Sollicitatietopic #2

Onder andere deze of deze.
Kan aan mij liggen hoor maar t voelt echt heel nep en sommige dingen ook echt overbodig. Maar als dat echt is hoe t werkt zal ik wel wat bedenken, maar omdat het nu niet oke gaat voelt t voor mij echt als liegen als ik moet vertellen welke kwaliteiten ik heb omdat ik die gewoon even niet heb.

Ik loop er tegenaan dat ik graag weg wil bij mijn huidige werk inmiddels, maar dat er ook weinig interessants voorbij komt. Ik heb wel een aantal sollicitatiegesprekken gevoerd de afgelopen weken en de functies die ik leuk vond waren niet te combineren met mijn privéleven en de overige functies (klinkt nu heel veel maar waren 4 gesprekken in totaal) vond ik zelf niet leuk.

Het is natuurlijk nu ook niet meer de beste tijd van het jaar om te solliciteren dus ik hoop dat volgend jaar een passende functie voorbij komt.

2 likes

Ik vind die eerste wel wat te overdreven, maar je tweede voorbeeld is wat mij betreft een prima sollicitatiebrief. Ik denk dat je in een sollicitatie over het algemeen sneller je goede eigenschappen uitvergroot, en je minder zelfkritisch bent. Doe je dat niet, dan ontstaat bij degene die de brief leest snel het idee dat je Ăłf de kwaliteiten niet hebt, Ăłf heel onzeker bent, en dat is beide meestal niet wat je wil.

4 likes

Nou ja voor mijn gevoel wel, en niet zo goed is zacht uitgedrukt. Daarnaast gaat het ook nog eens om functies waar ik niet voor geleerd heb (of geen opleiding voor nodig is). Er is letterlijk geen vacature waarvan ik niet compleet in de paniek schiet bij het idee daar te werken. Dus dan is t heel lastig om te doen alsof je daar wil werken. Uiteraard is dit een groter probleem dan alleen de brief, maar viel me gewoon op hoe die geschreven worden en wilde even checken of t aan mij ligt of dat t gewoon zo “hoort”.

Ik hou er ook niet zo van om overdreven en nep te doen, het past ook niet bij me en ik wil ook niet dat straks de brief niet matcht met mijn persoonlijkheid in het gesprek ofzo? Ik doe wel iets enthousiaster dan ik eigenlijk ben, want ze willen gewoon zien dat je graag daar wil werken en dat is logisch. Verder probeer ik om de vacaturetekst/waarden van het bedrijf te koppelen aan mijn ervaring/kennis/persoonlijke interesses. Op die manier probeer ik te laten zien waarom ik geschikt zou zijn voor de functie en het bedrijf. Ik dik sommige vaardigheden/interesses wel een beetje aan, maar dat doet iedereen wel in een sollicitatie denk ik.

3 likes

Ik heb net een heel goed sollicitatiegesprek gehad, maar er was een ding aan de functie waarvan ik had kunnen accepteren dat dat er onderdeel van was als het eens in de zoveel tijd zou zijn, maar uit het gesprek bleek dat het echt wel minstens wekelijks is. Dus ik heb mijn twijfel uitgesproken aan het eind van het gesprek, maar toen gingen ze me helemaal proberen te overtuigen van waarom dat geen issue is.
Dus nu ben ik bang dat ze me vanmiddag gaan bellen om te vragen voor de tweede ronde, maar ik ga dan dus nee zeggen. Dat heb ik echt nog nooit gehad na een gesprek, dat ik zelf ging afhaken.
Moet ik daar nog feedback bij geven of is aangeven dat het niet de juiste match is genoeg?
Zou ze wel graag nog positief houden, omdat ik me er wel in de toekomst nog op andere functies zie reageren

4 likes

Ik heb laatst een brief door ChatGPT laten schrijven. Die uiteraard nog aangepast, maar het hielp me wel om sommige dingen wat sterker neer te zetten dan ik zou doen als ik zelf een brief zou schrijven. Misschien dat eens proberen ter inspiratie?

5 likes

Thanks, ik heb last van dat laatste inderdaad. Dit helpt!

6 likes

Ik denk dat zeker in deze arbeidsmarkt dat het regelmatig voorkomt dat een sollicitant zelf afhaakt. Als ik naar mezelf kijk zit ik er ook veel meer dan de vorige keer dat ik solliciteerde een paar jaar geleden om te kijken of ik daar wel wil werken, en niet alleen maar om mezelf te verkopen aan dat bedrijf.
Ik heb laatst zelf nee gezegd op een volgende ronde omdat zij per se 5 dagen wilden en ik 4 dagen ivm klein kind. Heb toen idd aangegeven dat ik het een fijn gesprek vond, mezelf het werk ook zag doen maar dat als zij niet flexibel konden zijn op aantal dagen dat het dan voor mij helaas ophield.

3 likes

Ik heb ook een vacature afgewezen omdat de functie inhoud toch niet zo paste. Toen hebben ze zelf gevraagd of ze mij mochten benaderen als er een andere functie vrij kwam omdat het gesprek goed ging en ze mij qua persoon wel vonden passen.
Bedrijven willen wel iemand op de functie die langer blijft dus kan mij niet voorstellen dat ze je nooit meer willen zien als je gewoon netjes aangeeft dat de inhoud niet past

3 likes

Ik wil gaan reageren op de functie voor centralist op de meldkamer van de politie. Nu is het best een uitgebreide sollicitatieprocedure. Je moet ook verplicht naar een voorlichtingsavond. Nu vraag ik af me af of ik hier iets voor moet voorbereiden? Iemand ervaring mee? @Luzarl dacht ik?

@Luzarl ah ok! Nog andere tips of info over de sollicitatie misschien?

@Oprah graag, thanks!

Oeeeefff ik werd net gebeld en ik voel me nu zo opgelaten hahahah
Maar het is gelukt!
De secretaresse belde me (die heb ik met het gesprek niet gezien) en ze begon al met: “ze waren echt heel enthousiast over je dus ze hopen eigenlijk heel erg dat je de twijfel die je had toch een plekje hebt kunnen geven en komende dinsdag op de tweede ronde komt”.
Nou toen legde ik haar ook uit waarom ik niet door ga en dat ik het wel voelde als een fijne werkgever dus dat ik de vacatures in de gaten ga houden. En toen zei ze: “nou ik hoop dat je dat doet, want er gaat nog een hoop komen met de komende fusie dit jaar en je klinkt heel gezellig!”.

Echt een opluchting, maar zit nu echt tjokvol ongemakkelijkheid wel, maar positief geëindigd dus wat ik hoopte!

47 likes

Ik vind het echt cool dat je dit gewoon hebt gedaan, lijkt me echt moeilijk.

4 likes

Nou het voelt ook wel heel tegenstrijdig (het was ook nog eens een heel goed salaris wat ik nu af wijs), maar het maakt het makkelijker dat ik nu eigenlijk in een hele goede positie zit. Ik hoef daardoor geen concessies te doen in mijn eisen (en mijn eisen zijn ook niet heel gek), dus doe ik dat ook nog niet. Dit was ook pas de tweede brief die ik de deur uit heb gedaan.
Ik blijf gewoon lekker rustig om me heen kijken naar een baan die wel alles heeft wat ik zoek.

8 likes

Super goed bezig en gewoon rustig verder kijken naar iets was bij je past en aan je eisen voldoet. Gaat vast goed komen!

1 like

Nee in Bergen op Zoom!

1 like

Afgelopen dinsdag een erg leuk gesprek gehad, was een heel ontspannen gesprek ondanks dat ik met 3 personen aan tafel zat. Ze hadden meer dan 30 reacties en hebben 8 mensen uitgenodigd voor een eerste gesprek. Ik mocht daarna meteen een schrijfopdracht doen en heb net te horen gekregen dat ik komende week mag komen voor het vervolggesprek. Ben heel benieuwd. Functie bleek toen we eenmaal in gesprek waren nog leuker dan in de vacature en de schrijfopdracht mocht ik doen bij de persoon die weg gaat. De computer waar dat op moest besloot net op dat moment een verplichte update te gaan doen, dus heb ook nog die persoon dingen kunnen vragen over de werkzaamheden en enthousiast kunnen doen.

Ben heel benieuwd komende week, vind na het gesprek de functie nog leuker dan ik al dacht en er werd bv gevraagd “hoe zou je het vinden om X of Y te doen?” (dingen die niet in de vacaturetekst stonden) en dat waren allemaal dingen dat ik oprecht zoiets had van ja super leuk! Dus ook wel beetje gezonde spanning nu, want dit zou echt heel erg leuk zijn en ook nog eens heel fijn zijn qua flexibiliteit die zij bieden.

18 likes

Ik had een tijdje geleden al benoemd dat ik een baan aangeboden heb gekregen bij mijn afstudeerplek en heb inmiddels besloten om het te gaan doen. Ik ben er super enthousiast over en ook wel trots dat ik zo’n fijne werkgever krijg. Binnenkort komt er natuurlijk een gesprek over salaris en ik weet dat de salarissen vrij hoog liggen in mijn vakgebied maar op een of andere manier heb ik enorm koudwatervrees? Ik weet wat gemiddeld is voor een soortgelijke junior functie maar het voelt ergens best wel ongemakkelijk om daar op in te zetten? Ik denk vooral omdat er ook een verwachting bij komt kijken en dat ik het dan moet gaan waarmaken. Wellicht heeft een van jullie een soortgelijke ervaring gehad en wat advies đŸ„č

1 like

Gewoon inzetten op wat gebruikelijk is. Als dat normaal is voor een junior, dan zou jij ook aan die kwalificaties moeten kunnen voldoen. Je hebt er tenslotte voor gestudeerd en wilt niet voor niets in dit vakgebied werken.

En die mensen schrikken echt niet als jij hierop inzet. Het getuigd er ook van dat je jezelf, deze baan en hen serieus neemt.

De onzekerheid herken ik ook en ook het bang zijn niet te kunnen voldoen aan verwachtingen. Maar hé je kunt altijd falen en stÚl dat dat gebeurt, dan kan je dat beter doen met een paar honderd euro meer per maand. En de kans is sowieso veeeel groter dat je niet faalt en dan heb je een mooie basis om op verder te bouwen. Je bent dit gewoon waard, je neemt bepaalde talenten en kwaliteiten mee en je hebt een gerichte studie gedaan. Daar mag iets tegenover staan. Ze betalen de anderen ook veel in deze sector, waarom zou jij het niet waard zijn? Daarmee doe je jezelf tekort.
Ik haal nog maar eens het voorbeeld van mijn vriend hierboven aan: stel je werkt er 5 jaar en je kunt er nu €200 mee uitslepen. Dan is dat €12.000 bruto, en dan heb ik vakantiegeld en evt 13e maand niet meegeteld. Daar kan je leuke dingen van doen!

Succes!

8 likes