Skate & Roll

Iet giet oan! Op wieltjes!

Een topic om te praten over rolschaatsen, inline skates/skeelers, skateboarden en zelfs longboards zijn welkom. Hoe leuk

8 likes

Hee wat leuk dit topic! Ik wil ook een paar skeelers / skates kopen, lijkt me een leuke afwisseling van het lopen en fietsen en zo kom ik ook eens wat verder weg.

Zou ik kinderskeelers kunnen kopen (kan wel qua maat) of geeft dat echt te weinig ondersteuning? Heb niet zo’n groot budget.

1 like

Ik heb vroeger rolschaatsen gehad en ik denk dat ik over een paar maanden weer een paar aanschaf.

Screen Shot 2021-02-25 at 00.33.45

Deze had ik vroeger zelfs als header op mijn website, maar nooit gekocht.

Maar als ik saaie zwarte koop moeten er wel panterprint veters in.

11 likes

Ik heb skeelers en die heb ik destijds volgens mij ook gewoon op de kinderafdeling gekocht. Skeelers vallen over het algemeen vrij groot, heb normaal 38/38,5 maar mijn skeelers maat 37. Heeft me nog geen €50 gekost en heb er echt al zoveel plezier van gehad.
Ik heb ze overigens echt al honderd jaar dus geen idee of dat wel goed voor ze is maar ik gebruik ze nog steeds. Maar wil wel graag een nieuw paar erbij hebben, want van mijn huidige gaan de wieltjes slijten aan de zijkant (als je vaart vermindert rem ik altijd in een pizzapunt).

Kan echt niet wachten om zometeen weer flink veel afstanden te maken :star_struck:
Afgelopen jaar heb ik elke dag (wel met opbouw) tussen de 5 en 10km gemaakt, hopelijk gaat dat dit jaar weer lukken.

2 likes

Ik weet zelf niet heel veel van skeelers maar volgens mij verschilt de schoen bij kinderen en volwassenen niet heel veel. Je zou ook op Marktplaats oid kunnen kijken voor skeelers. Ik ben begonnen met rolschaatsen nadat ik de mijne vond in een kringloop


@anon42392789 Zo tof die rolschaatsen! :heart_eyes:!

2 likes

Zo leuk dit topic!

Ik heb sinds zomer 2019 rolschaatsen en het is echt een obsessie. Ik ben alleen nu herstellende van een ongeluk in het skatepark en ik heb er lichamelijk maar vooral mentaal best last van. Ik heb toen een tijdje een break gehad maar ben sinds kort weer begonnen!

@anon42392789 die worden nog steeds verkocht! Moxi jungle skates! Mijn rolschaatsen (ander model) zijn van hetzelfde merk.

3 likes

Zo jammer dat je er een tijdje uit moest! Het klinkt als een heftig ongeluk als je er ook mentaal last van hebt. Wel fijn dat je nu toch weer kon beginnen!

Heb jij toevallig nog het Moxi drama meegekregen? Er is/was chaos met bestellingen bij Moxi. Mensen wachtten meer dan 6 maanden op skates, de leverdata werden steeds verder opgeschoven, maar ze namen nog wel nieuwe bestellingen aan.
Tevens hebben ze de kleur van de clementines ineens veranderd. Mensen die ze daarvoor al besteld hadden kregen ook de nieuwe kleur geleverd zonder vooraf bericht. Op Instagram blijven ze foto’s plaatsen van de ‘oude’ clementines.
En in plaats van een statement oid op Instagram zetten, hebben ze de comments uitgeschakeld en doen net alsof er niks aan de hand is. Geen idee dus hoe het er nu voor staat met leveringen.
Ik sta wel al een tijdje op een wachtlijst van een Nederlandse winkel voor lolly’s maar vraag me af of die ooit nog voorraad gaat krijgen. Durf ook nu niet zomaar een bestelling bij Moxi zelf te gaan plaatsen (edit: inmiddels even gecheckt en ze nemen geen bestellingen meer aan op het moment)
Ben me nu dus ook maar aan het oriënteren op andere merken

1 like

Ik ben gisteren weer gaan skeeleren voor het eerst sinds begin corona. Vond het echt heel leuk!

Had eerst ook rolschaatsen maar dat vond ik te moeilijk

Ik ga dit topic volgen. Ik wil eigenlijk rolschaatsen gaan kopen. Skeelers heb ik en heb ik ook jaren gedaan (en jaren niet), maar volgens mij vind ik rolschaatsen veel leuker. Als kind heb ik ze wel gehad. Wil overigens geen kunstjes doen, is echt voor tochten enzo.

Vorige week ging ik hardlopen en besloot dat ik die ellende mezelf niet meer wilde aandoen haha, dus ik heb afgelopen weekend een paar skeelers gekocht! Voor het eerst geskeelerd sinds ik 11 of 12 was en het verbaasde me nog hoe redelijk stabiel ik ging. Zolang het maar rechtdoor is zonder te remmen :joy:
Ik probeer mezelf nu te leren om te remmen met de T stop/drag stop, maar vind het nog wel echt heel lastig.

Rolschaatsen vind ik er zo tof uitzien! Ben de hele week al youtubevideos erover aan het kijken haha, maar lijkt me super moeilijk.

3 likes

Mij lijkt rolschaatsen juist makkelijker. In mijn beleving was het ook makkelijker, maar goed, toen was ik een kind, dus misschien is dat nu anders. Net als remmen op rolschaatsen. Op skeelers kan ik overigens nog steeds niet echt remmen. :rofl:

1 like

Ik heb ook laatst rolschaatsen gekocht. Met wat oefenen gaat het al een stuk beter, en vind het heel leuk om te doen!

Zou ik wat hebben aan deze of zouden die ontzettend waardeloos zijn??

Als het dan weer bevalt, koop ik wel in een later stadia een veel beter paar.

Het fijne aan skeelers vind ik is dat het heel erg zoals schaatsen is qua afzetten en de beweging. En dat kan ik ook goed dus dat vind ik het leukst! Ik vond het op rolschaatsen heel moeilijk hoe ik nu goed kon afzetten omdat je op 4 wielen tegelijk staat. Vind het er wel echt heel koel uitzien, vooral als iemand een beetje kan dansen erop!

1 like

Schaatsen kan ik dus echt totaal niet (want andere ondergrond), dus dat heb ik niet. Skeeleren op een nat wegdek vind ik bijvoorbeeld ook echt doodeng.

1 like

Leuk topic! Ik heb skeelers besteld die onderweg zijn dus hopelijk kan ik binnenkort beginnen :grin:

Gebruiken jullie ook van die beschermers of niet? Ik weet dat ik die als kind wel had maar ik kan nu natuurlijk meer tegen een stootje. Hoop alleen niet dat het een slechte keuze is ze helemaal niet te dragen, heb er niet meer aan gedacht om ze erbij te bestellen

Oh wauw! Ik dacht aan een beenbreuk met iets van pinnen ofzo. Je rug en dan ook nog amper kunnen bewegen lijkt me inderdaad heel eng! Gelukkig dat het wel aan het herstellen is zeg. Ik snap helemaal dat je even uit de buurt blijft van de coping.

En toevallig dat je ook Moxi’s in bestelling had. Jammer dat je achteraf spijt had van annuleren, maar je maakte op dat moment een afweging. Ik zie op Reddit dat sommige winkels weer af en toe drops hebben, maar dat zijn vooral Lolly’s. Heb wel een drop gezien waar Panthers in zaten. Maar als je je zinnen hebt gezet op Jacks dan is het t wellicht meer waard toch te wachten tot maart en de rolschaatsen te kopen die je het liefst wil. Misschien kan je de plates van je Lolly’s vervangen voor plates die handiger zijn voor het skatepark (heb je nu nog de standaard Thrust plates eronder?)

Ik wil ondanks alles uiteindelijk ook toch wel graag Moxi’s. Vooral ook vanwege de kwaliteit inderdaad. Hopelijk krijgen ze snel alles weer op orde zodat ik toch durf te bestellen. Hou ondertussen wel ook drops voor Moon Boots in de gaten.

Mijn huidige komen trouwens van de kringloop. Er staat geen merk op, maar het lijken Roces. Ze waren amper gebruikt toen ik ze kocht maar beginnen nu echt wel te slijten en de schoen komt bij de hiel wat los van de zool. Heb nu lijm besteld om ze te fixen

Edit: en please deel evt nieuwe skate drama hier hahaha. Ik was al trots dat ik de Moxi drama mee kreeg, meestal hobbel ik achter de drama aan en heb geen idee (hier op ff kom ik ook vaak pas langs drama als een deel van de comments al verwijderd is haha)

1 like

@macaron ja qua maat lukt het sowieso wel! Ik twijfel dus alleen of het lukt qua gewicht/steun bieden, ik weeg als volwassene wel wat meer dan het gemiddelde kind haha (ik ben ook niet heel petite). Ik vind het wel lastig met het kiezen van een maat, op veel websites lees ik juist dat je beter een maat te groot kan nemen, maar jij zegt nu juist weer een maat kleiner, hmm… Ik hoop dat de winkels snel weer open gaan op afspraak zodat ik gewoon een paar kan gaan passen ergens voor ik het koop.

Volgens mij vinden mensen over het algemeen skeeleren makkelijker dan rolschaatsen! Inderdaad omdat je makkelijker vooruit komt. En je staat natuurlijk op twee benen met je zwaartepunt in het midden dus qua balans is het ook niet zo moeilijk als je zou denken.

Welk paar je wil kopen hangt ook vooral af van wat je er mee wil doen. Als je er rondjes en trucjes mee wil doen (à la kunstschaatsen) zijn rolschaatsen geschikter, als je meer lange tochten wil maken en snel wil gaan kan je beter skeelers kopen.

Wil trouwens dit jullie ook niet onthouden: in New York is er een grote groep kleurrijke vrolijke mensen die elke week als het mooi weer is, bij elkaar komen voor een soort dansfeestje op skates, de New York Dance Skaters Association. Het is een hele hechte groep met grotendeels dezelfde mensen, maar iedereen is welkom om mee te doen. Superleuk om ook gewoon naast te staan en naar te kijken, gelukkig staan er ook filmpjes online! Ik word er altijd helemaal vrolijk van, wou dat we zoiets in Nederland hebben.

6 likes

Ik draag wel beschermers! Zit kut en het is warm, maar ik voel me er een stuk veiliger mee, zeker met de pols- en kniebeschermers. Soms ga ik best hard en er hoeft maar een takje of een beetje water op de weg te liggen en je kunt flink onderuit gaan. Zeker als je net weer start zou ik het sowieso aanraden.

2 likes

Ik wil juist voor tochten geen skeelers. Die heb ik al en vind ik best oké, maar echt lekker zitten ze niet. :slight_smile: Het materiaal van de schoen is me ook te hard (vooral aan de bovenkant). Sokken zakken af, dus dat is ook geen optie. Ik vind skeelers daarnaast ook gewoon lelijke ondingen. Daarnaast kan ik dus echt geen goede balans vinden erop (op schaatsen ook niet). Overigens heb ik het over tochtjes van maximaal 10 km. Vind ik lang zat. Ik kan er trouwens wel mee traplopen en dan achteruit, haha.

@NInja Vroeger droeg ik altijd polsbeschermers. Eerst ook voor de knie, maar dat deed ik op een bepaald moment niet meer.

3 likes