Skate & Roll

Haha, ‘moeten’ is een lastige term. Het gaat vooral om je eigen wensen natuurlijk. Ik heb de afgelopen dagen wat research gedaan, maar echt verstand heb ik er natuurlijk niet van. En zijn hier vast anderen die een hoop meer kunnen vertellen, maar wat ik tot nu toe geleerd heb is:

• een adjustable toestop kan fijn zijn. Dan kun je hem meer opdraaien of uitdraaien naar je wens, passend bij de hoek waarin je hem gebruikt. Bij sommige trucjes kan hij in de weg zitten, dus dan kun je hem wat meer opdraaien. De goedkopere merken hebben vaak een toestop die je niet in hoogte kan aanpassen, enkel vervangen.
  • de plate is bij de goedkopere modellen vaak van een kunstof gemaakt, bij de high end vaker van aluminium. Dat laatste is steviger en duurzamer.
  • sommige schoenen hebben veel voering, anderen veel minder. Zo hoor ik dat de Chaya vaak gelijk lekker zitten, en dat je de Impala’s en Moxi meer in moet lopen/skaten.
  • schoenen met leerlook zijn vaak stugger dan schoenen met een suède look.
  • hoge schoenen geven meer steun aan je enkel, lage schoenen geven meer ruimte als je gekke kunstjes wil doen :crazy_face:
  • de hardheid van de wielen bepaald hoe snel je kan (hardere wielen = sneller) en hoeveel last van ongelijke weg je hebt (zachte wielen = meer schokdemping)

Dit is even wat er nu in me opkomt. Nogmaals, resultaat van twee dagen googlen, dus wellicht is het wat kort door de bocht. So, correct me if I’m wrong!

Edit: mooie aanvulling/nuancering van @Echo hierboven dus :grin:

3 likes

Ik wil hier wel op aanvullen dat goede kwaliteit rolschaatsen gewoon best wel wat kosten omdat er heel veel onderdelen in zitten. De schoen zelf, plates, trucks, wielen, lagers, pivot cups, toe stops etc.

Alles wat onder de €100 ligt zou ik nooit aanraden en is vaak meer een soort speelgoed, vaak met van die keiharde wielen van gewoon plastic waarmee je echt je enkel gaat breken.

Tussen €100-200 zijn beginner rolschaatsen. Natuurlijk zijn hier allemaal dingen die niet perfect zijn. Een goedkopere plate, misschien een toe stop die niet verstelbaar is. Zelf ben ik met zo’n model (Impala) begonnen omdat ik niet zeker wist of ik het wel zou blijven doen. Ik zou aanraden eerst met zo’n soort skate te beginnen en te kijken of het echt iets voor je is en of het geen bevlieging is.

Daarna kan je altijd nog doorstromen naar de betere kwaliteit rolschaatsen. Die ik nu gebruik waren $350 en met alle veranderingen die ik zelf heb gemaakt zit ik dik over de $500. Dan heb je de perfecte rolschaatsen maarja wie begint er zo? (Behalve als je money hebt haha)

3 likes

Ja over het algemeen zal het wel zijn: je krijgt waarvoor je betaald. En gelijk perfecte skates is misschien wat overdreven inderdaad.

Daarom heb ik inderdaad voor niet al te dure gekozen, want ik heb geen idee of ik het over een jaar nog doe. Die toe stop hoeft bv voor mij voorlopig alleen maar vervangbaar te zijn, want ik wil sowieso eerst goed evenwicht op rolschaatsen vinden en er zeker op staan voor ik kunstjes ga doen (als ik dat ooit al ga doen). Wieltjes wil ik er wel af kunnen draaien, want ik wil ze aanpassen met andere wieltjes, maar dat is het ook wel.

1 like

Ja en veel dingen zijn ook pas interessant als je wat meer gevorderd bent. Als je begint zul je dat verschil in plates of lagers niet merken. En vond ik de bolt on toe stop makkelijk en veilig.

Pas toen ik meer gevorderd ben heb ik mijn toe stop korter gedraaid.

Oja en ik wilde zeggen dat ik zelf magnesium plates het beste vindt omdat die lichter zijn dan aluminium maar die zitten nooit standaard op een skate.

Edit: oja en het makkelijkste wat je kan verbeteren aan een goedkope skate: koop fijne wielen en nieuwe lagers, maakt echt verschil. Bones reds zijn goedkope en fijne lagers!

4 likes

Hoe heb jij zo goed leren rolschaatsen? Veel YouTube videos kijken enzo? Of op gevoel, samen met iemand anders

Lijkt me irritant om in een skatepark oid steeds je telefoon erbij te pakken om te kijken hoe iets moet, maar denk ik wel het beste…

Thanks, duidelijk zo! :grin: Dat is wel het fijne aan rolschaatsen, dat je zo makkelijk onderdelen kan vervangen.

1 like

Ik heb als kind veel geskeelerd en ik heb als tiener 2 jaar op kunstschaatsen gezeten waar ik toen heel veel geleerd had. Toen ik mijn rolschaatsen kreeg kon ik daardoor sommige dingen vanaf dag 1 al. Ik kon vooruit, achteruit en bijvoorbeeld achteruit in een cirkel beentje om. En transitie van voor naar achter.

Dus dat scheelt wel! Verder heb ik inderdaad heel veel filmpjes gekeken en heb ik een skate insta waarop ik gerust de hele dag naar andere kan kijken. En samen met anderen rolschaatsen, dan voel je je minder beschaamd en kan je van elkaar leren!

Maar ik moet zelf ook nog veel leren hoor!

Ik keek trouwens thuis de filmpjes en dan ging ik daarna buiten oefenen.

Oja en vergeten: gewoon heel veel oefenen! Mijn eerste keer skatepark viel ik elke keer op mijn kont.

3 likes

Dezelfde vriendin van m mijn vorige post over de prijs: ‘O, best duur.’
Wilde echt de post van @Echo citeren, haha. Niet gedaan, misschien als ze door blijft gaan. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik heb vandaag een rondje van 10 kilometer geskeelerd. Door de mist was de weg/het asfalt hier wel vochtig en daardoor slipte ik af en toe weg.

Ik skeeler trouwens in trui en een flexibele broek. Dit keer had ik zo’n poptrash pantalon aan.

Ik heb deze trouwens:

Foto

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/90209961_2797361673717560_9036507415784194048_o.jpg?_nc_cat=103&ccb=3&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=QMWLwf-q-18AX_G-Ql7&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=c570f0ccbb3190e1c95184b251765eae&oe=60618CC9

4 likes

Hebben jullie nog tips voor transitie? Ik kijk de hele tijd filmpjes en probeer het na te doen, maar toch lukt het niet zo strak.

Vaak focus je je heel erg op je voeten maar vergeet niet dat je draait door je heupen en schouders. Kijk niet naar je voeten maar naar waar je heen wilt, je voeten volgen.

1 like

Ah ja fair! Op skatepro en onlineskateshop hebben we wel aardig wat rolschaatswielen, maar je kan het natuurlijk altijd proberen met skateboardwielen!

@Mario De video’s van Dirty School of Skate en oefenen oefenen oefenen! En niet te langzaam gaan, het lijkt minder eng maar je staat ook al heel snel zo goed als stil waardoor het juist lastiger wordt

Ja dirty school kijk ik dus idd altijd, maar mijn draai wordt heel groot op de een of andere manier. Ligt dat echt aan meer oefenen?

Oeh dat zou ik zo niet durven zeggen, @Echo misschien?

1 like

Welke techniek gebruik je ?

Volgens mij is de " open and close the book" heeft meest gebruikt zoals dit:

Soms hebben mensen moeite met stap 2 als je geen flexibiele heupen hebt. Als dat het is kan je als je niet skate stretch oefeningen doen. Bij deze techniek helpt het soms ook als je je armen uitsteekt en meebeweegt. Omdat je dan vooral bij de laatste stap je schouder goed meedraait. Een beetje op deze manier: https://www.wikihow.com/images/thumb/c/cc/Roller-Skate-Backwards-Step-5.jpg/v4-460px-Roller-Skate-Backwards-Step-5.jpg.webp

Je kan ook proberen in plaats van een stapje te zetten een “pivot” te doen. Dan maak je de draai door met je eerste voet op je hiel om te draaien. Dus in plaats van je voet echt op te tillen komen dan alleen de voorste 2 wielen van de grond. Ik hoop dat je het snapt, het is zo lastig in woorden uit te leggen!

En heb je al geprobeerd linksom en rechtsom? Iedereen heeft meestal 1 kant waarop alles makkelijker gaat. En verder gewoon veel oefenen! Transitions is vaak iets wat niet zomaar in 1x lukt!

Ik denk idd dat stap 2 verkeerd gaat. Dat daar mijn voet die nog naar voren hoort te staan al mee draait? Ik hoor haar ook echt in mijn hoofd: gewicht op één been, hoofd draait schouder draait heup draait voet en dan gaat het mis.

1 like

Ik denk ook dat het misschien komt doordat je gewicht niet goed verplaatst is naar de voet die je als eerste draait? Ik kan me voorstellen dat je draai dan te groot wordt. Al je gewicht moet op de voet die al gedraaid is. Dit gaat ook echt wel beter met oefenen en als je wat zekerder voelt op je rolschaatsen.

Oh nu je het zegt idd daar heb ik nog nooit aan gedacht. Bedankt voor je tip, neem ik mee de volgende keer dat ik weer ga.

1 like

Vandaag 10 km gerolschaatst. We gingen pas weg rond 15.30u, dus toen was het ook niet meer druk op de dijk. :partying_face:
En ze hadden het fietspad blijkbaar van de winter opnieuw geasfalteerd!! Zo fijn! Het ging echt heel lekker.

Ik merkte dus wel bij mijn nieuwe chaya’s dat aan het einde van mn bewegingen het voelde alsof de wielen persé recht vooruit wilde.
Dus ik rol en zet dus continue af naar de buitenkant, maar zodra ik op het verste punt ben en mijn voet wil optillen om opnieuw afzetten, wiebelt mijn wiel waardoor m’n voet recht komt te staan IPV schuin. (Lastig uitleggen joh).
Als ik gewoon even vaart zet, dan mn voeten naast elkaar en op die manier even uitrol, dat gaan m’n voeten ook uit zichzelf naar rechts toe. Dus er zit gewoon iets niet helemaal lekker bij de wielen/aansluiting op de plaat.

De wielen zitten niet te los of te vast, maar blijkbaar zit er speling in de T stukken waarmee de wielen vastzitten aan de plaat. Niet bij alle 4 de t stukken overigens.
Dus ik heb ze nu iets vaster gedraaid en ben benieuwd of dat gevoel stopt.

Het omcirkelde dus.