Sollicitatietopic #2

Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek, maar het is via teams. Iemand daar nog tips voor? Het lijkt me zo raar en vooral ook jammer.

Hoe kom je achter sfeer, hoe laat je jezelf goed zien? Zoveel vragen haha.

  • Kleed je zoals je normaal op een sollicitatiegesprek zou verschijnen, dus ook qua schoenen etc. Dat maakt je zelfverzekerder.
  • Gebruik tijdens het gesprek een neutrale achtergrond om afleiding te voorkomen.
  • Zet de bel uit zodat je ongestoord het gesprek kan doorlopen. Huisdieren ook in een andere kamer plaatsen.
  • Ik hing altijd ergens een briefje op met steekwoorden of vragen die ik normaliter vergat te vragen.
  • Het benadrukken dat je voor een eventueel tweede gesprek bereid bent om naar de locatie te komen, pakte voor mij goed uit. Daarmee kan je ook benadrukken dat je graag de sfeer op locatie wil proeven.
  • Bij online gesprekken stelde ik vaak ook de vraag hoe de werkdag van de gemiddelde werknemer of iemand met een soortgelijke positie eruit zag voor en tijdens Corona.
3 likes

Thanks!

Ik werk al sinds de start van de corona pandemie volledig vanuit huis, dus dingen zoals gewoon aankleden, achtergrond instellen doe ik altijd al :grin: steekwoorden opschrijven is wel een voordeel.

En ik heb gelukkig mijn eigen kantoor thuis, dus een rustige plek.

Dat laatste punt is wel een goede. Ik had nu wel gevraagd of het niet op kantoor kon, maar helaas.

Ik vond het ook heel fijn om alle voorbereidingen in een word document te schrijven (dus ipv steekwoorden de hele voorbereiding), zodat ik dat open kon houden naast het teams venster.

Verder had ik ook wat voorbeelden van werk open staan wat ik makkelijk kon delen op het scherm, kreeg terug als feedback dat dat erg gewardeerd werd.

En had ik ook vragen over hoe het bedrijf na corona verder wilde (thuiswerken en hoe vaak etc),

2 likes

Begin juli had ik gesolliciteerd en halverwege juli was mijn eerste gesprek. Ze nodigenden me uit voor een tweede gesprek. Ivm met vakanties hebben ze toen het tweede gesprek halverwege augustus gepland. Vorige week kreeg ik een telefoontje dat dit gesprek ivm vakantie nog een week verder is geschoven. Toevallig zag ik vandaag dat de functie waarop ik solliciteer 3 dagen geleden geplaatst is op linkedIn. Zou een van mijn mede sollicitanten zijn afgehaakt? Of zoeken ze een tweede persoon op de functie? Ik vind het maar vreemd en twijfel of ik hierover contact met ze op moet nemen.

Ugh vacature waar ik op had gesolliciteerd, waarbij de sluitingsdatum deze week was, hebben ze nu opnieuw erop gezet en met reageren tot 30 september :expressionless: Gelukkig heb ik ondertussen wel weer iets gehoord over de interne sollicitatie, dus dat is wel weer positief.

Zou kunnen. Zou ook kunnen dat er uberhaupt al niet zoveel sollicitanten waren en nu de datum een week is opgeschoven ze toch nog wat meer mensen proberen te werven. Offff Pietje van de communicatie afdeling was door de vakantie vergeten de vacature op linkedin te zetten en dacht: SHIT dat moest ik nog doen en heeft het nog even online gegooid.

Als ik iets heb geleerd over sollicitatieprocedures binnen bedrijven is dat heel veel dingen onlogisch gebeuren en dat er ook veel tijd over gaat haha. Ik zou lekker op jezelf focussen!

1 like

@tuula @Molotov Jullie hebben gelijk! Waarschijnlijk zit er veel minder achter dan lijkt!

1 like

Ik werd daar ook een keer zenuwachtig en wantrouwend van en toen bleken ze tussentijds besloten te hebben dat het handig was om 2 mensen aan te nemen in plaats van 1.

2 likes

Dat zou inderdaad zeker een optie kunnen zijn! Ik wacht gewoon het tweede gesprek af, maar fijn om te horen dat dit soort dingen inderdaad vaker gebeuren

Ik heb gisteren weer gesolliciteerd op een interne functie. Ben heel benieuwd. Ik vind mezelf wel de ideale kandidaat en de werkomschrijving klinkt leuk

4 likes

Na hoeveel tijd zouden jullie na een sollicitatiegesprek mailen of er al iets bekend is? Ik heb geen telefoonnummer dus kan niet bellen. Ik zou ook wat horen via de mail, dus ben bang dat ze mijn mailadres verkeerd hebben overgenomen :grimacing:

1 like

Ik vind dit echt zo’n goeie instelling om een sollicitatie in te gaan! Hopelijk kan je dit zo meenemen mocht je uitgenodigd worden voor een gesprek.

3 likes

Ja, normaal gesproken reageer ik ook wel eens op vacatures waar dingen in staan die ik niet kan. Alleen nu voldoe ik aan alle punten, dus zou erg raar zijn als ik niet op gesprek zou mogen komen. Heb er wel een goed gevoel bij (mijn brief, cv en de vacaturetekst).

1 like

Nu al een jaar aan het solliciteren (naast m’n huidige baan) en ben er zo klaar mee. Er gaat zoveel tijd in zitten in alle voorbereidingen en soms wel maanden overheen om dan uiteindelijk toch een nee te horen te krijgen.

Een paar maanden geleden voor m’ndroombaan en daar werd ik 2e. Enorm gejankt. Nu weer een baan waar ik heel veel zin in zou hebben maar net het laatste (5e!) gesprek gehad en ik heb er een negatief gevoel over. Dus ik ben bang dat dit het ook niet wordt.

Ben er een beetje emotioneel uitgeput van

3 likes

Hebben ze hier zelf niets over gezegd?
En hoezo zouden ze je mailadres niet goed hebben? Heb je je brief en cv niet gemaild? Zo ja, dan hebben ze het gewoon.
Hoe lang wacht je al? Ik snap dat je het zelf zo snel mogelijk wil weten hoor, maar er zijn zat organisaties waarbij het langer duurt of de persoon die er ook van op de hoogte moet zijn nu net op vakantie is ofzo.

Ik neem het terug - net een aanbod gekregen :star_struck: :exploding_head:

37 likes

ik denk dat ze dan vandaag aan de slag zullen gaan met brieven lezen en bellen als de vacature gisteren pas is gesloten

1 like

Ik heb vrijdag mijn eerste “real live” sollicitatiegesprek mĂ©t een duidelijke buik van de zwangerschap. Het is het tweede gesprek. Het eerste gesprek was digitaal, en behoorlijk krap in tijd, dus er was ook geen ruimte om hierover een balletje op te gooien. Ik wil het wel benoemen, en vanzelfsprekend ook wat de consequenties zijn. Heeft een van jullie hier toevallig ervaring mee of tips voor me? Dan zijn die van harte welkom!

Ik vind dit echt heel erg, wat onprofessioneel en ronduit gemeen. Zou het meer dan logisch vinden als je hier een klacht over gaat indienen bij het bedrijf.

Probeer je er niet al te rot over te voelen hoor. Je weet wat je kan en ga daar vanuit, niet wat zo’n man van je vindt. Want daar heb je overduidelijk niets aan.

9 likes