Sollicitatietopic #2

Ja hier! Van eenmanszaak/ ondernemer naar nu 32u loondienst (en nog wat freelancewerk erbij)
Het is even wennen in het begin, maar het gras lijkt natuurlijk altijd elders groener.
Het heeft mij vooral meer zelfvertrouwen gegeven door de bevestiging dat ik goed bezig ben en best wat in mijn mars heb. Ik twijfelde daar soms aan omdat ik dacht dat ik maar wat deed en niet echt bevestiging kreeg goed bezig te zijn (in mijn branche hoor je vooral wat van klanten als het niet goed is). Ik ben vorig jaar begonnen en eigenlijk heel snel kunnen doorgroeien naar een managersfunctie. Daardoor veel meer verantwoordelijkheid en uitdaging dan ik voor mezelf had. Hoewel soms je jezelf erg moet verantwoorden om bepaalde plannen waar je achter staat erdoor te krijgen, dat hoef je tegenover jezelf natuurlijk niet zo. Ik mis soms wel het onbezonnen stuk aan voor jezelf werken, qua verwachtingen of druk.

Ik heb wel afspraken gemaakt met mijn werkgever dat ik redelijke vrijheid heb in af en toe thuis werken of werken wanneer ik het meeste energie of inspiratie heb etc. dus dat ik de vrijheid van het ondernemen niet helemaal op hoef te geven.

Wil je nog iets specifieks weten?

Aankomende week heb ik een gesprek over het vast contract die ze willen geven, en mag ik daarbij ook mijn wensen aangeven wat ik nog nodig heb van het bedrijf, en wat ik van bepaalde zaken vind (team, werkplekken, manier van werken etc). Ik moet nog even goed bedenken wat ik wil aangeven, want het lijkt me wel een mooi moment om eea wat meer naar mijn hand te kunnen zetten. (of misschien een winstuitkering oid) Maar wil niet enkel over geld praten ofzo.

2 likes

Dit klinkt als een hele goede keuze in jouw geval; mooi dat je je ondernemersvrijheid/inspiratie kwijt kan en tegelijkertijd kan groeien omdat je gezien wordt intern!

Lees dat je nu contractbespreking hebt, tof dat je op voorhand al flinke inspraak lijkt te krijgen op het vervolg. Hoelang werk je nu op deze plek?

2 likes

ik raak zo geĆÆrriteerd van die sollicitatieprocedures die ellenlang duren, dan duurt het twee weken eer ze iets laten horen op je brief en verwachten ze dat je de volgende dag al kan zoomen erover :rage:

2 likes

Ik heb bijna een tweede gesprek voor een baan in een andere sector.
Paar berekeningen gemaakt, trede 0 zou ik netto bijna hetzelfde overhouden als bij mijn huidige baan maar wel 38 uur werken ipv 32 uur. Bij trede 2 (weet niet of dat lukt want heb wel werkervaring maar totaal niet in deze sector) zou het een tientje per maand meer zijn dan nu, doordat mijn toeslagen omlaag gaan. Dus het hogere nettoloon heeft uiteindelijk geen gevolg voor mijn bestedingskracht. Nu leef ik liever van loon dan van toeslagen maar het voelt wel kut dat bij de meeste banen ik de komende 5 jaar netto geen verschil zal merken, alles wat ik in treden omhoog kan gaan, gaat bij de toeslagen eraf.
Oh ja een klein verschil wel: een eindejaarsuitkering :sunglasses:

Hi, ik ben benieuwd hoe het met jouw en @NotJealous banen zoektocht gaat? Ik zag dat jullie ook relatief snel na een nieuwe baan weer gingen solliciteren en ik zit in een soortgelijke situatie. Ik werk er pas 3 maanden maar ben van plan om begin volgend jaar te gaan kijken naar vacatures. Nu helaas nog te weinig energie voor hele sollicitatieprocedures

1 like

Oh dit is heel toevallig! Ik heb maandag mij eerste dag bij mijn nieuwe baan. Van de sollicitaties waar ik op had gereageerd was dit de 2e waar ik op gesprek mocht komen. Ik ben tijdens het gesprek zelf begonnen over waarom ik zo snel weer op zoek was en had het idee dat dat juist heel sterk was en geprobeerd daar zo eerlijk mogelijk te zijn zonder ā€˜lelijk’ over mijn huidige baan te praten (terwijl het er daar wel lelijk aan toen ging). Ik weet dus nog niet precies hoe het gaat zijn maar alles voelt nu al zo veel beter dan bij mijn vorige baan heel blij dat ik de stap heb gezet het was heel pittig om in een negatieve werksfeer te zitten en te solliciteren maar als ik dat niet had gedaan ben ik bang dat ik me ziek had moeten melden.

Ik weet niet precies wat de reden is waarom je ook na korte tijd wilt stoppen maar ik vind tot volgend jaar wachten voor het zoeken naar wat anders wel lang als je je het echt niet naar je zin hebt

3 likes

Hi, ik begin 1 okt met mijn nieuwe baan. Ik heb toen een aantal gesprekken gehad en echt zelf ook gelet op hoe voelt het bedrijf. Niks is natuurlijk een garantie dus had zelf de angst straks valt het weer tegen.

Uiteindelijk tijdens de sollicitaties kort de vraag gekregen waarom ik weg ging en wat @NotJealous ook zegt daar antwoord op gegeven vanuit mijzelf en zo min mogelijk negatief over het bedrijf. Ik zei vaak iets van dat de cultuur en ik geen match waren en dan haalde ik wat generieke punten daarvan aan.

Ik weet niet waarom je je niet goed voelt maar als het echt komt door werk kan het het waard zijn nu al rond te kijken.
Voor mijzelf was het ook moeilijk om zo snel op te zeggen omdat dat als falen voelde maar nu voel ik mij wel opgelucht erover dat ik het gedaan heb.

3 likes

Net gesprek gehad met een dame van HR over een andere functie binnen het bedrijf waar ik werk en ik ben daar zo ontzettend enthousiast over. Nu hopen dat het snel in gang gezet wordt. :grin:

2 likes

Spannend! Ik ga heel hard duimen dat je op gesprek mag komen. Daarna kunnen ze toch niet anders dan je aannemen.

2 likes

Ik ben vorige week op sollicitatiegesprek geweest en ik werd vrijdag gebeld dat ze heel erg positief waren en een tweede gesprek willen. Hij zou maandag (gisteren) terugbellen voor een datum. Maar ik ben tot op heden nog niet gebeld…

Ik had zelf al een beetje twijfels maar dit doet ook niet veel goeds voor mijn enthousiasme :sweat_smile:. Nu kan ik er sowieso al niet tegen als mensen hun afspraken niet nakomen dus dit vind ik helemaal niet leuk.

Het vervelende is dat ik ergens zit waar ik het ook niet naar mijn zin heb pfff. Dus heb nu echt gemixte gevoelens. Weet ook niet of ik er wat over moet zeggen als hij alsnog belt. Wie weet wordt ik wel geghost :skull:.

4 likes

Frustraties van de afgelopen maanden:

• Bedrijven die zeggen dat je niet geschikt bent voor de functie zonder je uit te nodigen voor een gesprek en als je vraagt waarom je kandidatuur niet weerhouden is dan antwoorden ze niet. Het zijn ook bedrijven die nog steeds iemand zoeken.
  • Een vacature opzetten als je weet dat de betrokken collega’s met verlof zijn, mag je weken wachten voor je op gesprek mag.
  • Ik ging eind vorige week iets horen ivm kandidatuur en heb nog steeds niets.
5 likes

Ja bizar dit. Sommige bedrijven snappen nog steeds niet dat de arbeidsmarkt krap is en dat ze dus extra netjes (of in ieder geval normaal respectvol) met sollicitanten om moeten gaan.

Mijn aanvullende ergernis; bedrijven die een externe vacature uitzetten, bijna een maand doen over de procedure (okƩ ook vanwege zomervakantie) en dan alsnog voor een interne kandidaat gaan.

4 likes

Bij mijn werkgever is het zo dat als de vacature meteen extern gezet mag worden, dat intern natuurlijk ook kan solliciteren.
Maar interne kandidaten voor gaan op externe.

Eerst moesten vacatures altijd eerst intern open staan, maar door krapte mag het nu ook direct extern.

2 likes

Dit dus. Bah. Dit zal altijd blijven helaas :frowning:

Ik had 2 maanden geleden contact opgenomen over een leuke vacature maar wilde echt even meer info.
Moment afgesproken en ik zou gebeld worden nou; not haha! De hele dag gewacht niets gehoord. Uiteindelijk berichtje gestuurd, kreeg ik een out of office terug ivm vakantie :rofl:

Heb het maar gelaten maar uiteindelijk zoeken ZIJ iemand. Als een mogelijke kandidaat reageert ga er dan iets beter mee om. Ik hoef niet perse de baan, jullie wel een kandidaat.

2 likes

Is de vacature ook al gesloten? Vacatures waar ik op reageerde stonden soms 3 a 4 weken open en daarna gingen ze pas een selectie maken.

2 likes

Ik had dit ook. Heb der toen een mailtje aan gewaagd en kreeg toen te horen dat dit kwam door vakanties waardoor het selectieproces langer duurde. Inmiddels mail ontvangen dat ik uitgenodigd ben voor een gesprek aankomende vrijdag.

2 likes

Ik zou zeker even bellen, ik had het laatst ook (al stond daar helemaal geen sluitingsdatum genoemd) en toen ik na een week nog niets gehoord had, ook geen ontvangstbevestiging, heb ik gebeld.
Blijkbaar hadden ze mijn mail nooit ontvangen? Ik snap er niets van maar het kan blijkbaar.
Ik heb hem nog een keer gestuurd en ik had de volgende dag nog een gesprek.

1 like

Ik ben echt twee weken terug op sollicitatie geweest bij een bedrijf waar ik naar buiten liep en aan alles voelde dat we geen match zouden zijn. Alleen, ze zouden me binnen een week iets laten weten en ik heb tot op heden niks van ze vernomen. Ik vind het niet heel erg want ik voelde de match zelf ook niet dus voel ook niet de behoefte om er achteraan te zitten oid, maar toch bijzonder.

Ander nieuws, ik mag op gesprek komen bij een bedrijf wat echt exact aan mijn wensen voldoet dus ben al de hele dag happy want voel aan alles dat dit mogelijk wel eens helemaal kan zijn wat ik zoek

8 likes

Mijn god ik heb echt een rollercoaster van een 2 weken gehad, was begin juli al uitgenodigd voor een gesprek wat eind augustus zou plaats vinden, en na 3 rondes ben ik aangenomen :tada::tada::tada: ik ben zo blij, heb echt mijn (denk ik) droombaan in de cultuursector gevonden maar ook zo spannend want ik ga nu een totaal ander vakgebied verlaten (en mijn vaste contract :scream:) vanavond maar even flink proosten!

48 likes

Bon, iedereen heeft beslist om mij gisteren te contacteren want heb komende week drie gesprekken waaronder een finaal.
Dat bedrijf vroeg trouwens om mijn laatste loonfiche, ben niet echt fan van dit maat ik wil ook niet moeilijk doen.
Heb mijn salarisverwachting hoger ingezet dan wat ik nu verdien. Ik weet zo niet, misschien doe ik het wel en zeg ik dat een verwachting niet gelijk is aan wat ik nu verdien.

1 like