Show je kasboekje

Euh nou derdejaars arts onderzoekers zitten in schaal 10, beginnen in trede twee dus voor mij nu 2575. Dacht altijd dat er een groter verschil in zat maar wist wel dat er per trede voor oio’s meer bij komt dus misschien zit je dan in je derde jaar op ongeveer hetzelfde.

6 likes

Hier ook! Alles op een hoop en alles samen.

1 like

Dit is natuurlijk ook afhankelijk van wat die ander gaat doen met 2 masters (en welke het zijn), want zat mensen met 2 masters die nooit aan 5000 euro bruto gaan komen, ook niet met 12 jaar werkervaring

Ik vind het super leuk hoe veel mensen hier nu hun kasboekje willen delen!

3 likes

Nee, dat is dan ook wel weer zo. Ik hoor om me heen veel dat het startsalaris van het onderwijs hoog is, maar dat het uiteindelijke eindsalaris laag is in vergelijking met andere banen op universitair niveau. Maar daar zitten natuurlijk allerlei uitzonderingen tussen.

3 likes

Valt me nog mee dat niemand de 12 weken vakantie erbij heeft gehaald :joy:

15 likes

Wij werken met budgetten en elke 3 maanden gaan we even zitten of er budgetten aangepast moeten worden. We werken het beide bij in een Cashflow sheet waardoor we snel overzicht hebben en bij bepaalde maanden zijn de uitgaves net anders; bijvoorbeeld bij vakantie of als er iets gepland is qua uitgaves en volgende maand dus kinderbijslag. Vaste lasten zijn natuurlijk elke maand hetzelfde. We zijn een gezin van vijf waarvan twee nog in de luiers.

Netto salaris:

Vaste lasten
Hypotheek: 1770,-
Gas en licht: 171,- (dit wordt in Juni ivm nieuw contract 295,-)
Water: 19,-
Gemeentebelasting: 32,-

Verzekeringen:
Zorg: 216,-
Woon en aansprakelijkheid: 30,-
Reis: 3,-
Auto: 64,-

Tv/internet/telefonie
Tv & internet: 40,-
Mobiel zij: 16,-
Mobiel hij: 22,-
Netflix: 16,-
Spotify: 15,-

Auto
MRB: 75,-

Giften
Kind 1: 50,-
Kind 2: 50,-
Kind 3: 50,-

Sport
Zwemles kind 1: 50,-

Variabelen (tussen haakjes budget erachter wat we er echt aan uitgegeven hebben deze maand)
Boodschappen: (750) 753,-
Uit eten en drinken: (100) 160,-
Brandstof: (120) 85,-
Kleding (450) 340,-

15 likes

Maar wat was hier nou het rare aan dan? :joy: dat het maar 1 inkomen is?

8 likes

Docent VO hier, maar ja, 0,6 fte in LB1 is rond de 1400 in de maand. Gelukkig heb ik een hoop tredes te gaan en heeft mijn vriend een goede (technische) baan.

6 likes

300 euro voor gas en licht, nondeju. Ik typte eerst per ongeluk lucht, godzijdank hoeven we daar niet óok voor te betalen.

Maar eh, droomleef hoor, niet hoeven werken is wel een droom van mij! Tegelijkertijd zou ik nu misschien iets minder kunnen werken, maar houdt iets me toch tegen.

Edit: Ik geloof dat je had gezegd niet te willen werken maar als het geen eigen keuze is, is het natuurlijk een ander verhaal!

4 likes

Moet wel zeggen: ik ben startent docent en coördineert niet omdat ik voornamelijk onderzoek (fulltime salaris is 3300, maar ik werk 32). Doe je dat wel start je op 3600 en is 4800 in de loop der tijd bij ons haalbaar.

@grace ik vind het juist wel prima betalen eigenlijk. Vooral hbo. De uni ga ik niet aan beginnen. Het salaris van promovendi tussen de twee loopt ook zo duizend euro uit een in het eerste jaar.

3 likes

Wij sparen gezamelijk en ook nog persoonlijk, maar dat doen we van ons ‘zakgeld’, geen vast bedrag.

Een persoonlijke spaarrekening vind ik wel fijn voor grotere persoonlijke uitgaven (bijv een racefiets).

Wij maken nu 400 euro pp naar onze eigen rekening over. Maar we doen dit systeem nog niet heel lang, dus we zijn nog een beetje zoekende.

2 likes

Ja, ik denk het. Ik ben de gezinsmanager :crazy_face:

Nee maar genoeg gezeur hoor over dat ik niet werk.

2 likes

Leuk weer wat activiteit in dit topic! Ik ben er ook weer voor gaan zitten.
Mijn situatie is veranderd; verhuisd, auto gekocht, een kleine salarisverhoging en een andere kijk op mijn financiën.

Achtergrondinfo;

Ik ben alleen, midden 30, WO opgeleid, werkzaam voor [wegggg]
Ik ben een Langstudeerder, en ik had hiervoor een kortstondige andere carrière. Ik werk inmiddels 8 jaar fulltime, waarvan 6 jaar voor deze organisatie.
Fulltime is bij ons 36 uur [wegggg]

Voorheen werkte ik echt wel meer dan 40 uur, maar de ervarenheid en thuiswerken heeft mij meer vrije tijd opgeleverd, dus ik klaag niet meer over werkdruk.

Ik denk dat ik al mijn uitgeven heb opgenomen. Er zit geen sportabonnement tussen. Deze heb ik op het moment niet. Ik koop wel soms een strippenkaart voor yoga of rocycle.

Voorheen spaarde ik ‘voor later’ standaard 500 euro per maand, maar er zijn dit jaar wat dingen gebeurd waardoor ik mij steeds meer realiseer dat oppotten voor later helemaal geen zin heeft, want misschien leef je later wet niet meer. Daarnaast wordt je geld toch naar minder waard :smiling_face_with_tear: Dus ik ben gestopt met zoveel sparen.

Ik heb een behoorlijke buffer op een spaarrekening van bijna 30k en ik heb een beleggingsrekening met daarop bijna 5k. De komende maanden verschuif ik wat geld van de spaarrekening naar de beleggingsrekening om op de lange termijn inflatie te compenseren.
(Ik realiseer mij dat dit luxe is, sparen is voor mij nu ook niet noodzakelijk want ik kan alle denkbare financiële rampspoed goed opvangen)

Etentjes, kleding, uitjes neem ik niet op in het budget. Dat betaal ik gewoon van wat over is. Als het op is, is het op. Als ik aan het eind van de maand een aanzienlijk bedrag over heb sluis ik het door naar een spaarrekening.

Oh, een toelichting;
‘Variabele basisuitgaven’ is boodschappen, wcpapier, douchegel.
Toen ik een veel lager salaris had legde ik mezelf toe op 40 euro per week. Dat werd langzaamaan 50. Nu schat ik dat ik (gezien de kostenstijgingen) op 65 uitkom.

En ohja! Water! Dat is €10,50 per maand

25 likes

Ik zou niet weten hoe je hier op zou kunnen besparen. Hoewel ik geen idee heb voor boodschappen voor een gezin van 5. Kan me voorstellen dat, wanneer geld geen issue is, je met 3 kids niet 3 supermarkten afgaat voor koopjes.

Jaa, zuur he. Nieuw contract! Gelukkig hebben we wel zonnepanelen en een vrij nieuw huis.

Ik heb wel altijd gewerkt hoor! Had best leuk salaris maar op een gegeven moment geen leuk werk meer.
Heb toen nog parttime gewerkt bij dezelfde werkgever maar er kwam geen verandering dus werd werken steeds meer een opgave. Tot mijn man zei dat ik niet hoefde te werken als ik dat niet wou.
Toen kwamen er kinderen, weet in de toekomst
Maar dan moet ik echt omgeschoold worden ofzo.

4 likes

Zal ook even opnieuw showen want onze situatie is gewijzigd.

Inmiddels zijn we een 3-persoonshuishouden en ik ben me ervan bewust dat we priviliged zijn.

Netto inkomsten
Loon (beiden o.b.v. 32h/w, zonder vakantiegeld en 13e maand): 6000
Kinderopvangtoeslag: 620

Vaste uitgaven:
Hypotheek: 288 (bruto)
Kinderopvang (3 dagen p/w): 1200
G/W/L: 280
Totaalpakket verzekering (huis/auto): 160
Zorgverzekering: 300
Wegenbelasting: 150
Gemeentelijke belastingen: 130
Water: 17
Netflix/Ziggo: 64
Sportabbo’s: 70
Telefoonabbo’s: 50
FNV: 35
Goede doelen: 20
Totaal vaste lasten: 2764

Variabele lasten:
Boodschappen: 450
Brandstof auto: 200
Restaurants: 120
Uiterlijke verzorging: 150
Kleding: 100
Totaal variabel: : 1020

Totale uitgaves per maand: circa 3800

In vergelijking met de vorige keer, beleggen/investeren we inmiddels een stuk meer in plaats van sparen. Dit met name door oplopende inflatie.

5 likes

Ja die boodschappen he. We hebben nog wel elke keer luiers nodig dus als dat weg valt zal het minder zijn.

3 likes

Ja, dat bedoel ik! Bij ons komen beide salarissen binnen op één rekening en vrijwel alle rekeningen gaan daar ook vanaf.

Wij geven onszelf net als @Keroppi ook zakgeld. Inderdaad fijn want zo hoeven we onszelf niet te verantwoorden over wat we uitgeven. We geven onszelf €200,-, dat is niet erg veel, maar als we bv samen uit eten gaan dan betalen we het wel van de gezamelijke. Sparen doen we ook samen.

Mijn vriend verdient veel meer dan ik (hij werkt meer want ik kan ivm gezondheid niet meer werken helaas) en daardoor vond ik ‘op een hoop’ best lastig want schaamde me, maar hij wilde dit juist graag.

5 likes

Ik ben heel benieuwd hoe je hypotheek maar €288 is, als je dat wilt delen

2 likes

We hebben al een heel groot deel afgelost. Het resterende bedrag betalen we de komende 23 jaar af.

Edit: woon trouwens niet in de randstad maar in zuid Limburg, scheelt natuurlijk ontzettend qua huizenprijs.

4 likes