Dit hoor en lees ik wel vaker maar hoe weet je dat die mensen wel in staat zijn om te werken?
Uitkeringen bestaan ook zodat mensen wel nog een beetje kunnen leven buiten het ziek zijn en het leven niet bestaat uit werken en alleen maar uitrusten/pijn hebben. Dat kan je als buitenstaander zonder alles te weten over die persoon niet beslissen.
Amen.
@Coco je hebt alleen jezelf ermee, door zo zwart/wit te kijken en te vergelijken. Als die personen geen uitkering meer krijgen, ga jij/je vriend niet ineens minder belasting betalen .
Richt je pijlen op zaken die onze maatschappij echt onnodig geld kosten. Daarnaast is het niet aan jou of mij om te bepalen of mensen onterecht/terecht een uitkering krijgen.
Het lijkt nou of ik er heel erg mee bezig ben terwijl dat ook overdreven is. Had niet moeten blijven reageren.
Misschien niet minder belasting betalen, maar dan word het wel fijner geĆÆnvesteerd. Ik zorg, onderwijs of iets.
Zoals al een paar keer gezegd ik weet het allemaal
heus wel. Maar deze keer viel het me keer gewoon op hoe hoog het bedrag was. En had omdat mijn vriend zoveel werkte dus maand heel veel struggles omtrent werken, opvang, huishouden etc. Waardoor het gewoon nog meer opviel en ik me een beetje irriteerde aan hoe makkelijk het leek als je thuis kan blijven met je kindje en alsnog geld krijgt. Hoe dus dus veel mensen in mijn omgeving leven. Heel kinderachtig, i know, heb het al een paar keer toegegeven.
@Vlaai Heb ook al een paar keer gezegd dat ik het super goed vind dat uitkeringen bestaan. Alleen dat er gewoon veel gefraudeerd word. Heus niet iedereen. Maar als jij bv reuma hebt bijvoorbeeld en je kan wel 5 a 6 zwarte schoonmaakhuisjes per week doen, zou je misschien wel een paar uurtjes wit kunnen werken.
@Eddie Maar wie bepaald wat juist is?
Ik stop met discussiƫren want ben al veel te veel online geweest vandaag.
Ik bedoelde; in jouw omgeving wordt blijkbaar (?) veel gefraudeerd. Dat betekent niet ādat er veel wordt gefraudeerdā met uitkeringen. Idd niet alles over 1 kan scheren omdat jij toevallig wat mensen kent
Ik heb dezelfde gedachtes als @Coco. Ben denk ik ook in een omgeving met alleen maar rotte appels opgegroeid. En natuurlijk ken ik ook mensen die er geen misbruik van maken en het nodig hebben, maar ken er ook genoeg die het āgratisā geld wel lekker vinden. Ook in mijn dichtbije omgeving.
Een paar uurtjes werken is ook niet zo makkelijk. Ik reis een uur, dus totaal reis ik twee uur. Dat telt ook nog mee, want reizen is voor veel mensen super stressvol. Ik ben gezond maar het vermoeit mij al. Laat staan wanneer je nog langer moet reizen of ook nog je kindje naar de opvang moet brengen/hond uitlaten
Ben het met je eens, behalve met het laatste. Mij boeit het ook niet, ben vaker ook geĆÆrriteerd op de Belastingdienst (ja ik mag weer zorgtoeslag terug betalen die ik niet eens heb ontvangen?) dan op mensen die misbruik maken van het zorgstelsel.
Maar gezonde mensen, waar niks mis mee is, die van een uitkering willen leven, kiezen toch zelf voor de armoede? Ze kunnen ook een betaalde baan vinden als ze het zo erg vinden.
Vind het gewoon een beetje sneu voor coco dat iedereen zo tegen haar in gaat omdat ze een bepaalde mening heeft.
@Eddie Maar die werken toch vrijwillig alleen dan zwart? Ze hebben dus puf genoeg over om naast hun huishouden en normale leven gewoon te werken.
En de mensen die onterecht ontvangen leven niet in armoede want die hebben een uitkering (met een waarde van ongeveer 1800 als je echt van alles gebruik maakt) en dan daarboven op vaak nog 600/700 euro zwart verdient of gewoon een partner heb met een salaris. Klinkt niet niet erg armoedig toch?
@Luzarl heb echt alleen over mensen die onterecht ontvangen. Nam gewoon een voorbeeld van iemand die ik toevallig ken.
@Tessa Misschien heb ik een vertekend beeld omdat het om mij heen zoveel gebeurt.
@PizzaFunghi Dankjewel
Heb het echt alleen maar over de mensen die er misbruik van maken.
Ben super blij dat er een vangnet van uitkeringen bestaat en ben heel dankbaar dat ik in NL woon.
Thank the lord dat mijn moeder bijstand kon krijgen. Zodat ze rustig haar behandelingen kon doen en voor gewoon voor mijn zusjes kon zorgen kreeg toen ze kanker had. En dat ze zelfs nog omgeschoold is zodat ze nu een leuke baan heeft.
Maar wat ik al eerder zeg en @PizzaFunghi ook heeft ervaren. Er maken echt veel mensen misbruik van. Misschien dus alleen in bepaalde omgevingen en is het gewoon toevallig, dat kan.
Ik ākenā ook heel veel mensen die vet veel geld verdienen met ethisch dubieus werk wat in mijn ideale wereld niet zo zou zijn maar daar doe ik ook niks aan
Coco had het de hele tijd al over die groep mensen, het waren andere mensen die dat er buiten lieten.
Ja en gelijk daarna verantwoorde ik al wat ik bedoelde.
Ik snap die felle reacties op Coco niet zo. Tussen de regels door lees je toch wel dat ze het niet zo bedoelde als het in het begin er ā lomp ā uit kwam. Vind het beetje zagen worden
Weet niet hoe lang je al/nog in het VK blijft, maar kun je niet beter dingen als spotify daar afsluiten en minder over maken naar een Nederlandse rekening? De koers van de pond is nu best wel slecht immers (al kan ik me voorstellen dat het ook wel fijn is om een spaarpotje in NL te hebben - het kan immers zo nog slecther worden).
Over de eerste 20k netto per jaar betaal je minder belasting dan over de rest, tot 68k netto per jaar. Boven dat bedrag ga je ineens een enorme sprong omhoog qua loonheffing.
Als je twee banen hebt, ziet de belastingdienst deze in eerste instantie apart. Dus ze zien baan 1 met bv jaarinkomen 15k en rekenen daarover het laagste tarief. En baan 2 met als jaarinkomen 25k rekenen ze de eerste 20k met laag tarief en de andere 5k met een hoger tarief. Maar eigenlijk heb je minder recht op laag tarief, want je hebt maar 1x dat je minder belasting hoeft te betalen over de eerste 20k. Dus over die andere 15k waar je ook minder loonheffing hebt betaald, moet je terugbetalen. Dat is een verschil van 2%. Maar! Je hebt maar bij een baan heffingskorting toegepast, terwijl je wel over je totale loon heffingskorting mag berekenen, alleen maar 1 werkgever tegelijk mag de korting toepassen.
Bij sommige mensen is die 2% verschil groter dan het verschil in heffingskorting en moeten ze terugbetalen, anderen krijgen weer terug.
Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen?
Ik denk dat veel mensen zich hier mooier voordoen dan het in werkelijkheid is oh ik weet het wel zeker
Heb je adressen van mensen waar ik voor een paar ochtendjes in de week 600/700e kan bijverdienen?
Nou zo heb ik het echt niet bedoeld. En ik denk ook niet denigrerend over uitkering. Wij hebben er thuis ook een gehad, zoals ik al eerder zei.
Heb ook al meerdere keren sorry voor het rot uitbrengen gezegd.
En over dat zwart werken, gaat over familieleden, schoonfamilie, kennissen, mensen in dezelfde vriendengroep. Dus ik ken deze mensen goed. Maar heb al een paar keer eerder gezegd: misschien ligt dit aan de omgeving waar je in zit.
Heb al vaker gezegd dat ik vind dat soms dingen hier totaal uit zijn verband worden getrokken, en sorry maar dat vind ik deze keer weer.
Maar is het ook niet dat je het je extra aantrekt dat je zelf een uitkering hebt? Jij vind sommige dingen niet kunnen die @Coco zegt, maar ik vind wat jij zegt over de werkende mens ook ontzettend lullig. Jij scheert mensen net zo goed over een kam en vult ook vanalles voor mensen in.
En ja ik weet hoe het met bepaalde familieleden zit die hier ook misbruik van maken. Lekker met gemeente geld nieuwe laptops kopen (om vervolgens de hele dag te gamen, met andere familie die ook niet werken), en gebruik maken van alle andere voorzieningen, terwijl ze prima is staat zijn om te werken. Steken hun kinderen hier ook lekker mee aan , want die vinden een bijbaantje bij de macdonals al te zwaar.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat belasting betalende mensen, andere mensen die niet kunnen werken geld misgunnen.
Vind het niet echt chill om met jou hierover te praten omdat je naar mijn mening zo overtuigd bent van jouw gedachtes.
āHet is meestal gewoon een soort basisafkeer voor dat iemand iets ākrijgtā en dat jij er zelf voor moet werken.ā Hier vulde ik een beetje de werkende mens in voor mezelf.
Maar wij denken dat allebei heel anders, en dat is alleen maar goed zodat we nieuwe inzichten van elkaar kunnen krijgen en daardoor ook de andere kant beter gegrijpen.
Je zegt dat werken een hoger doel is hier, ik zie het meer als een noodzaak (voor degene die kunnen) omdat je anders niks kan opbouwen .
Snap wel dat je je punt wil maken hoor.
Maar voelde me wel een klein beetje aangevallen, niet per se door jou hoor.
Normaliter vind het wel leuk om de discussie aan te gaan juist omdat hier veel mensen zitten die heel anders denken dan mij. En zoals @PizzaFunghi zegt: zo doe je weer nieuwe inzichten op. Maar vind dat het soms zo fel wordt en niet iedereen open staat voor andermans mening. Overigens niet alleen in deze discussie maar wel vaker.