebben jullie het geregeld als ik vragen mag? In die zin wel samenwonen maar niet samen kopen.

Laat je hierin goed adviseren. Ik zit in dezelfde situatie (maar dan 1,5 jaar verder) en de conclusie is dat het niet met enkel een samenlevingscontract te regelen is.

2 likes

Vriend zit boven te gamen en ik zit hele dag beneden te eten en gigantische stinkscheten te laten. Af en toe komt hij even beneden om te plassen/drinken te pakken en dan zegtie “pfoe het stinkt hier schatje” en neemt ie gelijk mn lege glas/vieze bord/appelklokhuis/crackerverpakking/leeg schaaltje pretzels/dadelpitten mee naar de keuken.
Moet eigenlijk afvallen maar zit hier onder het mom van “studeren”. Wat ik dus totaal niet doe. Voel me echt een stoute big. En ik had ook nooit verwacht dat ik zo zou worden. Zo scheten zonder gene enzo

5 likes

Mag ik vragen waarom het niet met alleen een samenlevingscontract te regelen is?

Vruchtgebruik (dat jij in de woning mag blijven, maar hem niet erft) is alleen testamentair te regelen. Er verblijvingsbeding (dat gezamenlijke zaken van de langstlevende worden) gaat niet op omdat we geen gezamenlijke huis hebben

Tot slot hebben zijn ouders aan de start aangegeven niets te willen erven (we hebben nog geen kinderen). Ze hebben meerdere kinderen met huizen, auto’s, vermogen etc en zitten gewoon niet op zorgen te wachten. Dus als hij zaken niet aan mij nalaat willen zij ervan af (wat niet kan met vruchtgebruik). Die situatie willen we ook voorkomen, waardoor we besloten hebben dat we ook testamenten laten maken en alles aan elkaar nalaten. Dus als je partner zaken nalaat aan anderen dan jij, is het wellicht ook handig om met die anderen te bespreken hoe zij zich daarbij voelen (want hadden we dit niet geweten, hadden we het nu ook niet geregeld).

  • belangrijke side note: vruchtgebruik is alleen uitvoerbaar als je de woning zelf kunt betalen (de lasten komen voor de bewoner). Dat kan ik momenteel ook nog niet op een fatsoenlijke manier in mijn eentje.

Mocht je er trouwens meer van weten: correct me if i’m wrong, want dit is hoe ik het begrepen heb