Ik betaalde toen ik net ging werken 650 euro en verdiende 2400 bruto. Was voor mij prima te doen. Woonde toen wel nog in een semi studentenhuis maar in een studio dus eigen keuken/badkamer alleen niet per see heel groot allemaal.
ze controleren dat maar eens per jaar toch? Als je het een beetje slim aanpakt kun je makkelijk een jaar langer blijven zitten. Dan heb je genoeg tijd om eerst een baan te vinden en dan een woning.
Ja dat een half jaar geloof ik! Maar ik vind dat ook niet eerlijk voor nieuwe studenten en ben ook wel klaar voor de volgende stap. Maar als het niet lukt blijf ik de hele uitloopperiode er wel wonen
Ik zit op zo’n 1000 - 1500 e (exclusief toeslagen) en mijn huur is 626 (socuale huur).
Ik moest een arbeidscontract/loonstroken laten zien toen ik een studio wilde huren. Ik betaalde ongeveer €570 (18 m2, jongerenwoning). Mijn startsalaris lag rond de €2400 bruto. Iets minder misschien. Ik zag trouwens afgelopen week dat die studio’s nu bijna €200 duurder zijn geworden per maand
Volgens mij zijn er online tools waarmee je huur kan berekenen.
Dat gebruiken makelaars volgens mij om te bepalen of je het kan betalen.
Staat ook bij dat hier de toeslagen niet bij zitten. Die krijg ik inderdaad ook.
Maar eigenlijk is het dan toch logischer om te zeggen: “salaris 1200, huur 600 maar met 300 huurtoeslag” of zo? Want anders heeft luzarl er nog steeds niks aan want zij weet niet precies hoeveel je dan krijgt wellicht
Lekker belangrijk. Je kan ook normaal vragen wat de grenzen dan zijn, mocht je daar benieuwd naar zijn, ipv gelijk ‘huh wat hebben we hier nou aan’.
Eerst stond er in de post niet bij dat het met huurtoeslag was. Dus leek t net alsof dat dan ook de uitgaven waren. Dan is t dus niet representatief als antwoord op de vraag van Luzarl die wil weten hoeveel huur nog leefbaar is met welk salaris
Mijn eerste salaris was 1800 bruto en een huur van 560 (studio van kleine 40m2), alleen kreeg ik nog zo’n 260 euro huurtoeslag
Diezelfde studio wordt nu echter verhuurd voor 800 euro
Dit was voor mij prima te doen alleen had ik nog geen baan toen ik wou gaan huren (ik ben eerst verhuisd en toen een baan gaan zoeken) dus m’n vader moest garant staan hiervoor
Snap ik, het is meer dat als je in deze verhitte woningmarkt niets kan vinden, een uitweg hebt
Ah dit klinkt wel haalbaar en realistisch voor mij, thanks!
En de rest ook thanks!!!
In mijn post stond er in elk geval altijd al bij dat het zonder toeslagen was.
En verder hangt het bijvoorbeeld ook maar net vanaf waar je huurt. Als je een kamer gaat huren heb je bv geen huurtoeslag.
En dank je @Friemel
Oh sorry in dat geval. Ik dacht te herinneren dat het er eerst niet stond, en dat je t daarna in een edit erbij gezet hebt. Dan neem ik t terug!
Makelaars/verhuurders hanteren vaak tussen de 3x en 4,5x als inkomenseis tov de huur. Met studios vaak 3x.
Maar je kunt in best wat steden ook huizen vinden waar andere (net)werkenden samenwonen, dan is die inkomenseis er vaak niet (of milder, mag er sneller een garantsteller zijn).
Ja samenwonen met andere werkenden wil ik ook graag! Ik kijk nu naar utrecht maar daar zoeken zoveel mensen een kamer. Het maakt me echt bang
Nou even kijken wat ik heb uitgegeven in een maand tijd om te kijken waar ik kan besparen
Salaris van half sept tot half okt: €810 (bijbaantje)
Eten buiten de deur/thuisbezorgd: €230 (wat erg dit dit moet minder)
Kleding: €320 (moet ook minder, wel 2 paar laarsjes gekocht wat hoognodig was omdat mijne stuk waren, maar vanaf nu de knip erop!)
Telefoon: €60
Cadeautjes: €60
Overige vaste lasten/abbonnementen/ov: €100
Nou daar blijft dan ook niet veel van over
Kleding kopen verminderen en buiten eten verminderen!! Ga ook wel meer werken vanaf nu want gestopt met opleiding dus hopelijk wat op mijn spaarrekening zetten vanaf nu.
Ik geef ook ongeveer 200 euro per maand uit aan eten bestellen/buiten de deur (nog niet eens uit eten oid., maar lunch afhalen als ik op kantoor werk bijvoorbeeld) en ik vind het zo moeilijk dat naar beneden te krijgen er is ook zo veel keuze hier.
Ik heb altijd eten in huis om zelf te koken en bijna altijd ook wel iets als ik echt geen zin heb om te koken (soep met brood, diepvriespizza, etc.) en toch bestel ik zo’n 1, regelmatig 2 keer per week
Het is niet dat ik perse moet besparen maar x12 is dat 2400 euro per jaar halloooo
Ja abnormaal vind ik het. En ik woon nog thuis en er word zo’n 3/4 keer per week voor me gekookt… heell erg
Maar ik neem gewoon nooit eten mee naar werk/school, altijd daar wat kopen en ben te lui dat te veranderen.