Schrijfwarentopic

Waarschijnlijk een hele domme vraag maar wat is nu een fijne “beginners” vulpen? Ik wil al jaren een mooie, goeie vulpen maar ik vind ze altijd zo hard en wat ik hierboven ook lees, krasserig schrijven. Ik weet dat je hand altijd moet wennen aan een vulpen maar ik heb tot nu toe nog geen fijne gevonden.

Verder echt geweldige tips hierboven, ik krijg weer helemaal zin om te schrijven, heb ik al 2 maanden niet meer gedaan!

Ik heb een fijne van Parker. Speciaal/dikker papierscheelt ook heel veel.

1 like

Ik ben dus een stuk minder chaotisch geworden door mijn journal! Ik had ook altijd lijstjes in random boekjes die overal rondslingerden, maar ben toen gaan ‘oefenen’ in 1 boekje. Veel inspiratie van internet gehaald, en met trial and error gaan kijken wat ik langer bij zou houden dan 1 dag. Het chille hieraan is dat je ook per dag/week/maand kan veranderen hoe je 'm invult, ik heb nu bijvoorbeeld wekelijks veel meer ruimte voor to do lijstjes dan tijdens vakantie.

Wat verder handig is: voorin een index maken, paginanummers bijhouden en eventueel belangrijke pagina’s markeren met een randje tape om de bladzijde.

Ik vind de Lamy Al Star heel fijn! Met een medium punt is ie lekker zacht, hij weegt niet veel en voelt toch fancy aan terwijl hij niet prijzig is. Enige wat wellicht onhandig is is dat Lamy niet de standaard formaat vulling heeft.

@EliSu Het is eigenlijk zo onoverzichtelijk en ingewikkeld als je het zelf maakt. Ik zou vooral alle artistieke en creatieve pagina’s die je op Pinterest en Instagram ziet lekker achterwege laten en het gewoon proberen zoals Ryder Caroll het in eerste instantie gedacht heeft. Voor mij helpt een bullet journal enorm met het overzicht bewaren en ook gewoon dingen onthouden. Soms blader ik terug in een oud journal en dan zie ik dingen staan en dan denk ik ‘‘oh ja, dat heb ik toen gedaan of meegemaakt!’’ terwijl ik dat eigenlijk allang weer was vergeten. Zodra ik het dan lees heb ik ineens weer een hele duidelijke herinnering eraan. Heeft me trouwens ook wel een paar keer gered tijdens mijn studie wanneer ik terug moest zoeken wanneer ik bepaalde opdrachten had gemaakt.

Wat ik zelf wel het meest praktische vind is om alle planning gerelateerde pagina’s voorin te doen en dan vanuit de achterkant van mijn boekje naar voren te werken met lijstjes. Ik kon er soms echt niet mee omgaan dat ik dan leuk op de linkerpagina een lijstje had gemaakt en dan zat ik ineens met een rechterpagina waar ik dan ook per se een lijstje moest doen en niet echt kon plannen ofzo. Ik heb bijvoorbeeld net mijn setup voor 2022 gemaakt en dan ziet het er qua volgorde ongeveer zo uit:

  • Jaaroverzicht
  • 12 maanden uitgeschreven (normaal deed ik gewoon nummeren van boven naar beneden per pagina, voor volgend jaar heb ik echt van die kalenders getekend)
  • 2023 overzicht om tegen het einde van het jaar wat vooruit te kunnen plannen als er al dingen afgesproken worden
  • 52 weekoverzichten
  • Alle random lijstjes die je maar kunt bedenken

Ik hou ervan om gelijk het overzicht in 1x te hebben, dus maak ik alle 12 maanden aan het begin zonder aparte future log. Staat het gelijk in de goede maand en hoef ik niet alles 3x over te schrijven.

@vitaminwater Wat een fantastische stapel Moleskines zeg, heerlijk om naar te kijken haha.

4 likes

Ik ontdek net dit topic, fantastisch! Ben nu geneigd om direct een Rhodia te bestellen voor mijn nieuwe baan, maar ik ben bang dat ik daar misschien digitaal aantekeningen/lijstjes moet gaan maken. Maar ja, misschien heb ik toch ook een schoon boekje nodig…

Ben ook helemaal fan van de originele bullet journal methode. Vind het persoonlijk erg fijn om elke dag met een nieuwe to-do lijst te beginnen (en de dingen die ik niet af had opnieuw op te schrijven).

Niet om de stoom uit dit topic te willen halen, maar er is ook een bullet journal topic! :blush:

Staan ook veel voorbeelden en tips in!

1 like

Ja, nu je het zegt herken ik dat wel! Ik denk door het materiaal van de pen.

1 like

Je hebt van die kleine boekjes bij de Action die 46 cent kosten met ringband, lijkt wel alsof ze die altijd verkopen maar ik weet niet of dat echt zo is, zo vaak kom ik er niet. maardie lijken me ideaal, daar zou ik er ff tien van kopen als je ze ziet. Gebruik ze voor boodschappenlijstjes en zo:

5 likes

Ik vind deze heel fijn, goedkoop en heeft leuke kleurtjes.
Wat dikkere niet-krassende lijn. Enige is dat, nu ik hem een tijdje heb, de boel soms helemaal vastdraait, geen idee hoe dat kan (waar je de vulling in doet + soms de dop)

2 likes

Doe je dat met die kleine patronen? Ik vind het zo zonde van het plastic, als mijne op zijn lijkt me dit een goede oplossing. Ook al smeer ik wrs alles onder.

18 likes

Ik schrijf best veel vullingen leeg, veel sneller dan een balpen. Dan valt het zo op:). Dus als ik het zo kan oplossen is dat top!

Ik denk dat jullie, met kennis over schrijfwaren, misschien ook tips hebben voor ‘recht’ schrijven?

In een verjaardagskaart bijvoorbeeld, daar heb je geen lijntjes… mijn zinnen lopen dan automatisch schots en scheef en dat vind ik zo lelijk!

Ik heb weleens een stuk karton gepakt en daar ‘langs geschreven’, maar dan ziet je handschrift er ook zo robotisch uit omdat de vloeiing van ronde letters niet werkt en letters als j en g moet je dan op de lijn ipv eronder doen.

Iemand een gouden tip?

1 like

De kaart met lijntjes scheen er dan doorheen zodat je de lijntjes kon volgen bedoel je? Dat zou echt ideaal zijn!

Maarja verjaardagskaarten zijn altijd van veel te dik karton om iets onder te kunnen leggen :frowning:

Ik heb jaren terug bij IKEA een laserwaterpas gekocht voor het kalligraferen. Misschien dat je toevallig ook zo’n ding in huis hebt? Werkt wat mij betreft top :joy:

2 likes

Omg ja ik woon met een klusgekkie dus we hebben wel meerdere van die dingen. Dat ga ik eens testen!!

@inezweski mijn lijnen zijn nog schuiner dan een helling in Zuid Duitsland want ik ben linkshandig. Qua lijnenspel een handicapje blijkbaar

1 like

Wij onthullen hier gewoon alle geheimen joh

1 like

Geïnspireerd door dit topic ging ik verder zoeken naar ‘de beste pen’ en toen kwam ik dit artikel uit 2018 tegen. Heb nu de Schneider Slider Memo XB gekocht.

4 likes

Die staat bij mij ook nog op het lijstje, ben er heel benieuwd naar!

1 like

Ja ben ook benieuwd. Ik heb nogal een ‘slordig’ handschrift en een pen die goed in de hand ligt en soepel over het papier glijdt (meestal met een wat dikkere punt) helpt bij mij om het allemaal een beetje leesbaar te houden. :sweat_smile:

1 like