Hoe het in België werkt weet ik niet, maar je hoeft vast niet verplicht je loonstrook te laten zien. In NL is dat een standaard manier om niet te vragen naar je salaris wens, maar ik zou het nooit geven. Ben je direct je onderhandelingspositie kwijt. Daarnaast, niet alles is af te lezen van een loonstrook. Ik zeg altijd dat ik niet alleen salaris mee weg weeg, maar ik kijk naar secundaire voorwaarden, zoals pensioen, vakantiedagen en sfeer.
Gewoon niet doen hoor. Hebben ze niets mee te maken, en zij maken zich tegenover jou ook niet druk om “moeilijk doen”.
Ik heb dit geantwoord:
Ik voel me niet op mijn gemak bij het delen van mijn recente salarisstroken. Ik hoop dat we een salaris kunnen bespreken op basis van mijn vaardigheden en ervaring en wat passend is voor deze rol.
Hopelijk is dat oké haha
Oké, ik heb een loonsvoorstel gekregen. Net onder mijn verwacht bedrag maar wel met mooie extralegale voordelen. Heb deze week nog drie andere gesprekken en heb zo’n FOMO nu.
Ik heb een baan aangeboden gekregen! Nu mag ik nog eventjes gaan vertellen dat ik of pas later kan beginnen of dat ik 3,5e week vrij wil voor een al geplande vakantie.
Nou ondanks mijn beperkte enthousiasme heb ik mijn tweede gesprek echt gerockt en ben ik aangenomen. Ik ga na 15 jaar een hele andere tak van sport doen en de ICT kant op. En een forse verhoging. Vind het zo spannend! Ik heb eigenlijk helemaal geen zenuwen gehad over mijn gesprekken maar nu het “echt” is en ik ben aangenomen ben ik zenuwachtig haha. Zin in!
Ik heb een (tijdelijke) nieuwe baan! Heb intern een aanbod gekregen om voor vijf maanden een collega op een andere afdeling in een behoorlijk gewilde functie te gaan vervangen. Ik heb overigens wel een vast contract, dus ben wel benieuwd hoe dat dan gaat (dit gaat nu echt om een functie voor vijf maanden), want ik wil mijn vaste contract natuurlijk niet kwijt. Heeft iemand dit toevallig ook eens gehad?
Ja net iets anders, maar ik had al een vast contract en kreeg een nieuwe baan bij dezelfde werkgever. Ze hebben mij toen weer een vast contract moeten aanbieden.
Dit zou ik bespreken met de manager en HR, dat je dit als tijdelijk baan wil aannemen en dan op papier wilt hebben dat je je vaste contract behoudt en na die periode gegarandeerd terug kan keren naar je oude functie.
Aah ja, een soort terugkeergarantie dus? Wat fijn dat dat kon!
Oh ik heb dit niet meegemaakt hoor maar zou zelf niet tijdelijk een functie overnemen zonder zeker te weten dat ik terug kan naar wat ik deed tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden. Je weet maar nooit hoe de boel er dan uit ziet.
Had ik ook, was echt geen probleem. Had me druk gemaakt voor niks haha
Fijn om te horen! Ik heb nog een arbeidsvoorwaardengesprek dus het lijkt me een logisch moment om het dan te vertellen. Maar merk dat de stress van of ik ben aangenomen nu is omgeslagen in stress om die vakantie.
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb net gesproken met mijn leidinggevende en ze gaan nadenken over een terugkeergarantie. Mijn vaste contract blijft sowieso in de schaal waar ik nu in zit, dus dat is een hele opluchting :)! Maar voor de zekerheid laat ik dit ook nog op papier zetten door HR volgende week.
Ze gaan nadenken?
Wat ik uit je 1e post haal is dat jij het aanbod gekregen hebt vanuit de organisatie.
Jij helpt hun uit. Zou je niet kunnen zeggen(als je dat wilt) geen terugkomgarantie = geen vervanging.
Lijkt me niet zo’n probleem voor hun.
Hoe was het gegaan?
Nou dit inderdaad, en neem aan dat je tijdelijk ook gewoon naar de schaal behorende bij de functie gaat @Lumos ? Anders zou ik ook hartelijk bedanken. Je gaat wel 5 maanden een andere functie bekleden zonder dus kans op daarop blijven als ik het zo lees en dan moet men ook nog nadenken over hoe ze dit bedacht hadden met terugkeren?
Ik heb de baan!!
Hahah wanneer zou je wat horen?
Leek het je wel wat qua inhoud?
Ik ben bijna klaar met de opleiding HBO-Rechten en heb vandaag een sollicitatie gehad, die heel positief ging! Ben echt blij, kan ook al gelijk beginnen en hoef nog niet klaar te zijn met opleiding (is toch alleen nog verdediging en 1 toets). Wel nu dus nog minder uren en na diploma fulltime. Eindelijk ervaring opdoen in de praktijk en geld verdienen, ben beetje blut onderhand