Leuk weer wat activiteit in dit topic! Ik ben er ook weer voor gaan zitten.
Mijn situatie is veranderd; verhuisd, auto gekocht, een kleine salarisverhoging en een andere kijk op mijn financiën.
Achtergrondinfo;
Ik ben alleen, midden 30, WO opgeleid, werkzaam voor [wegggg]
Ik ben een Langstudeerder, en ik had hiervoor een kortstondige andere carrière. Ik werk inmiddels 8 jaar fulltime, waarvan 6 jaar voor deze organisatie.
Fulltime is bij ons 36 uur [wegggg]
Voorheen werkte ik echt wel meer dan 40 uur, maar de ervarenheid en thuiswerken heeft mij meer vrije tijd opgeleverd, dus ik klaag niet meer over werkdruk.
Ik denk dat ik al mijn uitgeven heb opgenomen. Er zit geen sportabonnement tussen. Deze heb ik op het moment niet. Ik koop wel soms een strippenkaart voor yoga of rocycle.
Voorheen spaarde ik ‘voor later’ standaard 500 euro per maand, maar er zijn dit jaar wat dingen gebeurd waardoor ik mij steeds meer realiseer dat oppotten voor later helemaal geen zin heeft, want misschien leef je later wet niet meer. Daarnaast wordt je geld toch naar minder waard
Dus ik ben gestopt met zoveel sparen.
Ik heb een behoorlijke buffer op een spaarrekening van bijna 30k en ik heb een beleggingsrekening met daarop bijna 5k. De komende maanden verschuif ik wat geld van de spaarrekening naar de beleggingsrekening om op de lange termijn inflatie te compenseren.
(Ik realiseer mij dat dit luxe is, sparen is voor mij nu ook niet noodzakelijk want ik kan alle denkbare financiële rampspoed goed opvangen)
Etentjes, kleding, uitjes neem ik niet op in het budget. Dat betaal ik gewoon van wat over is. Als het op is, is het op. Als ik aan het eind van de maand een aanzienlijk bedrag over heb sluis ik het door naar een spaarrekening.
Oh, een toelichting;
‘Variabele basisuitgaven’ is boodschappen, wcpapier, douchegel.
Toen ik een veel lager salaris had legde ik mezelf toe op 40 euro per week. Dat werd langzaamaan 50. Nu schat ik dat ik (gezien de kostenstijgingen) op 65 uitkom.
En ohja! Water! Dat is €10,50 per maand