Slowcooker/multicooker

Ik zit er ook aan te denken om een slowcooker te kopen.
Hoe doe je dat met de voorbereiding van ingrediënten?
Stel ik wil een stoofpotje maken waar gesneden groente en vlees dat je eerst moet aanbraden inzitten.
Kan je dan de avond van tevoren groente snijden en vlees alvast aanbraden, ‘s nachts in de koelkast bewaren, het ‘s ochtends in de slowcooker doen en bijv. naar werk gaan en dat je eten klaar is als je thuis komt?
Of zou het vlees en groente niet lekker worden als je het op die manier in de koelkast bewaart.

Als ik namelijk om 7:30 uur groente moet snijden en vlees moet aanbraden kan ik al wel voorspellen dat het mislukt haha

1 like

Ik heb een multicooker dus ik bak alles eerst aan en zet hem dan op de slowcooker stand.

2 likes

Download de app “slowcooker central”
Barstensvol recepten.!!!

Maar moet hem wel weer vaker gaan gebruiken bedacht ik mij van de week inderdaad. Ik denk dat het komt door de herfstige weersomslag

2 likes

Dank voor al jullie antwoorden! Eetspiratie kreeg ik ook al van een vriendin aangeraden, daar staat veel lekkers op. Ik ben benieuwd naar haar verschillende soorten gehaktbrood.

Er staat nu soep te pruttelen in mijn slowcooker. Ik had nog 2 winterpenen die op moesten, en ik heb die in stukjes gesneden samen met 3 uien, 6 tomaten, 5 teentjes knoflook, een blikje gepelde tomaten, wat basilicum, 2 bouillonblokjes en wat vegeta-poeder.
Ik vind het zo fijn dat ik er geen omkijken naar heb, en dat het ook niet kan aanbranden of zo.

Mijn slowcooker is trouwens heel basic en heeft geen extra functies behalve low, high en warm houden. Als ik iets moet aanbraden zal ik dus ook een andere pan moeten gebruiken, maar dat vind ik voor nu geen probleem. Ik vind het al heel prettig om deze functies nu te hebben en de komende tijd ga ik er lekker mee experimenteren. :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Maar dat aanbakken enzo doe je dus wel ‘s ochtends?
Ik ken mezelf, het enige dat ik ‘s ochtends van mezelf kan verwachten is dat ik een schaal gesneden/aangebraden eten in zo’n cooker gooi. Misschien is het dan niet het ding voor mij.

Ik doe alles ‘s ochtends in een keer. Maar je kunt het ook allemaal ‘s avonds doen, de multicooker houdt het dan warm als ‘ie klaar is. Dan doe je hem ‘s ochtends in de koelkast en laat je het warm worden een uurtje voordat je gaat eten.

1 like

Je kan het ook de avond van tevoren helemaal maken. Dan laat je hem 's nachts koken, dan is het de volgende dag klaar, hoef je het alleen nog op te warmen

1 like

Ah ja tuurlijk! En dan overdag het bereide gerecht wel in de koelkast toch?

Ja sorry ik heb letterlijk alleen ervaring met voorbereiden, meteen ook gaan koken en meteen opeten haha. Ik heb nog nooit iets langer van tevoren voorbereid :sweat_smile:

3 likes

Yes!

3 likes

Leuk om te lezen! Ik had er nooit een, omdat we klein woonden en het idd weer een groot apparaat zou zijn om te bewaren. We hebben een sous-vide apparaat en omdat ik slowcooker idd ook vaak met vlees associeer, leek dat me voldoende.
Maar nu ik groter woon, kan het prima en zeker voor zo’n prijsje! Denk dat ik hem maar voor mijn verjaardag ga vragen.

1 like

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken of ik er eentje koop, is zo’n instant pot (bijv deze Instant Pot Duo 5,7L multicooker 7-in-1 - snelkookpan - pressure cooker - rijstkoker -... | bol.com) dan een aanrader?

Deze was het volgens mij.

https://www.eetspiratie.nl/vegetarische-rendang-slowcooker/#wpzoom-premium-recipe-card

Ik heb echt genoten.

1 like

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik nog stoofpotjes op het fornuis maakte, ik wel het vlees eerst aanbraadde om het volgens 3 uur zachtjes te laten pruttelen met de groenten en andere ingredienten. Sinds ik de slowcooker gebruik en de potjes 8/9 uur op slow kook, gooi ik alles samen smorgens er “rauw” in zonder eerst aan te braden. En ik moet zeggen ik proef geen verschil dus maak het jezelf gemakkelijk en snij het vlees en de groenten de avond van te voren in stukken en gooi het smorgens allemaal tegelijk in de slowcooker. Als je thuis komt heb je een heerlijk gerecht zonder veel moeite :grin::+1:

2 likes

Ja ik heb deze nu twee of drie jaar, weet het al niet eens meer haha. Maar ik gebruik hem ongeveer 1 keer per week, soms vaker. Ik maak zelfs op geen andere manier meer risotto haha, omdat het hierin zoveel moeite scheelt. Verder stoofpotjes, chili, soep, yoghurt ook al eens gemaakt.

1 like

Ik heb hem zelf niet, maar een vriend heeft dat model wel en die is er heel erg blij mee.


De tomaten-wortelsoep is ook goedgekeurd. :drooling_face: Ik had die slowcooker veel eerder moeten kopen! Mijn lijst met recepten die ik wil proberen wordt langer en langer. :sweat_smile:

6 likes

Je vertelt dit, maar geeft verder geen recept? :cry:

2 likes

Haha ik gebruik deze verhoudingen van rijst en vocht en kooktijd als basis: Instant Pot Mushroom Risotto - Damn Delicious

Met groenten, soort bouillon en andere vulling kan je variëren natuurlijk.

Dit is wel echt de pressure cooker functie he, geen slow cooker.

1 like

Ja deze heb ik ook! Gebruik hem wel te weinig, maar die keren dat ik hem gebruikt heb was ie top! Ik ga hem weer tevoorschijn halen hahaha

2 likes

Ik kwam er bij toeval achter dat diverse Amerikaanse YouTubers de komende weken koken met de hashtag #crocktober, een soort challenge om 4 weken lang te koken met de slowcooker. Eerdere jaren hebben ze dat ook gedaan dus er zijn op social media en YouTube diverse dingen te vinden onder die hashtag.
Niet alle recepten zijn mijn smaak, maar ik vind het als inspiratie wel heel leuk om te volgen!

7 likes

De slowcooker staat weer aan hier.
In een FB-groep las ik dat gehaktballen zonder aanbraden in de slowcooker kunnen, en dat ze dan lekker mals worden. Dus die zitten er nu in! Ik ben benieuwd of het lukt.

Verder staat er weer soep op het programma voor dit weekend, en eventueel nog pulled chicken.
Ik las ook dat je cake kan bakken in de slowcooker. Met bakpapier, waar het beslag in gaat, en met een theedoek om het deksel zodat overtollig vocht wordt geabsorbeerd. Heeft iemand hier dat al eens gedaan? Ik wil dat weleens proberen, en ik ben benieuwd of Roti Kukus ook gaat op die manier.

2 likes