Slowcooker/multicooker

Heeft iemand nog een lekker recept met een hele kip?
Ik had een pakket opgehaald waar toevallig een hele kip in zat.

2 likes

Ik heb vandaag mijn instant pot binnengekregen. Wie goede recepten heeft kom maar door. Ik ga morgen erwtensoep proberen te maken.

Tip voor de erwtensoep: Natural pressure release, anders wordt het spetteren.

Vietnamees-Franse Uiensoep
  • 1.5 kg uien
  • 3 eetlepels olie of boter
  • 1/2 theelepel baking soda
  • 3 teentjes knoflook
  • 2 liter bouillon
  • 2 kaneelstokjes
  • 3 kruidnagels
  • 3 hele steranijs
  • 2 laurierblaadjes
  • 5 cm gember, in grote stukken
  • 4 eetlepels suiker
  • Zout naar smaak
  • Optioneel 4 eetlepels vegan vissaus

Gebruik de saute functie en smelt de boter. Voeg de uien toe en besprenkel met de baking soda en bak ong 5 minuten voor je de knoflook erdoor schept. Cancel sauté, voeg 4 eetlepels bouillon toe en sluit de pan af. Pressure op high en zet de timer op 18 minuten. Daarna meteen ventiel open. Deksel eraf, sauté functie weer aan en roer de rest van de ingredienten erdoor en laat een minuut of 10 zacht doorkoken.

1 like

Klinkt heel lekker! Kan je de vissaus ook vervangen door iets anders, sojasaus bv? Mijn vriend houdt van niks wat met vis te maken heeft, maar weet niet of ik de vegan versie hiervan kan vinden in de toko.

Ja hoor, kan prima!

1 like

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer wat betreft multicookers/slowcookers. Ben momenteel aan het kijken naar de instant pot. Maar er zijn zo-veel soorten.
Dit is toch een prima multicooker voor 2 personen?

Of hebben jullie nog andere tips/aanraders? :blush:

1 like

Ik gebruik deze voor thuis! Deze is goed. Ze zijn allemaal goed :slight_smile:

1 like

Top! Dan gaat het die worden!

1 like

Ook al is dit topic een beetje dood, maar wilde toch mijn enthousiasme delen voor de erwtensoep die ik gister heb gemaakt met zo een vers pakket van de Jumbo. Heb er alleen een extra bouillonblokje bijgedaan.

Recept; alle groente fijn snijden (knolselderij, wortel, prei), spliterwten wassen, alles (zat nog een laurier blaadje en bouillonblok erbij) in de instant pot mikken met wat water. Het ding 20 minuten aanzetten en 10 minuten laten ontluchten, evt kan je nog iets van rookworst erbij doen en mee laten opwarmen.

Was echt lekker.

5 likes

Heb jij de crockpot? Ik sinds kort, ik heb al wel een paar keer erwtensoep op de slow gemaakt maar nog nooit op hoge druk. Lijkt me op een of andere manier heel eng, slaat nergens op, weet ik.

Misschien komend weekend toch eens proberen.

Heb de instant pot, maar volgens mij zijn die bijna hetzelfde? Maar was echt geen probleem.

1 like

Het erwtensoep vers pakket van de jumbo is echt mijn lievelings! En ik heb sinds kort een slow cooker, dus ik weet wat ik ga maken dit weekend :slight_smile:

1 like

Deze spuit elf heeft eindelijk ook een slowcooker!
Al jaren wilde ik er wel eentje, maar het was niet strikt noodzakelijk en slowcookers zijn vaak groot. En in ons gezin wordt niet veel vlees gegeten, terwijl ik een slowcooker toch vooral associeerde met vlees.

Nu ben ik toch overstag gegaan. Ik heb een Tristar gekocht bij Bol voor maar 37,99€, met het idee dat als het niks zou zijn, ik hem gewoon op Marktplaats zet of weggeef.

Maar ik wil hem nu al niet meer kwijt. :sweat_smile: Gisteren heb ik appels en peren geplukt met mijn gezin, en daar zaten ook stoofpeertjes bij. Die heb ik inmiddels bereid en ik vond het gemak echt heel fijn. Eten in de pan, timer zetten en je kan iets anders gaan doen.
De stoofpeertjes zijn perfect geworden in de slowcooker, en straks ga ik een tomatensoep maken.

Dit topic is helaas vrij stil maar hopelijk zijn er hier meer mensen met een slowcooker en kunnen we er weer een beetje leven in blazen.
Hebben jullie nog fijne ideeën met de slowcooker en favoriete recepten?

12 likes

Ik vind dit altijd een fijn recept. Ik gooi alleen oestersaus erin ipv een bouillonblokje. En een scheut water ipv 400 ml, want ik houd van een dikke saus.

En ik heb limoenblaadjes in huis, dus daar gooi ik ook twee ervan in.

2 likes

Dank, die sla ik op!

Oh leuk dat dit topic geupt wordt, heb zowel een instant pot als een losse slowcooker, maar gebruik ze enorm weinig doordat ik niet weet wat ik moet maken (en ik associeer het ook veel met vlees inderdaad). Ik sla bovenstaand recept ook op!

2 likes

Je kunt het ook voor soepen gebruiken. Ik heb geen verstand van groenten in de slowcooker, maar ik vind wel lekker wanneer er wortel in de slowcooker heeft gezeten. Het wordt zo lekker zoet en zacht, maar nog steeds een bite.

Paprika vind ik wat minder, ik vind het snel snotterig worden.

Edit:
https://www.eetspiratie.nl/hele-bloemkool-uit-de-slowcooker/

Heb het recept nooit gemaakt, maar ik vind dit een hele fijne receptenblog.

2 likes

Leuk dat je deze even nieuw leven inblaast @FrauHelga

Ik heb een instant pot maar gebruik hem ook te weinig. Vnl om groenten of aardappelen te ‘stomen’ (wel met hoge druk en niet de stoomfunctie , maar dus enkel water onderin en raakt het eten niet aan, omdat zo niets in het water verloren gaat), of voor tomatensaus of soep.

1 like

Mijn man heeft toen een boek gekregen van een collega met allemaal recepten. (Zal hem thuis even opzoeken)

Staan allemaal recepten in.
Van voorgerechten, tot toetjes.
Moeten hem wat vaker gaan gebruiken

2 likes

Ik moet het recept weer even opzoeken maar als inspiratie wil ik al benoemen:
Vegan rendang. Ik moet het weer maken, het was echt heerlijk.

6 likes