Ik vind de berekening van nibud bij mij juist echt hoog (samenwonend, koophuis, auto); 23.750 euro.
Die van mij is 3.900. Lijkt me erg weinig.
Een groot deel van de buffer die Nibud mij adviseert gaat naar inventaris. Vind ik best gek eigenlijk want hoe belangrijk is dat nu als het erop aankomt? En heb ook een inboedelverzekering.
Voor mij persoonlijk is het belangrijk om een buffer te hebben om 6 maanden zonder inkomen te kunnen overbruggen. Heb ik op 9.000 euro geschat, ik kan dan alle rekeningen betalen maar geen kleding oid kopen.
De auto wordt daar als grote kostenpost meegenomen. Wij hebben een private lease auto dus dat wordt niet meegenomen bij ons. Zitten dus al snel over het bedrag heen wat nodig zouden hebben volgens het Nibud. We zouden 10.500 nodig hebben met €8000 voor inventaris?! Maar goed, daar zitten wij ver overheen dus dat zit wel goed.
Ook in het geval van werk verlies kunnen we daar wel even een paar maanden mee vooruit.
Ik doe iets fout geloof ik, want die tool wil dat ik 71.000 euro achter de hand hou voor inventaris? Zoveel spullen heb ik niet en al helemaal niet met die waarde?
Edit: nvm had jaarsalaris ingevuld ipv maandsalaris
Mijn spaarrekening is ook niet heilig, maar ik hanteer sowieso een ander systeem dan de meesten in dit topic. Wanneer ik salaris krijg, boek ik direct bijna het volledige bedrag over naar mijn spaarrekening. Ik kies een rond bedrag om over te boeken en laat een bedrag tussen de €50 en €150 op mijn betaalrekening staan. Richting het einde van de maand gaat er 1 grote overboeking terug voor mijn bijdrage aan de gezamenlijke rekening en de zorgverzekering en verder boek ik dus de rest van de maand telkens een klein bedrag terug als er minder dan €50 op mijn rekening dreigt te staan.
Voor mij werkt het niet om een vast bedrag te sparen en de rest als budget te zien dat ik mag uitgeven. In de maanden waarin ik veel overhoud, ben ik dan geneigd mezelf als cadeautje te trakteren en geef ik dus alsnog onnodig veel uit. Of ik voel de druk om buiten mijn spaarrekening om geld te bewaren voor maanden waarin ik veel sociale activiteiten of andere uitgaven heb die buiten mijn spaarrekening vallen. In de maanden dat veel uitgaven samenkomen, moet ik dan weer op andere vlakken inhouden of dus geld van eerdere maanden achter de hand hebben. Ik vind het al met al een veel te moeilijk systeem en houd er veel meer van om al mijn geld als spaargeld te zien.
Ik doe het ook ongeveer zo. Op de dag na salaris betaal ik mijn bijdrage aan de gemeenschappelijke rekening. Verzekeringen betaal ik jaarlijks. Daarna boek ik het grootste deel van het resterende salaris over naar mijn spaarrekening en hou ik een bedrag over op mijn betaalrekening. Als ik iets meer uitgeef, boek ik het terug. Als het minder is dan maak ik het over naar mijn spaarrekening vlak voor het volgende salaris er is.
Ik denk wel dat niet bewust maar toch grote bedragen sparen een luxe positie is, althans, zo voelt dat voor mij wel.
Ik heb eens een half jaar bijgehouden wat ik maandelijks uitgeef, aan vaste lasten en alle variabele kosten. Nu doe ik meestal mijn salaris - die vaste lasten - €400 naar mijn spaarrekening. Dus ik geef mezelf €400 “zakgeld”. Allemaal op één grote hoop: dat is dan voor horeca, kleding, dingen voor in huis etc. Bij mij werken potjes niet, de ene maand wil ik wel kleding kopen en de andere maand komt er niks van. En ik vind het ook onhandig; het kan bij mijn bank niet en dan moet je dat handmatig bijhouden ofzo.
Ik merk alleen dat ik te veel aan horeca/thuisbezorgd uitgeef laatste tijd, dat kan/moet echt minder maar ik vind het ook lastig daar nee tegen te zeggen. Ik probeer nu bewuster eens een weekendje zonder horeca door te brengen.
Mijn spaarrekening is trouwens ook één grote hoop; bedoeld voor onvoorziene kosten, maar ook een eventuele verhuizing of later mogelijk een hypotheek.
Oja ik vind het dus wel lastig met die vakanties nu. Dan ben je toch zo weer veel geld kwijt en groeit mijn spaarrekening paar maanden niet.
Leuk om te lezen dat nog iemand dat systeem hanteert
Snap ik dat op deze manier onbewust grote bedragen sparen als een luxe positie aanvoelt. Dat geldt voor mij op dit moment ook (tot volgende maand mijn salaris 30% lager wordt), maar ik hanteerde dit systeem bijvoorbeeld ook in mijn studietijd. Toen werkte dit ook goed voor mij. Met een budget ligt er voor mij gewoon meer aandacht op het uitgeven van geld. Dat werkt voor mij een beetje als de roze olifant waar je niet aan mag denken.
Ik doe dit ook! Alleen laat ik die “potjes” (wat bij mij dus geen potjes zijn) op mijn lopende rekening staan - dat mag op - en de rest boek ik direct zodra ik mijn salaris weg in verschillende delen (eigen spaarrekening, degiro, cyrpto, gezamenlijke rekening). Voor mij werkt dit het beste want ik heb inderdaad ook dat ik ene maand veel meer uitgeef aan kleding, bijv tijdens start van een seizoen of uitverkoop, dan andere maand. Sommige maanden juist weer duur met cadeau’s (december), andere maanden meer terrassen (zomer). Verschilt zo erg bij mij per maand.
Hier ook geen potjes. Lijkt me veel gedoe en geef de ene maand meer uit dan de andere maand. Als het salaris binnen komt dan betaal ik meteen alle rekeningen. De rest verdeel ik over de spaar en gezamenlijke rekening. En als ik later in de maand wat tekort kom dan haal ik dat van de spaar.
Ik werk ook niet met potjes voor uitgeven, wel voor sparen. Zo bak ik heel graag en wil ik daar bepaalde apparatuur voor en een cursus doen. Daar maak ik dan een potje met spaardoel voor, en is dat gehaald dan spaar ik niet meer in dat potje. Helpt bij mij alleen voor hele concrete dingen, ik heb ook gewoon een grote spaarrekening waar ik alles op gooi voor later/onvoorziene dingen etc.
Ik dacht dit laatst ook, maar Nibud houdt bij inventaris rekening met het noodscenario waarin je in één keer een hele inboedel moet aanschaffen. Denk aan scheiding/uit elkaar gaan of een onverwachte verhuizing. Dan vind ik 9000 euro bij een volwassen leven helemaal geen gekke inschatting, als het moet doe je het natuurlijk van minder, vraag je hulp, kringloopwinkel etc. Maar het is toch lekker om het te hebben.
Potjes geven mij zoveel rust in het hoofd. Voor dat ik ze gebruikte lag ik soms nachten wakker om berekeningen te maken hoeveel geld X koste en wat ik dan nog over had voor Y en Z etc. Nu kan ik het met 1 blik zien en dat scheelt zoveel stress. Ik gebruik ze op m’n privé rekening en voor de gezamelijke. Voor mn privé stop ik in elk potje een X bedrag en dan blijft er nog wat over voor extra dingen of horeca etc. Bij mij werkt het ook omdat eerder vrijwel al mn geld op ging aan eten/drinken (to go). Ik kon het niet laten en baalde elke maand weer dat ik er zoveel geld aan had uitgegeven terwijl ik liever bv kleren ervan kocht. Nu ik het direct in een potje doe, kan ik er veel makkelijker vanaf blijven als het om dingen gaat waar het potje niet voor bestemd is.
Ja dit heb ik ook! En dan kan ik eens in de drie maanden veel en wat betere kleding kopen én nog koffie halen op werk.
Ik ben benieuwd voor de starters met een starterssalaris (duh, haha), hoeveel huur betalen jullie ongeveer? Ik maak me nu al heel druk over hoe en wat na mijn afstuderen en of bijv 750 incl te veel is voor een starterssalaris
Ik denk dat dit wel heel erg afhankelijk is van wat je starters-functie en bijbehorend salaris gaat zijn, misschien handig om een beetje richting te geven? Ik ken mensen die starten op 1600 euro bruto en mensen die meteen op een gezellige 2500 zitten, dat maakt wel een behoorlijk verschil natuurlijk
Ja geen flauw idee, maar ik ga er van uit dat ik eerst verhuis en daarna pas een baan heb (want ik mag niet in mijn kamer blijven na mijn afstuderen maar zal wss niet meteen wat hebben)
Is online niet te vinden wat het gemiddelde starterssalaris is voor de functie die je zou willen?
Ik betaalde toen ik net ging werken 650 euro en verdiende 2400 bruto. Was voor mij prima te doen. Woonde toen wel nog in een semi studentenhuis maar in een studio dus eigen keuken/badkamer alleen niet per see heel groot allemaal.