Show je kasboekje

Haha ja! Oeehh, wat voor een spaarrekening is dat?

Hou je in het berekenen van die 6000 euro dan rekening met 0 inkomsten? Dus ook geen eventuele WW bij ontslag of bijstand?

Ik heb echt hoge vaste lasten (1800 euro), dus dat zou al meer dan 10k moeten zijn. Maar als ik word ontslagen dan krijg ik wel WW en zou ik me prima mee kunnen redden.

Ik vind 6 maanden ook best wel veel, maar ik heb dan ook een vast contract en een functie waar vanuit werkgevers en vervelende LinkedIn recruiters veel vraag naar is. Dus ik zie mezelf niet zo snel zonder inkomen zitten.

2 likes

Ik maak inderdaad zodra m’n salaris binnen is meteen een deel over naar m’n spaarrekening. Meestal ook een relatief groot bedrag en dan moet ik vaak tegen het einde van de maand toch wat terugboeken, maar dat helpt voor mij wel. Als ik het bedrag op m’n lopende rekening zie slinken dan ga ik automatisch wat zuiniger aandoen omdat ik het toch wel een stap vind om geld terug te boeken van m’n spaarrekening.

2 likes

Je hebt dan toch nog ongeveer 500 over? Uitgaven + spending money is 1500 ongeveer, daar zit sparen al bij in zeg je. Maar inkomsten zijn bijna 2000

Spending money bedoel ik mee boodschappen en uitgaan enzo! Dat flexwerk is alleen per uur dus die doe ik op 0 zodat alles wat ik daar werk extra kan sparen! Of snap ik je nu niet goed

1 like

Ohhh ik had je bericht gewoon niet goed gelezen, dat je alle inkomsten van baan 2 spaart

1 like

https://www.ad.nl/wonen/zoveel-geld-moet-je-sparen-voor-de-aankoop-van-een-eigen-huis~a260718c/?fbclid=IwAR1Z4UtykHnxG12GkCB3Kxfd2l70CamB-8VTN8N1wr30Uey3Jnk_5LY3g-M&referrer=https://www.facebook.com/
Het ligt aan de woonplaats en of je als single een inkomen inbrengt. 5-10% is nog utopisch. Dat wordt nooit een koophuis :’)
56k eigen geld moet je inbrengen als je alleenstaand bent en je wilt een huis van 75m2 in deze stad aankopen. In de gemeente waar ik ben opgegroeid 70k :’) En dat is als je meer dan 36k op jaarbasis verdient. Anders wordt het zo’n 85k en 100k.
Met een studieschuld erbij wordt het helemaal leuk (y)

4 likes

Maar uiteindelijk moet je deze beide vragen beantwoorden toch? Zonder gemiddelde starterswoning kom je nergens, dus van die verkoopprijs kun je wel uitgaan.

Ik denk dat (mits je bereid bent tot consessies) die gemiddelde verkoopprijs dus niet helpt voor een realistisch beeld. In Utrecht heb je het dan over het midden tussen een woning op de benedenverdieping met tuin in Lombok en een flatwoning in Kanaleneiland/Overvecht. Het verschil tussen die twee is (gok ik) gemiddeld 1,5 ton. Die tweede kan je met veel minimaler spaarwerk dan 80.000 euro en een modaal inkomen net aan kopen, die eerste is volledig onbereikbaar.

1 like

Leuk om te lezen wat voor spaarpotje iedereen heeft. Ik heb deze:

• Auto (onderhoud + ooit een nieuwe)
  • De kat (aangemaakt na onvoorziene dierenarts rekening van heb ik jou daar)
  • Vakantie/festival/weekendjes weg
  • Mobiel en laptop (vervangen over x aantal jaar)
  • Kleding

De kleding spaarpot is meer een soort budget rekening waar elke maand een vast bedrag heengaat en als het op is mag ik dus geen kleding meer kopen. Dit werkt voor mij super omdat het heel inzichtelijk is en ik hiervoor veel te veel uitgaf aan kleding.

De rest op een grote hoop voor onvoorziene uitgaven of bijv een keer een meubel kopen.

1 like

Ik wil heel graag een huis kopen met mijn vriend maar we willen voor nieuwbouw gaan wat dan over ongeveer 2 jaar klaar is, hoe deden samenwonende stellen dit? In de zin wat spaar je ongeveer voor je huis en wat heb je dan nou ongeveer daadwerkelijk nodig? Qua geld
En dan heb ik het over nieuwbouw van ongeveer 3,5/4 ton

Misschien is het huizentopic handiger hiervoor?

Ja je hebt helemaal gelijk ik ga hem zo even verplaatsen

Wij wonen nu erg goedkoop. Qua financieen hebben we gezegd: we sparen nu een groot bedrag en de hypotheek daar van af. Dan sparen we maar even 8 maanden wat minder.

1 like

Ik lees weleens dat mensen vinden dat er in dit topic zo veel geld verdiend wordt gemiddeld genomen. Dus ik ben wel benieuwd:

Wat is jouw huidige bruto jaarinkomen op fulltime basis? Dus inclusief vakantiegeld, dertiende maand, bonussen etc alsof je fulltime werkt! Enquête is anoniem.

• Ik werk niet/heb alleen nog maar een bijbaan
  • 0-10.000
  • 10.000-20.000
  • 20.000-30.000
  • 30.000-40.000
  • 40.000-50.000
  • 50.000-60.000
  • 60.000-70.000
  • 70.000-80.000
  • Meer dan 80.000

0 stemmers

1 like

Of dit topic vermijden om die reden

Ik vind het sowieso niet heel sympathiek om deze poll hier te plaatsen als mensen aangeven dat dit topic ze al een rotgevoel geeft. Maar goed, dat betekent niet dat het niet mag natuurlijk. En sowieso zijn er genoeg mensen die expres kutten met dit soort anonieme polls.

Hoezo alsof je fulltime werkt? Ik werk parttime dus wat iemand met mijn werk fulltime op jaarbasis ontvangt zegt niet zo veel over het bedrag wat ik verdien.

7 likes

In: 2100, excl. vakantiegeld voor 36 uur. Dit is m’n eerste baan. Hbo niveau en werk in de sociaaljuridische/financiele sector

Uit:
Huur: 650
Gez rekening: 200 (we wonen niet samen maar hebben een gez. rekening voor boodschappen enz.)
GWL: 125
Auto: 100
Spotify, netflix enz: 30
BSGW: 40
Zorg: 100
Overige boodschappen: 75
Ik krijg m’n telefoon abbo van m’n ouders.

Ik krijg per week betaald en spaar sowieso 100 euro per week. Extraatjes (vakantiegeld, belastingteruggave) doe ik meestal 75% voor de spaarrekening, 25% voor mezelf. Ik maak geen potjes maar heb gewoon 1 grote spaarrekening. Heb het wel geprobeerd maar verlies juist het overzicht door de potjes. Wat overblijft is spending money en als ik merk dat het bedrag op mn lopende rekening oploopt maak ik weer wat over naar de spaarrekening.
Ik ben wel tevreden met m’n situatie als starter

Ah de ‘hier’ had ik op een andere manier gelezen, excuses voor de witte man move