Samenwonen

Ik snap het gewoon niet. Stel je doet alles 50/50, chill want dan ga je er niet op achteruit. Maar je partner kan dan bijna nooit mee uit eten of naar uitjes. Dat wil je toch helemaal niet? Je wil toch samen leuke dingen doen?

Ik zie nu echt een beeld voor me van iemand die een heel gevulde spaarrekening heeft maar niets leuks met de partner kan doen. Ben je dan gelukkig?

Maar goed ik heb hier ook vaak discussies over met mijn vriend, want in mijn ogen is een buffer leuk maar al het spaargeld daarboven fictie als je er niets mee doet.

2 likes

Volgens mij heeft ze het niet over 50/50 zodat hij niets kan doen, maar over een middenweg en overleg daarover.

@Victoria Als voorbeeld: Mijn vriend is vorig jaar een dag minder gaan werken om aan zijn hobby te besteden. Dat levert geen geld op en zijn salaris ging er dus op achteruit.
Bij naar rato zou ik dus automatisch meer moeten gaan betalen daarom, want mijn salaris blijft gelijk en in verhouding krijg ik meer geld binnen. Maar ik werk er ook meer voor.
Ik vind dat iets wat je in overleg doet (hebben we ook gedaan) en niet omdat naar rato altijd per definitie het eerlijkste is

als mijn vriend als hij met mij ging samenwonen constant zat te zeggen dat ie erop achteruit gaat zou ik niet eens meer willen samenwonen. wat is dat voor instelling…
wij maken gewoon allebei 70% van ons netto loon over naar de gezamelijke rekening en daar betalen we alles van. met de overige 30% koopt hij computers, camera’s en spelletjes en ik tassen, make-up en parfum. en omdat zijn 30% een stuk groter is dan mijn 30% geeft hij me soms een cadeautje.
wij betalen gewoon elk de helft maar zijn helft is water groter.

2 likes

Mijn vriend en ik hebben niet op de cent uitgerekend wat naar draaglast de beste verdeling is. Ik had dit huis al gekocht en hij is ingetrokken. Hij betaalt gewoon mee aan alle vaste lasten incl. hypotheek. Hij betaalt daarin wel iets minder dan ik, maar dat was ook omdat ik meer verdien en had echt geen zin om een exacte berekening te maken. Als hij niet hier was ingetrokken, dan had hij de hypotheek van een huisbaas moeten betalen, zie nou niet echt een verschil. We leven ook niet bepaald in een goedkope stad, dus dan had hij 3x zoveel moeten betalen. Dan liever uitgegeven aan je partner, waar je een intieme band mee hebt.

Verder leggen we evenveel in voor de boodschappen, uit eten etc. Ook hierin maken we geen verdeling van wie meer verdient en wie niet. Zou ook niet weten waarom? Of je nou samenwoont of niet, je blijft je vaste lasten houden. Die zijn niet per se hoger geworden voor ons. Dus we vinden het helemaal prima zo.

1 like

Wij hebben alle vaste lasten 50/50, alleen heb ik qua meubels eigenlijk alles betaald omdat ik meer had gespaard. En alle accessoires etc betaal ik ook zelf, mag die niet zeiken als die het niks vind :nerd_face:

1 like

Maar hij zou toch niet tot in den eeuwigheid iets blijven huren? Naar alle waarschijnlijkheid zou hij toch wel ooit wel iets hebben gekocht (en dus vermogen opgebouwd over x aantal jaren)… Nu bouw alleen jij vermogen op toch?

1 like

Het is maar net hoe je het bekijkt. We zijn van plan om (wanneer de kans zich aandient) iets samen te gaan kopen, dus dan zitten we samen hopelijk met een stuk lagere hypotheek, waar hij ook profijt van heeft. En over 30 jaar of eerder met een dan afgeloste hypotheek.

Ik vind het een beetje verdrietig om op die manier na te denken over samenwonen. Ik bedoel, als je er meteen in gaat met ā€œik ga je hypotheek niet betalenā€ā€¦ daarvoor doe je het toch niet? Dat is meteen uitgaan van de worst case scenario. Ik wil uitgaan van vertrouwen, niet van wantrouwen. We zijn het huis nu van ons aan het maken met allerlei aanpassingen. Zou ik dat dan ook alleen moeten betalen?

Misschien ben ik wel heel naief hoor, zeg niet dat ik gelijk heb. Maar zo denk ik erover.

Maar diegene gooit dan letterlijk geld in jouw spaarpot. Je moet natuurlijk doen waar je je prettig bij voelt maar in de meeste samenlevingscontracten waarbij ƩƩn persoon het huis heeft wordt afgesproken dat degene die het huis niet heeft alleen meebetaalt aan de kosten (gwl, onderhoud, rente). Je hypotheek betalen is geen kost maar een vermogensverschuiving. Nogmaals je moet het zelf weten maar door adviseurs, notarissen, etc. wordt dit over het algemeen geadviseerd als het meest fair.

7 likes

In deze stad is het letterlijk onmogelijk om alleen iets te kopen met een modaal inkomen. Ik heb net in de tijd gekocht dat het mogelijk was. Dus zeer waarschijnlijk was het of huren geweest of met een andere partner kopen.

We hebben het er ook over gehad of hij niet een huis zou willen kopen elders, maar daar zag hij zelf niet veel in. Het is dus geen scam om hem erin te luizen of iets dergelijks. Zo voelt het bijna als ik mij hier moet verantwoorden.

Snap je beredenering hoor en er zijn twee kanten aan het verhaal. Misschien heb je gelijk en is het beter zoals jij zegt. Vind het een interessante discussie!

Nu is er in ons geval ook een kind in het spel, dus is het e.e.a. vastgelegd bij de notaris. Hij heeft dus wat dat betreft geen zorgen. Alhoewel hij die zorgen ook niet per se had toen er nog niks vastgelegd was. Dat vertrouwen krijgen is voor mij persoonlijk heel waardevol.

1 like

Sterker nog: als je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd en je betaalt mee aan de verbouwing van de ander, dan kun je dat zelfs terugvorderen als je uit elkaar zou gaan. Wellicht heeft de partner die eigenaar is van de woning dat geld op dat moment helemaal niet op de bank staan omdat het ā€˜in de stenen’ zit. Dan heb je wel een probleem.
Als je samenwoont zonder samenlevingscontract moet je hier helemaal voor naar de rechter en je beroepen op onrechtvaardige verrijking, dat Is nogal wat en dat doen de meeste mensen dus ook niet, maar in de meeste samenlevingcontracten is zo’n vergoedingsbepaling opgenomen waardoor het op basis van je samenlevingscontract zo werkt.

4 likes

Sterker nog, hij spaarde helemaal niet tot we samen gingen wonen (ja, superhandig haha). Dus in die zin is hij erop vooruit gegaan (niet door mij, maar omdat hij zelf is gaan sparen op aandringen van mij).

@Victoria: ja een aanbouw etc. zou ik zelf betalen. Vorig jaar heb ik ook een extra betaling gedaan van een paar duizend euro. Hij heeft toen aangeboden om mee te betalen, maar dat heb ik toen afgewezen. Dus in die zin betaalt hij ook niet alles mee. Maar qua verf en interieur doen we het wel samen. Mocht het ooit komen tot een break-up, dan verdelen we dat ook.

@Flamoes: gezien het kind, staat er al het e.e.a. vastgelegd bij de notaris. Hij hoeft uberhaupt niet bang te zijn dat ik ooit zou genieten van zijn aflossing mocht het fout gaan. Maar ook rechtswege is het dus geregeld.

@Stars: we betalen inderdaad niet evenredig 50/50. Ik betaal zeker meer. Maar we hebben het niet helemaal uitgerekend op basis van inkomen etc. Hij kan iedere maand meer sparen dan ik, met een lager inkomen. Meer dan hij hiervoor dus deed of kon i.v.m. een hoge huur. Dus in die zin zijn we er allebei op vooruitgegaan.

Nogmaals, interessante discussie!

1 like

Ja dit was meer gewoon algemene info hoor. Je moet het sowieso gewoon regelen zoals jullie het beiden willen.

Maar zoals ik het net beschreef daar zijn mensen vaak niet op bedacht en dan komt de huiseigenaar dus in de problemen. Daarom wilde ik het aanstippen.

Absoluut, helemaal mee eens! Het gesprek moet er in ieder geval zijn, er zijn natuurlijk ook situaties waarin het wel pijnlijk misloopt. Daar heeft niemand trek in!

@tomtom ik bedoelde het niet veroordelend hoor.
Een kanttekening die ik nog wel wil maken is dat je zegt dat hij er ook van profiteert als jullie straks Samen een huis kopen. Maar jou opgebouwde vermogen blijft van jou. Dus als jij bijv straks 30.000 eigen vermogen door afgeloste hypotheek mee neemt naar een nieuw huis (van jullie samen) dan blijft dat van jou. Als jullie ooit nog uit elkaar gaan dan krijg je dar geld (als het huis niet onder water staat) ook gewoon terug.
Dus in die zin denk ik echt dat hij er minder van profiteert dan jij. Maar uiteindelijk moeten jullie het doen zoals voor jullie goed voelt en heb ik daar geen oordeel over. Wist alleen niet of je dit beseft

Klopt, dat is inderdaad niet automatisch zo. Je moet dat wel aangeven bij de notaris, wat we dan ook doen.

Eerst maar eens een huis vinden in deze huizenmarkt…pfff.

Ah ok dan heb ik me vergist, ik dacht dat dat automatisch zo ging

Het is ook absoluut niet de situatie dat ik ā€˜constant zit te zeggen dat ik erop achteruit ging’. Ik wil gaan samenwonen en denk daarom na over wat de meest eerlijke financiĆ«le verdeling is. Omdat ik hier geen ervaring mee heb vraag ik om input op het forum. Vind het vrij kort door de bocht en onaardig hoe jij de situatie nu voorstelt door te zeggen dat als je mijn vriend was je niet eens meer met me zou willen samenwonen.

2 likes

Maar gaat het alleen om zo eerlijk mogelijk of gaat het om samen iets opbouwen…
Je kan ook denken van hmm misschien wil ik over een paar jaar wel minder werken/een deeltijd studie doen/voor mezelf beginnen/aan kinderen beginnen/fulltime voor m’n zieke moeder gaan zorgen
En hoe zou je het dan vinden als hij zegt nee ik ga er teveel op achteruit jij moet al je loon inleggen anders is het ā€œniet eerlijkā€ā€¦

3 likes

Kan je niet min of meer uitrekenen wat dat boetebedrag naar jaar looptijd zou zijn en dat per jaar aan hem betalen? Ik weet niet zoveel (eigenlijk echt niets) van hypotheken maar stel dat je nog twintig jaar moet betalen, dan dus 300 euro per jaar die van jou naar hem gaat? Zet niet per se zoden aan de dijk misschien maar zou me kunnen voorstellen dat dat het eerlijkst is (dan wel nu 6000 euro aan hem betalen en indien het binnen twee jaar uitgaat krijg je 5400 terug).

Ik moest denken aan de situatie dat we met huisgenoten een nieuwe wasmachine gingen kopen en dat voor iedereen nog een redelijke uitgave was, toen hadden we uitgerekend hoe lang we verwachtten ermee te doen en wie er dan eerder weg verhuisde, kreeg de kosten voor de resterende jaren terug (die werden dan door de nieuwe huisgenoot ingelegd), als ik dit een beetje helder uitleg.

2 likes