Sollicitatietopic #2

Morgen! Maar ben er inmiddels al flink mee bezig en heb m’n pitch klaar. Zit nu al te denken of ik dit staand of zitten moet doen.

1 like

Ik heb inmiddels een gesprek gepland staan bij de ene. Maar dan ook echt eind februari pas. Dat vind ik opzich niet erg, want ik heb een voorkeur voor het andere bedrijf. Maar die hebben dan weer, behalve een ontvangstbevestiging, niet gereageerd nog. Ik probeer echt al vanaf juni om weg te gaan bij mijn huidige werk en al mijn sollicitatieprocedures nemen gewoon meerdere maanden in beslag, mega kansloos.

En idd, wat jij zegt is ook waar: als iemand een keer snel is, maakt dat het niet meteen de beste optie. Maar soms ben je die procedures zo zat dat je bijna denkt: is goed, doe maar gewoon de eerste die reageert. Hopelijk heb jij inmiddels al wel wat binnen!

2 likes

Ik heb gister gesprek gehad en heb vandaag te horen gekregen dat ik door ben naar de volgende ronde!

@lisaanna jij nog iets gehoord? Of richt je je op klm nu? Daar ben je al ver toch?

14 likes

Ik had maandag een gesprek en vandaag een aanbod gehad :partying_face:. Ben heeel blij en opgelucht. Maandag ga ik het vertellen op m’n werk maar formeel zeg ik pas op als ik het contract heb gehad ofwel de 31e. (maar ik moet weer door een screening, ook als oud medewerker :upside_down_face:) dus dat duurt misschien nog net iets langer.

22 likes

Ik heb voor het eerst een vacature gezien waar ik echt heel enthousiast over ben, bij een heel gaaf bedrijf. Ik zag op LinkedIn dat een oudcollega daar ook werkt, dus had hem een berichtje gestuurd of hij mijn naam kon laten vallen ergens. Dat heeft hij gedaan, maar hij wist tevens te melden dat er ‘honderden’ reacties zijn op de functie :exploding_head: :smiling_face_with_tear:

Vacature 1: afgewezen omdat er kandidaten waren met meer ervaring

Vacature 2 : paste goed bij de organisatie maar zochten voor de betreffende locaie iemand met meer ervaring.

Dit is echt balen omdat ik nu 3 jaar ervaring heb en dat blijkbaar nog steeds niet genoeg is om uberhaupt een gesprek aan te gaan.

Vraag: mijn ervaring bestaat uit een gedeelde periode van waarneming ( maar echt actief uitvoeren van de functie) en een periode waarbij de waarneming verviel en ik echt voor de functie aangenomen ben.

Ik heb dit nu als 2 separate ervaringen op mijn c.v. staan. Zouden jullie dit ook doen of gewoon als 1 ervaring vermelden?
Het betreft 1 functie binnen 1 bedrijf.
Ik weet niet of de informatie dat het een periode van waarneming betrof heel relevant is omdat ik de functie wel uitvoerde.

2 likes

Vervelend dat het niet is gelukt bij deze vacatures!

Bedoel je met waarneming dat je de rol tijdelijk van iemand hebt overgenomen omdat diegene er niet was. De reden waarom doet er niet echt toe toch, zolang je de functie maar echt zelf feitelijk hebt uitgevoerd.
Ik zou deze periode gewoon samen nemen. Zie niet echt in wat het toevoegt om dat onderscheid te blijven maken

6 likes

Klopt, ik heb de functie op alle aspecten uitgevoerd gedurende de waarneming.
Dan ga ik het aanpassen, dank je!

1 like

Zoals ik het lees zou ik het gewoon als één functie op je cv zetten waardoor je ervaring iets aangedikt lijkt , ik heb gemerkt dat ze zich echt blind staren op ervaring maar uiteindelijk moet je toch altijd een paar maanden tot een jaar geven om je nieuwe werkkracht in te laten werken.

Ik werk nu ook zelf op een plek waar ik eerst niet was aangenomen omwille van gebrek aan ervaring (was er wel maar dan bekeken van de andere kant om te stellen) waar ze uiteindelijk op terug gekrabbeld zijn omdat de andere kandidaten allemaal hebben afgehaakt (veronderstelde ik toch) en nu is iedereen wel super tevreden van mijn werk. Ik zou er dus echt niet teveel van aantrekken en gewoon bluffen.

1 like

Hoe doen jullie het eigenlijk met sollicitatiegesprekken als je al een baan hebt?
Ik ben al sinds juni bezig met weggaan bij mijn huidige werk, en ik ben inmiddels door al mijn excuses waarom ik er nu weer niet ben heen.
Probleem is dat ik nu met patiënten werk, ik mijn eigen werk niet kan plannen en alles weken van te voren al gepland wordt. Dus nu kom ik net een vacature tegen voor een leuke functie, maar de gespreksdatum staat al vast op een datum die ik niet vrij ga kunnen krijgen.

Vind het zo frustrerend. Zo veel leuke banen zijn er niet en op de helft kan ik niet eens reageren omdat ik moet werken bij een baan waar ik eigenlijk geen moeite meer in wil steken.

3 likes

Ik zou toch gewoon solliciteren en mocht je worden uitgenodigd voor een gesprek laten weten dat je die dag echt geen vrij kan nemen. Vaak is er dan nog wel wat te regelen.

2 likes

Wat @quarterlife ook zegt: gewoon solliciteren. Toen ik op mijn huidige baan solliciteerde kon ik ook niet op de datum van de gesprekken, dat had ik aangegeven en toen werd er een andere datum voorgesteld, en tijdens het gesprek zeiden ze dat ze 2 mensen op de oorspronkelijke datum hadden gesproken en 8 op de ‘nieuwe’ datum. Dus zo belangrijk was die eerste datum bij deze sollicitatieprocedure niet.

3 likes

@Ainu en @Scorpiovibes dank jullie wel, ik ga het aanpassen op mijn c.v.

@Ainu Ik zie het niet perse als aandikken want ik heb het werk wel gedaan al die tijd.

3 likes

Ja, aandikken was de foute woordkeuze van mij. In ieder geval veel succes!

2 likes

Het is bij dezelfde organisatie toch? Ik kan me dan ook wel weer voorstellen dat het goed staat dat je begonnen bent als waarnemer en daarna vast, dat je laat zien dat ze tevreden waren over je functioneren dat je het mocht blijven doen. Je zou het dan ook zo kunnen doen:
Functie - organisatie (start - heden)
Eerst a.i., nu vast

3 likes

Wat diegene hierboven zeggen is voor mij wel een eye opener. Daarnaast, als je echt weg wil, is het zo zonde om niet kunnen solliciteren hierdoor. Zou dan toch overwegen het een te geven bij je leidinggevende en desnoods vakantieuren op te nemen voor gesprekken. Tenzij dat dus ook niet lukt qua planning

1 like

Ja voor mij ook inderdaad! En dat bij een vacature waar veel mensen op reageren, misschien inderdaad wel veel mensen niet kunnen en dat er iets geregeld kan worden. Dus ik ga het toch maar proberen! En als het niet kan, dan is het maar jammer.

Vakantie opnemen kan wel, maar alleen als er ruimte is in de planning. En dat lukt vaak alleen enkele weken van te voren. En ik wil het ook niet te vaak gaan doen, want de vorige 3 sollicitaties is ook niks geworden. En dan heb je vaak gesprek en een tweede gesprek en nog een meeloopdag etc. Telt lekker op, en dan wordt het uiteindelijk niks. Dus ben op een gegeven moment dan bang dat ik geen vakantie meer over heb op als het zo gaat.

1 like

Gewoon solliciteren! Wij hadden ondanks ook een vacature waarbij we 1 dag hadden gepland voor de gesprekken. Een persoon kon echt niet op die dag, dus hebben we een ander moment gezocht om diegene toch te spreken.

1 like

Zijn er hier meer mensen die in een Spoor 2 re-integratietraject zitten? Ik zit na bijna een jaar ziekte min of meer vrijwillig in Spoor 2 (vorige maand opgestart), omdat ik niet terug wil naar mijn huidige werkgever - en dat met het oog op de toekomst ook niet realistisch was. Maar ik vind het doodeng om nu, na een tweede burn-out, opeens het wiel weer te moeten uitvinden, met de stress van de aankomende loonsverlaging - want jaar ziek - en ‘dreiging’ van dit traject erbij.

Ik weet wel ongeveer wat ik wil qua werk denk ik, als ik het zou kunnen, maar het probleem is dat ik a) daar ervaring en verklaringen voor mis, en b) zelf heel moeilijk kan inschatten wat ik (nu) kan. Totaal geen (werk)zelfvertrouwen meer na twee keer een vrij toxische ervaring te hebben meegemaakt. (Uiteraard heb ik ook eigen valkuilen, waar ik met therapie hard aan werk.) Heb wel een fijne loopbaancoach maar vind het ontzettend moeilijk en blijf maar twijfelen als ik een vacature zie. Ik hoef officieel pas vanaf februari ’solliciteer-inspanningen’ te doen, maar ben er wel mee bezig als ik iets voorbij zie komen dat mogelijk interessant is.

Hoe eerlijk moet ik zijn in m’n brief of telefoontje over bijvoorbeeld het missen van een bepaalde verklaring (die vereist wordt), hoe eerlijk moet ik zijn over het feit dat ik in een Tweede Spoor re-integratietraject zit, en dus eigenlijk in eerste instantie meer een ‘werkervaringsplek’ zoek, in plaats van de geadverteerde baan? (Mijn huidige werkgever is eigen risico-drager, dus ik zou dan de eerste maanden gedetacheerd worden, wat het directe nadeel voor een toekomstige werkgever om iemand met een ‘rugzakje’ aan te nemen deels compenseert). Ik vind dit zo lastig. Ik neig er zelf naar om wel direct redelijk eerlijk te zijn (ik kan mijn situatie ook wel prima uitleggen), omdat solliciteren op een specifieke functie als ze sowieso niet voor aanpassing/werkervaringsplek open willen of kunnen staan eigenlijk voor iedereen tijdverspilling is, maar mijn coach zegt terecht ook dat het handig kan zijn hier in eerste instantie wat terughoudend in te zijn.

Ik maak alles veel te groot en mijn hoofd blijft maar over de kleinste dingen malen. :joy:

2 likes

Ik heb toen bedrijven opgezocht die me interessant leken via LinkedIn en gevraagd of ik daar 3 maanden boventallig mee kon draaien in het kader van een werkervaringsplek, zonder vergoeding (had ik toch niks aan want dat werd dan weer verrekend met de uitkering). Ook wel op een reguliere vacature gereageerd maar dan wel met bovenstaande erin verwerkt. Had al wel wat ervaring met de doelgroep, maar niet met de richting van dat werk of het type bedrijf (een gemeente). Was heel fijn

4 likes