Sollicitatietopic #2

Thanks iedereen, ben nu onderweg naar de sollicitatie dus we zullen het meemaken. Heb weer met sowieso één het gesprek waar het vorig jaar ook mee was. :joy:

5 likes

Ik zit in een opleidingstraject tot manager en dit is ook wel eens besproken in onze groep, maar het enige goede antwoord was iets in de trant van “prima dat ze onderling dingen bespreken, als het mij echt aangaat en invloed heeft op de werksfeer/manier van werken dan ga ik er van uit dat ze het voortaan ook/eerst met mij bespreken.” Er wordt sowieso over je gepraat als manager en dat zal niet altijd positief zijn, het is alleen niet de bedoeling dat je van dit soort dingen met buikpijn op de bank zit en ik denk dat ze zoiets willen horen. Wat heb je vorig jaar gezegd?

2 likes

Ik heb een juridische vraag, hoop dat ik hier goed zit. Ik heb vandaag mijn ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever (voor 1 juli, uit dienst per 1 augustus).

Situatie: vanaf komende vrijdag ben ik drie weken vrij, daarna werk ik dus nog 1 week voor ik uit dienst ga.

Anderhalf uur later word ik gebeld: ja we hebben 2 opties. Of je annuleert je vakantie, of je werkt een maand door. Nou ik wist niet wat ik hoorde.
Reden was dat er een warme overdracht moet plaatsvinden van de cliënten en dat waarschijnlijk niet in een week lukt.

Ik ben overigens beide niet van plan!!!

Wat kan ik doen? Natuurlijk heb ik de hele overdracht al netjes uitgeschreven maar ze kunnen me nog niet eens vertellen aan wie ik het moet overdragen.

1 like

Wat staat er in je contract over ontslag? Denk dat ze geen poot hebben om op te staan. Vraag is of je zelf zo weg wil gaan?

Uh ja nu wil alleen maar meer weg zo gek. Heb er ook nog geen jaar gewerkt.

Dit staat erin: Deze arbeidsovereenkomst kan tussentijds door elk der Partijen tegen het einde van de maand
schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.

Zouden dan ‘bedrijfsbelangen’ zijn waardoor het anders ligt maar ik geloof er ook helemaal niets van.

Ja dat bedrijfsbelang moeten ze dan aan kunnen tonen en dat wordt lastig als jij een prima overdracht kan verzorgen en je geen cruciale rol hebt.

Maar wel een vervelende gang van zaken!

2 likes

Ik zit al een poos in dubio betreffende mijn baan.
Ik had besloten om tijd te nemen om na te denken wat ik wil, maar wel in mijn achterhoofd
" als vacature x komt dan schrijf ik".

Vacature x is dus net online gekomen :sweat_smile:

12 likes

Heb je de vraag opnieuw gehad?

1 like

Oh vervelend dit! Wat staat er over vakantiedagen? Soms wordt er iets opgenomen dat je een X aantal vakantiedagen hebt, en deze pro rata overblijven als je gedurende een jaar vertrekt.

1 like

Ik wil een vraag mailen naar de contactpersoon maar opeens bedacht ik mij dat ik niet echt kan mailen vanaf mijn hotmail-account, toch net wat minder professioneel hé…

Tijd voor een gmail :sweat_smile:

3 likes

De beller is sneller!

2 likes

Ik kan er niks over vinden, heb gevraagd of ze me het document willen toesturen met uitleg waar dit in zou staan. Juridisch advies gevraagd bij een vriendin met die achtergrond. Daarna gevraagd om dingen zwart op wit te krijgen die ze willen. Daarna werd ik meteen gebeld: dat ze Natuurlijk niet verlangen dat ik mijn vakantie annuleer (zeg dat dan niet). Maar dat er wel een goede liefst warme overdracht moet komen en dat als dat niet in een week kan ze wel verlangen dat ik in mijn vakantie inkort.

Ze lopen er steeds tegenaan dat mensen die uit dienst gaan de boel niet netjes achterlaten maar stel dan een 2 maanden opzegtermijn vast. En ook: niet mijn probleem. En ook: doe wat aan je bedrijf als je ziet dat veel mensen na een maand of 8 afhaken. Echt hoor.

5 likes

Maar als ze jou op dit moment niet kunnen vertellen met wie je de “warme overdracht” moet doen, dan valt er ook voor jou niets te regelen. Ze zullen eerst moeten komen met een persoon. En als die persoon op vakantie is, precies in die ene week, dan kunnen ze die persoon ook vragen niet op vakantie te gaan.
Ga je meteen 1 aug met je nieuwe baan beginnen? Misschien kun je aangeven dat je 1 dag overdracht wil doen, op een nader aan te wijzen dag in aug. onder de voorwaarde dat je nieuwe werkgever daarmee akkoord gaat. Verder zou ik niet gaan in flexibiliteit. Zoals je zegt, niet jouw probleem.

3 likes

Nee!

Dit keer een heel fijn gesprek gehad. Iedereen was vrij benaderbaar en het was bijna gezellig. Geen vervelende vragen gehad. Ik heb er dus een goed gevoel aan overgehouden. Eind volgende week hoor ik meer. Wanneer ik door ga moet ik wel nog een assessment maken, maar dat is prima (vorig jaar ook gedaan).

4 likes

Haha ja die heb ik maar gebruik ik niet actief, toch maar verandering in brengen haha

1 like

Je vakantiedagen worden sowieso naar rato. Dus als je met die 3 weken die je opneemt eigenlijk je hele 2023 verlofdagen opmaakt dan gaat je dat niet lukken tenzij je die onbetaald opneemt. Stel je had 26 dagen verlof voor 2023 en dan lever je 5/12e van die dagen in bij uitdiensttreding.

Ik heb vorig jaar ontslag genomen net in augustus voor m’n vakantie van 3,5 week in september. Ik ben toen in oktober nog gebleven om een nette overdracht te doen zodat m’n voormalige teamgenoten niet in de shit bleven zitten. Dat vond ik zelf de enige eerlijke en professionele oplossing. Ik had op mijn strepen kunnen staan en je ‘bent je werkgever niks verplicht’ maar je gaat nu ook nog weg aan de vooravond van de zomervakantie. Ik snap de reactie van je werkgever wel. Ik had daar rekening mee gehouden bij een sollicitatie als ik jou was geweest maar dat schip is voor jou gevaren.

7 likes

Ik had me altijd ingebeeld af te studeren bij m’n huidige werkgever (bijbaan), maar de gesprekken die ik heb gehad waren echt onprofessioneel. Ik vind dat ik meer waard ben dan dat en qua studierichting is er heel veel vraag naar mensen met mijn kennis. Ik heb nu ergens anders gesolliciteerd voor een afstudeerstage en ik ben er zo enthousiast over! Ik heb al een eerste telefonische kennismaking gehad en nu een paar dagen later gehoord dat ze me uitnodigen voor een kennismakingsgesprek volgende week. Dit is ook een plek waar ik dan kan blijven als ik afgestudeerd ben. Ik moet wel even schakelen want ik was ervan overtuigd te blijven bij mijn huidige werkgever na afstuderen, maar ik heb geleerd voor mezelf op te komen en geen genoegen te nemen met situaties waar ik niet op waarde geschat wordt.

20 likes

Wat jammer dat je huidige werkgever tegenvalt! Goed bezig met voor jezelf kiezen :muscle:t2:

3 likes

Maar in een week kun je toch prima een overdracht doen? Toen ik bij mijn vorige werk wegging heb ik een dag genomen om handover documenten te schrijven en verder al mijn klanten in een paar dagen overgedragen aan degenen die ze overnamen (inclusief meetings met de klanten waarin ik mijn opvolger voorstelde), was geen enkel probleem