Klinkt chill! Ik ben niet zo bekend met het basisonderwijs in Nederland. In het middelbaar onderwijs heb je best veel taken naast het lesgeven, dus ik kom meestal niet echt uit qua uren. Ik werk trouwens 0,8 fte (4 dagen) en verdien ongeveer 2700 netto. In Nederland krijg je daarnaast nog vakantiegeld en een 13e maand uitgekeerd.
Vakantiegeld en eindejaarspremie krijgen we ook. En dan juli en augustus worden we gewoon doorbetaald. Een vriendin van mij werkt ook in Nederland in het onderwijs en haar netto salaris ligt wel een stuk hoger dan het mijne. Blijkbaar kunnen jullie âingeschaaldâ worden? Hier heeft iedereen gewoon hetzelfde loon, afhankelijk van hoeveel jaar je werkt.
Ik lees hier vooral dat mensen geld naar de gezamenlijke rekening doen, maar hebben hier ook mensen dat alles op één hoop binnen komt? Wij hebben dat maar heb dat hier geloof ik nog niet voorbij zien komen?
Verdien je dan 4800+ euro bruto als docent in het middelbaar onderwijs op fulltime basis? Dat is toch best heel veel, of ligt dat aan mij? Zeker als ik het vergelijk met bijv. het bedrag wat @Shaaar noemt voor het hoger onderwijs
Mijn vriend wou dit maar ik niet. Hij verdient meer dan mij en daarnaast geeft hij een stuk meer uit dan mij aan merkkledij, games,⊠Ik ben altijd een echte spaarder geweest en denk 10 keer na over elke aankoop. Zou het er dan ook lastig mee hebben om al ons geld samen te hebben. Vraag me wel af hoe we dat gaan doen als er kinderen zijn, dan lijkt 1 rekening me wel handiger
Wat @Serendipity zegt klopt. In Nederland word je ingeschaald. In het middelbaar onderwijs heb je bijvoorbeeld schaal LB en LC. Afhankelijk van je ervaring krijg je een bepaalde trede âtoegewezenâ. Dit loopt op tot maximaal trede 12. Volgens mij zit ik nu in LC 11. Dat betekent dat ik bijna aan het einde van mijn schaal zit. Hierna komt LD, maar die wordt meestal alleen toegekend aan teamleiders etc. Lang verhaal kort, je kĂĄn 4800+ euro bruto verdienen als docent, maar als startende leraar duurt het doorgaans lang om daar te komen; ik ben daar sneller dan gemiddeld gekomen door bluffen tijdens onderhandelingen en het geven van een tekortvak.
Nee, wij hebben allebei een eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Van die laatste rekening betalen we alleen de boodschappen en soms een aankoop voor in huis bijv. Omdat het huis waarin wij wonen op naam staat van mijn vriend loopt dat via zijn rekening. Mochten we over een x aantal jaar samen een huis kopen dan zou ik wel willen dat dat ook via onze gezamenlijke rekening loopt denk ik.
Maar bedoel jij dat het salaris van beiden dan op dezelfde (gezamenlijke) rekening binnenkomt?
Mijn man en ik hebben wel maar 1 rekening. Onze beide salarissen worden daarop gestort en alle rekeningen worden daarmee betaald. We hebben ook geen eigen rekening.
O interessant! Ik dacht dat het onderwijs vrij stug was in onderhandelingen en dat soort bedragen idd alleen weggelegd waren voor mensen die al 20+ jaar in het vak zitten en allerlei extra taken enzo hadden. Maar good for you!
Bij ons komt alles op de gezamenlijke rekening binnen en wordt alles wat gezamenlijk is ook van afgeschreven.
Wel maken we elke maand een bepaald bedrag aan âzakgeldâ naar onze eigen rekening over en daar doen we persoonlijke aankopen van (kleding, hobbyâs etc).
Ik zou het niet fijn vinden als dat soort dingen van de gezamenlijke rekening af zouden gaan. Dan zou ik gevoelsmatig aankopen moeten âverantwoordenâ.
Mwah, als je een tekortvak geeft heb je echt een onderhandelingspositie en de treden gaan maar tot 12 dus als je in LC start heb je na 12 jaar sowieso âŹ5087 bruto per maand. Als je je naar LD weet te lullen zelfs ruim âŹ5700 haha. Ik werk nu vijf jaar in het onderwijs en verdien ook al âŹ2800 netto (wel 1,0 fte).
Om deze reden vind ik het zo verbazend dat leraren bij iedere verkiezingsronde salaris erbij beloofd krijgen. Dit is toch een hartstikke mooi salaris?
Huh echt? Dacht eigenlijk dat je als postdoc wel meer verdiende in NL joh! Want ik verdien nu 2500 netto als derdejaars phd
Gaat ook grotendeels om het primair onderwijs ipv hoger onderwijs.
En @Chuckie niet als arts-onderzoeker toch?
Geen idee wat arts-onderzoekers verdienen eigenlijk haha, ik ben âgewoonâ oio maar val wel onder de cao UMCs dus misschien dat dat een verschil is!
Dat gaat doorgaans over basisonderwijs. En dan alsnog is de werkdruk te hoog voor dit salaris. Kan wel een mooi bedrag zijn maar je ziet niet wat je er allemaal voor moet doen.
Oh dat zakgeld is best een goed idee! Wij maken nu allebei 2/3e van ons salaris over naar de gezamenlijke rekening en sparen ook zelf nog allebei. Maar vraag me eigenlijk ook af waarvoor want we hebben allebei veel persoonlijk spaargeld en het enige dat we daarmee doen is overmaken naar de gezamenlijke rekening als daar tekort komt.
Sparen jullie ook samen en/of apart? En als je het wil delen; hoeveel maken jullie over om vrij te besteden?
Is op zich een prima salaris, maar voor iemand met twee masters (ik geef bovenbouw havo/vwo les) verdien ik aan het eind van de rit wel weer minder dan iemand met vergelijkbare papieren. En daarnaast is de werkdruk hoog en de verantwoordelijkheid groot. Maar ik moet zeggen dat ik er weinig mis mee vind momenteel, al is extra salaris altijd welkom
Mijn functie is onderzoeker 4, mijn brutosalaris is ongeveer 3400 (ik weet de precieze trap even niet). Ik ben in september gepromoveerd. Zit jij nu in de hoogste trap van de P-schaal? Ik ben niet in NL gepromoveerd dus kan het niet met mijn vorige nettosalaris vergelijken.
Oh ik zie nu deze post, ik val onder CAO Nederlandse Universiteiten. Dus waarschijnlijk dat daar het verschil zit!