Scriptie schrijven

Let op! Dit is niet gewoon een scriptietopic voor mensen die hun scriptie aan het schrijven zijn en dit veel werk vinden of lastig vinden. Dit is het HELP PANIEK SCRIPTIE-topic, voor mensen die hun scriptie al tijden uitstellen, er van in paniek raken, allerlei rare fratsen uit gaan halen om er maar niet mee bezig hoeven te zijn enz.

@L.C
@Blonde
@Sensatie

6 likes

IK HEB NOG EEN MAAND :scream::see_no_evil::sob:

2 likes

En 2 dagen dus zo erg is het niet, toch? :sweat_smile:

1 like

Ik nog 19 dagen

Ik heb tot 21 juni, dus 1.5 maand? I don’t know kan niet meer tellen, brein stopt nu al met werken

En wat is het doel van dit topic? Want mensen die op een normaal tempo een scriptie schrijven, mogen hier niet posten? Vind het inderdaad nogal een paniektopic. Die caps haal ik weg en ik overleg even met de andere mods.

Ja oke de hoofdletters waren inderdaad misschien wat dramatisch, sorry!

Ik bedoel niet zozeer dat mensen die op een normale manier een scriptie aan het schrijven zijn hier niet mogen posten hoor. Meer dat er een aantal mensen aangaven dat ze een scriptietopic zoals op egf of een studietopic zoals hier op ff niet eens durven openen. (Heb ik zelf ook last van.) Dus vandaar, een topic voor deze mensen.

@Lula
Even een edit omdat ik dit snel typte. Ik heb dit topic geopend naar aanleiding van een biecht die ik postte in het daarvoor bestemde topic. Toen bleek dat er een aantal anderen hetzelfde probleem hebben met het schrijven van een scriptie. Het lijkt me fijn als we het daar over kunnen hebben en elkaar wellicht kunnen motiveren en helpen. Het is dus absoluut niet mijn bedoeling om hier in dit topic alleen maar met elkaar te gaan panikeren. En een apart topic omdat dus bleek dat juist de mensen met dit probleem het studietopic niet durven openen.

Ik ben gestopt met mn studie tijdens het scriptieschrijven en studeer nu wat anders. Haha.

Ik ben aan het werk gegaan (wel in het vakgebied van de studie waarvoor ik dus nog geen scriptie heb afgemaakt heb en waarvoor ik dus ook nog geen diploma heb) en ik ben ondertussen ook met een andere studie begonnen.

Maar ik vind mijn werk echt heel leuk en zal toch dat diploma moeten halen om dat te kunnen blijven doen en bovendien paste de studie zelf ook echt bij me.

Wat het trouwens ook niet echt makkelijker maakt is dat het een vrij praktische opleiding is (hbo bachelor) waarbij je eigenlijk helemaal niet wordt voorbereid op zoiets groots en theoretisch als het schrijven van een scriptie. Geen idee hoe ik dit moet doen en mijn begeleider kan me er ook niet echt mee helpen.

1 like

Hoeveel woorden moeten jullie schrijven?

Ik deed SPH en wij moesten gewoon bij alle deadlines dingen invullen en dan kon je het echt wel halen, maar we moesten bij een bedrijf afstuderen met een opdracht. Ik haatte het SPH werk en ik kon me er echt niet tot toezetten om nog meer te doen dan gewoon wat moest

Ja als het werk je echt niet ligt begrijp ik dat een zo’n afstudeeronderzoek echt een onmogelijke opdracht is.

Ligt je huidige studie je beter?


@arumrae Wij zijn helemaal vrij in het aantal woorden. Überhaupt zijn er weinig dingen waar we rekening mee hoeven houden. Ik heb ook wel een paar scripties uit voorgaande jaren gelezen waar je echt helemaal niet blij van wordt maar die wel goedgekeurd zijn.

Maar om de één of andere reden vind ik het juist heel lastig om zo veel vrijheid te hebben, dan heb ik helemaal geen houvast meer en weet ik niet goed waar ik moet beginnen.

Hoeveel woorden moet jij schrijven?

1 like

Oke ik ga NU beginnen

2 likes

Oh wat anders dan mijn studie haha! Lijkt me ook wel inderdaad wat ‘eng’, omdat je minder houvast hebt. Wat voor studie doe je? Ik moet 7000 woorden schrijven voor mijn psychologie bachelor scriptie. Ik heb het gevoel dat het erg weinig is en daardoor onderschat ik het denk ik haha?
Sowieso mochten wij geeneens een eigen onderwerp kiezen wat ik nog steeds absurd en kut vindt

1 like

Bij ons zijn de begeleiders helaas ook niet zo op de hoogte. Veel van wat ik aan mijn begeleider vraag moet hij weer aan iemand anders navragen.
Ik heb nog 3 weken tot mijn deadline en mijn begeleider is nu 2 weken bijna niet bereikbaar. Dus daar heb ik ook niet veel meer aan

1 like

Ik wil niet al te herkenbaar zijn hier, maar het is een hbo bachelor die ook nog eens heel erg praktisch is.

De studie waar ik nu trouwens aan begonnen ben is een universitaire bachelor die juist heel theoretisch is en hoewel ik pas in mijn eerste jaar zit merk ik al zoveel verschil op dit gebied. Er is een heel scriptietraject uitgestippeld waarbij je bij ieder van in het eerste jaar al een essay met wat literatuuronderzoek moet doen en wat uiteindelijk toewerkt naar een scriptie.

Bij ons was het 3,5 jaar alleen maar praktijk en toen uit het niets ‘Schrijf ook nog maar even een scriptie trouwens, succes ermee!’.

Wat raar dat je je eigen onderwerp niet mocht kiezen, heb je wel iets toegewezen gekregen wat je een beetje interessant vindt?

7000 vind ik ook als weinig klinken hoor. Is dat inclusief bronnen, uitgetypte interviews enzo, of telt dat niet mee?

1 like

Wat vervelend! Hoe ver ben je?

Bij ons verschilt het ontzettend per begeleider. Ze hebben ook allemaal hun eigen ‘regels’, heel erg verwarrend.

Mijn begeleider is een ontzettend leuke vrouw, ik heb altijd heel gezellige gesprekken met haar (nu al ruim een jaar niet meer hoor omdat ik er helemaal niet mee bezig ben geweest), maar ik schiet er niks mee op. Ze heeft letterlijk een paar keer tegen mij gezegd dat ik het zelf wel kan en weet omdat ik van het vwo kom :face_with_monocle:
Ja zo werkt dat dus niet he, daar heb ik geen scriptie hoeven schrijven hoor. En ik heb juist een begeleider nodig die me helpt om een beetje orde en structuur aan te brengen in deze enorme berg aan chaos.

Ik heb door persoonlijke omstandigheden tijdens mijn scriptie studievertraging opgelopen. Ik associeer mijn scriptie gevoelsmatig nu heel erg met deze moeilijke tijd. In combinatie met faalangst en enorme schaamtegevoelens, blijft het telkens een strijd om aan mijn scriptie te werken. Aankomende week heb ik weer een deadline. Ik vind mijn onderzoek ook helemaal niet goed opgezet en mijn onderwerp niet goed gekozen, dus ik ben bang dat ik ook echt niet hoger dan een 6 ga halen (terwijl ik tijdens mijn studie altijd hoge cijfers haalde voor papers). Daarnaast vind ik het erg lastig als familie etc. naar mijn scriptie vraagt.

Gelukkig heb ik inmiddels wel een hele leuke baan gevonden (gerelateerd aan mijn vakgebied). Bij mijn werk heb ik trouwens bijna geen last van uitstelgedrag/faalangst.

2 likes

Mijn masterscriptie moet tussen de 20.000 en 25.000 woorden zijn, dat ik al één van de dingen waarvan ik in paniek raak. Ik stel het al zo lang uit dat ik er (bijna) paniekaanvallen van krijg. Ik zei in het opbiechttopic dat ik het een jaar geleden al moest doen, maar eigenlijk is het nog langer geleden. Ik heb namelijk nog een aantal extra vakken gevolgd in het jaar nadat ik de scriptie eigenlijk had moeten inleveren. Dat ik die vakken heb gevolgd is inmiddels een jaar geleden… Ik zeg tegen iedereen dat ik mijn scriptie toen heb uitgesteld omdat ik anders die vakken niet meer zou kunnen volgen zonder me blauw te betalen en hoewel dat waar is, is dat niet de hele waarheid.

2 likes

Ik hoef gelukkig niet meer zoveel, maar toch niet fijn dat als ik hem wel nodig zou hebben hij niet goed bereikbaar is. Gelukkig heb ik iemand in mijn omgeving die me wel verder zou kunnen helpen als ik echt vast zou lopen.

Fijn dat je wel een leuke begeleidster hebt! Al helpt je dat natuurlijk niet met het schrijven van je scriptie. Hebben jullie geen handleiding waar je iets aan hebt voor de orde en structuur? Of bedoel je meer de inhoudelijke structuur?
Wel fijn dat je scripties uit voorgaande jaren hebt kunnen inzien. Geeft denk ik toch iets meer inzicht over hoe het een beetje moet worden.