Ik vind tabby’s ook echt vreselijk om te tekenen, al die strepen…
Dat je niet kan schilderen en tekenen geloof ik niet. Weet niet hoe lang je al tekent, maar zeker in het begin is het heel veel oefenen en je raakt ook nooit uitgeleerd. Overtrekken is een hele goede manier om dingen te leren en bij veel huisdier portret stijlen wordt het sowieso gebruikt. Vector art bijvoorbeeld is (van wat ik heb gezien) allemaal overtrekken. Heel veel hyperrealistische tekeningen gebruiken ook overtrekken zodat de verhoudingen en aftekeningen/kleuren kloppen. Dus daar is echt niets mis mee!
Ik heb vroeger ook zoveel foto’s overgetrokken om te leren. Later ook tekeningen van anderen, om verschillende tekenstijlen te leren (alleen zet ze niet op internet haha, dat vinden de meeste artiesten niet zo leuk). En voor iedere tekening die ik nu maak gebruik ik een of meerdere referenties, en als het echt niet lukt schets ik soms over de foto heen. Niet echt overtrekken, maar wel heel zwaar refereren.
Daarnaast ben je vaak het meest kritisch op je eigen werk, je ziet zelf alle fouten terwijl een ander er blij mee is en die ‘fouten’ niet eens opmerkt of het juist een leuke toevoeging vind. Ik weet niet of je de kat voor iemand maakt, maar als katteneigenaar kan ik je zeggen; ik vind ieder portret dat van mijn meisjes gemaakt wordt leuk en ben er heel blij mee! Ongeacht niveau/stijl van de artiest, want diegene heeft wel z’n best gedaan op mijn meisjes en dat iemand dat voor mij overheeft waardeer ik enorm.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt
en ben heel benieuwd naar je kat als je het wil delen!