Scriptie schrijven

Thanks voor het meedenken!
Ik moet allemaal kleine onderzoeken doen en die leiden uiteindelijk tot een eindproduct. Alles is dus helaas van waarde en het draait ook echt om het proces dat ik doormaak. Ik moet helaas dus wel alle onderzoek vermelden. Maar inderdaad een goeie om even te kijken of ik niet gewoon beschrijvingen daarvan kan dumpen in de bijlagen.

1 like

Shit
 heb morgen met scriptie tussentijdse toets. Heb veel punten gekregen die ik morgen al moet gaan uitleggen. Spanning

Ik ben op dit moment ook bezig met mijn scriptie, maar ben het aan het uitstellen onder het mom dat ik mijn boeken nog niet binnen heb. Sidenote: Twee van de drie boeken zijn al beschikbaar in de UB, maar geen zin om ze op te halen. :upside_down_face:

1 like

Heb net mijn introductie hoofdstuk ingeleverd voor de eerste feedback. Ben ontzettend zenuwachtig want wil héél graag gewoon snel groen licht om verder te schrijven. Was flink over het gesuggereerde aantal woorden gegaan omdat we er vanalles in moesten proppen en ik het niet nog compacter kon schrijven dan ik al deed. Durf de komende week mijn mail niet meer te openen :see_no_evil:

Maar zonder onderzoek kan je nooit iets met zekerheid zeggen hù. Je kan wel vermoedens hebben maar je hebt altijd onderzoek nodig om die te bevestigen, hoe voor de hand liggend het ook lijkt. Ik zou proberen niet te erg te focussen op of je conclusies ‘nuttig’ zijn. ‘Geen resultaat is ook resultaat’ is mij altijd op het hart gedrukt en dat haalt er voor mij altijd wel wat druk af. Succes :heart:

3 likes

Ik vond het ook lastig om in te schatten hoe ‘goed’ het ging (naast dat ik nogal uitloop maar oh well so be it), want de feedback van m’n begeleider was supernuttig maar wel echt alleen maar praktisch (hoe zit dit, misschien kan je dit nog toevoegen, etc). Maar nu sprak ik hem deze week op een feestje en toen zei hij dat het wel echt de goede kant opga en dat ik goed schrijf en dat heeft me zo veel motivatie gegeven, echt fijn. Nog wel superveel te doen maar ik heb er wel weer zin in.

@Hashtag wat fijn dat je die keuze hebt kunnen maken! De druk eraf kan zo veel doen met je mindset inderdaad.

Heel herkenbaar inderdaad. Stress m altijd wel een beetje bij zo een meeting, bij een van mn begeleiders (de expert) ook veel meer dan bij de andere (die ik gekozen heb omdat ik haar aardig vind), ben telkens bang dat ze me uitlachen van “jezus jij snapt ook echt niks van hoe dit werkt” wat natuurlijk onzin is. En elke keer is de uitkomst “Oh joh gaat goed zo, wat ons betreft zien we je pas weer als je zelf ergens tegenaan loopt”

2 likes

Maandag moet ik 80% af hebben van mijn scriptie. Ben nu dus druk aan het werk en zal vandaag/vannacht nog wel even doorgaan, net zoals de rest van het weekend. Wat een feest, maar is even nodig

@En_17_Anderen Ik moet hem dus maandag inleveren en krijg dan pas de 28ste mijn feedback terug. Van mij wordt verwacht dat ik gewoon doorga, dus dat doe ik dan maar. Ik doe wel hbo en zoals al eerder genoemd in dit topic heb ik gekke/amper feedback momenten. Misschien kan je aan je begeleider vragen wat er verwacht wordt?

Succes nog even @LaScript !

Ik kwam er gister achter dat ik heel veel dingen qua onderzoek voor niks heb gedaan en een hele andere kant op heb gewerkt. Ik had ook heel erg het gevoel dat ik maar wat aan het doen was en dat was ook het geval. Nu moet ik een deel van mijn onderzoek weer opnieuw doen. wel ben ik nu iets meer gemotiveerd en heb ik beter voor ogen wat ik wil onderzoeken en hoe, maar daarmee is mijn onderzoek dus wel veranderd t.o.v. mijn goedgekeurde voorstel. Hoop echt dat geen probleem is. Ben wel heel erg bang dat wat ik nu wil doen veel te veel is voor de tijd die ik heb. Mijn begeleider heeft ook al 2 weken niet gereageerd op mijn mails, wat ook niet erg meewerkt

Dankjewel! Vind het nu wel welletjes haha. Vanavond/zaterdagavond maar weer verder.

Ah zonde van je tijd en moeite. Wel fijn dat je nu weet welke richting je op wilt!

Hebben jullie ook dat jullie op de raarste momenten ineens wel in een flow komen? Ik zat de hele dag echt heftig te struggelen en uit te stellen maar vanaf 10 uur s’avonds kon ik ineens vet goed focussen en heb ik vet veel geschreven? Ik zou dit weekend m’n begeleider een update sturen en ik heb vanavond alles afgekregen wat ik daarvoor af wou hebben dus ik heb hem net gemaild, die man zal ook wel denken :sweat_smile:

Jaa bij mij ging het ook zo! Ik benut die momenten altijd maar :smiley:

1 like

Dikke kans dat het herkenbaar is voor hem, haha. In de praktijk is de werkwijze van veel docenten, begeleiders en onderzoekers niet erg verschillend van die van studenten
 Ik zie ook gewoon 's nachts papers van studenten realtime binnendruppelen terwijl ik zelf een deadline probeer te halen :sweat_smile:

3 likes

Ik zit weer heel de avond aan mijn scriptie, maar heb weinig motivatie. Ik zit om de 10 minuten het forum door te scrollen en ik zie dat ik dit topic ook al terroriseer met berichten haha. Gaat goed man :+1:

Heel de week al issues gehad met schrijven van mn thesis, en niet even binnen twee uur 1750 woorden geschreven. Not too bad. Nu hopen dat het nog lukt minimaal één hoofdstuk te schrijven, en als het kan ver te komen met een ander hoofdstuk vandaag.

Moet woensdag einde van de dag mijn 40% versie inleveren. Opzich goed te doen hoop ik.

1 like

Denk dat het heel erg per hoofdstuk afhangt hoeveel je kan schrijven hoor. Zat nu net ik een handige fase.

Had mn theoretisch kader al een poos en moest nu een hoofdstuk schrijven over wat ik binnen mijn bedrijf allemaal waargenomen heb, resultaten van interviews en hoe dit in relatie staat tot mn literatuuronderzoek. Dan gaat het schrijven vrij rap, moest alleen het uitwerken, want had al mn interviews al geanalyseerd en verwerkt tot een diagram en observatie data had ik ook al in een schema staan.

1 like

Tip: begin niet op het laatste moment aan de opmaak van je scriptie
 Niet echt bevorderlijk en nogal stressend; t ziet er echt niet uit.
Godzijdank is dit pas een feedback versie.

1 like

Ik zit al vanaf 9 uur op school om mijn theoretisch kader af te maken en ik heb tot nu toe 1 zin getypt. De blauwe lucht en de zon buiten schreeuwen naar me en ik heb er zoooo geen zin meer in. En mijn scriptie mag maar 50 pagina’s zijn en ik ben nu halverwege mijn theoretisch kader (dus moet het hele onderzoek en methode en alle conclusies en uitgewerkte adviezen nog) en ik heb al 30 pagina’s, dus echt veels te veel. Bleghhh

2 likes

Misschien een beetje een rare vraag maar hoeveel betaal je voor zoiets? Ik krijg deze vraag namelijk vaak (of ik andermans scriptie wil opmaken) en doe totaal niets als freelancer. Hoewel ik het leuk vind om zulke dingen te doen, doe ik het nooit omdat het teveel werk is maar zou niet weten wat realistisch is voor een verslag indesignen. Als je niet wilt antwoorden moet je het vooral doen!
—
Zit zo lekker in een flow sinds dit weekend. Heb vanochtend ook al mn observaties (had ik al geanalyseerd) van 1 van mn 2 etnografishe studies uitgetypt. Zo een deadline voor dezr week werkt wel lekker.
Studie 2 had ik al gisteren gedaan. Nu de studies vergelijken met de literatuur en de conclusie typen van die vergelijking. En er een mooi verslag van maken.

Ik zat ook in zo’n situatie toen ik mijn scriptie moest schrijven! Ik liep 5 dagen stage en moest mijn scriptie in mijn vrije tijd schrijven, maar het onderzoek wat ik deed was dan wel gebaseerd op het bedrijf waar ik meewerkte. Als ik tijdens werktijd een kwartiertje niets te doen had probeerde ik al zo veel mogelijk nuttige dingen te doen. Dan zocht ik bijvoorbeeld wat bronnen op die ik kon gebruiken, of probeerde ik alvast wat contactgegevens te inventariseren van mensen wie ik kon bereiken om mijn enquĂȘte naar te sturen.

Verder hielp het mij heel goed om 's avonds na werktijd gelijk aan de slag te gaan met de nieuwe informatie. Dus een nieuwe bron in mijn literature review te verwerken en gelijk in correct APA in mijn bronnen te zetten, of mijn enquĂȘte sturen naar de nieuwe mailadressen die ik had gevonden.

Ook maakte ik veel tussentijdse deadlines voor mezelf, dus dan wilde ik aan het einde van de week X af hebben. Als ik het dan af had had ik ook echt een voldaan gevoel en daardoor blijf je altijd goed op schema lopen. Ik verdeelde de werkdruk dus heel erg en daardoor heb ik eigenlijk ook geen stress ervaren. Mocht je dan een week te druk zijn en geen tijd hebben is het ook geen drama, want dan heb je niet super veel werk in te halen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Sorry voor de mega lap tekst haha.