Wit op de bodem is gewoon papier. Het wit in de bomen is gouache (rest ook maar dan vermengd).
Ik merk dat ik een beetje vastloop. Ik wil graag meer echte âkunstwerkenâ maken, maar weet niet zo goed wat en hoe. Ik ben nu bezig met schetsen in mân schetsboek, met enkel een zwarte pen. Voornamelijk dieren, in verschillende houdingen. Vind ik heel leuk, maar ik vind echt 100 dingen leuk. Ik heb in de afgelopen tijd zowel digitaal als fysiek gewerkt, met alcohol markers, fineliners, kleurpotloden en aquarel, in zowel kleur als zwart-wit, aan alles van kleurplaten tot realistische lijntekeningen, dieren in kleur en een illustratie voor een geboortekaartje. Maar hoe ga ik nu dan van schetsen, naar een âfinished pieceâ? Voor mijn gevoel is wat ik doe echt van alles wat maar niet Ă©cht iets⊠geen idee of het enigszins logisch klinkt zo. Haha. Heb het gevoel dat ik consistentie mis. En een doel?
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. Of erover denken. Ik heb nu Natasha Newton ontdekt op YouTube, en haar werk vind ik echt prachtig. Ook Linde Faas is een grote inspiratiebron. Dan vind ik het zo knap hoe zij echt prachtige grote platen maken die kunstwerken opzich zijn, maar wel duidelijk hun stijl hebben. Maar hoe kom ik nu zelf dat stapje verder? Hoe bepalen jullie wat je maakt? Heb je een herkenbaar stijl of doe je ook alles?
Kun je je niet aansluiten bij een klas? Ik zit zelf op schilderles (of tekenen, krijten, pastel) waar je aan je eigen werk werkt, maar onder leiding van een kunstenaar. Dan werk je toe naar jouw eigen stijl en materiaal.
Dat heeft mij wel echt geholpen en doe dit nu al ruim 3 jaar!
Ja misschien is dat het overwegen waard. Toevallig zit mân moeder op schilderles hier in de omgeving, maar die heeft een totaal ander doel. Die wil gewoon lekker bezig zijn. Als ik dan wat over die les hoor, wil ik vooral niet En ken ook iemand die aquarel les geeft, maar ik ben meer van de mixed media dan alleen aquarel. Maar misschien moet ik nog eens zoeken of ik wat kan vinden.
Oh interessant dat jij getekend hebt als werk. Wat deed je voor iets? En hoe vond je dat? Als je er iets over kwijt wilt natuurlijk.
En ja, ik zal eens uitzoeken wat er hier in de buurt zit. Heb, zojuist toen ik even snel zocht, een kunstenares gevonden die âcreatief coachâ is, en je helpt met je eigen materialen / stukken. Maar haar eigen werk vind ik helemaal niet mooi (al is dat misschien ook niet belangrijk als ze alleen proces begeleider is?)
En bij mij is het eigenlijk een beetje andersom. Ik maak regelmatig dingen voor anderen die ik weggeef, of verkoop. Daar haal ik veel voldoening uit en vind ik ook echt heel leuk. Dan maak ik dingen af en voel ik me ook trots. Als ik alleen voor mezelf creatief bezig ben, merk ik dat ik het bezig zijn wel leuk vind (avondje schetsen op de bank vind ik heerlijk), maar haal dan niet snel voldoening uit het eindproduct en/of er is niet eens een eindproduct.
Edit: ik zou dus ook graag dat gevoel van voldoending en trots hebben op werk wat ik gewoon voor mezelf maak. Maar nu we het er zo over hebben, moet ik misschien voor mijn eigen werk ook gewoon een doel bedenken. We hebben een prachtige reis naar nieuw Zeeland gemaakt. Ik wil van onze reis verhalen en fotoâs een soort magazine maken. Daarin kan ik natuurlijk ook mân kunstwerken kwijt, met nieuw Zeelandse natuur/landschappen/dieren als inspiratie. Hmmm kansen
Heel herkenbaar, ook al schilder ik zelf niet, merk dat ik ook in mân creatieve proces vast loop omdat ik niet goed weet waar ik precies heen wil, wat mân stijl is, voelt dan steeds heel zoekend en geeft een minder voldaan gevoel met de werken die ik maak.
Ik wil zelf heel graag deze retreat doen;
Gaat heel erg om het ontdekken van je eigen persoonlijke stijl en welke materialen/ kunst vorm daar dan het meest bij pas. Heb hem dus nog niet gedaan dus geen persoonlijke ervaring maar lees online veel positieve reviews. Er zijn vast ook andere vormen van workshops in deze richting als je een weekend / retreat te veel vindt
Ik wil beginnen met schilderen.
Ik zou heel graag een leuk abstract schilderij maken met een beetje een impressionistisch gevoel. Ik denk aan wat zachte kleuren met hier en daar wat accenten in felle kleuren of metallics en ook wat textuur. Nou ja. Ik heb dus een heel beeld in mân hoofd ⊠Maar waar begin ik? Wat heb ik echt wel nodig? En wat echt niet? Welk merk acrylverf koop ik? Wat voor kwasten? Messen? Spatels? Ik heb echt geen idee.
Ik sta op het punt een enorme ezel te kopen en heb bij een random webshop 200 euro aan verf in mân mandje gegooid dus ik probeer mezelf te behoeden voor kapitale beginnersfouten.
@AutumnStorm / @DelilahBard heb je al eens geschilderd? Ik kan sowieso iedereen aanraden om iets van lessen/âbegeleidingâ te nemen, in ieder geval om mee te beginnen. Dan kun je lekker van alles uitproberen. Qua verf vind ik Amsterdam een fijn merk.
Dit is mijn nieuwste werk! Ik ga iedere week naar schilderâlesâ, iedereen schildert op zn eigen niveau en de eigenaresse van het atelier is er dan bij ter ondersteuning.
Oooh wat mooi! En knap! Inderdaad een goede tip, ik ga eens zoeken wat er hier in de buurt is.
Toeval of niet maar ik loop hier ook tegenaan. Heb de laatste tijd ook weer nieuwe materialen gehaald en er zit nu een doosje gouache in mn online mandje maar ik vind het heel moeilijk om iets af te maken. Ik vind het gewoon nooit goed genoeg en het voldoet ook nooit aan standaard normen. Maar daardoor verlies ik ook mn motivatie ofzo. K ben gisteren begonnen met een soort challenge en daarbij mag ik de pen maar beperkt van papier halen. Wellicht deel ik het resultaat hier. Wat je schrijft is in elk geval heel herkenbaar. Ik zit er ook aan te denken om eens een les te volgen maar je tijd en geld is niet iets waar ik momenteel van overloop
Om wat voor een reden je ook naar een les gaat, bij mij zorgt er er vooral voor dat ik blijf schilderen en dat doet me goed. Soort verplichte ontspanning iedere week en doordat je bezig blijft ga je vanzelf meer schilderen.
Ik schilder eigenlijk alleen maar portretten in olieverf, je hebt er niets aan maar love it.
Ohhh wat een goede vraag, een hele moeilijke ook! Je komt er eigenlijk alleen maar achter door dingen uit te proberen: maar, waar begin je? Zelf heb ik op de kunstacademie gezeten en weet dat je vooral moet DOEN. En dat gevoel wat jij nu hebt herken ik heel erg, maar met er over nadenken kom je helaas precies niks verder.
Wat mij helpt: bijv. nieuwe spullen uitproberen, zoals krijtjes die ik zie bij iemand die ik een toffe stijl vind hebben. Nou lees ik wel dat je zoân beetje alles al geprobeerd hebt haha dus wellicht is deze tip niet aan jou Of een medium waar je niet zo snel voor zou kiezen, zoals schilderen wat hier al genoemd werd. Of⊠bijvoorbeeld dingen drukken! (Dit is mijn ding dus ben misschien biased hahaha). Ik heb zelf illustratie gestudeerd aan de kunstacademie en kan helemaal niet tekenen. Dat vond ik vreselijk frustrerend. Met bloed, zweet en tranen mijn diploma gehaald. Ik kwam er daar al achter dat ik het leuk vond om lino-afdrukken te maken, maar weinig mee gedaan.
Hier bij ons Grafisch Atelier hebben ze een maandelijkse avond waar je mag binnenlopen om te experimenteren en dat is suuuuuuperleuk. Ik heb daar helemaal mijn liefde voor grafiek ontdekt en dat is nu echt helemaal mijn ding (ik werk er nu ook haha). Vind het zo fantastisch dat ik dat daar op een vrijblijvende manier heb kunnen ontdekken! Maar niet veel plekken doen dit, maar het is weer een heel andere manier van werken dan gewoon tekenen.
Maar een lino maken (je kent het wel van de basisschool denk ik, van dat linoleum waar je iets uit gutst) kun je ook makkelijk thuis doen Het is misschien iets wat helemaal niet jouw stijl is maar kan iets zijn wat leuk is om uit te proberen. Ik roep nu maar even iets he: maar wat ik merk is dat ik bij dingen als grafiek veel minder in mijn hoofd zit en maar gewoon iets maak en dan maar zie hoe de afdruk is.
Nu gebruik ik verschillende technieken maar hoor wel vaak dat ik echt een eigen stijl heb. Ik denk dat uiteindelijk het medium weinig uitmaakt: die stijl ontwikkel je vooral door VEEL te doen.
Sorry hele rant waar je niks aan hebt. Maar mijn tip: doen. Gewoon doen. Ja lekker irritante tip dit. Ik heb ook losgelaten dat ik heel ingewikkelde dingen maak. En soms probeer ik iets wat wat meer werk is of meer kleur heeft, beetje bij beetje. Maar ik verwacht niet meer van mijzelf dat ik een heel schilderij ga maken. Ik ben gewoon ongeduldig en snel en houd van simpel En als ik dan iets maak wat niet zo simpel is voelt dat eigenlijk ook wel minder eigen. Maar op de kunstacademie kon ik dat moeilijk loslaten.
Goed. Levensverhaal. Je kunt het!!
holy shit het is echt heel veel tekst sorry
ben gepassioneerd over dit onderwerp hahaha
Dank voor je leuke uitgebreide reactie! En wat je schrijft over ruimte geven aan âmislukkingenâ raakt wel een snaar. Want ik vind dus al snel dat iets gelukt moet zijn. En dat wat ik in mân schetsboek doe niet zoveel bijdraagt, terwijl dat dan echt wel helpt. Maar âmeer maken en meer falenâ moet misschien een nieuw motto worden. Haha.
En @ciselering jij ook bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat leuk dat het herkenbaar voor je is. Ik heb even je posts in dit topic terug gezocht weet nog dat toen je je linoâs deelde dacht âdat is tofâ. (Ben je op insta gaan volgen!) Ik zie wel vaker wat voorbij komen, en dan denk ik: dat wil ik ook. Maar goed, ik vind inderdaad alles leuk en heb al zoveel materiaal liggen, dat ik niet weer iets nieuws wilde beginnen.
Ik schilder inderdaad ook. Tegenwoordig vooral aquarel (en dan wel samen met andere materialen) en gouache, vroeger ook acryl. Olieverf heb ik nog nooit geprobeerd, maar zou ik ook wel willen.
De enige rode draad die ik bij mezelf kan ontdekken is dat eigenlijk alles wat ik maak de natuur of dieren als onderwerp heeft.
En zoân plek om met allerlei materialen te kunnen werken en uit te proberen ken ik hier in de buurt niet echt. Klinkt wel echt als een droom. Ik genoot vroeger ook zo van de creatieve lessen op het VO omdat er dan ook zoveel te proberen was.
Maar de boodschap is duidelijk denk ik, gewoon veel doen! En bij sommige dingen accepteren dat ik ze niet leuk vind, en mezelf op andere vlakken uitdagen eens iets nieuws te proberen.
Jullie antwoorden inspireren me echt om aan de slag te gaan. Ben nu ook weer met een nieuw projectje bezig (digitaal in procreate) voor iemand, wat me ook echt uitdaagt. Ga daar wel goed op
Miss helpt het nog om eens een avond te plannen met een vriend(in) samen en dan voor de lol dingen maken? Vroeger deed ik dat heel vaak toen waren 3d kaarten nog helemaal in. Nu doe ik dat heel soms weer eens en samen iets doen is eigenlijk altijd leuk. Beetje muziek aan, wat kletsen en gewoon voor de lol proberen is dan, vind ik, makkelijker.
Haha ja goed idee inderdaad. Ik moet lachen omdat het al op de planning staat. Gelukkig heb ik ook hele creatieve vriendinnen in mân omgeving (die allemaal wat anders leuk vinden als ik). Maar mijn leven is best druk, dus dat soort dingen kosten even tijd. Een poos geleden hebben we dit wel gedaan bij een vriendin die into keramiek is. Vond ik ook fantastisch!
Over tekenen en grafiek gesproken trouwens, ik maakte vorige week weer eens een nieuwe riso print! Ik zal er nog een paar laten zien van de laatste tijd (een riso print = geprint met een riso printer, wat een soort Japanse stencilmachine is. Je print per kleur en alle lagen moeten goed op elkaar passen. De inkt is transparant dus zo kun je CMYK werken/kleuren mengen).
En heb vandaag hele toffe toyoboâs gemaakt, wat een soort fotografische ets is! Maar daarover later meer want al genoeg gespamd
Nee, spam meer! Echt zo goed gelukt!
Heel leuk om over andere technieken te lezen. En je speelse maar toch duidelijke lijen van de eerste twee werken vind ik heel knap gedaan. En love je kleuren schema van de laatste drie!
Wat prachtig! Klinkt mega ingewikkeld maar het resultaat is beeldschoon.
Super vet! Echt heel mooi en ik ben het eens, spam meer!