Haha, ‘moeten’ is een lastige term. Het gaat vooral om je eigen wensen natuurlijk. Ik heb de afgelopen dagen wat research gedaan, maar echt verstand heb ik er natuurlijk niet van. En zijn hier vast anderen die een hoop meer kunnen vertellen, maar wat ik tot nu toe geleerd heb is:
- een adjustable toestop kan fijn zijn. Dan kun je hem meer opdraaien of uitdraaien naar je wens, passend bij de hoek waarin je hem gebruikt. Bij sommige trucjes kan hij in de weg zitten, dus dan kun je hem wat meer opdraaien. De goedkopere merken hebben vaak een toestop die je niet in hoogte kan aanpassen, enkel vervangen.
- de plate is bij de goedkopere modellen vaak van een kunstof gemaakt, bij de high end vaker van aluminium. Dat laatste is steviger en duurzamer.
- sommige schoenen hebben veel voering, anderen veel minder. Zo hoor ik dat de Chaya vaak gelijk lekker zitten, en dat je de Impala’s en Moxi meer in moet lopen/skaten.
- schoenen met leerlook zijn vaak stugger dan schoenen met een suède look.
- hoge schoenen geven meer steun aan je enkel, lage schoenen geven meer ruimte als je gekke kunstjes wil doen
- de hardheid van de wielen bepaald hoe snel je kan (hardere wielen = sneller) en hoeveel last van ongelijke weg je hebt (zachte wielen = meer schokdemping)
Dit is even wat er nu in me opkomt. Nogmaals, resultaat van twee dagen googlen, dus wellicht is het wat kort door de bocht. So, correct me if I’m wrong!
Edit: mooie aanvulling/nuancering van @Echo hierboven dus