Scriptie schrijven

Heel erg lief dit!

1 like

We hebben even overlegd en we vinden een scriptietopic, los van het studietopic, een prima idee. Dit wordt dan echter wel een algemeen scriptietopic waar een ieder die bezig is met het schrijven van een scriptie terecht kan (of je er nou heel relaxed of heel angstig in staat).
Zo kunnen jullie elkaar motiveren en wellicht wat van elkaar leren, zonder dat er te veel versplintering plaatsvindt.
Allemaal heel veel succes gewenst!

Ps. Ik pas de titel van dit topic dus even aan naar een iets algemenere titel.

6 likes

Precies dit heb ik ook. Ik vond mijn master sowieso al niet leuk maar ik ploeterde me er wel doorheen, haalde prima cijfers ook al werd ik er niet blij van, tot ik gedoe had met een professor die heel gemeen tegen me was (heb hier daar toen ook over verteld) en dat heeft flink op mijn faalangst ingespeeld. Hij zei eigenlijk precies wat mijn hoofd in mijn donkerste momenten tegen me zegt en dat was wel het ergste wat op dat moment kon gebeuren.

Om iets positiefs uit die master te halen ben ik een stage gaan doen (was niet verplicht maar ik deed die master voor een reden en die reden zag ik niet meer), ook al moest mijn scriptie af, en die stage ging zo goed en vond ik zo leuk dat die scriptie even verschoof en ik op werk mijn best kon doen. Wist weer waar ik het voor deed, dus geen minuut spijt van gehad, maar nu associeer ik al mijn faalangstgevoelens met die scriptie omdat het voor de rest wel lekker gaat en het is gewoon onmogelijk geworden om eraan verder te gaan.

Mijn beste vriendin zegt dat ik gewoon moet stoppen omdat ik nu toch al een netwerk heb. En bij die gedachte voel ik zo’n enorme opluchting, maar ik weet ook dat ik mezelf dat kwalijk ga nemen. Doe nu al drie jaar over een master die maar een jaar zou moeten duren, ik schaam me dood, en dat maakt het nog erger, ik durf mijn hoofd daar gewoon niet meer te laten zien. Ik weet dat ik dit prima kan, maar er zitten onderhand zoveel negatieve gevoelens aan die scriptie/master vast dat ik er gewoon niet meer aan durf en er ook niet over durf te praten. Ik ben er wel in therapie voor en mentaal gaat het wel een stuk beter dan twee jaar geleden, maar aan de bak gaan lukt me gewoon nog niet.

Idd hierom opende ik het studietopic nooit, ben wel blij dat ik daar niet de enige in ben :ninja:

4 likes

Echt raar hoor dat hij niet bereikbaar is. Voor jou heel vervelend, maar het is ook gewoon zijn werk, hij krijgt betaald om jou hier goed mee te helpen.

Ik hoop dat we allebei over drie weken hier heelhuids uit zijn gekomen en het achter ons hebben!

Ik loop inderdaad vast op de inhoudelijke structuur, of nouja, mijn onderzoek wijkt nogal af van de standaard. De meeste mensen hebben een theoretisch kader en vervolgens een praktijkonderzoek, maar bij mij is het helemaal met elkaar vermengd. En ik ben dus vrij om hier zelf een goede vorm voor te bedenken, maar ik heb het overzicht gewoon niet.

3 juni is mijn deadline :sob::sob::cry:

Oh ja ik snap dan je stress volkomen als je niet echt bent voorbereidt erop! Waar loop je momenteel het meest op vast?
Ja die 7000 woorden zijn wel puur een literatuuronderzoek, dus geen interviews etc. Wij mochten het onderwerp niet zelf kiezen, maar er was een tijdstip uitgekozen waarbij je kon inschrijven voor een onderwerp. Dus om stipt 10:00 gingen de inschrijvingen open en dan moest je maar geluk hebben als je op tijd je kon inschrijven op je favoriete onderwerp. Ik had een top 5 gemaakt en klikte precies om 10:00 op mijn nummer 1, maar hij zal gelijk vol. Vervolgens heb ik zelfs geeneens een onderwerp in mijn top 5 kunnen bemachtigen :frowning: Ergens snap ik het ook wel, want we zijn met 400+ studenten en aan iedere student een begeleider koppelen die verstand heeft van je onderwerp is een onmogelijke taak

1 like

Ik moet mijn scriptie morgen inleveren :scream:
Medestudenten waren vorige week al helemaal aan het stressen en ik dacht alleen maar ‘JULLIE ZIJN GVD AL KLAAR EN IK NOG LANG NIET’
Maar nu geloof ik wel vertrouwen in. Morgen nog de conclusie en aanbevelingen uitschrijven (heb ze wel al beknopt beschreven) DNA de puntjes op de i en hopen dat ik in ieder geval fijne feedback krijg. Ga er niet vanuit hem in een keer te halen maar heb in ieder geval wel iets waar ik redelijk tevreden over ben.

6 likes

Succes!! :heart::heart::heart:

2 likes

Wat totaal anders dan bij ons! Ik doe echt een veel kleinschaligere opleiding. Wel echt jammer dat je voor zoiets groots maar mazzel moet hebben of je een leuk onderwerp kunt krijgen zeg, ik kan me goed voorstellen dat je motivatie behoorlijk keldert als alle onderwerpen die je interessant lijken aan je neus voorbij gaan. Er zou toch wel wat te bedenken moeten zijn waarbij je als student iets meer vrijheid hierin hebt zonder dat het logistiek onmogelijk is?

Ik loop vooral vast op het aanbrengen van structuur. Ik heb een enorme berg aan informatie, ik heb ontzettend veel gelezen, ik heb gesprekken met experts gehad en ik heb observaties gedaan. Maar omdat er geen scheiding tussen literatuur en praktijk is loopt alles door elkaar.

Maar ik weet ook van mezelf dat ik bij ieder nieuw onderdeel een enorme drempel heb om te beginnen. Steeds als ik een nieuwe fase inga lijkt me dat van tevoren onmogelijk en overzie ik niet wat ik moet gaan doen. Nu zit ik op het punt dat ik een definitief eindproduct moet gaan schrijven en daar word ik een beetje bang van.

Maar serieus, dit is even aan iedereen hier: Het helpt en motiveert me echt om te horen dat ik niet de enige ben die enorm loopt te prutsen met zijn (haar) scriptie. Ik denk dat ik vanavond mijn vader maar eens ga bellen, die is goed in zulk soort dingen, en dat ik dan morgen maar weer eens iets ga doen.

2 likes

Ik studeer nu journalistiek en dat vind ik veeeel leuker

1 like

Lief dankje! :heart:

Hier 5 juni :scream:

Ik moet enkel nog de interviews doen een verwerken en zoals hierboven iemand al zei heb ik ook moeite met structuur, heb al 2 x de feedback gehad dat het wat overzichtelijk moet maar het lukt me op de een of andere manier niet.
Ben ook bang om er verder aan te werken en het eindelijk in te leveren omdat het dan klaar is met mijn studie en ik helemaal nog niet weet wat hierna komt.

Ik ben 15 april begonnen en heb mezelf de deadline van 15 augustus gegeven.

Ik moet 20 pagina’s, heb begrepen dat dat zon 10.000 woorden is?

1 like

RIP ons :cold_sweat:

Wat het bij mij extra spannend is is dat het dan alles of niets is. Haal ik mijn scriptie niet, dan is het klaar en haal ik mijn opleiding niet. Dat heeft tot nu toe nog geen verschil gemaakt, want heb nog niks gedaan. :joy:

1 like

Ik schaam me trouwens ook om alle keren dat ik een afspraak met mijn begeleider moest verzetten omdat ik niks/weinig had om in te leveren. Zo was ik vroeger nooit. Hij lijkt erg begripvol te zijn, maar ik had mijzelf waarschijnlijk allang opgegeven. Maar goed, ik ben vandaag wel redelijk goed bezig. Ik heb mijn doel voor de komende deadline een beetje bijgesteld en ik hoop dat ik het nieuwe doel wel nog ga halen.

Dat maakt het inderdaad wel lastiger. Ik heb ooit een voorbeeld van een scriptie gezien waar het gehele onderwerp was onderverdeeld in een soort sub onderwerpen. Deze hadden allemaal een eigen hoofdstuk, en vanuit daar waren de literatuur en praktijk beschreven en met elkaar vergeleken.
Ik heb uiteraard geen idee hoe je onderzoek in elkaar zit en of dat zoiets wel of geen mogelijkheid is voor je onderzoek. Maar ik dacht heel misschien heb je er iets aan. En anders hoop ik voor je dat je vader of toch je begeleidster nog kan helpen!

1 like

Iedereen die scriptie stress heeft, jullie kunnen het!!! Ik heb het schrijven van mijn voorstel een jaar uitgesteld en daarna nog een jaar over mijn scriptie zelf gedaan en was zo vaak gedemotiveerd en het lukte maar niet, maar ik mag woensdag eindelijk verdedigen! Het is zooo’n last van mijn schouders dat het papierwerk klaar is. Ben wel een beetje zenuwachtig voor de verdediging maar heb er ook wel vertrouwen in, ik weet tenslotte precies wat er in staat. En ook al ben ik er 2 jaar langer mee bezig geweest dan nodig was geweest, ik ben wel trots als ik hopelijk woensdag kan zeggen dat ik ben afgestudeerd! En als ik het kan kunnen jullie het allemaal ook! :muscle:t3:

7 likes

Ik zou de tips wel graag horen ja, dankje!

1 like

Net het eerste concept ingeleverd! Ook al krijg ik dus nog feedback die ik moet verwerken, ik kan het even laten liggen :sweat_smile:
Pffff veel te lang over gedaan, zo bang geweest dat ik niet het aantal woorden zou halen maar dat is goedgekomen gelukkig.

1 like

Moet van mezelf vandaag echt beginnen met schrijven. “Onderzoeksfase” zit erop dus heb de koers van m’n experimenten bepaald, maar zie er zo tegen op. Wil liever het leuke aka experimenten doen en de deadline is pas 20 augustus ofzo, dus heb nog super lang. Maar aan de andere kant weet ik dat ik het beter nu kan schrijven dan wachten.

Stress m ook wel behoorlijk dat ik mijn begeleiders 1 keer per maand zie, terwijl ik iedereen om me heen hoor dat ze hun begeleiders elke week zien. Toen ik dit aangaf “volgens mij kan je het prima aan zo op deze frequentie”. Ja hallo wil ook feedback ofzo.