Wat leuk! Zoiets doe ik zelf ook met de Roomportrait club als ik er zin in heb. Het is al maanden geleden dat ik geschilderd heb mja.
Het concept vind ik echt heel leuk.
Wat leuk! Zoiets doe ik zelf ook met de Roomportrait club als ik er zin in heb. Het is al maanden geleden dat ik geschilderd heb mja.
Het concept vind ik echt heel leuk.
Ik heb nu een Wacom tekentablet, die ik op m’n laptop moet aansluiten en ik zie mijn tekening op mijn laptop, niet op de tablet zelf (dat is gewoon een zwart vlak zeg maar). Ik merk steeds vaker dat ik gewoon lekker op de bank wil tekenen, en ook dat telkens naar m’n scherm turen lastig is voor m’n ogen na een tijdje.
Heeft er hier iemand ervaring met een Ipad/stand alone tekentablet (die ik niet hoef aan te sluiten op de laptop)? Welke heb je en hoe bevalt het?
Ik had eerst ook een wacom, maar daarna overgegaan op ipad met pencil en dan werken in procreate. Ik vind het echt geweldig! Ik heb toen de ipad gekocht (volgens mij de 2018) die het goedkoopst was maar wel werkte met de apple pencil. Ik heb m nu 4,5 jaar en gaat nog helemaal prima, echt super blij mee. Ik zou wel eens een grotere willen met ook meer opslag en de nieuwe pencil (mijn pencil is de 1e generatie), maar nodig is het nog niet. Heel lekker om te kunnen tekenen waar je wilt. Ik gebruik sinds kort ook Fresco van adobe als tekenprogramma, werkt ook heel goed! Vooral mooi met vectoren en watercolour.
Ah dankjewel! Echt heel fijn om te lezen. Ik neig er heel sterk naar om er binnenkort eentje aan te schaffen, het lijkt me zo chill. Zie je geen beschadigingen in je scherm van de pen, of heb je er zo’n beschermlaagje overheen? En moet je vaak wisselen dat tipje van de pen wisselen?
Ik gebruik mijn wacom als muis (ik ben grafisch vormgever) en heb ernaast een ipad met apple pencil en ik hou van dat ding! Ik vind het sowieso mijn geld waard.
Ik gebruik trouwens geen beschermlaagjes, andere tipjes en heb geen beschadigingen of tipjes moeten vervangen en gebruik het vrij intensief.
Ik heb inderdaad ook geen beschermlaagje en heb geen beschadigingen op mn scherm. Ik heb in al die tijd 1 keer mn tip moeten vervangen maar dat kwam omdat ik meerdere keren mn Pencil op zn punt had laten vallen dus hij was een beetje vervormd
Als je gaat kijken naar een iPad en Pencil moet je even goed in de gaten houden welke Pencil geschikt is voor de iPad, er zijn er twee (volgens mij) en ze zijn allebei compatibel met andere iPads.
hebben jullie tips voor tutorials voor een tekentablet? ik heb ook een wacom (zonder scherm) en vind het heel lastig om niet te kunnen zien waar ik het potlood neerzet komt dat met oefenen vanzelf?
Bij mij was het inderdaad gewoon oefenen, op een gegeven moment weet je gewoon waar je je pen neer moet zetten om op je scherm op de juiste plek te zitten. Ik heb ‘m ook heel lang echt als muis gebruikt, oefening baart kunst
@Beetle @DaintyDream dankjewel allebei! Goed om te lezen dat je ook bij intensief gebruik geen sporen ziet op de Ipad of dat je de tip moet vervangen! Bij mijn Wacom zie je wel echt flink gebruikerssporen en heb ook al regelmatig de tip moeten wisselen
@DaintyDream welke Ipad en pen heb jij?
Ik ben overtuigd dus nu begint de grote zoektocht
Ik heb de light met de Apple Pencil 2, ik raad die pen sowieso aan, want dan is de pen gewoon altijd opgeladen doordat hij magnetisch vastzit op je iPad. Ik had hiervoor de eerste pen en elke keer als ik wat wilde doen was hij weer leeg en moest ik hem weer in m’n iPad steken om op te laden.
Ik heb vorig jaar een iPad Air 2020 met Apple Pencil 2 gekocht. Ik gebruik 'm wel enkel voor tekenen maar nog steeds heel blij mee!
Dit weekend al wat challenges gedaan en nu wilde ik proberen iets na te tekenen van creachick. Vind dit zo’n leuke schets, ga het ook nog inkleuren.
Is een vaste hand een kwestie van oefenen? Zelfs overtrekken ging hier van de week niet vloeiend al kan dat ook komen door de balpen. Maar verbetert t als je t vaker doet? Ook als je op de tablet tekent?
Ja, en voor rechte lijnen trekken is het ook fijn als je hand vloeiend over het papier kan schuiven. Ik trek soms mijn mouw over mijn hand, dat helpt wel
Ik vind zelf dat ik vloeiender kan tekenen op tablet (dat en illustrator corrigeert mij hier en daar)
Maar ‘ouderwets’ vloeiend tekenen kun je verbeteren door het soort pen/potlood en papier dat je gebruikt. En ja op een gegeven moment (mist je geen artrose of iets dergelijks hebt) kan je vloeiender tekenen
Ik kan op papier echt niet vloeiend tekenen haha, maar op de tablet wel steeds beter! Wat ik heb geleerd is dat je beter snelle, kleinere lijnen kan zetten dan rustig lange lijnen. En soms doe ik dan wel meerdere keren over een lijn voordat ik tevreden ben, maar ze zien er wel een stuk strakker en vloeiender uit vind ik.