Show je kasboekje

Betaal je geen g/w/l? Of zit dat bij die 795 in? Ik vind het niet heel veel eerlijk gezegd of ik begrijp de “tranen” niet

4 likes

Haha ik :joy::innocent: nadat ik in 2018 30k in ons koophuis heb gestopt en direct erna een kind heb gebaard en daardoor minder ging werken wil mijn spaarpot niet meer echt groeien :joy: voel me momenteel echt een geldkneus tussen jullie massa spaarders hier :grin:

Ik vind het zonder g/w/l ook totaal niet veel. Zou er zo voor tekenen (ok wel groter dan een bezemkast aub).

Yes inclusief! Vind het alsnog behoorlijk veel voor in mijn eentje maar dat komt omdat ik eerst maar 450 euro betaalde :grin:

Edit: en ik woon ook wel klein dus dan vind ik 795 euro ook best veel

Ik weet niet hoe groot en waar het is maar dat is hartstikke goedkoop. Behalve antikraak betaal dat nergens meer volgens mij.

1 like

Ik heb van 2014 tot 2018 in 2 verschillende particuliere huurwoningen (appartementen met 2 slaapkamers in zuid Holland ) gewoond en betaalde voor de eerste 550 excl g/w/l en de tweede 640 euro incl g/w/l en dat zijn hier wel normale prijzen voor particuliere huur appartementen :woman_shrugging:t3:

Ja het ligt idd een beetje aan de omstandigheden, die staan er niet bij, maar het bedrag op zich lijkt me iets waar veel voor zullen tekenen

Nibud raadt 1/3 aan en daar zit je nog een stuk onder, ik vind het heel netjes!
Lees nu je laatste bericht. Heel erg benieuwd wat de huidige huurprijzen daarvan zijn en of het een grote stad is. De huurprijzen zijn laatste jaren procentueel erg gestegen waardoor je zo per jaar voor zelfde woning in een jaar tijd al €400 meer moet neerleggen.

Die huurprijzen zijn wel echt heel erg zuur. Ik voel me soms ook wel ‘schuldig’, zit met mijn vriend in een sociale huurwoning (eengezinswoning) voor 630 per maand (incl zonnepanelen) en ben dus een echte scheefhuurder omdat wij allebei prima verdienen. Ik zou dit huis ook echt gunnen aan een gezin die het veel minder heeft. Echter is kopen op dit moment ook bijna niet te doen hier :expressionless:

Doorstromen naar vrije sector huur kan ook nog

2 likes

Ah dat wist ik niet!

Nou ik woon wel in een grote stad en als starter kan je hier bijna niks kopen (vooral niet in je eentje). Maar ik woon gewoon best wel klein dus vandaar dat ik mijn huurprijs zo hoog vind :grimacing:

1 like

Ik betaal 780 euro excl g/w/l in het centrum van een grote stad (wel niet heel klein) en veel vrienden en kennissen zijn juist jaloers op mijn huurprijs haha.

Aaaaah netjes!

1 like

Dus jouw huurprijs vind ik ook heel redelijk! (tenzij je echt op 8 m2 woont ofzo)

Ik heb ook een (spaar)rekening bij de Rabo met potjes:

• spaarrekening met vriend (geen specifiek doel; als we een gezamenlijke meevaller hebben zetten we het hierop)
  • gemeentelijke belastingen
  • eigen risico zorgverzekering (wil dit ook gaan gebruiken om zorgverzekering volgend jaar in 1x te betalen en daarna weer als spaarpotje voor het jaar daarna)
  • vakantie
  • auto (reparaties of wellicht een nieuwe auto ooit)
  • buffer
  • later

Heb er nu ook allemaal doel-bedragen en data aan gekoppeld zodat ik specifiek kan sparen en als het potje vol is, dat geld aan een ander potje besteden :nerd_face:

2 likes

Wat ik trouwens ook een heel goed idee vind (maar zelf helaas nog niet uitgevoerd heb): als je iets duurs koopt zoals een laptop, om dan uit te rekenen hoelang hij ongeveer mee zal gaan en dan het bedrag delen door het aantal maanden. Zo schrijf je eigenlijk je laptop maandelijks af en als ie dan daadwerkelijk kapot gaat na zoveel tijd dan heb je al het geld gespaard om een nieuwe te kopen!

2 likes

Mijn potjes:

• huis kopen
  • auto (spaar altijd voor onderhoud en voor een nieuwe in de toekomst)
  • nieuwe fiets
  • MacBook
  • eigen risico
  • vakanties
  • kleding
  • overig

Ik doe dit inderdaad voor m’n bril. Ik spaar nu iedere maand €25 zodat ik over 2 a 3 jaar weereen nieuwe bril en zonnebril op sterkte kan kopen.

1 like

Wat is jou buffer-bedrag voor het vrije spaargeld? Ik wil hetzelfde doen (ben er nog lang niet) maar vind het lastig een bedrag in te schatten

Ah slim! thanks. Nog even sparen dus.

Krijg je ervan als je op je 26ste denkt: ik ga een keer sparen.