Ik heb een Excel met alle kosten die maandelijks terugkomen. Dat is een vrij compleet beeld, dus inclusief postcodeloterij, vast bedrag voor kleding, boodschappen, eigen risico zorg en reserveren voor de gemeentelijke belastingen. Dit wordt allemaal van 1 rekening afgeschreven waar ook het salaris op binnen komt. De reserveringspotjes (kleding/eigen risico/gemeentelijke belastingen) zijn aparte potjes gekoppeld aan de spaarrekening. Verder heb ik dan nog een rekening waar ik boodschappen van betaal en een rekening met het vrij te besteden geld.
Het nadeel van mijn systeem is dat ik drie rekeningen heb waar ik een klein bedrag per maand voor betaal, maar toen ik boodschappen en leuke dingen geld op één rekening had voelde ik me altijd rijker dan ik was en had ik aan het einde van de maand nog maar weinig boodschappenbudget ![]()
Ik heb wel het idee dat ik enorm veel grip heb op mijn budget. Het geld overmaken naar de verschillende potjes is 2 minuten werk, want dankzij de Excel weet ik precies hoeveel geld op de vaste lasten rekening moet, hoeveel naar boodschappen, hoeveel in de potjes en de rest is vrij te besteden.