Sollicitatietopic #2

Anders zou mijn contract per 1 september aflopen dus die ene maand minder heeft denk ik niet zo’n effect op de vakantiedagen, misschien dan 1 of 2, dat zou nog niet zo’n ramp zijn. Maar ik heb ook extra uren gekocht dus ik neem aan dat ik daar recht op heb en houd. De vakantie was al langer gepland en goedgekeurd, niet dat ik ineens m’n vrije dagen opneem ofzo

En nee ik zal nooit niet rekening houden met vakantieperiode en solliciteren. Dan zou ik pas na september eens kunnen gaan rondkijken. Ik had ook gehoopt eerder een andere baan te vinden. Was er al maanden mee bezig en als ik dan een droomvacature zie laat ik die echt niet liggen omdat het dan in de vakantie zou vallen.

Ligt denk ik ook aan je werk inhoud, collega’s e.d. Ik werk niet in een team. Ik heb geen binding met dit bedrijf, is ook anders als je ergens na jaren weggaat. Met een overdracht per telefoon en alle rapportages en documenten kan iemand er prima mee uit de voeten.
Voor de cliënten is het mooi om het oude en nieuwe gezicht samen te zien, natuurlijk. Een iets soepelere overgang, maar die wisseling blijft een ding binnen dit bedrijf. Je hebt mensen die er 20 jaar werken of die er binnen een jaar van af zien. Een ander smaakje is er niet

4 likes

Ligt denk ik ontzettend aan je werk. Er was geen enkele manier denkbaar dat mijn dossierbestand (125/130) in een week overgedragen kon worden.
In het geval van @Velours lees ik ook iets over cliënten.

Zal ook wel verschil in zienswijze zijn maar zomaar een bom droppen van jo doei ik ben over een week weg en je zoekt het maar uit. Vind ik in 95% van de situaties echt niet netjes en kan anders. En voordat mensen met 100 uitzonderingen komen: die uiteraard daargelaten :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 like

Ik nam aan dat die vakantie al gepland was, anders zou je toch eerder nu nog een week werken en daarna drie weken vakantie nemen? Zo heb ik dat iig altijd gedaan, zodat ik vakantie had voor ik aan een nieuwe baan begon (de keren dat ik nog vakantiedagen had)

5 likes

Ja, dat is niet fijn voor een werkgever, maar wel een reeële situatie. Om dan het probleem maar bij de werknemer te leggen is ook zo wat. Als die werkgever had gezegd: goh, kunnen we in gesprek een oplossing vinden, is heel wat anders dan, zeg je vakantie maar af.

Edit: en nog sterker, het contract van Velours zou aflopen op 1 september, dus dan weet je als werkgever ook al dat je moet nadenken over hoe verder.

Mijn gevoel is juist dat werkgevers denken dat ze nog steeds god op aarde zijn, maar de markt is anders en ze zullen echt verder moeten nadenken over continuïteit in hun business als dat zo belangrijk is.

7 likes

Tijdelijk contract dus? En in je contract staat dat de wettelijke opzegtermijn geldt?

Volgens mij is er dan überhaupt geen opzegtermijn voor einde contract (als in je moet je contract vol maken) tenzij expliciet in je contract opgenomen. Pin me daar niet op vast want ik ben geen jurist maar dat staat wel op de website van Rijksoverheid.

1 like

De vakantie was inderdaad al langer gepland en goedgekeurd anders zou ik er inderdaad voor gekozen hebben om minder vrij te nemen en sowieso dat de vakantie dan aansluitend aan het nieuwe werk was geweest.

Jaarcontract inderdaad en daar staat inderdaad dit dat het automatisch eindigd maar ook dat beide partijen het eerder mogen beëindigen met een maand opzegtermijn. Anders was mijn contract in 1 september geëindigd.

2 likes

Ok eerder schreef je met inachtname van de wettelijke opzegtermijn en die is er formeel voor een jaarcontract niet vandaar.

Je moet het verder zelf weten hoe je daar weggaat. Als het een klein ‘ons kent ons’ werkveld is oid zou ik het sowieso zo netjes mogelijk achter willen laten voor jezelf en je werkgever maar you do you

2 likes

Ja natuurlijk wil ik het netjes achterlaten en dat ga ik ook doen. Mijn administratie is tip top in orde. En dat hoeft mijn insziens niet door iedereen aan het handje mee te nemen en voor te stellen aan de nieuwe collega, die er tegen die tijd echt nog niet is. Toen ik begon zijn er ook veel overdrachten telefonisch gegaan en daar heb ik me ook prima mee gered.

2 likes

Maar hoe had ze daar dan rekening mee moeten houden bij een sollicitatie? Een vacature is er toch gewoon op het moment dat je hem ziet?
Of bedoel je bij je nieuwe werkgever vragen/eisen later te beginnen?

2 likes

Ik wil een studie doen en als ik wil dat mijn werkgever het betaalt, moet ik een soort sollicitatieproces in. Heb ik gedaan, maar de moed zakt me echt in de schoenen. Het proces is zo lang en het houdt niet op. Nu krijg ik wéér nieuwe feedback terug als: het is te duur, waarom niet goedkopere studies, waarom geen cursussen. Betaal gewoon mijn studie :rage::rage::rage: Het is niet alsof het een noodlijdend bedrijf is, maar een multinational met mega winsten.

Ja gewoon dat laatste toch? Laat juist zien dat je geeft om je werk(gever) en dingen netjes wil afhandelen.

1 like

Even een update: Ik ben het geworden, zo blij!! Daarnaast trots op mezelf dat ik m’n gevoel heb gevolgd want wat een fijn en gelijkwaardig gesprek was dit :pray:t3:

40 likes

Nou update. Ik ben van de week gebeld dat de aangenomen persoon er toch vanaf ziet. Ik en 1 ander worden uitgenodigd voor een kennismaking aangezien de sollicitatie al succesvol was en aan de hand daarvan gaan ze weer een keuze maken. Ik heb straks mijn gesprek, maar ik heb er zo geen zin in om weer een week in zenuwen te zitten en mogelijk weer teleurgesteld te worden :sob:. Maar ik ga er vol goede moed heen en hoop weer op het beste.

Ik heb nu ook vakantie en merk dat ik er zoooo tegenop zie om maandag weer aan het werk te gaan bij mijn huidige baan.

Edit: ik ben tijdens het gesprek direct aangenomen aaaaaah!! 1 september begin ik :heart_eyes:

33 likes

Ik heb gisteren mijn sollicitatie verstuurd, hij sluit pas de 16e maar toch is het al spannend haha.
Ik was ook al in hun zoekopdracht verschenen op LinkedIn dus dat is wel een goed teken denk ik zo.

2 likes

Gelukkig na deze ervaring weer een goede ervaring met solliciteren.

Binnen een week eerste en tweede gesprek bij een bedrijf en nu ook al een aanbod, echt goed aanbod ook vind ik zelf. Veel meer dan verwacht dus wil het eigenlijk gewoon zo accepteren.

Nu alleen super schuldgevoel tegenover mijn huidige bedrijf om daar op te zeggen terwijl ik toch echt niet op mijn plek zit daar

1 like

Heb jij al iets gehoord? Of wachten ze echt tot de sluitingsdatum? Wel spannend zeg zo lang wachten

1 like

Wel onderhandelen hoor! Ik kreeg ook best een lekker aanbod maar uiteindelijk kon ik nog 4 stappen omhoog en zit ik nu gelijk aan hoogst mogelijke in mijn schaal :partying_face:

3 likes

Ja ergens denk ik als ze dit al aanbieden zit er vast meer in, maar ben nooit goed in onderhandelen

Ik verwacht dat ze echt wachten tot de 16e.
De gesprekken zijn ook pas rond de 25ste dus op zich is dat qua tijd prima.

Leuk dat je ernaar vraagt!