Show je kasboekje

Dit vroeg ik me ook af ja.
Dat je dat ene jurkje niet koopt als je kleding budget op is, dat begrijp ik. Is naar mijn idee ook makkelijk nee zeggen. Maar idd stel je wordt voor iets eten/drinken buiten de deur gevraagd en je horeca potje is leeg.
Of je bent afhankelijk van je auto en je moet onverwachts naar de garage en het kost meer dan er in je potje zit

2 likes

Ik heb ook een potje genaamd “skere tijden” van rond de 150/200 dus daar mag ik dan uit pakken. Of stel m’n interieur budget is niet toereikend voor het vloerkleed dat ik wil, dan vul ik dat aan vanuit dat potje.

Oh en wat me ook helpt is om in de 1e 1.5 week na salaris echt rustig aan te doen met m’n geld (vroeger ging k juist dan spenden en was de helft al super snel op).

6 likes

Ik pak dan inderdaad wel eens wat uit een ander potje. Maar probeer wel echt aan te houden. Probeer echt niet aan ons spaardoel te komen.

Vind het zelf vooral moeilijk met kleding. Kan ons wel houden aan het maandelijkse budget. Maar het idee was wel om daar ook wel een beetje van te sparen voor winterjassen enzo. Maar dat lukt me dan niet.

Ik heb 1 spaarpot waar ik absoluut niet aan zit (mijn 30k voor m’n 30e potje, voor wie het nog herinnert haha). Maar ik heb ook nog spaarpotjes voor ‘vakantie’ ofzo, en daar pak ik dan weleens 50 euro uit als ik krap zit aan het eind vd maand en iemand wil uiteten.

@MadameMignon wat jij zegt van rustiger aandoen in die eerste 1,5 week moet ik ook Ă©cht doen. Heb deze maand echt teveel geld uitgegeven aan kleding in de eerste 2 weken alleen maar omdat ik dan denk ‘ik heb weer geld!!!’

3 likes

Ik werk niet met potjes dus misschien is wat ik zeg nu onzin, maar af en toe een uitzondering als je krap zit moet natuurlijk kunnen. Het leven moet idd ook leuk blijven. Maar als je regelmatig geld te kort komt in een potje, dan moet er structureel iets veranderen lijkt mij. Of structureel meer geld in die pot, of anders omgaan met het budget. Dat is een afweging die je alleen zelf kan maken aan de hand van je beschikbare geld, je doelen en hoe belangrijk je bepaalde dingen vindt.

Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat je eens voorstelt om bij elkaar thuis te lunchen ipv op het terras, of dat je koffie to go vaker laat staan maar wel af en toe met je vriend eten afhaalt. En dat moet je dan niet pas doen op de momenten waarop je krap zit, maar een gewoonte van maken. Het is veel gemakkelijker volhouden als je af en toe vrienden thuis uitnodigt dan als je de laatste week van de maand tegen elke sociale gelegenheid buiten de deur nee moet zeggen.

En je hoeft natuurlijk niet als reden op te geven dat je op je geld wilt letten. Ik neem bijvoorbeeld eigen lunch mee naar werk omdat ik op mijn geld wil letten. Tegen anderen zeg ik dat ik niet (structureel) behoefte heb aan de lunch via kantoor. In het begin kreeg ik nog wel eens te horen van “oh, maar je kunt ook hier lunch halen hù”. Inmiddels zijn meerdere collega’s overstag gegaan, sommigen spreken hun bewondering uit voor het werk dat bij het voorbereiden van de lunch komt kijken en anderen hebben daadwerkelijk geen enkele mening over het wel of niet meenemen van lunch.

5 likes

Ja dit heb ik dus ook hoor, nu ik weer met die potjes begin. Leuke dingen wil ik niet afslaan maar ik weet ook dat mijn vriendinnen het net zo leuk of nog wel leuker vinden om thuis lekker te koken en te tafelen. En veel goedkoper! Dat is iets wat je in zo’n geval een keer kunt voorstellen. En anders moet je schuiven uit andere potjes of toch je spaarrekening aanspreken.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar wij werken allemaal fulltime en hebben (niet allemaal) een partner dus het is ook niet zo dat we (zoals toen m’n vriendinnen en ik studeerden) elke week een horeca pakken. En tegen mijn vriend kan ik makkelijk zeggen: nee we ‘moeten’ op ons geld letten dus we maken thuis een lekker borrelplankje.

En @MadameMignon haha herkenbaar. De eerste 2 week leef ik als een Koningin maar daarna is de pret voorbij haha. Dus inderdaad vooral strakker indelen en vooral meer opletten

Dit hadden m’n vriend en ik eerst ook met het boodschappen budget voor de hele maand. Dan was het alweer op en moesten we bijboeken.

Maar nu we werken met week budget (ongeveer 95,- voor 7 dagen) waardoor ik er ook echt op let dat we daar binnen blijven.

1 like

Huh maar als je potjes maakt en je je er vervolgens niet aan houdt dan schiet dat toch het doel voorbij? Punt van die potjes is dat je je geld verdeeld en het vervolgens daarmee doet en op = op zodat je niet plots geld mist voor een andere post of nog amper spaart. Ik vind het bijna een beetje kinderachtig gewoon. Mehh ik wil niet te veel geld uitgeven en sparen maar zodra ik het een beetje lastig vind worden, nou dan laat maar hoor.
Als je je niet aan je potjes wil houden dan werkt het potjessysteem misschien gewoon niet voor jou? Ja of je moet gewoon meer geld in dat potje stoppen en accepteren dat het (structureel) en koste gaat van iets anders.

2 likes

Natuurlijk is dat het doel maar het kan toch eens een keer zo zijn dat iemand geld te kort komt omdat ie toevallig in een ene maand 2x een horeca opzoekt? Dan moet dat prima kunnen uit een ander potje. Zo lang je maar kunt sparen en van het spaarbedrag af kan blijven (althans dat is mijn doel, m’n privĂ© spaarrekening weer verhogen) hoeft het niet zo super streng te zijn met het vrij te verdelen geld (in potjes), vind ik.

Natuurlijk heb je gelijk als het structureel is dat je te kort komt. Dan moet je of het potje verhogen of andere keuzes maken inderdaad door nee te zeggen.

2 likes

Voor mij zijn potjes meer een richtlijn. Door die potjes ben ik me er wel bewust van dat heel regelmatig koffie to go halen niet handig is, omdat ik dan al de helft van mijn horeca potje heb uitgegeven. De potjes maken het voor mij tastbaarder, omdat ik het anders allemaal op een grote hoop belandt en die losse 3 euro niet veel lijkt.

Als een vriendin aan het eind van de maand uiteten wil, vind ik het niet erg om over mn potje heen te gaan, maar weet ik wel dat ik daarna even wil checken waar ik dat geld aan heb uitgegeven en of dat inderdaad nodig was.

2 likes

In dit geval zou mijn grootste tip zijn: eerst sparen. Sparen gaat voor alles. Zodra je salaris er is gaat er eerst een bepaald bedrag naar je spaarrekening, wat er dan nog over is mag in principe uitgegeven worden. Ik werk zonder potjes, maar je zorgt er zo in ieder geval voor dat het niet van je spaarrekening komt! :slight_smile:

2 likes

Haha dat is toch hetzelfde, dan kun je dat aan het eind vd maand toch heel makkelijk terugboeken :stuck_out_tongue:

Oh zo, jaaaa oke, daar heb je wel gelijk in. In mijn hoofd is sparen wel heel duidelijk apart en daar mag je gewoon echt niet aankomen, maar misschien is dat te makkelijk gedacht.

Ik zou er ook nooit aankomen als ik wist dat ik anders geen geld had of dat ik het nodig zou hebben voor onvoorziene zaken. Maar gezien ik mijn ‘spaargeld’ nergens voor nodig heb is het zo makkelijk om het weer te pakken. (Ik heb het niet nodig om dat ik met m’n vriend andere spaar potjes heb waar we niet aankomen).

Aan de andere kant wil ik wel weer meer sparen om dat dat een kick geeft haha. :sweat_smile:

4 likes

Ach en wat is niet nodig hebben! Stel dat je nu je baan kwijt raakt of je bedrijf door een Corona-achtste situatie moet sluiten, hoeveel maanden hou je het dan vol? Dat is voor mij altijd een mooi spaardoel om in mijn hoofd te houden!

Ik heb per maand best een mooi spaarbedrag en kan daarnaast leuke dingen doen. Ik lees hier veel over dat de spaarrekening heilig is: daar zit je niet aan. Maar je spaart toch ook voor grotere dingen? Ik heb bijvoorbeeld afgelopen maand een sup met toebehoren gekocht. Dat lukt dan niet van wat ik maandelijks overhoud (zou ik dat wel kunnen, dan spaar ik te weinig haha) en betaal ik van mijn spaarrekening.

Ik doe dat niet voor extra jurkjes of etentjes, maar wel voor belangrijkere dingen. Of grote dingen die ik graag wil zoals die sup. Dan weet ik dat ik daar heel veel plezier van ga hebben. Ik ga dit jaar ook nog een peeling doen voor mijn huid. Kost een paar honderd euro. Net als de kroon die afgelopen maand geplaatst is nadat mijn kies was afgebroken. Dat zijn dingen die ik van mijn spaarrekening haal.

Kopen jullie nooit iets groots waarvan je denkt: daar heb ik nou voor gespaard?

Daarnaast heb ik ook best een mooi bedrag op mijn spaarrekening staan en kan ik zolang ik single ben toch never nooit een huis kopen. Dus ik kan het wel blijven oppotten, maar wil ook nu kunnen genieten van het geld dat ik verdien. En onder de streep zorg ik er wel voor dat ik per jaar meer spaar dan ik uitgeef.

8 likes

Ja tuurlijk wel! Ik heb een huis gekocht dus binnenkort gaat een deel van mijn spaarrekening leeg. Er zijn wel een twee dingen heilig: mijn ‘noodfonds’ en mijn beleggingspot. Daar gaat ip alleen geld in en niet uit (alleen dus bij hoge nood). Voor de rest spaar ik allemaal wel met een doel en geef ik dat dus op enig moment weer uit.

1 like

Ik denk dat er inderdaad een groot verschil zit in sparen om een buffer te hebben voor als de wasmachine droger auto oid kapot gaat.
En daarnaast sparen voor iets leuks voor jezelf. Zoals een vakantie of een mooi sieraad oid.

Zelf houd ik altijd geld over aan het eind van de maand. Dat gaat naar mijn spaarrekening en daar koop ik wat leuks van als ik dat wil. Bijvoorbeeld een tablet. Daar kan ik over twijfelen en dan toch aanschaffen.

2 likes

Jullie antwoorden klinken al een stuk logischer. Inderdaad sparen voor bepaalde doelen en het er niet ergens anders voor afhalen. Of voor je buffer inderdaad. Maar niet tot in het oneindige oppotten. Mijn buffer is meer dan voldoende mocht ik ooit mijn werk kwijtraken en tegelijkertijd mijn auto total loss rijden. Ik hoop niet dat het gebeurt, maar ik kan dat prima opvangen.

1 like

Hebben jullie de buffer berekenaar van nibud wel eens gedaan?

Ik heb me toen verbaasd over hoe weinig spaargeld nibud mij adviseert: €5000. Ik woon in een huurhuis en heb geen auto, maar als ik plots mn baan kwijt raak, lijkt €5000 buffer me erg weinig.

Ik ben wel benieuwd: hebben jullie meer of minder spaargeld dan nibud adviseert?

• Ik heb meer spaargeld dan nibud adviseert
  • Ik heb ongeveer evenveel spaargeld als nibud adviseert
  • Ik heb minder spaargeld dan nibud adviseert

0 stemmers

Edit: terwijl ik dit typ besef ik me ook hoe bevoorrecht ik ben dat ik meer geld kan sparen dan wordt aangeraden.

Vind het nibud een beetje gekke berekeningen aanhouden qua auto’s. Ze willen dat je de aanschafwaarde van je auto op je spaarrekening hebt. Als ik een auto van 10.000 euro zou hebben en in de prak zou rijden, hoef ik niet direct weer een auto van 10.000 euro. Kom heus wel op mn werk met een goedkoper ding.

7 likes