Sollicitatietopic #2

Ik heb de baan inmiddels :grin: :grin: :grin:

16 likes

Ik heb het uiteindelijk er inderdaad gewoon tussen gezet (:

Is er iemand die goed is in het schrijven van motivatiebrieven en die morgen tijd heeft om naar mijn motivatiebrief te kijken en hier feedback op wilt geven? Ik vind het lastig :pensive:

Ik wil er morgen best wel even naar kijken. Stuur het dan maar even per PM of per e-mail:

12 +1 + 21 + 26 (letters van het alfabet) apenstaartje naam van Microsoft e-mailclient punt com

wilt is zonder t

Ik had gisteren een leuk kennismakingsgesprek en naar mijn idee was er wel een goede klik. Nu moet ik afwachten tot vrijdag, dan spreken ze nog iemand, en dan hoor ik of ik op 2e gesprek mag. Hoop het echt!

Zo min mogelijk zeggen over je oude werk en zoveel mogelijk over wat je zoekt in een nieuwe baan. Natuurlijk ga je ergens weg omdat je er om 1 of meerdere redenen niet happy van werd, dat begrijpt een nieuwe werkgever ook wel, maar ga vooral niet negatief spreken over je voormalige werkgever. Dus probeer het gewoon te verkopen als iets positiefs wat je zoekt in de nieuwe functie: meer uitdaging, meer groeimogelijkheden, meer werken met mensen, whatever, je kunt altijd wel wat bedenken.

Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging blabla inhaken op iets positiefs van dat bedrijf (bijv. positieve dingen gehoord over bedrijfscultuur / fijne werktijden etc.). Of zeggen dat je jezelf ook op andere gebieden wilt ontwikkelen dan het retailwezen.

Ik heb laatst eerlijk gezegd dat ik niet meer zo ver vooruit plan. Dat o.a. de coronacrisis mij heeft doen inzien dat dingen vaker anders zullen lopen dan je hoopte en dat het belangrijker is om snel te kunnen schakelen.

@mila ik zou het ook dan gewoon deels op een nieuw uitdaging gooien.

4 likes

Je kunt ook zeggen dat je behoefte hebt aan verandering van omgeving, nieuwe prikkels, nieuwe opdrachten en uitdaging omdat je het idee hebt dat je je huidige werk zo goed kent en in de vingers hebt dat je het op de automatische piloot doet. Ook al is het werk grotendeels hetzelfde, verandering van organisatie geeft toch een nieuwe impuls.

1 like

Je baan is altijd meer dan alleen de functie-inhoud toch, dus volgens mij kan je zelfs als die hetzelfde blijft altijd wel iets verzinnen. Liever bij een groter of juist kleiner bedrijf, groeimogelijkheden, je zoekt meer onderlinge samenwerking of juist meer zelfstandigheid, et cetera. Ik denk dat je je niet teveel moet blindstaren op een antwoord dat per se iets zegt over wat je niet aanstond bij je vorige baan. Je kan het antwoord ook zelf sturen en er dan altijd iets van maken als ‘ik zoek meer x’ en toevallig is x dan iets wat dat nieuwe bedrijf te bieden heeft. Laat je echt niet verleiden tot negatieve uitspraken over je huidige baan hoor. Ik heb dat trouwens ook nog nooit meegemaakt hoor, dat daar heel erg op werd doorgehamerd.

1 like

Ik zou echt niks negatiefs zeggen over je oude werk ook niet m.b.t. sluiting van bepaald filiaal dat een negatieve invloed had op het verdere verloop daar.

1 like

Ik denk dat zulke vragen wel meevallen als het echt maar om 1 of 2 uur per week gaat :slight_smile: denk dat ze eerder een inschatting willen maken of je rustig, betrouwbaar en verantwoordelijk bent. succes in ieder geval!

2 likes

Ik denk dat je best kunt zeggen dat je iets anders zoekt omdat je bijvoorbeeld zoveel overuren moet werken. Ik zit vaak aan de andere kant van de tafel en vind dat geen gekke reden om iets anders te zoeken en zie dat ook niet per se negatief als bedrijf zijnde. Als dat bij het nieuwe bedrijf ook het geval is (of dat overuren bij het salaris in zitten bijv.) weet je meteen dat dat geen goede match is.
Maar in die zin wel altijd bij jezelf houden, als in dat het nu niet meer bij je past en een ‘rustigere’ baan zoekt en inderdaad je niet negatief uitlaten over je huidige werkgever.

@Croky Ik heb ook zo’n hekel aan de ambitie vraag haha, heb vorige week een sollicitatie de deur uit gedaan en bij het formulier kwam al de vraag naar voren met “wat zijn je ambities?”. Ik heb toen geantwoord dat ik geen vast 5-10 jaren plan heb en dat ik dat vroeger altijd een gebrek aan ambitie vond, maar dat ik het nu zie als een mogelijkheid om de kansen die op mijn pad komen te grijpen. Iets in die trant heb ik hier ooit op het forum gelezen haha :joy: En dat mijn ambitie vooral is dat ik altijd met plezier naar mijn werk wil gaan, dat vind ik zeker belangrijk.


Ik heb dus vorige week gesolliciteerd op een vacature die ik toevallig tegenkwam op LinkedIn. Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om te solliciteren, ik heb het in principe prima naar mijn zin. Maar de functie en het bedrijf lijken mij zo ontzettend leuk, dat ik toch heb gereageerd en ik ben nu uitgenodigd voor een gesprek :scream: Ik heb nu al buikpijn dat ik dit aan mijn superlieve collega moet gaan vertellen, maar kan moeilijk voor haar hier altijd blijven haha.

9 likes

Vorige week dinsdag gesprek gehad en zou vrijdag wat horen, hoorde niks dus dacht oké kan gebeuren en wacht het maandag nog even af. Nog steeds niks gehoord dus belde zelf net maar even. Is de contactpersoon op vakantie en diegene die telefoon opnam wist niet aan wie het overgedragen was, maar maakte nog wel even de opmerking: ik was in de veronderstelling dat er met iedereen contact opgenomen was…

Krijg er meteen een kut gevoel over en dit is al het 2e bedrijf in 2 weken die me ‘vergeet’

(Natuurlijk kan het nog steeds positief uitpakken, maar ik krijg meteen zo’n rotgevoel)

1 like

Hahaha ik kreeg toen ook die vraag en antwoordde inderdaad ook iets van: ik heb geen vast plan, juist omdat ik open wil staan voor andere mogelijkheden en kansen. Uiteindelijk gaat het me erom dat ik met plezier naar mijn werk ga en steeds weer nieuwe dingen leer. 🥲

Is overigens ook echt zo, kan me zo niet voorstellen om een 5-10 jaren plan te hebben. Lijkt me overigens wel fijn om te hebben, maar vind het maar een enorme commitment ofzo :woman_shrugging:

Toch alleen maar chill dat je het nu naar je zin hebt! Hoef je ook geen druk te voelen om weg te gaan en kun je lekker relaxt dag gesprek ingaan en afwachten. Als het dan tegenvalt in gesprek valt het ook allemaal mee :grimacing:

@Mila als het je puur gaat om de arbeidsvoorwaarden (en als die beter zijn wel bij wijze van 24/7 bereikbaar wilt zijn), dan zou ik niks zeggen over je huidige werk maar gewoon aangeven dat je dit voorbij zag komen en het je ontzettend gaaf lijkt/kans is die je niet wilde laten schieten bla bla. Als je daadwerkelijk die overuren, geen bereikbaarheid na 5u wilt > dan zou ik gewoon aangeven dat de verwachtingen vanuit je huidige werkgever qua bereikbaarheid & overuren niet helemaal aansluiten met hoe jij dit ziet qua werk/privé balans. Dat het voor jou prima is om evt extra te werken, maar niet structureel en altijd. (Want als zij dat ook willen, dan val je gewoon af :stuck_out_tongue_winking_eye:)

1 like

Staat je afwezigheidsassistent aan? Dan kunnen ze zien dat je er niet bent als ze inderdaad naar je werkmail mailen.

1 like

Ik wil solliciteren naar een rol op mijn werk (interne vacature). Ik heb hierover contact gehad met de betreffende projectleider, maar zal nu via de formele weg solliciteren. De naam van de projectleider staat ook in de vacature vermeld als contactpersoon voor inhoudelijke vragen. Ik weet dat de sollicitaties door de projectleider en een aantal andere personen worden beoordeeld. Zal ik de brief aan de projectleider richten (in de aanhef) of zal ik algemeen “geachte heer, mevrouw” doen? Ik heb totaal geen ervaring met intern solliciteren.

Aan de projectleider, absoluut.

3 likes

Ik heb ook een interne sollicitatie lopen. Ik heb mijn brief gericht aan:

Beste persoon die de vacture plaatst, Beste baas van het team, Beste collega.

Beetje overdreven, maar zo heb ik iedereen aangesproken.

Veel succes!

1 like

Heb ik altijd een beetje laten afhangen van de sector en informatie in de vacature-tekst. Als er staat: ‘we zoeken zo snel mogelijk blabla’ of iets in de trant van ‘blabla beginnen per 1 september’ dan zou ik bij een sluitingsdatum van maandag denk ik die donderdag of vrijdag wel aan de telefoon hangen.

1 like

Ik zou toch enthousiast contact opnemen

1 like