Scriptie schrijven

Is dat dan toegestaan? Want lijkt me dat onderwerpen in ieder geval deels origineel moeten zijn?

Ja als het net ietsje anders is mag het blijkbaar. Ik heb haar net al gemaild met heel specifiek mijn plan “om te overleggen” maar eigenlijk om te claimen :stuck_out_tongue:

1 like

Leuk onderwerp! Ik vind socially desirable behavior ook interessant. Als je dan kijkt naar de opdeling in self deception en impression management, denk ik dat jij meer bezig bent met impression management? Van self deception zijn wel artikelen te vinden dat het een negatieve impact op leren heeft. Het probleem bij impression management is dat iemand zelf weet dat hij eigenlijk A denkt, maar denkt dat mensen B willen horen, dus sociaal wenselijk antwoordt. Dan denkt degene die het antwoord hoort dat iemand ook daadwerkelijk B vindt, en zal niet daarna nog eens proberen diegene van B te overtuigen. In dat geval krijgt iemand geen feedback en zal hij waarschijnlijk zelf A blijven denken.

Maar ik bedenk me nu dat jij misschien niet sociaal wenselijk antwoorden bedoelt op moreel vlak, maar meer als iets ook echt goed of fout is? Dan kan je misschien kijken naar de invloed van conformity op leren. Daar hebben bijvoorbeeld Sherif en Asch beiden bekende experimenten over uitgevoerd. Mensen worden erg beĂŻnvloed door hun sociale omgeving. Asch kijkt bijvoorbeeld naar wat jij wil weten maar dan andersom, hoeveel mensen kiezen het verkeerde antwoord terwijl ze weten wat het goede antwoord is, alleen omdat de hele groep het verkeerde antwoord geeft.

Maar goed ik weet niet of ik je nu dingen vertel die je allang weet haha, weet ook niet precies welke concepten je onderzoekt.

1 like

Wauw dit is echt top, heel erg bedankt!

Het is niet dat ik zoiets zelf onderzoek. Ik ben een spel aan het maken, daarvoor doe ik elke keer kleine onderzoeken en nu liep ik tegen dit punt aan. Maar hiermee kan ik zeker vooruit.

1 like

Oh oke, wel leuk om te doen, zelf een spel maken!

Ik ben blij dat je er iets aan hebt!

1 like

Ahhhh echt zo kut. Voor mn scriptie doe ik onderzoek naar de kwaliteit van een bepaald domein in het schoolbestuur waar ik nu al voor werk. Ik zou lessen gaan observeren en interviews afnemen maar geen enkele school wil mee werken :sob: weet echt even niet hoe ik dit nu moet oplossen. Ik kan wel wat drastische oplossingen bedenken maar daar ben ik 1) totaal niet blij mee en 2) gaat dat ook niet lukken met een deadline op 5 juni. Ik heb meteen mijn begeleider gemaild toen ik dit vandaag te horen kreeg (directeur heeft voor mij contact gelegd met de scholen) maar nog geen reactie


Bij elk onderzoek dat ik heb gedaan (46 mini onderzoeken/testen) heb ik netjes de basis opgeschreven maar verder ook alles neergekwakt. Er zit dus totaal geen structuur in en ik zit dus op 26.000 woorden. Dat is dus een groot probleem want ik mag er maar 15.000 en ik moet nog twee maanden, waarin er nog vele pagina’s aan woorden bij komen.
Maandag moet ik mijn proefversie inleveren, maar vraag me nu al af hoe ik dit in hemelsnaam nog ga structureren en zoveel schappen.
why ben ik hier zo slecht in


Kun je misschien een hoop van die beschrijvingen naar de bijlagen verplaatsen en enkel een paar van die onderzoeken/testjes in je lopende tekst noemen? Verder zou ik goed kijken naar wat het meest relevant is voor je echte onderzoek en overige informatie naar de voetnoten verplaatsen. Ik doe zelf verder niks met onderzoek middels testen dus sorry als ik totaal onlogische dingen zeg haha!

2 likes

Thanks voor het meedenken!
Ik moet allemaal kleine onderzoeken doen en die leiden uiteindelijk tot een eindproduct. Alles is dus helaas van waarde en het draait ook echt om het proces dat ik doormaak. Ik moet helaas dus wel alle onderzoek vermelden. Maar inderdaad een goeie om even te kijken of ik niet gewoon beschrijvingen daarvan kan dumpen in de bijlagen.

1 like

Shit
 heb morgen met scriptie tussentijdse toets. Heb veel punten gekregen die ik morgen al moet gaan uitleggen. Spanning


Ik ben op dit moment ook bezig met mijn scriptie, maar ben het aan het uitstellen onder het mom dat ik mijn boeken nog niet binnen heb. Sidenote: Twee van de drie boeken zijn al beschikbaar in de UB, maar geen zin om ze op te halen. :upside_down_face:

1 like

Heb net mijn introductie hoofdstuk ingeleverd voor de eerste feedback. Ben ontzettend zenuwachtig want wil héél graag gewoon snel groen licht om verder te schrijven. Was flink over het gesuggereerde aantal woorden gegaan omdat we er vanalles in moesten proppen en ik het niet nog compacter kon schrijven dan ik al deed. Durf de komende week mijn mail niet meer te openen :see_no_evil:

Scripie stress is echt heel slecht voor mijn slaap merk ik :weary::sob:

Ik heb ook het gevoel alsof ik maar iets aan het doen ben. En dat ik straks conclusies en aanbevelingen heb waarvan ze zeggen dat had ik zonder onderzoek ook wel kunnen weten.

Maar zonder onderzoek kan je nooit iets met zekerheid zeggen hù. Je kan wel vermoedens hebben maar je hebt altijd onderzoek nodig om die te bevestigen, hoe voor de hand liggend het ook lijkt. Ik zou proberen niet te erg te focussen op of je conclusies ‘nuttig’ zijn. ‘Geen resultaat is ook resultaat’ is mij altijd op het hart gedrukt en dat haalt er voor mij altijd wel wat druk af. Succes :heart:

3 likes

Ik krijg ook altijd stress van afspraken met begeleiders, idd bang dat ze het niets vinden of vinden dat ik te weinig heb gedaan. Maar ze zijn elke keer heel positief? En het gaat op zich ook gewoon goed. Dus ik moet me niet zo aanstellen, maar het is echt lastig om dat los te laten.

1 like

Ik vond het ook lastig om in te schatten hoe ‘goed’ het ging (naast dat ik nogal uitloop maar oh well so be it), want de feedback van m’n begeleider was supernuttig maar wel echt alleen maar praktisch (hoe zit dit, misschien kan je dit nog toevoegen, etc). Maar nu sprak ik hem deze week op een feestje en toen zei hij dat het wel echt de goede kant opga en dat ik goed schrijf en dat heeft me zo veel motivatie gegeven, echt fijn. Nog wel superveel te doen maar ik heb er wel weer zin in.

@Hashtag wat fijn dat je die keuze hebt kunnen maken! De druk eraf kan zo veel doen met je mindset inderdaad.

Heel herkenbaar inderdaad. Stress m altijd wel een beetje bij zo een meeting, bij een van mn begeleiders (de expert) ook veel meer dan bij de andere (die ik gekozen heb omdat ik haar aardig vind), ben telkens bang dat ze me uitlachen van “jezus jij snapt ook echt niks van hoe dit werkt” wat natuurlijk onzin is. En elke keer is de uitkomst “Oh joh gaat goed zo, wat ons betreft zien we je pas weer als je zelf ergens tegenaan loopt”

2 likes

Heel lief je reactie, dankje! Ik weet ook dat ik me er niet te druk om moet maken. Maar onbewust doe ik dit denk ik meer dan ik eigenlijk wil. Heb helaas net veel dingen die ook stress geven en die nu samen komen net voor mijn deadline. Dus dat werkt ook allemaal niet mee. Ga vanmiddag denk ik maar even de stad in om ergens anders aan proberen te denken.

1 like

Nou die laatste zin; ik had in april een beetje een dipje en mijn docentbegeleider niet heeel goed op de hoogte gehouden. Nu is het nog 4 weken tot mijn deadline, dus ik zei: vanaf nu stuur ik je elke week even een update hoor!

En toen zei hij ook: alleen als dat voor jou fijn werkt, je moet het niet doen omdat je denkt dat ik het moet afvinken of omdat ik dat wil.

Ik ga het alsnog wel doen, want het is een stok achter de deur voor mij haha. Maar zo chill dat hij zo reageerde.

2 likes

Maandag moet ik 80% af hebben van mijn scriptie. Ben nu dus druk aan het werk en zal vandaag/vannacht nog wel even doorgaan, net zoals de rest van het weekend. Wat een feest, maar is even nodig


@En_17_Anderen Ik moet hem dus maandag inleveren en krijg dan pas de 28ste mijn feedback terug. Van mij wordt verwacht dat ik gewoon doorga, dus dat doe ik dan maar. Ik doe wel hbo en zoals al eerder genoemd in dit topic heb ik gekke/amper feedback momenten. Misschien kan je aan je begeleider vragen wat er verwacht wordt?