Ik sliep vorig jaar in the Place Hotel. Op loopafstand van de binnenstad, goed uitzicht, mooi en schoon hotel maar wel dus net buiten de drukke straten. Ik slaap deze winter in het Marriot in Holyrood, ben ook daar benieuwd naar.
Ik twijfelde of ik dit in het Engeland of Schotland topic moest plaatsen, maar deze is wat actiever dus ik begin hier.
Mijn vriend en ik willen volgend voorjaar met onze hond met de auto naar groot-britannie, we gaan het zeer binnenkort plannen dus ik ben op zoek naar tips. We zullen geen steden bezoeken etc want dat wordt met onze hond niet leuk, we gaan echt voor de natuur. Ik wil vooral heel erg graag naar Schotland, omdat ik hou van ruigere natuur, maar het idee is dat we een soort roadtrip doen dus we willen ook “onderweg” daarnaartoe op een paar plekken verblijven (in Engeland en/of Wales). Eigenlijk weet ik heel weinig van engeland/wales/schotland, dus ik weet ook niet zo goed waar we te beginnen met kijken voor accommodaties.
Ik ben benieuwd naar mooie (natuur)gebieden; en omdat onze hond reactief is misschien niet perse de gebieden die je in alle lijstjes op internet tegenkomt omdat het daar misschien drukker is - ik zoek eigenlijk de mooiste B gebieden I guess, of gebieden die wel A-level mooi zijn maar alsnog niet zo drukbezocht. Tips?
Wil je ook naar de kust? Ik ben zelf alleen in VK in best populaire gebieden geweest want ben altijd met de trein. In Wales heb ik bijv mooi gewandeld in Abderdybi (ff kijken hoe ik het moet spellen), dit was aan de kust en Llandudno ook aan de kust. Hier zijn veel oude hotelletjes en bnbs, beetje vergane glorie kustplaats maar ik vond het wel gemoedelijk en gezellig, met daarvandaan leuke wandelingen maar geen super ruige natuur. Church Stretton ben ik ook geweest, dit was mooi in de heuvels wandelen, soms ff steil, met schapen enz. Maar ook niet heel ruig haha. Maar ik weet niet goed wat je bedoelt met je hond is reactief. In die 2 plaatsen waren er wel wat wandelaars, niet suuuper druk.
Het ligt nog helemaal open, maar ja ik wil ook wel naar de (west)kust! Ik ga die plekken die je noemt opzoeken
ik hou van ruige natuur maar ook van afwisseling dus niet álles hoeft ruig te zijn, ben ook wel benieuwd naar de contrasten etc!
Dat m’n hond reactief is betekent voor ons dat ze nogal heftig reageert als ze andere honden ziet
dus als het even kan vermijd ik andere honden en ik ga dus liever niet naar plekken die heel druk en populair zijn (überhaupt of onder mensen met honden). Het is geen ramp als we een hond tegenkomen, maar meer ontspannen als we er niet de hele tijd mee bezig hoeven te zijn, en ook niet chill als we mensen met een hond moeten passeren op een smal pad bijvoorbeeld. Maar daarom ben ik wat terughoudend in de méést bekende/populaire plekken bezoeken, ga dan liever naar de second best
Hmm dan vallen de plaatsen die ik noem in wales wel af want daar lopen ook random schapen op de heuvels en toch wel wat mensen dus dan wandel je niet heel relaxed.
Ik zou er wel rekening mee houden dat afstanden groter zijn dan je denkt. Dus afhankelijk van hoe lang je weg bent, is Wales nog wel een aardig stuk van Schotland vandaan, vooral van de stukken waar je waarschijnlijk heen wil. Heb je Lake District al overwogen? Dan kun je evt met de boot naar Newcastle, dan lake district en dan Schotland.
Ik zou zelf echter wel 1 gebied kiezen en daar rondtrekken dan in 1 vakantie meerdere stukken van groot-Brittannië combineren. Ik ben de afgelopen jaren 5 keer rondgereisd in het Verenigd Koninkrijk en heb nog niet alles gezien, je hebt gewoon te veel keuze eigenlijk daar haha
Edit: ik zou eigenlijk sowieso de boot nemen. Als je naar Schotland wil, is het wel echt om om via Frankrijk en Engeland te rijden.
Ja eens, ik vind Wales combineren met Schotland ook totaal niet logisch, tenzij je een maand gaat ofzo
Ik vond Wales trouwens wel echt fantastisch met hond. Ik was er in het hoogseizoen maar zelfs toen was het rustig. Ik raad vooral Snowdonia (gebergte) en Pembrokeshire (kust) aan. Brecon Beacons is ook mooi, maar wel wat drukker vond ik.
Misschien weet je dit al, maar als je maar Engeland reist met je hond heb je (naast de Rabiës vaccinatie ofc) ook de verplichte ontworming tegen lintworm nodig. Ook afgetekend in het paspoort enzo door de dierenarts, ik geloof max 5 dgn ervoor @boonie
We “moeten” helaas via de Kanaaltunnel, tenminste, als we het gaan plannen ga ik nóg wel een keer goed kijken maar toen ik eerder een beetje had gekeken vielen de andere opties vanwege onze hond af (leek me heel arelaxed/niet mogelijk met haar), vandaar ook dat we het willen combineren met andere plekken in GB, omdat we sowieso “om” moeten rijden maken we dat onderdeel van de reis. Ik dacht bijvoorbeeld flink stuk rijden en dan twee/drie nachten ergens in/vlakbij een mooi natuurgebied en daar dan wandelen, en dan door naar de volgende plek tot we in Schotland zijn en daar dan hopelijk iets langer blijven. Heb niet de illusie dat wie dan in Schotland zelf ook nog veel verschillende plekken gaan zien hoor, we moeten gewoon keuzes maken. In totaal willen we ongeveer drie weken gaan.
@Xiomara yes dat weet ik en al met de dierenarts besproken, maar bedankt voor het attenderen evengoed ![]()
Kanaal tunnel of boot Dover is wel echt een eind rijden naar Schotland. Mijn ervaring is dat Wales wat minder toeristisch/druk is dan Schotland(Hooglanden, Skye )Wij vonden Wales ook echt geweldig. Afgelopen zomer zijn wij naar Noord en midden Wales geweest en daar was hrt ondanks het hoogseizoen erg rustig.
Zowel Wales als Schotland als Engeland zijn wel heel hondvriendelijk, beestje mag (bijna) overal mee naar toe/naar binnen in de gebieden waar wij iig geweest zijn de afgelopen jaren. Ik heb nergens zoveel honden gezien als op vakanties naar de UK. Dat is dan ook direct de reden dat wij onze jonge hond nog niet meenemen, want die spat nog op alles dat beweegt af met ongeremd enthousiasme.
Ik ga dit weekend 3 dagen naar Edinburgh, en ik overweeg om een halve dag met de trein een ander klein dorpje/stad te bezoeken. Hebben jullie aanraders? Dus max een uurtje met de trein, wil maar een halve dag weg uit Edinburgh.
Stirling, St Andrews of Perth.
Iemand ervaring met de North Coast 500?
Ik ben echt totaal overweldigd door alle informatie op internet, hoe kies ik in hemelsnaam waar we naartoe gaan??
Nee wij gaan die in mei doen! Vorige keer overgeslagen door tijdgebrek. Toen zijn we vanuit de regio Inverness naar de hebriden overgestoken en terug naar Skye. Wat wil jij gaan doen?
Dat is de grote vraag! Ik ga met m’n partner en hond (had hierboven ook tips gevraagd), ruim drie weken vanaf half mei. Willen in principe in aribnb/huisjes verblijven, dat is het chillst met onze hond en van daaruit wandelen of een stukje rijden met de auto en dagwandelingen maken.
We gaan waarschijnlijk via de Kanaaltunnel heen en met de boot vanaf Newcastle terug. We komen echt voor rust, wandelen en natuur, niet voor steden/dorpen want onze hond gaat niet goed op drukte en andere honden. We willen heel graag naar Wales én Schotland (ook al wordt het hier afgeraden :-D), maar ik vind het moeilijk om keuzes te maken omdat ik de landen en natuurgebieden helemaal niet ken, en we willen natuurlijk wel naar heel mooie plekken maar niet naar de populairste als dat betekent dat er een grote kans is dat we (veel) honden moeten passeren. Ik dacht misschien is die NC500 vet, maar las gister ook wel veel verhalen over dat het druk is, dus dat is misschien minder geschikt. In Wales lijkt Brecon Beacons, Pembrokeshire Coast en Snowdonia ons allemaal heel vet (ik was bang dat Snowdonia druk zou zijn, maar @Xiomara en @Pearll zeiden hierboven dat dat hun ervaring niet is), en in Schotland hoor ik steeds Glencoe, Galloway schijnt rustiger te zijn en heel erg mooi dus dat leek mij een goede, Cairngorms vind ik er heel vet uit zien en eigenlijk zou ik ook heel graag heel nog noordelijker willen gaan. Leek mij ook vet om een meerdaagse wandeltocht met eventueel wildkamperen te doen. Ja en een eiland/de eilanden lijkt ons natuurlijk ook geweldig ![]()
Dus ja, dit is veeeeel te veel. We zullen echt keuzes moeten maken en ik vind het echt onmogelijk
Hoe vond je de hebriden, waar ben je precies geweest en hoe was dat qua natuur en (honden)drukte?
haha nou echt tips heb ik niet. Ik ben geen hondenmens dus daar heb ik totaal niet op gelet! Wij zitten echt twee weken op elkaar aangewezen in een campertje dus qua drukte weet ik het ook niet echt.
Behalve bij Old man of Storr hadden wij nergens echt veel mensen, muv de steden. Glencoe en de Quirang had ik ook geen drukte. En op de Hebriden konden we ook makkelijk overnachten, terwijl de reviews inderdaad zeggen dat het met name voor campers erg druk is en dat er ook een max aantal campers op de ferry mag etc.
Wij zijn vanuit Edinburgh-Aberdeen-Inverness naar Ullapool naar Steornabhagh gegaan, eerst nog wat hoger op Lewis and Harris en toen naar beneden naar o.a. Luskentyre en Tarbert. Vanaf daar de ferry naar Idrigil/Skye. Skye was wel iets drukker, maar nog steeds niet dat ik schrok. Na Skye zijn we via Fort William, Ben Nevis, Glencoe, Loch Lomond naar Glasgow gegaan. En toen de route weer naar Edinburgh. Vanaf Glasgow vonden wij het niet meer zo leuk, muv Sterling (mijn vriend is fan van Braveheart). We hebben in die twee weken echt veel gereden, ik dacht 3000km, ik sluit me dus wel aan bij mensen hier die zeggen dat het zonde is om te combineren ;).
Maar camperen is echt een andere ervaring. We plannen niks, zoeken wel een beetje een hoofdlijn in de route maar stoppen gerust als iets er leuk uitziet of de zon schijnt. En zeker in Schotland mag je op heel veel plekken staan (mits je zelfvoorzienend bent) of voor een paar euro in een natuurgebied. Ik heb totaal geen zicht op hoe druk het is in hotels en bars.
De NC500 schijnt drukker te zijn dan de zelfgemaakte route, we gaan het meemaken! Ik wil die nu combineren met een stop in Cairngorms, die hadden we eerder overgeslagen.