Heeft iemand nog nieuwe goede voornemens voor het nieuwe jaar met betrekking tot het kasboekje? Ik heb mezelf een spaardoel gegeven (hetzelfde bedrag als wat ik afgelopen jaar heb gespaard), maar heb verder geen concrete doelen in gedachten nog
ik heb een doel om in te leggen qua beleggingen! wordt sowieso automatisch afgeschreven maar ik moet een paar keer extra inleggen om het doel te halen
Je kan je hypotheek nabouwen in excel of een template downloaden!
De annuïteiten prijs bereken je met de functie PMT, daar trek je de rente vanaf en je hebt de aflossing van die maand. Ik laat de annuïteiten prijs steeds berekenen met die functie, dan het opstaande bedrag, rente en resterende maanden. De rente past automatisch aan aan de risicoclassificatie met een if else functie. Bij ons is de stap van 5 naar 10 % pas echt groot.
Ik heb automatische incasso’s ingesteld om te zorgen dat ik blijf sparen. Voor de rest zijn mijn vaste lasten al zo laag als ik ze kan krijgen (telefoon abbo etc). Nu alleen nog meer geld verdienen hahahaj
Ik maak elke week automatisch €20 over naar een spaarpotje om aan het einde van het jaar €1040 te hebben gespaard. Spaar daarnaast nog wel meer, maar vind dat wel een leuke manier om te sparen. Vaak doen ze dit contant, maar heb geen zin om aan het einde met een pot vol briefjes te zitten haha. En verder ga ik zo weinig mogelijk kleding kopen dit jaar.
Ik wil me nu echt gaan verdiepen in overstappen naar een groene bank voor m’n betaalrekening. M’n spaarrekening zit al bij ASN alleen betaalrekening nog bij Rabobank. Ik weet al dat er overstapservice etc is dus ligt echt aan mezelf dat het nog niet gebeurd is
Verder wil ik gerichter gaan sparen voor m’n huisdier, sowieso 75 euro per maand
Ook: minder kleding en schoenen kopen want ik heb echt genoeg. Ik maakte redelijke stappen in salaris afgelopen jaren en m’n uitgavenpatroon groeit mee maar dat is voor het grootste deel echt onnodig. Dus ik wil daar weer wat kritischer op zijn en meer sparen (het streven is minimaal 25%)
Yes!
X bedrag beleggen en sparen. Ik wil ook actiever gaan beleggen met korte en lange termijn rendement. Ik twijfel of ik weer peaks ga aanmaken. Het is qua kosten duur, maar het automatisch sparen en beleggen via afronden van je rekening vond ik wel erg fijn. De kosten en opbrengsten moet ik nog even nakijken.
Alle verzekeringen en abonnementen nalopen.
Sinds afgelopen maand heb ik koopzegels. Een vol boekje is 6% rendement en ik wil dit gebruiken als “extra” spaarpotje.
Verder minder kopen. Kleding alleen als het nodig is etc. Ik geef echt te veel geld uit aan onnodige dingen. Ik hou daarom weer even mijn uitgaven bij.
Ja, ik (en vriend)
- Wij willen graag de laatste dingen in ons huis verbouwen zodat we hierna geen grote kosten aan ons huis meer hebben.
- Mijn laatste stukje studieschuld aflossen.
- Proberen aan het boodschappen budget te houden.
- Geen geld meer “kwijt raken”. Heb nu vaak eind van de maand dat ik me spaardoel niet gehaald en en dus niet weet waar dat geld is gebleven.
- Geen onnodige kleding kopen voor mij en de kinderen.
Maak dus wel begin van iedere maand een net overzicht in excel maar in de loop van de maand gaat het dus wel vaak mis.
Ben dit jaar trouwens wel geslaagd om producten zoals luiers en wasmiddel 90% van de tijd in de aanbieding te kopen.
Qua verzekeringen en andere vaste lasten kunnen wij niet echt lager, dus daar kunnen we niet echt op besparen.
Wel wil ik echt weer eens leren om binnen het maand/weekgeld voor de boodschappen te blijven. Ik voer alles netjes in een excel lijstje maar zodra de maand vordert vergeet ik het en ga ik weer voorbij het budget
Ik heb verschillende spaarrekeningen gemaakt als potjes. Elke maand stort ik hierin mijn budget voor bijvoorbeeld boodschappen of leuke dingen. Het helpt mij wel om mijn boodschappen in de hand te houden
Ja dat doen wij ook hoor! Hebben een aparte betaalrekening voor de boodschappen en horeca dingen. Maar toch, als het op is betaal ik het wel van m’n eigen rekening of m’n vriend. En weekboodschappen doen we ook, weekplanning ook. Gaat vooral mis dat we ons er niet altijd aan houden of toch eten gaan bestellen haha. (Terwijl we daar ook een potje voor hebben)
Ik wil graag beginnen met beleggen. Dat wilde ik 2 jaar geleden al, maar toen raakte ik ziek en werkloos. Dus zodra ik weer een baan heb gevonden wil ik graag maandelijks beleggen! En het maandelijkse spaarbedrag ophogen zodra ik weer inkomen heb.
Yes, ik had mijn spaardoel gehaald en wilde van het geld dat ik boven dat doelbedrag spaarde dit jaar mijn studieschuld versneld aflossen en beginnen met beleggen omdat ik een pensioengat heb.
Kreeg ik vorige week een auto-ongeluk en moet eerst een nieuwe auto kopen… Gelukkig heb ik het overleefd en heb ik het geld om een auto te kopen. Maar zuur is het wel.
Aaaah shit dan he! Allerbelangrijkste is dat je er nog bent, maar dit is wel echt zuur als je zo goed bezig was met sparen!
—————————————————————
Sinds wij vanaf voorjaar ‘21 samen wonen ging het ons super goed af om (ruim) binnen ons boodschappenbudget te blijven, maar de laatste 2 maanden was het drama (ondanks een extra potje voor Kerstboodschappen), dus wil daar weer even streng(er) in zijn.
Verder ga ik door met koopzegels. Wij willen de opbrengst (AH & Plus) gebruiken voor een nachtje weg oid :). Daarnaast wil ik door met onze buffer versterken. Hopelijk krijgen we over een paar maanden een leuke bedrag terug van de Belastingdienst waardoor dat ook wat sneller gaat!
En bij welke provider zat je nu? Ik zit al sinds forever bij KPN, maar ik hou mezelf altijd voor dat ik het de korting de moeite niet waard vind XD
Ongevraagde tip maar je zou kunnen kijken naar welke providers gebruik maken van het KPN netwerk. Ik heb in het verleden bijv. bij Youfone gezeten en die maakte gebruik van het internet netwerk van KPN. Dat was dus even betrouwbaar als bij KPN zelf blijven, alleen dan een stuk goedkoper. Ik was alleen niet heel tevreden over het tv kijken bij Youfone, kastje was traag. Maar er zijn meer providers die gebruik maken van KPN netwerk tegen voordelige tarieven.
Youfone heeft nu wel een goede actie voor tv/internet. Eerste 6 maanden €23 per maand, daarna €43 pm en geen aansluitkosten. Ik betaal zelf €60 bij KPN dus ook het tarief daarna is een stuk goedkoper.
Ik heb ook m’n mobiel bij KPN dus heb daar 5 euro korting op en dan ook 5 euro korting op internet (geen tv of vaste telefoon) en spotify voor 56 euro. Mijn ervaring met de klantenservice is gewoon echt verziekt door gedoe in het verleden maar ik blijf want alle producten daar en als je klantenservice niet nodig hebt echt perfecte internetsnelheid.
Als ik nu ga kijken bij youfone dan ben ik daar uiteindelijk net zoveel geld kwijt als ik die korting verlies en zelf spotify moet afsluiten misschien heb ik het dan zo slecht nog niet haha
Dit probleem heb ik ook: vind KPN eigenlijk te duur maar heb er ook een mobiel abonnement. En bij overstappen zitten vaak aansluit- en/of monteurskosten. Maar misschien dat ik toch nog eens ga kijken naar Youfone of xs4all. Ik betaal nu zo’n 44/maand voor alleen internet en vind dat echt duur. Internetvergoeding van m’n werk is maar 25,- dus dat dekt het niet.
Verder heb ik weer even naar m’n budget gekeken voor 2022. Er is weinig veranderd behalve hogere energiekosten. Dus dat geld moest ergens vandaan komen. Er staat door covid redelijk wat op m’n vakantierekening dus heb besloten dat daar maandelijks wel iets minder naartoe kan. Mijn doelen voor 2022 zijn:
- Me aan mijn budgetten houden! Hoe weet ik alleen niet zo goed. In het begin gaat het vaak goed maar in de loop van het jaar pak ik dan toch vaak geld van m’n spaarrekening.
- Doorgaan met langetermijnsparen tot een bepaald bedrag. Zou heel mooi zijn om dat bedrag dit jaar te halen. Dat is dan gelijk mijn motivatie om me aan m’n budgetten te houden.
- Rustig aan gaan beginnen met beleggen. Ik heb sinds vorig jaar een potje aangelegd en wil nu echt de stap gaan zetten. Denk dat het een duurzame ETF wordt.
- Doorgaan met leningen (DUO + persoonlijke lening) afbetalen. Als ik op dit tempo doorga heb ik in 2027 alles afbetaald. Maar mocht ik dit jaar een nieuwe baan krijgen met hoger salaris dan ga ik meer afbetalen.
Ik wil vooral meer sparen en minder uitgeven. Vorig jaar ging het vanaf augustus bergafwaarts met mijn boodschappen en wil dat ook echt weer rechttrekken.
Toevallig had ik het er gisteren over wat gemiddeld is om uit te geven aan boodschappen. Met hoeveel mensen zijn jullie thuis?