Sollicitatietopic #2

Dat zet dingen absoluut in perspectief! Ik weet inmiddels wel wat ik waard ben en het is niet dat ik per se aan mezelf twijfel, maar ik denk dat het mij ineens benauwd omdat ik niet eerder in deze positie heb gezeten. Dank je wel voor je bemoedigende woorden! :sparkling_heart:

1 like

Deze week ben ik uitgenodigd voor een 2e gesprek bij een organisatie. In de mail stond dat de insteek van het gesprek meer zakelijk en praktisch zal zijn. Betekent dit al een arbeidsvoorwaardengesprek? Maar dat gebeurt meestal toch pas als je bent aangenomen? Degene die mijn naaste collega wordt zit ook bij dat gesprek, dat lijkt me nogal vreemd bij een salarisonderhandeling. Maar ik snap ook niet wat ze met meer zakelijk en praktisch bedoelen als we in het eerste gesprek al mijn werkervaring/capaciteiten en de functie inhoudelijk hebben besproken.

Een tweede vraag. De salaris range in die functie is €2700-3500. Ik zit nu op €3150, maar heb vrijdag een brief ontvangen van mijn huidige werkgever dat ik een trede omhoog ga en 5,5% indexatie krijg. Dan kom ik al met al op zo’n €3450 uit. Ik wil er het liefst wel iets van €300 bruto op vooruit gaan bij een volgende baan. Hoe pak ik dit aan? Ik dacht zelf om gewoon te vragen of de salarisindicatie uit de vacature voor dec geldt en of ze ook indexeren vanaf 2024. Dan inzetten op €3900 en hopelijk uitkomen op €3700. Is dit reëel of belachelijk? Zo onhandig om precies te solliciteren met de overgang naar een nieuw jaar :smiling_face_with_tear:

4 likes

Bedoelen ze misschien dat je een casus of opdracht krijgt? Of dat er meer wordt ingegaan op samenwerking en of er een klik is met die naaste collega?
Het lijkt me idd gek als het een arbeidsvw gesprek is als er nog geen uitspraak is gedaan of je het bent geworden of niet

1 like

Ik heb woensdag een sollicitatie gesprek.
Voelt zo gek om te doen, terwijl mijn andere werkgever van niks weet.
Maar ik ben niet gelukkig meer op mijn huidige plek.

Ik weet dat het gesprek woensdag goed komt!

2 likes

Een assessment heb ik afgelopen week al gedaan en besproken, dus dat denk ik niet meer. En een klik met naaste collega lijkt me juist meer persoonlijk dan zakelijk. Zij zat overigens ook bij het eerste gesprek, dus ze heeft in principe al een indruk van me kunnen krijgen.
Heel vaag. Is het gek als ik om verduidelijking vraag van wat er besproken gaat worden en welke vragen ik kan verwachten?

1 like

Ik zou niet letterlijk vragen welke vragen gesteld gaan worden maar verduidelijking vragen lijkt me heel logisch. Ik zou ook niet weten wat ze met een zakelijke en praktische insteek bedoelen, behalve idd klik met directe collega

1 like

Ik vind het heel normaal om dat te vragen, dan kun je je tenminste voorbereiden.

Ik zou trouwens verwachten dat het zal gaan over op welke manier jullie zullen samenwerken, welke dagen je gaat werken en hoe je elkaar vervangt (als een van jullie beiden of jullie allebei niet voltijds werken), of je buiten werkuren bereikbaar wilt zijn, hoe flexibel je bent.
En misschien welke systemen je kent bijvoorbeeld? Of hoe jullie de taken zullen verdelen?
Misschien is dit totaal niet van toepassing op jouw werk/functie, maar dit is wat ik zou verwachten.

6 likes

ik heb woensdag een derde gesprek, met de general manager dit keer. ben heel benieuwd wat ik er van moet verwachten, aangezien we eigenlijk al rond waren. maar goed, we gaan het zien!

3 likes

Ik denk dat het is wat @LaPetiteRobeNoire zegt. Wanneer werk je op kantoor, wanneer thuis, misschien dat het personeelshandboek wordt besproken. Je krijgt pas een arbeidsvoorwaardegesprek nadat je hebt gehoord dat je aangenomen bent. Qua salaris denk ik wel dat je een beetje pech hebt. Ik zou altijd proberen om het hoogst mogelijk eruit te slepen, maar het zou me niet verbazen als ze zeggen dat je van te voren wist wat de max was. Maar heb je in het eerste gesprek daar niet over gesproken? Hoeveel je zou willen verdienen?

Ik heb gesolliciteerd en vind het echt zo spannend! Uitgebreide selectieprocedure, moet dan ook vrij vragen op m’n werk en weet niet zo goed of ik eerlijk moet zijn tegen m’n teamleider.

3 likes

De data zijn wel een soort van bekend, er staat dan bijvoorbeeld: gesprek is op 4 of 5 januari. Maar ik vind het niet handig om 2 dagen vrij te vragen nu al.

3 likes

Zeg je toch dat je naar de tandarts moet ofzo op het moment dat het wel bekend is?

3 likes

Nah t kost wel langer dan een tandartsbezoekje, maar zal idd dan een smoes moeten bedenken.

2 likes

Ja ik vrees dat je gelijk hebt. Nee in het eerste gesprek is salaris nog niet aan bod gekomen. Ik denk dat ik mijn situatie wel ga uitleggen en voorzichtig polsen wat er mogelijk is. Ik wil er in ieder geval niet op achteruit gaan.

Tweede gesprek gehad, ging heel goed, leuk gesprek. Kreeg einde van gesprek mooi compliment van die leidinggevende hoe ik overkwam en dat ze vaak ziet dat mensen juist bij een 2e gesprek heel zenuwachtig zijn maar ze mij nog beter over vond komen dan de eerste keer.

Ze vroeg aan einde als ik je morgen bel dat we met je verder willen wat dan? Ik floepte er meteen heel enthousiast en gemeend ja leuk uit. De dame die me daarna weer naar de uitgang bracht zei “tot ziens denk ik wel”. En dat is de persoon waar ik veel mee samen ga werken en aan wordt gekoppeld, dus dat is positief ook.

Ze hebben in het totaal 3 mensen uitgenodigd voor een 2e gesprek en morgenmiddag word ik sowieso gebeld, spannend :crossed_fingers:t3:

55 likes

Wéér een interne vacature waar ik op heb gesolliciteerd. Ik wil deze functie graag doen, maar ik word zo moe van iedere keer weer mezelf moeten bewijzen. Dit worden sowieso twee loodzware gesprekken weer. Snap dat dat moet omdat het een zware functie is, maar ik had eigenlijk al bijna geen zin om eraan te beginnen. Nou, fingers crossed maar weer.

10 likes

Ik ben het helaas niet geworden. Werd eind van de middag al gebeld. Ze hebben de persoon morgen afgezegd en na lang twijfelen gekozen voor de andere persoon. Volgens de leidinggevende was het echt een nek-aan-nekrace. Heel jammer, want ik was echt heel enthousiast over de werkzaamheden. Maar het is niet anders en er komt vast weer iets anders.

Nu heeft ze mij wel meteen gevraagd of ik gezien heb dat ze ook een nieuwe vacature open hebben staan binnen haar team en of ik daar op wil reageren. Dat is positief denk ik , want als ze denkt dat is niks voor haar (of ze past qua persoon niet in het team) zal ze me er niet op attenderen.

Vacature bekeken en ik snap waarom ze het voorstelt. Alleen wat ik dan zelf heel spannend vind: ik had nu gereageerd op een uitvoerende functie en dit is een niveau hoger. Dat uitvoerende kan ik zeker, dus voelt veel veiliger ofzo? En dan komt mijn onzekerheid dus om de hoek kijken: kan ik die adviseursfunctie wel? Ik ben gewoon met name de laatste 2 jaar qua werkzaamheden vooral heel uitvoerend en praktisch bezig geweest.

Maar goed, ik weet ook in je eigen veilige comfort zone kun je niet groeien. Die groei zit vaak juist in dingen die je spannend vindt. Dus ik ga sowieso morgenochtend een brief gericht op die functie schrijven en reageren (de sluitingsdatum is woensdag al, dus weinig tijd het te overdenken) en als ik word uitgenodigd voor een gesprek zien we dan wel verder. Misschien ben ik daarna wel heel enthousiast, misschien niet. Maar kan beter straks denken: nee dit word het niet ipv dat je blijft denken had ik naar gereageerd.

23 likes

Ze heeft je niet voor niets gewezen op die andere vacature he. Dus waarschijnlijk denkt ze dat je daar geschikt voor bent, ook al is het een hogere functie. Ik weet niet wat de reden is dat ze je voor deze functie hebben afgewezen, maar misschien is het wel omdat ze denken dat je meer aan kan en je snel zou vervelen. Dan is het logisch dat ze denken dat een hogere/uitdagendere functie beter aansluit

12 likes

Ja dat is zeker zo. Ze heeft gezegd dat ze denkt dat ik goed in het team pas, het een nek-aan-nekrace was, maar ze uiteindelijk na lang twijfelen voor de ander hebben gekozen maar dat dat geen unanieme keuze was. Ik wilde nog vragen of er een specifieke reden is dat ik het niet ben geworden, maar toen begon ze zelf dus meteen ik wil je wel iets vragen en over die andere vacature.

@LaPetiteRobeNoire ja dat is inderdaad iets om over na te denken. Ik vind ook het uitvoerende heel leuk. Maar het bedenken en onderbouwen ook. Bij opdrachten die ik in het verleden heb gedaan die hier raakvlakken mee hebben had ik vaak een soort combinatierol: het adviseren en aansturen maar ook stukje uitvoerend. Maar dat is denk ik iets wat in een eerste gesprek wel duidelijk kan worden.

5 likes

Ja joh, natuurlijk doorgroeien gebeurt nauwelijks en al helemaaaal niet meer sinds alles transparant moet zijn. Wat opzich prima is, maar uiteindelijk zijn er nu ook 1001 sollicitatiecommissies.