Ik vond dit best wel nuttig om te lezen, heb dit jaar best wat scripties begeleid en ik geef zelf altijd heel veel feedback - vond dat zelf altijd heel prettig om te krijgen en probeer het ook wel echt opbouwend te doen (en te benoemen wat er goed is en dat ik zie dat ze hard hadden gewerkt etc), maar heb er ook niet meer echt bij stilgestaan dat het even incasseren zou zijn voor die studenten.
Misschien voor iedereen die feedback lastig vindt, even vanaf de andere kant: voor mij is veel feedback krijgen en geven heel normaal in mijn werkomgeving en ik denk dat dat voor meer docenten zo geldt. Ik schrijf bijvoorbeeld zelf veel samen met twee collega’s (een hoogleraar, en een universitair docent) en als wij door elkaars stukken gaan ziet dat ook echt helemaal rood met track changes en opmerkingen. Ik wil maar zeggen: zelfs de besten krijgen veel feedback, het zegt echt niet dat je werk niet goed is. Maar wel een goede reminder om het misschien soms wat meer in te leiden of zelfs wat beperkter te houden.
Overigens, maar dat is misschien persoonlijk, ben ik altijd heel trots op studenten die me met een goede reden uitleggen waarom ze bepaalde feedback niet uitwerken. Als ze daar zelf andere maar goed onderbouwde ideeën over hebben voelt het voor mij echt alsof ze kuikentjes zijn die ineens kunnen vliegen (of mij zelfs voorbij vliegen), heel leuk. Niet dat je (alle) feedback van je begeleider per se in de wind moet slaan natuurlijk, maar een begeleider heeft ook niet altijd gelijk (en weet soms misschien ook niet alles van het onderwerp waar je over schrijft).
En @Rozebroek chill, ga die functie even bekijken en mijn studenten voortaan ook aanraden want heel eerlijk gezegd moet ik inderdaad ook altijd de laatste mail er even bij pakken, waar ik zowel voor de student als voor mezelf op een later moment de feedback even samenvat