Show je kasboekje

Ik krijg ieder jaar 6 maanden 50% korting bij KPN.
Ik wil gewoon dezelfde korting als nieuwe klanten en als ze het weigeren dan zeg ik het op en dan vraag ik het opnieuw aan. Als je dan gaat op zeggen gaan ze nog waarschuwen dat je dan misschien een paar dagen zonder tv of internet zit als het niet aansluit. En dan zeg ik dat ik dat heeeleemaal niet erg vind want het is 2021 en we hebben gewoon internet op ons mobiel en netflix.

En dan zeg ik alleen jammer dat jullie extra kosten hebben aan het heen en weer sturen van die pakketjes en het langs sturen van een monteur.

En dan ineens kan het wel.

Dus 6 x 32,50 vind ik best de moeite waard.

33 likes

mahahah ja als ik nu het pakket zou kiezen voor 1 jaar, dat ik nu heb maar dan met mindere kwaliteit internet. Dan ga ik na die 6 maanden ook weer meer betalen dan nu zie ik… Ik voel me gegijzeld door KPN :’) waarom is internet nog altijd duur? Ik heb ook een bepaalde snelheid nodig om te kunnen werken, dus dat maakt overstappen of opstappen ook niet aantrekkelijker.

1 like

Leuk topic! Heb veel teruggelezen haha.

Mijn kasboekje. Heb het op dit moment heel luxe, ik woon nog thuis en heb wel een ā€œgrotemensenbaanā€. Ik gebruik deze tijd dus om veel te sparen (wat er eerder in m’n leven minder van gekomen is dan ik zou willen :grimacing:) voor de tijd dat ik wel op mezelf ga wonen. Dat is op dit moment nog niet handig omdat ik dus eerst wil sparen, ik nog geen vast contract heb en de markt gwn kut is haha.

Inkomsten:

• salaris €1905 netto
  • zorgtoeslag €21

Totaal: €1926

Vaste uitgaven:

• mobiel abonnement €22,25
  • Postcodeloterij €14,50
  • zorgpremie €115
  • NPO plus €2,95

Totaal: €154,70

Blijft over 1.771,30, daarvan spaar ik minimaal €1000 euro.
Wat dan overblijft (dus ca. €700) wordt zeer random voor van alles gebruikt, kleding/eten/uitjes etc.

Mijn voornemen voor dit jaar is om wat overblijft beter in kaart te brengen en dan naar minimaal €1250 sparen te gaan en dus minder onzinaankopen te doen haha

Edit: zeker niet alles van die ca €700 gaat op, zo klonk het eerst een beetje nu ik het teruglees. Het wisselt per maand en ik wil daar dus meer inzicht in krijgen.

11 likes

Lekker sparen :money_mouth_face::money_mouth_face:

Hoewel je zorgtoeslag maar 21 euro is, hier een ā€˜let op’. Je miet het wrs terugbetalen. Ik khad met mijn bruto salaris van 1950 al geen recht meer op toeslag.

2 likes

Yes haha :star_struck:

Nou ik heb toevallig net een inkomenswijziging doorgegeven bij de belastingdienst en toen kwam dit eruit!
Dit is namelijk het eerste kalenderjaar waarin ik verwacht het hele jaar ongeveer dit salaris te hebben (ik werk sinds augustus vorig jaar). Dus ik heb mijn toetsingsinkomen uitgerekend en toen kwam dit eruit! Maar nou twijfel ik of ik het wel goed gedaan heb? :sweat_smile:

Maar wat jij zegt klopt dan eerder niet lijkt me? Dan verdien je ongeveer 24000 per jaar, dan heb je gewoon recht op zorgtoeslag

1 like

Oh hier ā€˜schrik’ ik wel van. Heb ik dan zoveel geld laten liggen? Dit was wel in 2014… misschien is er veel veranderd.

Heb je wel je bruto loon doorgegeven? Belastingdienst rekent met bruto loon. Ik gok dat je rond de €2600 bruto zit met jouw nettoloon, en met vakantiegeld erbij kom je dan op ong. 33K per jaar uit. Grens voor zorgtoeslag was vorig jaar 31K…

4 likes

Nouja 1950 bruto is ā€˜maar’ 250 boven het minimuminkomen, dus logisch dat je dan wel recht hebt op zorgtoeslag. Lijkt me dat dat 8 jaar geleden ook het geval was. Geen idee of je met terugwerkende kracht nog wat terug kunt krijgen eigenlijk, maar zou ff checken voor de zekerheid

@Tostibrood als ze nettoloon heeft doorgeven dan zou ze toch recht hebben op veel meer dan 21 euro. Dus ik denk dat het wel klopt hoor @Lavender95

2 likes

Ja, je hebt gelijk met dat de toeslag hoog zou moeten uitvallen als je 24K invult ipv op bruto loon. Er is wel eea veranderd aan het toeslagenstelsel, volgens mij is het nu ook meer een glijdende schaal ipv als je €1 te veel verdient dat je dan gelijk niks meer krijgt, misschien ligt het daar aan. Want toen ik een paar jaar geleden vergelijkbare bedragen verdiende kreeg ik 0 toeslag.

2 likes

24K is als je je nettoloon als inkomen had ingevuld als jaarinkomen ipv je bruto inkomen. Dan had je veel te veel toeslagen gekregen

1 like

Volgens mij is er inderdaad veel veranderd. Het was vroeger ā€˜alles of niets’ en nu krijg je vaak wel een lager bedrag omdat mensen hierdoor in de problemen kwamen. Als het goed is heb je ook een definitieve berekening gehad en dat betaald of uitgekeerd gekregen, dus ik zou er vanuit gaan dat het klopt.

Je moet juist je bruto salaris invullen. Dus niet na aftrek

1 like

Ja, je hebt gelijk!

Ik voel me wel unsuccessful adult dat me dit zo veel moeite kost om te begrijpen haha. Ook bij woorden als hypotheekaftrek ofzo krijg ik het spontaan benauwd (heb niet eens een hypotheek lol). Dat wordt wat bij de belastingaangifte in maart :thumbsup:

Ik verwijder even wat van bovenstaande posts want is wel heel veel info haha.

3 likes

Hoeveel reserveren jullie per maand voor het doen van leuke dingen zoals uit eten, niet noodzakelijke dingen kopen, uitgaan etc

Ik geef mezelf dit jaar €200 ā€˜zakgeld’. Dit is het eerste jaar dat ik het op deze manier ga doen, dus ik moet nog even kijken of dit budget voor mij werkt.

Ja ik twijfel dus heel erg want ik houd echt van (buiten de lockdown om natuurlijk) echt van uit eten gaan.
Op het moment studeer ik nog en leen ik maximaal dus maar ik houd volgens mijn nieuwe berekening best veel geld over maar ik wil wel gaan sparen voor onvoorziene uitgaven en om in de zomer hopelijk eindelijk weer een klein reisje te kunnen maken.

Dus ik heb meerdere opties.

A) De lening verlagen tot een reeel bedrag waar ik nog wel leuke dingen van kan doen en sparen

B) Mijn lening zo houden en een bedrag kiezen wat ik op zij wil zitten voor beide spaardoelen. De rest blijft dan over als vrij te besteden budget.

Ik val nog onder de 15 jaar regeling van DUO.
Maar mijn grote vraag is voor nu eigenlijk wat sparen jullie per maand en wat is een normaal bedrag voor leuke dingen doen?

@11PM

Hahahaha ja ik wist dit dat dom zou klinken maar bedoel ook wanneer er geen lockdown is inderdaad.

4 likes

Helemaa mee eens. Ik kan wel zeggen wat ik reserveer qua leuke dingen, maar dat is gebaseerd op al een aantal jaar gespaard en gegroeid in inkomen. Altijd kijken wat je zelf belangrijk vindt.

Aanvullend op Itsu: ik zou om twee redenen heel goed nadenken over je lening laten doorlopen. 1. De maandlast voor de 15-jaars terugbetaling is vrij hoog. Een paar duizend meer of minder maakt daardoor veel uit. 2. Je weet niet tegen welk rentepercentage je terug betaalt. Iedereen gaat er momenteel vanuit dat de rente nul blijft, maar men vergeet snel dat de rente ook ooit 4% is geweest en dat helemaal niet zo lang geleden is. Daarnaast leeft politiek de wens om de rente op studieleningen te te verhogen. De stand van de wind kan nog best veel veranderen in de +/- 17 jaar totdat jij afbetaald bent

3 likes

Mijn opleiding duurt drie jaar, heb even gebeld met mijn moeder en uiteindelijk besloten dat ik mijn lening dit jaar maximaal houd omdat ik niet veel kan werken en wel een buffer wil opbouwen + voor vakantie wil sparen.
Als ik volgend studiejaar meer kan werken en of stagevergoeding krijg ga ik kijken naar verlagen.

In mijn berekening hou ik dan nog wel genoeg geld over om leuke dingen te doen en kleding te kunnen kopen.

6 likes