Dat heeft te maken met of je voor de wet met elkaar verbonden bent of niet. Als je niet getrouwd bent, en geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap hebt, dan ben je voor de wet huisgenoten en financieel niet verantwoordelijk voor elkaar. Heb je een van deze dingen wel, dan moet je apart laten beschrijven dat jullie financien gescheiden zijn maar er is vast een jurist in da house die dat beter kan verwoorden.
Ik zou puur vanwege de kosten van een samenlevingscontract en omdat jullie iets nieuws gaan zoeken, totdat er ook echt bezit is om iets voor te regelen, nog niets op papier zetten. Dan kan je ook eerst rustig aan jullie gezamenlijke âhuishoudenâ wennen en weet je wellicht na een tijdje ook beter wat er op papier moet komen te staan. (Maar dat heeft mijn voorkeur)
https://notarisservice.hema.nl is echt prima voor een samenlevingscontract. Zeker mbt wat een ieder inbrengt bij start samenwonen, zou ik voor een samenlevingscontract kiezen
Achter de notarisservice van de h.e.ma zit gewoon een goed notariskantoor dus wat dat betreft is het inderdaad gewoon prima. Je krijgt alleen een zeer uitgeklede versie van de service en mogelijkheden maar als je beiden niet zo veel hebt in te brengen en geen bijzonderheden hebt (kinderen uit een eerdere relatie bijv) dan kan het voldoende zijn.
Ik vind alleen wel dat ze echt weinig uitleg geven dus als je voor hen kiest zou ik wel zelf wat meer moeite doen om me in te lezen dan wanneer je naar een andere notaris gaat.
Je kunt je alleen afvragen of je voor wat spullen een samenlevingscontract moet aangaan. Het ligt natuurlijk een beetje aan je situatie maar stel je hebt beiden alleen wat ikeameubels uit je studentenhuis dan zou ik het laten. Zoân lijst van aanbrengsten is eigenlijk voor veel mensen het minst belangrijke aan een samenlevingscontract, tenzij je echt dure/bijzondere spullen hebt.
Inlezen kan trouwens hier: https://www.notaris.nl/samen-verder/samenwonen
(Er staat echt veel troep op het internet over samenwonen namelijk.)
Ik werk voor/met clienten wel eens met die Hema service en idd prima als er verder niet zoveel âafwijktâ van de standaard verdelingen. En natuurlijk hoeft het niet als er ook niks bijzonders te verdelen is.
Maar mensen vergeten soms dat het niet alleen zinvol is mbt uit elkaar gaan, maar ook zeker bij overlijden. Je bent gewoon niet elkaars erfgenaam als je het niet regelt. Met als gevolg dat er soms hele rare situaties ontstaan met ouders/schoonouders/broers/zussen etcâŠ
En dat regel je met een testament toch? Qua overlijden.
In ons samenlevingscontract is een verblijvingsbeding opgenomen, als de één overlijdt mag de ander zonder vergoeding van kosten alle gezamenlijke spullen blijven gebruiken. Als je geen contract hebt en mijn vriend overlijdt zouden mijn schoonouders de helft van onze woning kunnen komen opeisen, waardoor ik dan dus moet verhuizen (want ik kan ze niet zomaar uitkopen, daar heb ik niet genoeg spaargeld voor).
Oh dat weet ik eigenlijk niet. Is een investeerdersbedrijf.
Dit is de reden dat ik het geregeld wil hebben met mân vriend.
Er is gewoon een grote kans dat als mijn vriend overlijdt zijn moeder de uitvaart overneemt.
En sowieso zouden zij en haar man alle bezittingen opeisen (maar dat interesseert me minder).
Nouja als die binnen nu en een half jaar niet dood gaat is het geregeld
Als je samen het huis hebt kan de situatie die @Merel beschrijft. Als een van de twee eigenaar is heb je een testament nodig. @Flamoes heeft dat ergens hierboven erg duidelijk uitgelegd volgens mij.
Hoe doen jullie het met huishoudelijke taken? Hebben jullie een verdeling gemaakt of gaat het gewoon vanzelf?
Ik ben een dag vrij in de week dus heb gezegd dat ik wel wat meer wil schoonmaken/opruimen. Mijn vriend kookt ook weer meer omdat ik later thuis ben.
Maar zoals gisteravond hebben we samen gekookt en er kwam geen initiatief verder daarna om de keuken op te ruimen en de afgelopen tijd heb ik dat steeds dan maar gedaan. Alleen gisteren heb ik het gelaten en er niks over gezegd om te kijken wat er zou gebeuren
Vanochtend was hij eerder uit bed en de keuken was nog steeds zo. Nu moet hij wel thuiswerken en ben ik thuis maar kan ik niet thuiswerken. Alleen ik vind dat hij ook best wat kan doen.
Nu ging ik net weg van huis en heb gevraagd of hij tussendoor even kan opruimen. Maar ik ben benieuwd
Bij ons gaat het heel casual maar we hebben ooit wel even gezeten om gewoon te kijken wat we vervelende taken vinden. Ik kan bijv. de bovenlade van de vaatwasser echt nĂĂ©t logisch inruimen ( ergernis van hem) dus hij ruimt de vaatwasser in en ik meestal uit. We doen samen de koekenpannen met de hand, meestal omdat iemand er dan 1 nodig heeft en dan af en toe de rest meepakt. Ik haat het gevoel van nat wasgoed dus mijn vriend regelt de was en ik vouw het op.
Hij haat dweilen dus ik dweil en hij wil graag staand plassen dus dat mag hij schoonmakenâŠ
En qua opruimen zegt 1 van ons op een gegeven moment âNou, zullen straks maar weer even de boel opruimen?â En dan gaan we.
Haha bij ons thuis zijn de rollen omgedraaid. Mijn vriend ruimt altijd op, en ik nooit. Maar dat komt volgens mij omdat we niet in sync zijn, ik ben best rommelig (of gewoon een sloddervos) dus het duurt bij mij echt langer voordat ik de neiging voel om te gaan opruimen.
Net aan hem gevraagd voor advies en hij zegt âvrede mee hebben en je er niet meer druk om makenâ mijn advies is om andere taken bij je vriend neer te leggen, zoals de was, boodschappen, vuilnis, etc
Bij ons gaat het door met elkaar te praten wel redelijk vanzelf. We bespreken altijd 1x per week wanneer we thuis eten en wie wanneer kookt, de ene persoon kookt en de andere persoon doet de afwas/ruimt te keuken op. Verder doe ik de ânormale wasâ en mijn vriend de dekens/handdoeken was, en maakt hij dan ook het bed op.
En verder proberen we zo veel mogelijk onze eigen spullen op te ruimen. En qua echt schoonmaken, gebeurd het meestal dat 1 van ons het vies vind worden en dan spreken we af wanneer we alles gaan schoonmaken, en dat stellen we dan meestal nog een paar dagen uit, en dan doen we dat.
Bedankt voor al jullie reacties! Ik denk dat ik toch even moet gaan zitten met mijn vriend want ik merk wel een beetje dat ik me erger haha.
Ik had dus gisteren gevraagd of hij de keuken op wilde ruimen. Toen ik thuis kwam was hij âbezigâ. Maar hij heeft 1,5 uur gedaan over drie pannen afwassen, de vaatwasser uitruimen en het aanrecht afnemen?? Ook omdat hij dat tussendoor steeds wat anders gaat doen.
En ik had een was gedraaid en toen zei hij: âWil je mijn schone was in een wasmand doen dan ruim ik het later op.â Nou 4 dagen later ligt het nog in de wasmand en die had ik nodig dus nu heb ik al die schone was (inmiddels nog 2 wassen erbij) op zijn bedhelft gepleurd.
Ik kook altijd en doe altijd boodschappen. Hij doet altijd de was en is verantwoordelijk voor vaatwasser en aanrechtblad. Al het andere doen we samen en dan vaak âs ochtends in het weekend even een uur met zijn twee knallen.
Ik heb een juridisch vraagje en hoop dat iemand het antwoord weet: In ons samenlevingscontract staat dat we de overlijdensrisicoverzekering kruislings moeten doen, dit voor het erfbelastingvoordeel bij de erfenis. Momenteel heeft alleen mijn vriend een overlijdensrisicoverzekering op zijn naam (had bij om zijn ouders te ontzien als hem iets overkomt), waarmee hij zichzelf verzekerd. Sinds kort ben ik echter de enige begunstigte (enige erfgenaam). We zijn beiden te lui om dit nu weer allemaal om te zetten naar een kruislinkse verzekering vanuit mij op zijn leven (hij hoeft mij niet te verzekeren, ben armoe). Als we nu niks doen en gewoon wachten tot we zes maanden een samenlevingscontract hebben, is het belastingprobleem dan vanzelf opgelost? Of moeten we echt kruislinks?
Ik had hier eerst wat anders getypt maar ik weet het toch niet zeker dus ik zou het even aan de notaris vragen die de voorwaarden heeft opgesteld. Kruislings verzekeren (of premiesplitsing) heeft namelijk te maken met wie de premies betaalt en niet met het fiscaal partnerschap voor de erfbelasting (dat na een half jaar intreed).
Normaal werkt een kruislingse verzekering zo dat je beiden verzekerd bent en elkaars premie betaalt. In dat geval is de uitkering straks niet belast met erfbelasting. Als iemand zijn eigen premie betaald is dat wel zo, maar ik weet dus niet hoe het zit als alleen jouw vriend een verzekering heeft en jij de premie betaald.
Dankje voor je antwoord. Ik betaal dus ook de premie niet. Hij heeft de verzekering, op zichzelf, die hij zelf betaald. Ga het even navragen bij de notaris!