Show je kasboekje

wow wat spaart iedereen veel. Anonieme poll, hoeveel heb jij op je eigen spaarrekening of de gezamenlijke spaarrekening staan?

• Spaarrekening?
  • 0-2.500
  • 2.501 - 5.000
  • 5.001 - 7.500
  • 7.501 - 10.000
  • 10.001 - 12.500
  • 12.501 - 15.000
  • 15.001 - 17.500
  • 17.501 - 20.000
  • 20.001 - 22.500
  • 22.501 - 25.000
  • 25.001 - 30.000
  • 30.001 - 35.000
  • 35.001 - 40.000
  • 40.001 - 45.000
  • 45.001 - 50.000
  • Meer dan 50.000

0 stemmers

En heb je daarnaast een koophuis?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Maar ligt toch heel erg aan je leeftijd en/of hoe lang je werkt? En ook aan vaste lasten. Anyway ik heb nu snel kunnen sparen afgelopen half jaar door lage vaste lasten (en dat geannuleerde weekendje weg + dingen die ik nu niet meer moet aanschaffen voor vakantie scheelt ook), maar ik moet binnen een half jaar verhuizen en dan gaat het hele spaarpotje er weer aan.
Ik vind het wel altijd heftig idee dat ik met mijn studieschuld al amper kan kopen ooit, en dan moet je ook nog minimaal 30k eigen geld ofzo inbrengen… Misschien als ik 50 ben. Onee dan geeft de kredietverstrekker weer niet snel een hypotheek uit want te oud :’)

Ik heb even gekeken. Je moet rekening houden met 5-10% van de koopprijs. Bij een huis van 2 ton heb je zo’n 15k nodig aan kk en notariskosten ed.

Meestal is dat wel minder, bij twee ton is het vaak ook te doen voor 7.000-8.000. Alsnog veel geld overigens, maar dat voelt misschien wat minder onbereikbaar.

1 like

Ach waarom zou je dat moeten weten op een bepaalde leeftijd? Je hebt die kennis toch alleen nodig als je ook daadwerkelijk bezig bent een huis te kopen of je daarop aan het oriënteren bent. Vind dat niet raar hoor.

2 likes

De kosten beginnen al met een maand dubbele woonlasten, kosten voor de verhuizing etc. Wij waren voor het verhuizen van de zwaardere en grotere spullen al 500 euro kwijt. Je gaat behoorlijk snel door je spaargeld heen als je verhuist, ook al doe je niets bijzonders aan de inrichting. Ik denk dus dat 2000 euro spaargeld krap is, maar goed alles kan.

Ik heb een huis van 2 ton, kosten koper was om en nabij de 7000 (nog even nagekeken: was zelf eerder 6000). Daarvan kregen we 1/3 terug na de belastingaangifte. Tuurlijk is het aan het eind van de rit nog duurder, want je wilt er ook nog het e.e.a aan aanpassen, maar als je na de koop af en toe wat doet hoef je echt geen tienduizenden euro’s te hebben.

2 likes

Maar onze ouders konden ook nog een huis met 5 slaapkamers en tuin kopen voor fl. 80.000, en dan deed de overheid er nog fl. 5-25.000 bij aan premie om de koop van huizen te stimuleren. Het bruto modaal inkomen was toen de helft van wat het nu is, maar nu kun je echt niet voor €160.000 een heel huis kopen, en de overheid matst je er zeker ook niet nog €25.000 bij.
Het zijn andere tijden, je kunt dat niet vergelijken.

4 likes

Zou de vergelijking met ouders niet maken. Zonde van het rotgevoel dat het geeft. Wij hebben een tijdje geleden op funda gekeken naar het huis waarin mijn vriend’s broers zijn geboren. Dat is toentertijd voor nog geen 50.000 gulden gekocht en staat nu voor bijna drie ton te koop.

1 like

Huh wow zoveel? Hoe dan? Hoe lang werkten ze voor ze uit huis gingen? Mijn vader heeft gewoon het huis van 140 ton in gulden pas een paar jaar terug afbetaald :stuck_out_tongue: (wel laag inkomen. En blijkbaar geen spaargeld :p). (80k lijkt mij overdreven. Dit was een minihuis in een groot dorp buiten de Randstad. Zeker niet zoveel kamers en geen enorme tuin. Begin jaren 80 was dat).

@midheavenmoon ik zag echt een mooi appartement voor €160k in onze stad. Ik zou er zelfs qua hypotheek maar €600 p maand voor moeten afbetalen. Ware het niet dat ik geen vast contract heb en een enorme studieschuld.
Terwijl een appartementje huren voor mij op zo’n €950 p maand komt (geen sociale huurwoning). Zo scheef :’)

1 like

Vroeger kreeg je nog rente op je spaargeld. Dus ook dat is niet te vergelijken.

4 likes

Dit heeft een collega van mij dus precies zo, terwijl een andere kennis dus ook 500-600 euro kwijt is voor een hypotheek. Inderdaad heel scheef!

Ik verwacht niet dat ik ooit een huis zal kunnen kopen, maar wie weet :wink: Die 30 k voor je 30ste had ik graag wat eerder gekend, want al wat jaren geen 30 meer, haha. Maar ik vind 10 k voor je 35ste ook best oké. :smile: Al spaar ik wel vooral om dingen te kopen/te doen.

2 likes

Ik wil ook meedoen met de 30.000 voor je 30e, alleen ik twijfel of ik vanaf 0 begin of met spaargeld dat ik al heb.

1 like

Zit er eigenlijk nog een specifieke gedachte achter de 30K of is het gewoon omdat 30K voor je 30ste lekker bekt?

Voor mij omdat het lekker bekt haha.

1 like

Is 400 ook goed

2 likes

Ik vind het ook een vet leuk idee, heb nog een eeuwigheid voor mijn dertigste, dus ben een heel spaarplan aan het uitdenken. Wil de lat misschien ook hoger leggen 30k en studieschuldvrij.

1 like

Heel leuk idee! Ik doe ook mee, heb nog anderhalf jaar te gaan tot de 30 en 30k moet met mijn spaartempo gemakkelijk lukken tegen die tijd. Ik denk dat ik ga voor 30k plus het bedrag dat ik aan studieschuld heb (want dat betaal ik niet versneld af). Dat wordt nog wel even aanpoten ben ik bang.

Er is 1 uitzondering: als ik een huis koop, dan gaat al mijn geld in het huis.

1 like

Ik wil zoo graag mee doen aan die challenge, maar helaas is de 30 voor mij al te dichtbij. Dus ik ga 20k voor m’n 30e verjaardag doen, dat zie ik positiever in!

2 likes

Mensen met een studieschuld; betalen jullie die versneld af? Want ik wilde er eigenlijk gewoon zo lang over doen als van DUO mag. Maar dat betekent dat ik eigenlijk netto nooit spaargeld zou hebben als je rekening houdt met dat enorme aantal in de min.