Samenwonen

Niet mijn verhaal maar een vriendin van me. Haar vriend, waar ze al een tijd mee samen was, had een huis gekocht en zij zou daarbij intrekken. Ze vond het alleen zo vervelend geen eigen plek meer te hebben dat ze redelijk snel weer apart zijn gaan wonen, dat was 7 jaar geleden. Ze wonen nog steeds apart wat inhoudt dat zij 2 avonden per week ongeveer in d’r eigen huis is en de rest is ze bij hem. Ze zegt van ja we kunnen het financieel aan en ik vind het echt heel fijn dus zolang dat zo is blijven we het zo doen.
Hun huizen zijn beide in dezelfde wijk trouwens.

1 like

Vrienden van mijn oma. Zij waren al ouder obviously maar zijn apart gaan wonen in dezelfde flat :smile: En dat doen ze al tientallen jaren zo.

4 likes

Dit is echt m’n droom, al denk ik helaas niet dat m’n vriend hierin toestemt. Ik ben al weken bezig hem te overtuigen dat twee aparte dekbedden evht beter zijn maar dat wil er ook nog niet in

2 likes

Ik ken geen mensen die spijt hebben maar wel verschillende stellen die tussen de 10 en 30 jaar een relatie hebben en niet samenwonen. Ik heb altijd het idee dat veel mensen het als een noodzakelijke stap in hun relatie zien maar het hoeft niet.

Ik ken wel mensen die spijt hebben, maar doorgaans omdat de partner niet helemaal het einde bleek te zijn (liegen, vreemdgaan, geldproblemen). Heb zelf geen spijt. Vind het samenwonen best fijn, maar ik merk wel dat ik soms dagen achter elkaar behoefte heb aan eigen ruimte en mijn vriend slecht trek. Kunnen we beiden ook wel prima mee omgaan en het scheelt dat we in huis genoeg ruimte hebben om je eigen gang te gaan. Samenwonen in een te klein huis zou ik in ieder geval niet goed trekken.

Ik woon sinds november samen, we waren toen 7 jaar samen. Enige wat ik écht moeilijk vind is tijd voor mezelf, vooral nu heb ik daar enorme behoefte aan :weary:

2 likes

Ik woonde op mezelf in een huur appartement toen ik een relatie kreeg. Mijn vriend woonde toen nog bij zijn ouders. Dus logischerwijs was hij na een tijdje daten heel veel bij mij. Eigenlijk al vrij snel de hele week op 1 of 2 dagen/nachten na. Dat ging toen echt prima. Hij werkte toen ook veel in de avonden en ik juist overdag. Ik kon op de dagen dat hij er niet was heerlijk asociaal lang chillen in pyjama, koude pizza eten als ontbijt, films/series kijken, uuuuren een beetje gamen of gewoon met mezelf zijn en doen waar ik zin in had.

Nu wonen we sinds anderhalf jaar echt samen in een koophuis. En ik vind het af en toe nog steeds lastig dat hij er elke avond ook is. Zeker nu in de Corona crisis.
Ik heb soms zo’n behoefte aan bijv. avondeten wat ik wil zonder te denken ‘oh dat maak ik wel niet want dat vind hij niet lekker’
Of ik wil soms gewoon s’avonds stilletjes een beetje rommelen zonder dat iemand de hele tijd vraagt ‘ga je mee naar bed?’ of ‘wat ben je aan het doen?’
‘Zullen we een serie kijken?’ enz.
Ook omdat we allebei een ander ritme hebben. Ik ben een avond mens en hij een ochtendmens. Ik eet het liefst om 20:00 avondeten. Hij om 17:30. Enzovoorts.

Dus ja. soms denk ik wel eens met weemoed terug aan de tijd dat ik nog lekker mijn eigen huisje en ritme had en dan verlang ik er wel naar terug.
Of misschien moet ik gewoon de zolder claimen als privé chill oord. Dan komt het ook weer goed haha

Kennissen van mij hebben toen ze uit elkaar gingen het huis ernaast gekocht en de tuin opengebroken zodat het 1 grote tuin werd.
Hun kind kon dus bij beide ouders altijd in en uit lopen en sliep dan de ene week bij de ene ouder en de andere week bij de ander. Maar ze waren dus wel echt dichtbij.
(het moet natuurlijk maar kunnen maar het klinkt zo idyllisch, eigk lijkt dit me ook wel ideaal als je wel een relatie hebt)

16 likes

Ik heb er soms wel spijt vn omdat ik gewoon stress heb en echt geen leuk mens ben van werk en studie. Dat reageer ik op hem af en hij doet dan ook echt álles fout hebben we hele tijd ruzie en dan ga ik hem negeren en hij sport 4 avonden dus we spreken elkaar amper.
Nu zijn we lekker veel samen en ben ik weer helemaal verliefd en supergezellig elke dag. Wil niet terug naar normale leven.

Financieel doen wij hetzelfde als hierboven wordt genoemd. We storten allebei 70% van ons netto inkomen en daar betalen we alles van (hypotheek internet gas water licht boodschappen cadeaus auto verzekering) en sparen we ook een deel. Wat overblijft op mijn rekening is nog 150 eu zorgverzekering en mijn mobiel en de rest zakkkkgeld yay. En @Flamoes daarom haal ik tegenwoordig deo bodylotion shampoo allessss bij de app hahahah :smiling_imp:

Voor de mensen die een huishoudhulp (schoonmaakster) hebben, hebben jullie dit vanaf het begin gedaan? Mijn vriend en ik hebben het geld er wel graag voor over en ik vroeg me af op welk moment jullie dit hebben ingezet. Mijn vriend werkt echt veel (60+ uur per week) en ik iets meer dan 40 uur per week, dus ben bang dat dan alles op mijn schouders aan zou komen (o.a. vandaar de schoonmaakster).

Wij hebben geen schoonmaker (geld niet voor over haha), maar als je het geld hebt en allebei zoveel werkt zou ik het zéker doen. Zeker als je bang bent dat je naast je werk dan nooit meer vrije tijd hebt omdat je altijd moet schoonmaken/opruimen.

Desnoods begin je met eens in de 2 weken, kijken hoe het bevalt. Kun je altijd nog naar 1 keer per week toe.

2 likes

Na 3 maanden relatie was ik zwanger van hem, toen gaan samenwonen, kind is inmiddels 15, en we zijn inmiddels alweer 10 jaar getrouwd. Nog steeds leuk samen en ik kan mijn leven niet zonder hem voorstellen

10 likes

Op gegeven moment was ik de bende helemaal zat in huis en heb ik m’n vriend overtuigd.
Mijn advies is doe het meteen, wij zijn beide echt gek op de schoonmaakster ze werkt echt zo goed!

1 like

Hoe heb jij je schoonmaakster gevonden? En hoe veel uur komt ze in de maand? Wij hebben ook veel discussies over het huishouden, alleen ben ik dan de vent in de relatie want ik zie het gewoon niet zo snel als m’n vriend en ben een sloddervos en ik ben… lui. Probeer er echt aan te werken maar een stapje de goede richting in geholpen worden door het alleen maar bij te houden zou zoveel schelen!

Via helpling!
Eerst hadden we een ander maar die kon toen niet meer en toen kwam onze huidige anderhalf jaar terug. Echt kan wel een ode aan haar brengen zo fantastisch maakt zij schoon, wat zij in 3 uur doet doe ik anderhalve dag over.
We betaalden dus eerst wit, dat was een eis van m’n vriend maar later zijn we haar zwart gaan betalen. Veranderde voor ons niks en zij hield er meer aan over (en helpling was een gedoe met diensten wijzigen).
Ze maakt dus 3 uur per x schoon en komt om de week. Voor corona kwam ze wekelijks omdat ik de bende in huis niet meer aan kon. Maar goed door corona werk ik ook minder en wekelijks is wel duur (we betalen nu €15 per uur, we hebben 't ook x verhoogd omdat we zo tevreden zijn).
Ik ben zelf echt te lui om wat aan het huishouden te doen en m’n vriend is te druk, dus dit is ideaal.
Als de hele eettafel bezaaid is zet ze dat trouwens ook allemaal netjes aan de kant, echt amazing. Oké dit is wel behoorlijk een ode geworden haha

3 likes

Haha dit is juist mega lief! Ik ga ook m’n vriend even overtuigen dat dit zoveel gaat oplossen.

2 likes

Ik had al een schoonmaakster en m’n vriend is bij mij komen wonen. Echt beste besteding van ons geld, we zijn er allebei echt heeeel blij mee. Ze komt 1 keer in de 2 weken 3 uurtjes. Ik probeer altijd wel wat op te ruimen voor ze komt, maar toch weet ze altijd nog veel meer op te ruimen haha. En was opvouwen vind ze ook heel leuk dus dat doet ze er ook vaak nog even bij. Zou niet meer zonder willen

Woon je niet in de buurt van Den Haag toevallig :rofl:? Wij zoeken een ander. Onze hulp via helpling reageert nergens meer op, ook niet als helpling belt oid, heeft ondertussen wel onze huissleutel nog. Het was voor ons ook de ideale stap. Ik irriteer me als ik vraag of mn vriend wat wil doen en hij het doet wanneer hij wil; nooit of heel laat haha en hij irriteert zich dat ik mopper dat we moeten schoonmaken

1 like

Ik weet niet of ik wel wil samenwonen met mijn vriend😭. Ik durft eigenlijk niet denk ik😅.

Als je bang bent kan je erover praten met je vriend om erachter te komen wat je tegenhoud maar als je jezelf heel goed kent en weet dat het niks voor je is, hoef je niet per se samen te wonen omdat het hoort he.

1 like